handdator

Visa fullständig version : Bara träna en muskelgrupp?


myrhus
2010-05-24, 12:06
Om vi nu bortser ifrån allt det dåliga med att bara träna upp en muskelgrupp och bara diskuterar det i teorin...

Hur skulle man träna om man BARA skulle träna upp en muskelgrupp till maxvolym på så kort tid som möjligt. Exempelvis Biceps. Ska man muskeln bara en gång i veckan eller fler? Hur många reps/set per gång? Vila etc?

Vanish
2010-05-24, 12:13
Om man bortser att frågan är teoretisk och gäller att komma i form till beach 2010 lite för sent och ha biffiga biceps så okej! =)

Träna den 2-3 gånger i veckan, du får bara köra isolationsövningar eftersom det verkar hemskt att få två muskelgrupper på samma gång. Volym brukar ju räknas runt ~6(8)-12 repps, 3-4 set ungefär.

Go disco!

frong
2010-05-24, 12:22
Om man bortser att frågan är teoretisk och gäller att komma i form till beach 2010 lite för sent och ha biffiga biceps så okej! =)

Träna den 2-3 gånger i veckan, du får bara köra isolationsövningar eftersom det verkar hemskt att få två muskelgrupper på samma gång. Volym brukar ju räknas runt ~6(8)-12 repps, 3-4 set ungefär.

Go disco!

Vem sa att han skulle köra disco?

prOtotype
2010-05-24, 12:26
Endast underarmar! GoGo Popeye!

Jag skulle köra en väldigt hög volym. Typ träna muskeln 5 - 6 dagar i veckan med pumpträning ala robban.
Känner du att du blir svagare flera dagar i rad så ge det 2 - 4 vilodagar och sen påt igen så fort muskeln känns fräsch

fiskebulle
2010-05-24, 12:27
Endast underarmar! GoGo Popeye!

Jag skulle köra en väldigt hög volym. Typ träna muskeln 5 - 6 dagar i veckan med pumpträning ala robban.
Känner du att du blir svagare flera dagar i rad så ge det 2 - 4 vilodagar och sen påt igen så fort muskeln känns fräsch

Är du ironisk nu? När skulle muskeln få tid att återhämta sig och faktiskt växa?

Medusa
2010-05-24, 12:30
Är du ironisk nu? När skulle muskeln få tid att återhämta sig och faktiskt växa?

när man sitter framför kolozzeum och läser optitrådar såklart.. man växer som ogräs genom all kunskap som flödar på internet, känner du det inte själv?? :naughty:

fiskebulle
2010-05-24, 12:32
när man sitter framför kolozzeum och läser optitrådar såklart.. man växer som ogräs genom all kunskap som flödar på internet, känner du det inte själv?? :naughty:

Ahhh just det... Personligen funderar jag på att helt enkelt sluta med allt annat och bara lära mig exakt vad som är optimalt och sedan helt enkelt bära runt den vetskapen och hoppas på att mina överarmar växer.

HulkH
2010-05-24, 12:46
Ahhh just det... Personligen funderar jag på att helt enkelt sluta med allt annat och bara lära mig exakt vad som är optimalt och sedan helt enkelt bära runt den vetskapen och hoppas på att mina överarmar växer.

Funderar på samma sak :)

Vanish
2010-05-24, 12:51
Vem sa att han skulle köra disco?

Hans kompis sa det. Alt en som känner hans kompis.

prOtotype
2010-05-24, 13:00
Är du ironisk nu? När skulle muskeln få tid att återhämta sig och faktiskt växa?

Det handlar inte om att slita ut muskeln alls lika mycket som man gör på ett ordentligt pass, och återhämtningen behöver därför inte vara lika lång. Om endast en muskelgrupp ska tränas så behöver man inte oroa sig lika mycket för överträning iom att det bara är en begränsad del av kroppen som tar stryk.

Som exempel läste jag att Martin Berkhan körde chins 5ggr i veckan när han tränade för att kunna göra en enarmschin. Han har vid ett annat tillfälle nämnt att hans biceps aldrig växt så mycket som när han tränade för det. Dock vet jag inte om det var just i samband med 5ggr i veckan som tillväxten kom, men det är ändå ett exempel på att det går att träna så frekvent utan problem.

Observera att jag även föreslår att man backar ner och ger det några vilodagar om man flera dagar i rad känner sig svagare.

myrhus
2010-05-24, 23:06
Det handlar inte om att slita ut muskeln alls lika mycket som man gör på ett ordentligt pass, och återhämtningen behöver därför inte vara lika lång. Om endast en muskelgrupp ska tränas så behöver man inte oroa sig lika mycket för överträning iom att det bara är en begränsad del av kroppen som tar stryk....Observera att jag även föreslår att man backar ner och ger det några vilodagar om man flera dagar i rad känner sig svagare.

Du menar alltså att man borde träna lite jävligt ofta?
Typ 5set om dagen, nästan varje dag och på så sett få fler set/vecka än om man råpumpade vid få tillfällen?... eller är jag helt ute och cyklar?

prOtotype
2010-05-25, 07:46
Du menar alltså att man borde träna lite jävligt ofta?
Typ 5set om dagen, nästan varje dag och på så sett få fler set/vecka än om man råpumpade vid få tillfällen?... eller är jag helt ute och cyklar?

Yes.

Tänk på att om man kör väldigt ofta är det otroligt viktigt att lyssna på kroppen. Känner du att muskeln blir kraftlös eller att du blir svagare och svagare så är det ett klart tecken på att du inte får tillräckligt med återhämtning. Vilken mängd man klarar av att ligga på är väldigt individuellt, så ingen kan ge dig ett definitivt råd här.

ARMSTARK
2010-05-25, 08:46
Om du BARA skulle träna Biceps så är det helt okej att köra varannan dag. Återhämtningen bli förkortad iom att kroppen lägger allt krut på en muskel. Men som nån sa, börjar du känna dig sliten/svag så tar du några extra dagar vila.

Det kallas prioriterings träning, ingenting nytt. Det här är nåt man ska köra på sin SÄMSTA muskel, vilket jag antar att dina biceps är. Annars är det disco.

myrhus
2010-05-25, 15:26
Det kallas prioriterings träning, ingenting nytt. Det här är nåt man ska köra på sin SÄMSTA muskel, vilket jag antar att dina biceps är. Annars är det disco.

ärligt talat så tänkte jag inte direkt testa det. Jävligt svårt att välja en muskel som är viktigare. Däremot har jag börjat tänka om när det gäller upplägg. Har tidigare kört en muskel åt gången i veckan. Så ville ha lite mer kött på benen...

Btw, hur många set bör man ligga på per muskelgr/vecka?