handdator

Visa fullständig version : ulcerös colit + rökning


mr ruhl
2010-05-24, 12:01
nyfiken om det finns nån med ulcerös colit här på kolo som börjat röka efter att fått sjukdomen och isf om det blivit nån skillnad?

givetvis är rökning skadligt så det är ju kanske inte så smart att försöka bota sjukdomen med nåt som kan ge andra sjukdomar men är nyfiken om det funkar..

vicarious
2010-05-24, 12:05
Bara nyfiken, vad är det som skulle kunna lindra UC som finns i cigaretter?

fiskebulle
2010-05-24, 12:05
Saxat från wikipedia:

Ulcerös kolit (Colitis ulcerosa) betyder blödande tjocktarmsinflammation och är en inflammatorisk tarmsjukdom som endast berör tjocktamen och ändtarmen. Den räknas in i gruppen inflammatorisk tarmsjukdom (IBD), där också morbus Crohn och mikroskopisk kolit ingår. Inflammationen uppkommer av att kroppens immunförsvar börjar angripa den egna vävnaden. Sjukdomen kommer i attacker, så kallade skov, och blir i allmänhet mer allvarliga ju mer utbredd sjukdomen är, även om det är väldigt individuellt. Sjukdomens utbredning brukar delas in i proktit (endast ändtarmen), vänstersidig colit (från rektum upp till tjocktarmens första krök på vänster sida om buken) och total eller pan kolit (hela änd- och tjocktarmen är inflammerad). Skoven kan komma med ett par månaders mellanrum men kan också hålla sig borta i flera år.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ulcer%C3%B6s_kolit

mr ruhl
2010-05-24, 12:08
Bara nyfiken, vad är det som skulle kunna lindra UC som finns i cigaretter?

inte en susning men läst det på flertal ställen när jag googlat om sjukdomen, är nog inte nikotinet för då borde ju snus tex oxå fungera..

vicarious
2010-05-24, 12:10
Saxat från wikipedia:



http://sv.wikipedia.org/wiki/Ulcer%C3%B6s_kolit

Vad har den här texten att göra med UC + rökning?

olwe
2010-05-24, 12:16
Jag tror att amn inte vet varför rökare generellt inte får UC i lika stor grad som ickerökare. Men en statistiskt signifikant skillnad har hittats.

Trance
2010-05-24, 12:16
Bara nyfiken, vad är det som skulle kunna lindra UC som finns i cigaretter?

Finns rätt många olika hypoteser varför det skulle ske, men sambandet är hur som helst ganska klart.

fiskebulle
2010-05-24, 12:16
Vad har den här texten att göra med UC + rökning?

Jag visste in vad UC är, och tänker mig att det är fler som inte vet, eftersom jag då kollade upp det så tänkte jag att det är väl lika bra att dela med sig.

ManuelIT
2010-05-24, 12:33
Huh, är det nya rön? Å gäller det Crohns med? För jag minns att för nästan över 10 år sedan när jag blev diagnostiserad med Crohns så fick jag konstant höra att rökning skulle förvärra sjukdomen.

Trance
2010-05-24, 12:39
Huh, är det nya rön? Å gäller det Crohns med? För jag minns att för nästan över 10 år sedan när jag blev diagnostiserad med Crohns så fick jag konstant höra att rökning skulle förvärra sjukdomen.

Det är dåligt för Crohns.

mr ruhl
2010-05-24, 12:58
Det är dåligt för Crohns.

ja precis, dåligt för crohns och bra för UC tydligen

Bite
2010-05-24, 13:23
inte en susning men läst det på flertal ställen när jag googlat om sjukdomen, är nog inte nikotinet för då borde ju snus tex oxå fungera..

Det verkar vara nikotinet, men snus är ju iofs inte känt för att vara snällt mot magen.

http://ibdcrohns.about.com/cs/ibdfaqs/a/smokingguts.htm

What About Nicotine Patches?
Now that nicotine patches (also known as transdermal nicotine) are available for smoking cessation, it is possible to study the effects of nicotine alone without exposing the body to the other health risks of smoking. The effect of a drug is often studied by researchers in a type of experiment known as a double-blind placebo-controlled study. In this type of study, some patients are given the new drug while others are given a dummy preparation (placebo). Neither the patients nor the physicians studying them know who is receiving the actual drug and who is receiving the placebo until the study is completed.

In two double-blind placebo-controlled studies, nicotine patches were found to be better than placebo at inducing remission in active ulcerative colitis. Unfortunately, side effects in the nicotine group were common and included nausea, light headedness, and headache. Study participants who had never smoked found the side effects particularly bothersome.

In another study, people with left-sided ulcerative colitis who were no longer responding to treatment with oral mesalamine were given transdermal nicotine and mesalamine enemas. This new combination was effective in inducing remission in 12 of the 15 study participants.

Nicotine does not appear to be beneficial as a maintenance therapy; it may not help patients stay in remission. Rather, it seems to have a positive effect on active disease (flare-ups).

To prevent the side effects from the patch, researchers are developing ways to release nicotine directly to the colon. In one study, a nicotine capsule was created to act directly on the colon over a period of 6 hours.
What Does This All Mean for People With Ulcerative Colitis?
The total effect of nicotine on ulcerative colitis is still unclear, but it does present a promising direction for development of new treatments. As nicotine's role on the colon is better understood, patients with ulcerative colitis may someday benefit from new treatments based on this effect.

Bubban
2010-05-24, 15:21
Nu har jag ju inte själv testat eftersom jag inte tycker om att röka, men min far fick till sig av sina läkare (innan hela tjocktarmen rök) att om han varit rökare hade han aldrig behövt operera bort den. Han hade UC.
Jag har själv Crohns och det mesta pekar mot att tobak snarare stressar upp tarmen än lugnar den vid Crohns. Däremot har cannabis visats effektiv mot Crohns.

Osten80
2010-05-24, 15:29
Nu har jag ju inte själv testat eftersom jag inte tycker om att röka, men min far fick till sig av sina läkare (innan hela tjocktarmen rök) att om han varit rökare hade han aldrig behövt operera bort den. Han hade UC.
Jag har själv Crohns och det mesta pekar mot att tobak snarare stressar upp tarmen än lugnar den vid Crohns. Däremot har cannabis visats effektiv mot Crohns.

Men, det är ju en dötsdrog. Det är klart bättre att i stället pumpa de sjuka fulla med lite hälsosamt kortison.

Trance
2010-05-24, 15:36
Men, det är ju en dötsdrog. Det är klart bättre att i stället pumpa de sjuka fulla med lite hälsosamt kortison.

Man vill inte ge ut mer kortison än nödvändigt och det är en medicin för att behandla det mest akuta stadiet. Cannabis finns inte ens på kartan där av uppenbara anledningar.

Däremot så skulle det kunna ha en annan roll.

Trance
2010-05-24, 15:37
Nu har jag ju inte själv testat eftersom jag inte tycker om att röka, men min far fick till sig av sina läkare (innan hela tjocktarmen rök) att om han varit rökare hade han aldrig behövt operera bort den. Han hade UC.
Jag har själv Crohns och det mesta pekar mot att tobak snarare stressar upp tarmen än lugnar den vid Crohns. Däremot har cannabis visats effektiv mot Crohns.

Svårt att säga. Det finns en hel del som börjar röka och inte märkt någon förbättring alls. Dessutom så finns det en viss risk med rökning som är väldigt mycket värre än att operera bort tjocktarmen vanligtvis.

Osten80
2010-05-24, 15:46
Man vill inte ge ut mer kortison än nödvändigt och det är en medicin för att behandla det mest akuta stadiet. Cannabis finns inte ens på kartan där av uppenbara anledningar.

Däremot så skulle det kunna ha en annan roll.

Jag måste väl få överdramatisera lite för effekt. :)
Tänker du dig att cannabis skulle kunna ha en preventiv roll, dvs att det ska användas under "friska" perioder för att minska antalet skov?

Trance
2010-05-24, 15:51
Jag måste väl få överdramatisera lite för effekt. :)
Tänker du dig att cannabis skulle kunna ha en preventiv roll, dvs att det ska användas under "friska" perioder för att minska antalet skov?

Jag vet inte dess effekt men visst vore det trevligt att se om THC har en effekt och i så fall om det kan användas istället/tillsammans med annan underhållsmedicinering.

En annan mer uppenbar nytta som man VET att det har just nu är att det ofta kan lindra illamående och stimulera aptiten. Något som de som lider av UC/Crohns ofta har problem med under skov med oönskad viktnedgång som resultat

Bubban
2010-05-24, 16:00
De som haft nytta av Cannabis har fått en stabilare rytm vid toabesök, minskad smärta/bubbel i magen/gaser och lugnare mage. Huruvida det kan användas i förebyggande syfte vet jag inte.

z_bumbi
2010-05-24, 16:10
Man vill inte ge ut mer kortison än nödvändigt och det är en medicin för att behandla det mest akuta stadiet.

Vid Crohn kan man få äta kortison året runt.

Jag hittar inte något om att canabis skulle vara bra vid Crohn så någon som kan länka till en sådan studie/seriös text skulle uppskattas.
Viktnedgången beror t ex mestadels på att man skiter ur sig allt man äter och personligen vill jag inte äta mer eftersom jag vet att det ska ut igen utöver att jag självklart mår som skit under ett skov.

Trance
2010-05-24, 16:13
Vid Crohn kan man få äta kortison året runt.

Jag hittar inte något om att canabis skulle vara bra vid Crohn så någon som kan länka till en sådan studie/seriös text skulle uppskattas.
Viktnedgången beror t ex mestadels på att man skiter ur sig allt man äter och personligen vill jag inte äta mer eftersom jag vet att det ska ut igen utöver att jag självklart mår som skit under ett skov.

Det är sant vid UC också, men det brukar vara något man absolut inte vill tvinga sig till. Vanligtvis har man testat allt annat vid det laget.

EDIT: För mig är det båda, min matlust bara försvinner. Satt i 2 timmar och försökte få i mig en väldigt liten portion mat och då hade jag inte ätit något på 20 timmar. Även om det bara rinner rakt igenom så skulle jag gärna ta något som gör att jag kan äta lite i alla fall.

Osten80
2010-05-24, 16:31
De som haft nytta av Cannabis har fått en stabilare rytm vid toabesök, minskad smärta/bubbel i magen/gaser och lugnare mage. Huruvida det kan användas i förebyggande syfte vet jag inte.

Nu har jag varken Crohns eller UC, utan "bara" en väldigt bråkig mage, med illamående, problem med avföring, magkatarr väldigt ofta, smärta och en del annat, och för mig tar Cannabis bort nästan alla av problemen, och då menar jag inte bara under själva ruset. Effekten håller i sig i 2-3 dygn efter ruset har lagt sig, och det är många med magproblem som säger samma sak.
Det är verkligen synd att cannabis som läkemedel ses som nono i stora delar av världen, speciellt då den ofta har väldigt mycket färre biverkningar än många av de mediciner som används, och att det i många fall är de riktigt sjuka människorna som skulle ha nytta av den. Man skulle i alla fall kunna börja med cancer-patienter som genomgår cellgiftsbehandling, HIV-sjuka och epileptiker. Det som retar mig mest är att man från myndigheters håll vägrar ta i cannabis, trots att de mest vansinniga läkemedel och droger är tillåtna att få utskrivna och hämta upp på apoteket. Det är faktiskt rätt bittert.

Bubban
2010-05-24, 16:53
z_bumbi: Vad är det för läkare som inte testar något annat än kortison? Det är verkligen sista utväg (innan OP då), det är inte hållbart under en längre period, har du testat allting annat?
Angående studier:

Differential Expression of Cannabinoid Receptors in the Human Colon: Cannabinoids Promote Epithelial Wound Healing

Background & Aims: Two G-protein—coupled cannabinoid receptors, termed CB1 and CB2, have been identified and several mammalian enteric nervous systems express CB1 receptors and produce endocannabinoids. An immunomodulatory role for the endocannabinoid system in gastrointestinal inflammatory disorders has been proposed and this study sought to determine the location of both cannabinoid receptors in human colon and to investigate epithelial receptor function. Methods: The location of CB1 and CB2 receptors in human colonic tissue was determined by immunohistochemistry. Primary colonic epithelial cells were treated with both synthetic and endogenous cannabinoids in vitro, and biochemical coupling of the receptors to known signaling events was determined by immunoblotting. Human colonic epithelial cell lines were used in cannabinoid-binding studies and as a model for in vitro wound-healing experiments. Results: CB1-receptor immunoreactivity was evident in normal colonic epithelium, smooth muscle, and the submucosal myenteric plexus. CB1- and CB2-receptor expression was present on plasma cells in the lamina propria, whereas only CB2 was present on macrophages. CB2 immunoreactivity was seen in the epithelium of colonic tissue characteristic of inflammatory bowel disease. Cannabinoids enhanced epithelial wound closure either alone or in combination with lysophosphatidic acid through a CB1—lysophosphatidic acid 1 heteromeric receptor complex. Conclusions: CB1 receptors are expressed in normal human colon and colonic epithelium is responsive biochemically and functionally to cannabinoids. Increased epithelial CB2-receptor expression in human inflammatory bowel disease tissue implies an immunomodulatory role that may impact on mucosal immunity.

http://www.gastrojournal.org/article/PIIS0016508505009297/abstract

z_bumbi
2010-05-24, 17:05
z_bumbi: Vad är det för läkare som inte testar något annat än kortison? Det är verkligen sista utväg (innan OP då), det är inte hållbart under en längre period, har du testat allting annat?

Jag äter inte kortison just nu men har ätit det under längre perioder. Det enda jag inte har testat är nog filtrering av blodet för att bli av med antikropparna.

Studien är in vitro och har väl mycket lite med hur det funkar in vivo?

Bubban
2010-05-24, 17:21
Whaa? Har du testat både Humira och Remicade också? ADA funkade inte för mig, tyvärr, hundratusentalskronor uppbrända :)

hahavaffan
2010-05-24, 17:27
Hur vanligt är det med UC eller Crohns? Det verkar helt sjukt vanligt om man ser på användarna på Kolozzeum. Ett stort antal av de som skriver regelbundet här har ju antingen det ena eller andra, känns det som. Man blir ju orolig över sin egna bråkiga mage :)

mr ruhl
2010-05-24, 17:37
Nu har jag ju inte själv testat eftersom jag inte tycker om att röka, men min far fick till sig av sina läkare (innan hela tjocktarmen rök) att om han varit rökare hade han aldrig behövt operera bort den. Han hade UC.
Jag har själv Crohns och det mesta pekar mot att tobak snarare stressar upp tarmen än lugnar den vid Crohns. Däremot har cannabis visats effektiv mot Crohns.

hm intressant att läkarna nämnde det, nu har ju cigaretter en massa bieffekter men med tanke på vad vissa av medicinerna ger så är det j säkert inte värre, tycker dock inte om röklukten som sätter sig på kläder mm men skulle nikotinplåster funka så varför inte om man har stora problem..

mr ruhl
2010-05-24, 17:39
Det är sant vid UC också, men det brukar vara något man absolut inte vill tvinga sig till. Vanligtvis har man testat allt annat vid det laget.

EDIT: För mig är det båda, min matlust bara försvinner. Satt i 2 timmar och försökte få i mig en väldigt liten portion mat och då hade jag inte ätit något på 20 timmar. Även om det bara rinner rakt igenom så skulle jag gärna ta något som gör att jag kan äta lite i alla fall.

första medicinen som jag fick prova på när jag fick diagnosen var just kortison

Sparven från Minsk
2010-05-24, 20:20
Hur vanligt är det med UC eller Crohns? Det verkar helt sjukt vanligt om man ser på användarna på Kolozzeum. Ett stort antal av de som skriver regelbundet här har ju antingen det ena eller andra, känns det som. Man blir ju orolig över sin egna bråkiga mage :)

500 pers insjuknar varje år i Sverige.

Lider själv av UC och har även jag hört att rökning ska lindra UC. Vet ej varför, men ska tydligen stämma. Skulle dock inte uppmana folk att börja röka för det lol.

Tolkia
2010-05-24, 20:29
Nu har jag ju inte själv testat eftersom jag inte tycker om att röka, men min far fick till sig av sina läkare (innan hela tjocktarmen rök) att om han varit rökare hade han aldrig behövt operera bort den. Han hade UC.
Jag håller med trance här; det går inte att i efterhand säga hur det hade blivit om man gjort/inte gjort på ett visst sätt, det kan man inte veta. Men det är lätt att göra det, eftersom ingen kan syna en.
hm intressant att läkarna nämnde det, nu har ju cigaretter en massa bieffekter men med tanke på vad vissa av medicinerna ger så är det j säkert inte värre, tycker dock inte om röklukten som sätter sig på kläder mm men skulle nikotinplåster funka så varför inte om man har stora problem..
Lungcancer och KOL är rätt otrevliga biverkningar. Jag känner iofs ingen med KOL, men jag har sett lungcancer, och det är ingen snygg död. Jag skulle välja medicinering.

Ang. att det skulle vara "sjukt många" på Kolozzeum som har UC eller Crohns, så är det nog inte så många relativt det totala antalet användare.

Osten80
2010-05-24, 22:10
Lungcancer och KOL är rätt otrevliga biverkningar. Jag känner iofs ingen med KOL, men jag har sett lungcancer, och det är ingen snygg död. Jag skulle välja medicinering.


Min farfar hade (bla) KOL, och inte var det trevligt att se. Syrgastub och slangar i hemmet, och en liten portabel tub när han var hemifrån. Gick från väldigt aktiv till att knappt kunna göra ett dugg på extremt kort tid. Han var pigg som tusan upp till ca 80 års ålder, men sedan small det till med det ena efter det andra. En gammal idrottsman som fortfarande i den åldern hade en fysik som många i 40års-åldern hade varit avundsjuka på.
När KOL:en blossade upp hade han inte rökt på över 25 år.

hahavaffan
2010-05-24, 22:24
Lungcancer och KOL är rätt otrevliga biverkningar. Jag känner iofs ingen med KOL, men jag har sett lungcancer, och det är ingen snygg död. Jag skulle välja medicinering.

Ang. att det skulle vara "sjukt många" på Kolozzeum som har UC eller Crohns, så är det nog inte så många relativt det totala antalet användare.KOL är inte trevligt heller precis. Min morfar gick bort i det under början av året. Precis som Osten skriver så gick han från aktiv 80-åring till sängliggande med syrgas och extremt mycket vätska i lungorna på bara några veckor. Riktigt hemskt att se det så tydligt, men ändå skönt att det inte var nån långt utdragen process.

Angående UC osv på Kolo så är det nog som du säger, men räknar man hos dom aktiva, mer kända, medlemmarna verkar det överrepresenterat.

Yip_man
2010-05-25, 06:37
jag käkar också kortison mot crohns, men blir markant sämre så fort jag slutar med den medicinen. Då ska det noteras att mitt crohns är/var så lindrigt att de nästan missa det på coloskopin

Klein
2010-05-25, 08:00
Om man har såna överjävliga problem att det är ett alternativ att operera bort tarmen så borde man, om man är en klartänkt individ, vara väldigt öppen för att pröva att bara äta rått kött istället och se hur det fungerar för mage och tarm. Jag menar vad har man att förlora i det läget?

mr ruhl
2010-05-25, 08:38
Om man har såna överjävliga problem att det är ett alternativ att operera bort tarmen så borde man, om man är en klartänkt individ, vara väldigt öppen för att pröva att bara äta rått kött istället och se hur det fungerar för mage och tarm. Jag menar vad har man att förlora i det läget?

har jag missat nåt? varför skulle det vara bra att äta rått kött? nån forskning som visar på att det skulle vara bra?

Klein
2010-05-25, 08:59
har jag missat nåt? varför skulle det vara bra att äta rått kött? nån forskning som visar på att det skulle vara bra?

Det är väldigt snällt mot magen och tarmen om man äter det strikt utan att blanda in vanlig mat. Det finns ingen forskning eftersom det är otänkbart att äta rått kött för de flesta. Du får testa själv om du är intresserad. Opastöriserad mjölk rekommenderar jag också.

Trance
2010-05-25, 10:45
första medicinen som jag fick prova på när jag fick diagnosen var just kortison

Ja, för att dämpa det akuta skovet. Det finns inget annat alternativ där oftast och kortison är väldigt effektivt och relativt harmlöst så som det oftast ges ut de första gångerna.

Bite
2010-05-25, 11:08
Tydligen verkar parasiter kunna lindra sjukdomen.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3287733.stm

http://www.gastrojournal.org/article/S0016-5085%2805%2900025-9/abstract

Bailah
2010-05-25, 11:17
När jag har det som värst, så tar jag en cigg el två om dagen. Hjälper mig iaf.

saab900
2010-05-25, 11:32
Lungcancer och KOL är rätt otrevliga biverkningar. Jag känner iofs ingen med KOL, men jag har sett lungcancer, och det är ingen snygg död. Jag skulle välja medicinering.



Jag har träffat ett antal personer med KOL. Det jävliga med den sjukdomen är i de flesta fall inte bara att en person som Osten säger går från ett aktivt liv till ett liv i påtvingat stillasittande eller sängliggande, utan även att sjukdomsförloppet kan pågå i åratal där patienten fortfarande varken blir bättre eller sämre undantaget värre perioder då de måste lägga in sig på sjukhus. En vanlig förkylning hos en KOL-patient leder t ex i de flesta fall till en lunginflammation.

Huvudsymptomet är förstörda aveoler, de blåsor i lungorna som tar upp syre. Även om de förutom mer vätska i lungorna och mer slem i halsen kan andas hyffsat normalt kan stora delar av det syre som når lungorna inte tas upp.

Även en sådan sak som att flytta sig från 10 m TV'n till köksbordet med rullator kan kräva en vilopaus och därefter 5 min absolut vila och en inhalation Saprimol. Till sjukdomen hör ofta dödsångest när det är som värst då patienten har mycket svårt att ta upp syre och ofta är nära att svimma vid för oss andra mycket lätt ansträngning som t ex att gå eller diska. Precis som vid astma kan det liknas vid att andas via ett sugrör, med den skillnaden att KOL-patienter drar ned tillräckligt med syre i lungorna, men det kommer tillbaka med utandningsluften igen.
Jag har besökt flera stycken via Hemtjänsten som haft Hemtjänst i över ett årtionde då de själva inte klarar några hushållssysslor, men de blir heller inte så dåliga att de avlider, även om det är nära många gånger.
Denna sjukdom måste vara bland det värsta man kan råka ut för. Förutom KOL och lungcancer löper rökar också betydligt större risk att drabbas utav stroke, t ex hjärninfarkt. Detta kan leda till halvsidesförlamning, som den drabbade sedan får leva med resten av livet, vilket kan bli många, många år. Den yngsta jag känner till var bara 43 år när han drabbades och blev permanent rullstolsbunden, och är nu 75.

Jag är i alla fall väldigt avskräckt av de jag träffat som haft oturen att drabbas. Risken att jag börjar röka är obefintlig.

mr ruhl
2010-05-25, 15:16
Det är väldigt snällt mot magen och tarmen om man äter det strikt utan att blanda in vanlig mat. Det finns ingen forskning eftersom det är otänkbart att äta rått kött för de flesta. Du får testa själv om du är intresserad. Opastöriserad mjölk rekommenderar jag också.


hahaha ja riktigt så jävla dålig blir inte jag iaf att jag sätter i mig rått kött, skulle det finnas nån forskning som visar att jag blir bra och att det tar bort sjukdomen och att man behövde äta det under en viss tid så ja då kanske..

Ja, för att dämpa det akuta skovet. Det finns inget annat alternativ där oftast och kortison är väldigt effektivt och relativt harmlöst så som det oftast ges ut de första gångerna.


ja just så är det ju..fast kortison hjälper inte mig alls nu, får bara bieffekter som sömnlöshet, finnar, flottig hy..

mr ruhl
2010-05-25, 15:19
Tydligen verkar parasiter kunna lindra sjukdomen.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3287733.stm

http://www.gastrojournal.org/article/S0016-5085%2805%2900025-9/abstract

intressant, lite äckligt men helt klart intressant..

När jag har det som värst, så tar jag en cigg el två om dagen. Hjälper mig iaf.

en eller 2 cigg hade man ju kunnat stå ut med om det hjälper..nu verkar skovet vara på g att bli bättre men nästa gång så kanske man provar på det..

Trance
2010-05-25, 15:20
ja just så är det ju..fast kortison hjälper inte mig alls nu, får bara bieffekter som sömnlöshet, finnar, flottig hy..

Ouch. Tar du Remicade?

mr ruhl
2010-05-25, 15:26
Ouch. Tar du Remicade?

nä imurel, men skrev lite dumt, jag får ta predclysma under skoven och den innehåller kortison men just kortisontabletter gav mig inget positivt..är remicade nån slags dropp? skulle få prova på nåt slags dropp om det inte börjar bli bättre..

Trance
2010-05-25, 15:49
nä imurel, men skrev lite dumt, jag får ta predclysma under skoven och den innehåller kortison men just kortisontabletter gav mig inget positivt..är remicade nån slags dropp? skulle få prova på nåt slags dropp om det inte börjar bli bättre..

Ja, man får en infusion på sjukhuset som tar ett par timmar var 8 vecka (oftare under upptrappningen).

mr ruhl
2010-05-25, 18:16
Ja, man får en infusion på sjukhuset som tar ett par timmar var 8 vecka (oftare under upptrappningen).

ja det måste vara den läkaren pratade om, den var riktigt dyr, kostade landstinget 20000 per gång så därför ville dom att man provar det mesta innan om jag inte minns galet..

Trance
2010-05-25, 18:18
ja det måste vara den läkaren pratade om, den var riktigt dyr, kostade landstinget 20000 per gång så därför ville dom att man provar det mesta innan om jag inte minns galet..

Ja Remicade är väldigt dyrt samt man vill gärna inte hoppa av och på det då man riskerar antikroppar. Så man kommer få behandling så länge det fungerar.

Bubban
2010-05-25, 18:43
Sedan ställer Remicade/Humira en del krav på kroppen också, man får t.ex. inte ha någon infektion, och så pressas immunförsvaret ned till minimun under behandling.

Jag har själv testat allt och är nu på Humira. Andra gången/dosen (man kör varannan vecka) var igår, då jag testade att injicera mig själv subcutant. Man trycker till och håller fast pennan (är precis som en insulinpenna) i tio sekunder och släpper sedan. Är mycket lindrigare än att sitta och glo i tre timmar som det var med Remicaden, eller en timme med Adacolumnen. Får hoppas på det bästa. Även denna är i prisklass med Remicade, kostar 11 000 för två pennor. Hur många injektioner man gör beror på hur kraftigt skov man är i när man börjar. Mitt kalprotektinvärde låg på ca 1200-1400 och så käkade jag kortison efter det så min tarmaktivitet minskade markant, började sedan trappa ned och ligger på 2,5 mg just nu, dvs. snart ute helt. Om man har väldigt stora problem kan man börja med så mycket som 4 doser direkt.

Trance
2010-05-25, 18:46
Hur länge fungerade Remicade för dig? För mig verkade det fungera en del i början men nu efter ett halvår så fick jag ett rejält skov. Vet ej vad nästa steg kommer bli, jag antar att de eventuellt kommer att prova med att höja dosen.

Klein
2010-05-25, 23:51
hahaha ja riktigt så jävla dålig blir inte jag iaf att jag sätter i mig rått kött, skulle det finnas nån forskning som visar att jag blir bra och att det tar bort sjukdomen och att man behövde äta det under en viss tid så ja då kanske..

Jag kan ju säga att jag själv hade det rätt besvärligt i magen innan jag började med rått kött. Men det är som sagt en total konvertering på livstid som gäller för att hålla problemen borta.

Dabance
2010-10-19, 07:12
nyfiken om det finns nån med ulcerös colit här på kolo som börjat röka efter att fått sjukdomen och isf om det blivit nån skillnad?

givetvis är rökning skadligt så det är ju kanske inte så smart att försöka bota sjukdomen med nåt som kan ge andra sjukdomar men är nyfiken om det funkar..


Tjena! Jag lever med Ulcerös colit. Har levt med det sen jag varit 12-13 år. Började snusa när jag var 14 år gammal. Har aldrig haft mer än ett skov per år eller vartannat år. När jag var 19 år slutade jag att snusa i 1 år. Då tänkte jag aldrig på hur det påverkade min Ulcerös colit. Men för 1 år sen då jag var 24 år gammal, slutade jag snusa igen, i 6 mån. På de 6 månaderna fick jag 2-3 skov. Jag kontaktade min läkare och träffade honom. Vi diskuterade vad de kunde bero på. Berättade om att jag hade slutat snusat och frågade honom om de kunde bero på det.


Han sa att de finns forskning som tyder på att de som röker får färre skov än de som inte gör de. Men han kunde inte svara på om snuset hjälpte. Han ville inte rekomendera mig att börja igen. Men han sa om du känner att du vet att du kan sluta igen så prova och se vad som händer.


Själv tyckte jag det var värt det, började snusa igen Januari 2009. Har inte haft någora som helst bekymmer sen dess.


Sen är det så att jag även tagit mina Salasoperin (vet ej hur de stavas) tabletter med. Men nu som de är idag ligger jag på 1 tablett om dagen. 2008/ 2009 låg jag på 3 st morgon 3 st kväll och ibland hjälpte inte de heller så då blev de Pred-clysma.


Ni som har UC vet vad de är för mediciner jag snackar om.


Hoppas jag kunnat ge något litet svar på din fråga. Vet att de var om ciggaretter du fråga om men de kanske ändå var intressant för dig? =).


Mvh. Daban

Lillgrabben
2010-10-19, 08:11
Om det är nikotin som krävs & inte ngt annat i tobaken, borde nikotintuggummi / plåster kunna fungera ganska så bra. Torde vara snällare mot kroppen än ciggar / snus! :)

mikaelj
2010-10-19, 08:15
Behandlas inte UC med kortisol? Höjs inte nivåerna av det av rökning? (vild gissning)

Lillgrabben
2010-10-19, 08:18
Behandlas inte UC med kortisol? Höjs inte nivåerna av det av rökning? (vild gissning)

Är det inte med kortison man behandlar? ( skriver jag som inte har ngn aning):em:

kaer
2010-10-19, 08:35
I något avsnitt av House MD ordinerar han cigaretter mot tarm/magåkomma. Så uppenbarligen hjälper det! =D

Trance
2010-10-19, 09:13
Behandlas inte UC med kortisol? Höjs inte nivåerna av det av rökning? (vild gissning)

Jag har inte läst något om att man tror att det är orsaken. Man skall även vara medveten om att rökning ökar risken för eller förvärrar Crohns. En sjukdom som behandlas på liknande sätt.

Kroppen är udda.

Är det inte med kortison man behandlar? ( skriver jag som inte har ngn aning):em:

De är väldigt komplicerade mediciner så inte helt säkert jag får det helt hundra här men ungefär såhär:

Man behandlar med t.ex. prednisolon, prednison etc.

Dessa mediciner är syntetiska kortikosteroider som har egenskaper som liknar glukokortikosteroider och eventuellt även någon mineralkortikosteroid. Dessa imiterar kortisol eller bryts ner till kortison som i sin tur blir det aktiva ämnet kortisol.

Man kan även behandlas med hydrokortison vilket är kortisol har jag för mig.

...typ så. Rätta mig gärna Tolkia.