handdator

Visa fullständig version : Trög biceps...


Candydarling
2010-05-24, 10:22
Hej hej

Har tränat styrketräning i några år nu och ETT år där jag verkligen fokuserat fullt ut och med tydliga mål. Mina muskler har utvecklats jättefint och jag är väldigt nöjd hittils - förutom med dum-biceps som släpar efter och där det inte händer ett skit.

brukar köra följande övningar: (tillsammans med triceps)
hammercurl 4x8-10
bicepscurl m. stång 4x8-10
koncentrationscurl 3x8-10

Vad gör jag för fel? Tar i så mycket jag kan och så tungt jag orkar men ändå har det inte hänt någonting alls![/U]

tips på andra övningar som fungerar bra för er?:confused:

Numse
2010-05-24, 10:26
Hammercurl tycker jag är kass, men det är en personlig åsikt. Den tar visserligen mer på underarm än vanliga curl.. om man nu vill det.

Du behöver troligtvis mer volym. Pumpa ur dem ordentligt. Exempelvis:
Stångcurl 4*8
Hantelcurl 4*10
Cablecurl eller Bamsecurl med drop, 3 set.

När du inte kan röra armarna längre och börjar må illa så är du snart färdig :D

Pjotor
2010-05-24, 10:46
Triceps har dubbelt så stor tvärsnittsarea som biceps. Träna triceps om du vill ha biffiga armar. Lägg också tid på basövningar där biceps ingår, t.ex. stångrodd och chinups/pullups.

fiskebulle
2010-05-24, 10:47
Det är inte så att du tränar biceps för mycket? Tycker min biceps växer fullt normalt med 4 set stångcurl och 1 dag med ryggträning i veckan.

Hur många set blir det i veckan med dragövningar och ren bicepsträning? Det kanske är på tok för mycket. Man vet ju aldrig.

Robban
2010-05-24, 10:50
Jag förseslår bicepsövningar för biceps och ryggövningar för ryggen. Annars kommer TS med en ny tråd om ett år som handlar om dålig ryggutveckling.

Blir det så så ska jag tipsa om cheatcurl med stång för ryggen! (:

Mapa
2010-05-24, 10:55
Blir det så så ska jag tipsa om cheatcurl med stång för ryggen! (:

den träffar baksida axlar bra också

Candydarling
2010-05-24, 11:00
Hammercurl tycker jag är kass, men det är en personlig åsikt. Den tar visserligen mer på underarm än vanliga curl.. om man nu vill det.

Du behöver troligtvis mer volym. Pumpa ur dem ordentligt. Exempelvis:
Stångcurl 4*8
Hantelcurl 4*10
Cablecurl eller Bamsecurl med drop, 3 set.

När du inte kan röra armarna längre och börjar må illa så är du snart färdig :D

Då får jag väl se till att ändra om och testa lite nytt då! Ser ju inte helt tokigt ut detdär, tackar för hjälpen

filmjölk
2010-05-24, 11:01
När mina armar (spec. biceps) växte som bäst körde jag en egen dag med bara armträning varje vecka, samt ett par set triceps efter bröst/axelpasset och ett par set biceps efter ryggpasset.

Kör väldigt tungt på armdagen, låga reps (vikter som du klarar 4-6 ggr), men var ändå väldigt noga med att det är strikt (inga sving-curlar eller dylikt, då kan du lika gärna köra ryggen i ett par extra set med tex stångrodd, det är bättre isåfall) försök höja vikterna du använder c:a varannan/var tredje vecka. 2-3 övningar med 3-4 set i varje för triceps och 2-3 övningar med 2-3 set för biceps.

På ryggdagen (och bröst/axel dagne för triceps) använder du dig av samma princip fast kör bara en övning.

Bra övningar för biceps tycker jag är: Alternerande hantelcurl, skivstångscurl över preacherbänk, skivstångscurl (stå med ryggen mot en vägg om du tenderar att svinga)

Candydarling
2010-05-24, 11:02
Hur många set blir det i veckan med dragövningar och ren bicepsträning? Det kanske är på tok för mycket. Man vet ju aldrig.

hrmm nu i och med att jag skadat ena axeln så har jag tagit bort axelpasset och ersatt det med att splita upp ryggpassen på två. alltså kör jag roddar en dag och lats en annan dag. Blir ju en del bisseträning då men det är ju bara tillfälligt :s

fiskebulle
2010-05-24, 11:12
hrmm nu i och med att jag skadat ena axeln så har jag tagit bort axelpasset och ersatt det med att splita upp ryggpassen på två. alltså kör jag roddar en dag och lats en annan dag. Blir ju en del bisseträning då men det är ju bara tillfälligt :s

Så just nu har du alltså 3 pass som involverar biceps i veckan? Testa att skära ner lite istället så du muskeln i fråga får vila upp sig ordentligt.

joasimo
2010-05-24, 12:18
Triceps har dubbelt så stor tvärsnittsarea som biceps. Träna triceps om du vill ha biffiga armar. Lägg också tid på basövningar där biceps ingår, t.ex. stångrodd och chinups/pullups.

+1, innan tränade jag ungefär 9set biceps och 6set triceps :Virro Nu tränar jag 6set biceps och 9set triceps i veckan, nu har jag fått mycket större omkrets och även biceps verkar ha växt mer!

Sheogorath
2010-05-24, 13:14
Nästan en hel sida poster och den absolut mest centrala frågan har uteblivit: går du upp i vikt?

filmjölk
2010-05-24, 14:13
Nästan en hel sida poster och den absolut mest centrala frågan har uteblivit: går du upp i vikt?

Eftersom TS själv sa: "Mina muskler har utvecklats jättefint och jag är väldigt nöjd hittils - förutom med dum-biceps som släpar efter och där det inte händer ett skit."

Så om han blir tyngre eller inte är knappast relevant. om resten av kroppen svarar bra på träningen, men inte biceps, tror jag inte "DJUUUUUPA BÖÖÖÖÖJU! LÅÅÅÅÅÅÅÅNGA RÖRELSEBANOOOOR! DJUUUUUPA BÖÖÖÖÖJ! SQUATS AND MILK!!! K.I.S.S.! ÄT MER MAT!!! DJUUUUPA BÖÖÖJ!" i vanlig kolozzeumanda hjälper TS.

Candydarling
2010-05-24, 14:30
Eftersom TS själv sa: "Mina muskler har utvecklats jättefint och jag är väldigt nöjd hittils - förutom med dum-biceps som släpar efter och där det inte händer ett skit."

Så om han blir tyngre eller inte är knappast relevant.

är en "hon" till att börja med :cool:
och tjah om det nu har någon betydelse så går jag varken upp eller ner i vikt just nu, däremot blir jag hela tiden starkare och starkare i alla andra muskelgruppen - biceps är den enda jag aldrig ökar i trots att jag försöker tills jag nästan kräks

Damien Thorne
2010-05-24, 15:47
tips på andra övningar som fungerar bra för er?:confused:

Det är inte övningarna som är det magiska för att få armarna (eller nån annan muskelgrupp) att växa.

Det är variation (och vila) som är nyckeln. Dvs variera vikterna och repsen varje pass. Du skriver att du kör 8-10 reps varje pass, det borde även betyda att du kör på ungefär samma vikt varje pass.

Sheogorath
2010-05-24, 16:33
är en "hon" till att börja med :cool:
och tjah om det nu har någon betydelse så går jag varken upp eller ner i vikt just nu, däremot blir jag hela tiden starkare och starkare i alla andra muskelgruppen - biceps är den enda jag aldrig ökar i trots att jag försöker tills jag nästan kräks

När du säger att din biceps är "trög", avser du då dålig styrke- eller massautveckling, eller båda? Om det är muskelmassa så är det definitivt väsentligt i sammanhanget att du säger att du inte går upp i vikt. Muskler består av protein och vatten och går du inte upp i vikt kan du inte öka mängden protein och vatten i din kropp. Du kanske helt enkelt ska gå upp fem kilo över säg 10 v? Det kommer göra skillnad både för din massa och din styrka. Det är inget fel på dina övningar och 11 set biceps är fullt tillräckligt. Nya övningar, varierade reps etc. kommer aldrig göra någon skillnad för din muskelmassa om kroppsvikten står och stampar. För att öka i styrka på bibehållen kroppsvikt kan det dock vara vettigt.

Brickhead
2010-05-24, 16:37
jag tycker chins är en utmärkt övning för biceps

prOtotype
2010-05-24, 16:54
Det är inte övningarna som är det magiska för att få armarna (eller nån annan muskelgrupp) att växa.


Ok. Då vill jag att du visar någon som byggt massiva triceps på att göra Kickbacks (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBKickback.html). Övningsval spelar skitstor roll. Visst, om man har bra basövningar så är det inte så viktigt - just för att man redan använder bra övningar.
Med tanke på alla korkade övningar som används ute på gymmen så tycker jag inte att det här rådet är så bra att ge.


Jag rekommenderar Chin-up (http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BWUnderhandChinup.html) (med handflatorna mot dig) och att du kör curl med rak stång. Dom två övningarna räcker långt för att bygga biceps.


Sidostory som exempel på hur en liten skillnad i övning kan förändra mycket: Jag curlade med Z stång. Då åker armbågarna ut en bit från kroppen, i efterhand har jag insett att jag hjälpte till i övningen genom att spänna upp latsen - ströp antagligen en del blodflöde till armen för blev sanslöst trött i armen efter några få reps och tyckte det tog jättebra. Men utvecklingen var värdelös. Bara bytet till rak stång har gjort stor skillnad för mig.
Vid val/rekommendation av övning ska man inte bara tänka på hur den är rent anatomiskt, men även hur lätt det är att göra rätt i den.

Donald Black
2010-05-24, 16:54
Hade själv svårt att få biceps att växa medans resten av kroppens muskler gjorde ökningar det jag gjorde då?
Var att köra några set riktigt tungt 4 reps sen gick jag mot lite lättare vikter så att jag klarade 8 reps i lika många set.
Du måste våga att testa dig fram vad som funkar för dig.

Candydarling
2010-05-24, 18:53
Ok. Då vill jag att du visar någon som byggt massiva triceps på att göra Kickbacks (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBKickback.html). Övningsval spelar skitstor roll. Visst, om man har bra basövningar så är det inte så viktigt - just för att man redan använder bra övningar.
Med tanke på alla korkade övningar som används ute på gymmen så tycker jag inte att det här rådet är så bra att ge.


Jag rekommenderar Chin-up (http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BWUnderhandChinup.html) (med handflatorna mot dig) och att du kör curl med rak stång. Dom två övningarna räcker långt för att bygga biceps.


Sidostory som exempel på hur en liten skillnad i övning kan förändra mycket: Jag curlade med Z stång. Då åker armbågarna ut en bit från kroppen, i efterhand har jag insett att jag hjälpte till i övningen genom att spänna upp latsen - ströp antagligen en del blodflöde till armen för blev sanslöst trött i armen efter några få reps och tyckte det tog jättebra. Men utvecklingen var värdelös. Bara bytet till rak stång har gjort stor skillnad för mig.
Vid val/rekommendation av övning ska man inte bara tänka på hur den är rent anatomiskt, men även hur lätt det är att göra rätt i den.

Ska titta närmre på chinups, curl med rak stång har jag precis börjat med och den känns väldigt bra jämfört med bicepscurl sittandes på lutande bänk som jag körde innan. Tack tack för tipsen!

Candydarling
2010-05-24, 18:55
Försöker att variera mig mycket både på så vi att ibland köra tunga och få reps, och ibland köra fler lite lättare. Har väldigt nyligen börjat testköra lite dropset och superset också vilket ju suger ordentligt i musklerna.