handdator

Visa fullständig version : Simon's logg mot styrkan


Sidor : [1] 2

siimon89
2010-05-24, 09:26
Jag har aldrig lagt upp någon journal tidigare, men nu fåre väl bli dags. :)

Nuvarande stats:

Vikt: 75,2kg
Kroppsfett: ~10-11%
Knäböj: 99kg 3x5
Press: 48kg 3x5
Bänk: 73kg 3x5
Frivändning: 51,5kg 5x3
Mark: 111,5kg 1x5

Nuvarande stats är där jag befinner mig styrkemässigt för tillfället, och inte nödvändigtvis PR's.

Bakgrunds info:

Började styrketräna för drygt 1år sedan (Maj 2009) då jag införskaffade min första skivstång och bänkpress. Fick snabbt upp intresset och insåg direkt att jag älskade att lyfta skrot.

Just nu kör jag Starting Strength, 3e gången gillt. Första gången jag körde det blev det lite fel och jag la mig på 111,5kg 3x5 i Knäböj då kroppsfettet hade smugit sig upp till 20-21%. Blev trött på det och dietade ner till 10%. Sedan dess har jag kört "Westside" inspirerade rutiner men har insett att jag mest spunnit mina hjul. Så då blev det att göra om och göra rätt med SS. Ett av få program som verkligen givit mig grym effekt! Absolut det bästa styrkeprogrammet jag provat.



Kan även tillägga att vikten stått helt stilla sedan i Februari 2010.

Men nu hoppas jag kunna lägga på mig lite vikt så att jag kan mjölka ur det mesta ur programmet.

Nuvarande kcalintag:

Träningsdag - 4600kcal
Vilodag - 4300kcal

Har fått jobba upp kalorierna sakta men säkert då vikten envisas med att knappt röra sig veckovis.

Nåväl, nu kör vi :)

siimon89
2010-05-24, 11:00
Vecka 4 - Pass1:

Knäböj: 101,5kg 3x5
Press: 49kg 3x5
Marklyft: 116,5kg 1x5

Passet kändes helt okej. Pressen gick finfint medan jag fortfarande har lite teknikproblem med knäböjen. Har svårt att hålla ut båda knäna lika mycket vilket gör att jag sviktar lite på uppvägen. Beror nog en del på att min höger fot pronererar aningens mer än min vänstra. Men jag fortsätter jobba på det! :)

Körde några lättare extra set knäböj för att öva lite extra på formen.

Marken gick fint den med, tufft men var inga större problem än iallafall.

Matte_
2010-05-24, 11:44
Roligt att du startar en journal. Lycka till med träningen.

siimon89
2010-05-24, 14:28
Tack :) Kul att du titta förbi.

Control_61
2010-05-24, 19:06
Hell Yea.

Gött att du startat en journal. Hoppas du lyckas hålla den vid liv, jag har 3 misslyckade försök bakom mig!


Upp med lite filmer me!

siimon89
2010-05-24, 19:14
Haha :D Nejdå, det ska nog gå bra!

Filmer kommer det bli framöver. Lite bilder säkerligen också! Du måste börja uppdatera din, har kollat förut men då hade du inte skrivit något :(

mikaelj
2010-05-24, 19:32
Nuvarande stats är där jag befinner mig styrkemässigt för tillfället, och inte nödvändigtvis PR's.

Vad har du för 1RM?

Nåväl, nu kör vi :)

Det tycker jag!

siimon89
2010-05-24, 19:39
Vad har du för 1RM?
Har aldrig maxat. Men hade följande 3x5RM innan jag började deffen:

Knäböj: 111,5kg 3x5
Marklyft: 116,5kg
Press: 52kg 3x5
Bänk: 77kg 3x5
Frivändning: 61kg 5x3

Något sådant om jag minns rätt :)

mikaelj
2010-05-24, 19:54
Jag vet inte hur du hade tänkt att träna under din viktnedgång, men det kan nog vara en bra idé att lägga in åtminstone ett set på dina tidigare maximala arbetsvikter, så att du bibehåller styrkan. (så hade jag gjort)

siimon89
2010-05-24, 20:22
Jag vet inte hur du hade tänkt att träna under din viktnedgång, men det kan nog vara en bra idé att lägga in åtminstone ett set på dina tidigare maximala arbetsvikter, så att du bibehåller styrkan. (så hade jag gjort)

Jag ligger ju på överskott :D De där PR's var då jag vägde 83,1kg.


Nuvarande kcalintag:

Träningsdag - 4600kcal
Vilodag - 4300kcal

chrilledude
2010-05-25, 12:32
Kul att du startat en journal! Ska följas.

Längtar till dagsformsbilder om det kommer! :)

siimon89
2010-05-25, 12:37
Kul att du startat en journal! Ska följas.

Längtar till dagsformsbilder om det kommer! :)

Hihi jag vet :D Hmm, vågar man med sånt? Just nu blire ju överskott och styrkebyggarperiod, så någon rippad kille lär det inte vara frågan om :D

Numse
2010-05-25, 12:41
Fan va du äter :D tycker din vikt borde öka kraftigt

chrilledude
2010-05-25, 12:46
Hihi jag vet :D Hmm, vågar man med sånt? Just nu blire ju överskott och styrkebyggarperiod, så någon rippad kille lär det inte vara frågan om :D

Du behöver egentligen inte ligga på överskott om det är styrka du vill satsa på. :D

Jaa, klart du vågar. Go go! =D

Fan va du äter :D tycker din vikt borde öka kraftigt

Han har hög ämnesomsättning. ;D

siimon89
2010-05-25, 12:48
Fan va du äter :D tycker din vikt borde öka kraftigt

Haha neh faktiskt inte! Kan visa ett screenshot på min viktjournal:
http://i45.tinypic.com/2ijsnev.jpg

Sedan i fredags höjde jag kaloriintaget till där det är nu ungefär (om jag minns rätt). Hela förra veckan låg det på 4100kcal/träningsdag samt 3800/vilodag men då stod det still. Så ökade med +500kcal till.

Det är ingen långvarig "bulk" det är frågan om, utan kanske max 5v. till av Starting Strength med högt kaloriintag tänkte jag så jag kan få upp styrkan en gång för alla. Sen får vi se hur mycket onödigt fett man lagt på sig och hur styrkan gått upp. Blir spännande :D

Om jag fortsätter öka 2,5kg i 2,5v. till (inkl. denna vecka) så är jag uppe i 121,5kg 3x5 i Knäböj :D Det hoppas jag att jag pallar med. Så bara fortsätta hålla kalorierna högt så man pallar.

Du behöver egentligen inte ligga på överskott om det är styrka du vill satsa på. :D

Jaa, klart du vågar. Go go! =D


Ska man lita på Rippetoe så måste man. Och jag litar på han. Haha! Men det är ju såklart lite muskler man lägger på sig för att öka styrkan såpass mycket, vilket också är ett av målen.
Haha vi får väl se.

Numse
2010-05-25, 13:34
Intressant. 121,5 3*5, SL eller ATG? En jävla fin arbetsvikt iaf :)

Du äter mkt mer än mig :) jag kommer bara strax över 3000 på träningsdagar.

siimon89
2010-05-25, 13:45
Intressant. 121,5 3*5, SL eller ATG? En jävla fin arbetsvikt iaf :)

Du äter mkt mer än mig :) jag kommer bara strax över 3000 på träningsdagar.

Vet inte vilken teknik det är efter, men en bit under parallelt är det iallafall. Kör enligt Rippetoes förespråkade teknik så gott som.

Står axelbrett, fötterna lite utåtvinklade och sen ned åh rakt upp med rumpan i vändningen.
Det är nog bara fortsätta kämpa på och inte ge upp så tror jag att jag kan klara det! Jag menar, även om jag går upp 1kg/veckan tills 121,5kg, ja då är jag uppe i 79kg vilket skulle innebära +4,5kg. Om nu hälften är muskler och hälften fett, så är det drygt 2,25kg att deffa bort sen trots en stor styrkeökning. Eller säg i värsta fall 3kg då, men då har jag iallafall byggt på styrka som fan under tiden :D

Hehe, mja men förmodligen har jag sämra förmåga att ta upp näringsämnen än dig så har inte mycket annat till val.

Numse
2010-05-25, 13:54
Mm, jag tror inte på att gå ner ATG. SL djup funkar bäst för mig och mina knän iaf! Har dock läst att ATG skall vara bra för ryggen.. men ja vetifan, man läser så mycket olika teorier på nätet.

Känns som att du bör koncentrera dig på att öka i kroppsvikt i ett lagom tempo och inte fokusera för mkt på dina arbetsvikter :) se till att öka snyggt så du lägger på dig kvalitetsvikt. Vilka vikter man använder på gymmet är ointressant, om det är bygga du är intresserad av. Att jaga vikter leder till skador.. ;)

siimon89
2010-05-25, 14:00
Mm, jag tror inte på att gå ner ATG. SL djup funkar bäst för mig och mina knän iaf! Har dock läst att ATG skall vara bra för ryggen.. men ja vetifan, man läser så mycket olika teorier på nätet.

Känns som att du bör koncentrera dig på att öka i kroppsvikt i ett lagom tempo och inte fokusera för mkt på dina arbetsvikter :) se till att öka snyggt så du lägger på dig kvalitetsvikt. Vilka vikter man använder på gymmet är ointressant, om det är bygga du är intresserad av. Att jaga vikter leder till skador.. ;)

Just nu jagar jag vikter, och inte kvalitetsvikt. Åh jag vet att det går, finns värre exempel med hur mycket folk ökat på Starting Strength, både viktmässigt och styrkemässigt. Jag kör programmet enligt boken, mer än så kan
jag inte göra. Finns ju vissa som drar 5000-6000kcal/dag med det här programmet. Då kan vi snacka överskott
;)

Dessutom har jag kört programmet förut. Ökade på bra men startade med kanske 15-16% kroppsfett, plus att jag inte riktigt körde programmet som skrivet vilket gjorde att jag missade progression. Sen nådde jag 20-21% kroppsfett efter 2månader och tröttnade och dietade.

Det här är en nystart, och eftersom styrkan är det jag främst är ute efter just nu (även om muskler blir en trevlig bieffekt) så kan jag ta att gå upp till 12-14% kroppsfett ett tag. :) Är förjävligt revanschsugen på att slå gamla PR's på en lägre kroppsvikt och med bättre teknik och planering.

Numse
2010-05-25, 14:10
Ah då är jag med :) Lycka till! Vad är det BF nu?

siimon89
2010-05-25, 14:17
Ah då är jag med :) Lycka till! Vad är det BF nu?

Tack :D

Kalipermätningen säger under 10%, medan midjemått+vikt+längd kalkylatorn sa 10,88% sist då jag startade. Svårt att säga nu :) Men känner ju inget extra fett direkt. Däremot blir man ju blev svullen av alla kolhydrater. Men det är ju borta på morgonen typ.

Numse
2010-05-25, 14:20
Såg det på första sidan nu :) samma som mig typ. Fick 10.1% av kalipermätning för tre veckor sen. 81 kg, 186cm. Hur lång är du?

siimon89
2010-05-25, 14:21
Okej nice :)

181cm lång.

Ristretto
2010-05-25, 14:54
Kul med journal! :D

Men var är styrkepassen?:MrT:

siimon89
2010-05-25, 14:56
Kul med journal! :D

Men var är styrkepassen?:MrT:

Där var du ju :) Tänkte nästan gå och berätta att jag äntligen fixat en jorunal.

Haha, bara blivit 1 denna vecka och det var igår. Den ligger på första sidan. Imorgon blire nytt pass igen! Taggad!!

Ristretto
2010-05-25, 15:23
Vad innebär starting strength i praktiken egentligen? Extremt låg träningsvolym med extremt mycket mat? :)

siimon89
2010-05-25, 15:24
Vad innebär starting strength i praktiken egentligen? Extremt låg träningsvolym med extremt mycket mat? :)

Ja något åt det hållet :) Målet är progression och mycket sådan. Det är ju ett styrkeprogram, inget bodybuilderprogram egentligen.

Ristretto
2010-05-25, 15:32
Ja något åt det hållet :) Målet är progression och mycket sådan. Det är ju ett styrkeprogram, inget bodybuilderprogram egentligen.

Härligt. Kaxigt att dra igång ett sådant precis innan sommaren och allt! :cool:

siimon89
2010-05-25, 15:35
Härligt. Kaxigt att dra igång ett sådant precis innan sommaren och allt! :cool:

Haha! Jag vet, har varit inne i dem banorna också. Men har suttit och räknat på det i excel, och klarar jag mig genom Vecka6 är jag uppe i 121,5kg 3x5 i Knäböj. Även om det kostar 1kg+/veckan från och med nu. Även om 3 av totalt 4,5kg+ är fett, så är det ändå bara 14% kroppsfett (om vi utgår från att det är 11% nu). Det lilla kan man bli av med på ett par veckor :D

Petoria
2010-05-25, 16:21
Kul med ny journal! Ser att du använder samma program som jag funderar på att starta med, hur tycker du det fungerar för dig?

siimon89
2010-05-25, 16:32
Kul med ny journal! Ser att du använder samma program som jag funderar på att starta med, hur tycker du det fungerar för dig?

Javisst :D Som jag skrev ibörjan är det utan tvekan det bästa program jag någonsin använt mig av! Rekommenderas starkt!!

mpersson
2010-05-25, 18:47
Kul med en till styrke snubbe ;)

siimon89
2010-05-25, 19:20
Javisst äre :D

siimon89
2010-05-26, 10:57
Vecka 4 - Pass2:

Frivändning - 54kg 5x3
Inga problem här heller, körde hängande frivändningar.

Bänkpress - 75kg 3x5
Samma här, kändes skitbra och ska gå att lassa på 1kg till nästa pass utan problem.

Knäböj - 104kg 3x5
Inga större problem alls egentligen. Sviktande börjar bli allt mindre och vikterna känns inte i närheten av fail än iallafall :D

chrilledude
2010-05-26, 11:05
Starke jävel. Ge mig din styrka. :(

siimon89
2010-05-26, 11:33
Ett klipp på andra setet på 104kg Knäböj. Lite sviktande, speciellt på 4e reppen. Kanske bara blev för ivrig, vad vet jag :D Men bättre börjar det bli iallafall, sakta men säkert! Woho!

q6ehCIqvuYE

Starke jävel. Ge mig din styrka. :(

Haha, nehmen Chrille! När du börjar köra Starting Strength och äter som en björn kommer du bli råstark :D

chrilledude
2010-05-26, 11:38
Haha, nehmen Chrille! När du börjar köra Starting Strength och äter som en björn kommer du bli råstark :D

Grymt klipp, sexigt när du skakar rumpan innan du böjer också. ;)

Jaså, ska jag köra det? :o

siimon89
2010-05-26, 11:43
Grymt klipp, sexigt när du skakar rumpan innan du böjer också. ;)

Jaså, ska jag köra det? :o

Hahaha tackar! Det är naturligtvis ingen medveten "rumpskakning" utan en ren bieffekt av skivstångsjusteringen. :D

Jaa, det absolut bästa programmet jag provat. Åh det bästa av allt är att det går snabbt att bli stark om du bara gör programmet såsom skrivet. Känner på mig att det kommer gå ännu bättre denna gång än förut eftersom jag har stenkoll på kost, planeringen samt att jag övat in tekniken mer än tidigare tillfällen då jag kört SS.

chrilledude
2010-05-26, 11:48
Hahaha tackar! Det är naturligtvis ingen medveten "rumpskakning" utan en ren bieffekt av skivstångsjusteringen. :D

Jaa, det absolut bästa programmet jag provat. Åh det bästa av allt är att det går snabbt att bli stark om du bara gör programmet såsom skrivet. Känner på mig att det kommer gå ännu bättre denna gång än förut eftersom jag har stenkoll på kost, planeringen samt att jag övat in tekniken mer än tidigare tillfällen då jag kört SS.

Haha, snyggt var det i alla fall! ;D

Okej, ska ta mig en titt på det programmet. Har kört på 5x5-schemat förr, fast modifierat till 5x8 (8 set). Funkade riktigt bra, blev stark fort. Men ska titta till starting strength. :)

Lycka till nu då, tror det kommer gå bra nu när du har stenkoll på läget.

Control_61
2010-05-26, 13:37
Tycker din teknik börjar bli riktigt snygg! Se till att behålla den lika snygg när vikterna blir tyngre!
Bra!

siimon89
2010-05-26, 13:46
Tycker din teknik börjar bli riktigt snygg! Se till att behålla den lika snygg när vikterna blir tyngre!
Bra!

Tack :D Det värmer! Jag ska fortsätta såhär och finslipa tekniken ännu mer så blire super!

joasimo
2010-05-26, 13:50
Ser bra ut! :) Men jag tycker knäna sticker ut lite grann ibland? Hjulbent typ? Fast det kanske beror på att jag står så tätt ihop med fötterna som jag tycker det ser så brett ut :D

siimon89
2010-05-26, 14:24
Ser bra ut! :) Men jag tycker knäna sticker ut lite grann ibland? Hjulbent typ? Fast det kanske beror på att jag står så tätt ihop med fötterna som jag tycker det ser så brett ut :D

Haha :) Man ska pressa ut knäna så de är i linje med tårna för att involvera adductors (svenskt namn?) och insida låren typ.

Ristretto
2010-05-26, 15:34
Starka böjar!

siimon89
2010-05-26, 18:49
Starka böjar!

Tackar :) Men då ska upp bra mycket mer :D

siimon89
2010-05-28, 11:46
Vecka 4 - Pass3


Knäböj 106,5kg 3x5

Kändes lite tyngre idag, men gick fint ändå. 2a setet var nog det "sämsta", medan tredje kändes bäst. Sviktade mest på det 2a iaf. Här på 3e vare mest lite svikt framförallt på 4e oh 5e repen men inte så extremt som för någon vecka sedan. Så det går framåt där med teknikmässigt.

Problemet är att jag ibland råkar trycka ut vänster knä mer än högra samt att min höger axel har sämre flexibilitet än min vänstra. Det gör att stången har en tendens att dra lite och skifta vikten mer åt ena hållet.

Försöker åtgärda det genom att ta ett bredare grepp och tänka på att hålla båda armarna still samt att inte trycka ut knäna alls så mycket. Nackdelen med "Low Bar" knäböj som jag kör är att det kräver betydligt mer axelflexibilitet än "High bar" (aka Olympiska Knäböj).

Tredje setet:

ObFofBdGHxw

Press 50kg 3x5
Blir att lägga till 1kg till nästa pass, men sen tror jag det blir 0,5kg's ökningar. 52kg 3x5 är mitt PR om jag minns rätt :)

Tyvärr har jag ingen film eftersom ställningen står mitt i rummet och har ingenstans att ställa mobilkameran.

Marklyft 121,5kg 1x5 PR!

Tungt vare men jag vet att jag har en del marginal kvar innan det verkligen är max.

Arbetssetet 1x5:

QNFO4TM7bTg

Alla gamla PR's var vid en vikt av 83,1kg och 20% BF. Idag vägde jag 76,3kg på dryg 10-12% kroppsfett. Svårt att uppskatta.

Ristretto
2010-05-28, 13:18
Är det parkettgolv i gymmet?:confused:
Eller har du ett powerrack på rummet?

Skönt pass, det ser ju bra ut:)

siimon89
2010-05-28, 13:24
Är det parkettgolv i gymmet?:confused:
Eller har du ett powerrack på rummet?

Skönt pass, det ser ju bra ut:)

Haha! Det är mitt lilla rum. Åh ja, det är ett parkettgolv. Inte opti men vad gör man. Ska väl fixa någon platform med gummikanter och trä i mitten någon gång så man slipper. Hade ett par bra mattor men nu har mamma åh pappa slängt dem utan att fråga. *grr*

Så därav underlaget.

Tack :)

chrilledude
2010-05-28, 14:07
Nice med filmer! ;)

Starka böjar. :)

siimon89
2010-05-31, 11:48
Vecka 5 - Pass1:

Frivändningar 56,5kg 5x3

Började jobba från golvet och upp eftersom själva hoppet egentligen sitter rätt bra. Svårt, men fick upp stången utan optimal teknik.

Bänkpress 76kg 3x5

1kg ifrån PB, och det kändes inte alltför tungt faktiskt på de 2 sista seten där jag fick hjälp att lyfta av stången från ställningen.

Knäböj 109 3x5

Det här var riktigt jävla tungt, formen halkade efter rätt mycket på sista setet medan 2a setet såg rätt bra ut. Inte speciellt mycket svikt på det iallafall.
Tränade tyngdlyftning på STK med Elve i lördags i 2h samt att jag tränade lätta frivändningar i någon timma eller så igår, så återhämtningen var inte maximal. Var mest orolig för bänken först då axlarna kändes slut, men det verkade som att knäböjen var det som led mest idag.

Nåväl, nu blire vila ordentligt och äta massa tills på onsdag. :D


Kroppsvikt idag - 76,5kg.

chrilledude
2010-05-31, 12:14
Whoo, nice pass. :thumbup:

siimon89
2010-05-31, 12:18
Whoo, nice pass. :thumbup:

Tack dude :)

joasimo
2010-05-31, 12:19
Haha :) Man ska pressa ut knäna så de är i linje med tårna för att involvera adductors (svenskt namn?) och insida låren typ.

Jaha då förstår jag! Men jag brukar inte peka ut dom så där mycket, men det beror nog på att jag står mycket smalare.. men då vet jag hur jag inte ska göra.. mina insida lår börjar bli obehagligt stora ;) De börjar skava mot varann när man går :Virro

Bra senaste pass! Kul att se någon som kör frivändning, riktigt skön och bra övning de där!

Adama
2010-05-31, 12:46
Hah, lol med rack o hela kittet i "pojk"-rummet, det skulle man haft! Undrar om jag ska försöka övertala frugan att det skulle passa bra med ett rack i vardagsrummet ;) Ser bra ut iaf!

siimon89
2010-05-31, 12:52
Jaha då förstår jag! Men jag brukar inte peka ut dom så där mycket, men det beror nog på att jag står mycket smalare.. men då vet jag hur jag inte ska göra.. mina insida lår börjar bli obehagligt stora ;) De börjar skava mot varann när man går :Virro

Bra senaste pass! Kul att se någon som kör frivändning, riktigt skön och bra övning de där!

Haha vet lite känslan. För mig kröp den fram mest under förra bulken, hade lite mycket fett då på benen.

Tack :)


Hah, lol med rack o hela kittet i "pojk"-rummet, det skulle man haft! Undrar om jag ska försöka övertala frugan att det skulle passa bra med ett rack i vardagsrummet ;) Ser bra ut iaf!

Haha jepp. Stämmer bra! Helt klart en grymt bra investering.
Tack du! :thumbup:

joasimo
2010-05-31, 13:06
Haha vet lite känslan. För mig kröp den fram mest under förra bulken, hade lite mycket fett då på benen.

Tack :)


Problemet är att inte har något fett på låren i princip, har väldigt bra konturer. Mitt fett sätter sig på magen :D

chrilledude
2010-05-31, 13:18
Problemet är att inte har något fett på låren i princip, har väldigt bra konturer. Mitt fett sätter sig på magen :D

Jag hade skavningar när jag var fet, fick sår och skit. *grr*

siimon89
2010-06-02, 14:06
Vecka5 - Pass2:

Knäböj 111,5kg 3x5

Tungt vare, ska inte säga något annat. Men inte så att det var nära fail. Blir ju svårare att hålla tekniken bra destu tyngre det blir. Blev en del svikt men inte katastrofalt mycket.

Ska hålla ut tills jag är uppe i 121,5kg 3x5 förhoppningsvis, sen blire att lägga om och rikta in träningen på Tyngdlyftning. Tänkte börja köra Frontböj och "High Bar" Knäböj istället.


Press 51kg 3x5

Inga problem egentligen och bara 1kg ifrån mitt förra PB.

Set2:

cnjxi71c21o


Marklyft 126,5kg 1x5

PB! :D Var rejält trött i kroppen när jag skulle köra, men det gick med lite vilja.

Control_61
2010-06-02, 15:22
Du är jävligt stark i militärpressarna! Din ratio bänk/militär är fruktansvärt mycket bättre än min ;)


Fortsätt så!

siimon89
2010-06-02, 15:55
Du är jävligt stark i militärpressarna! Din ratio bänk/militär är fruktansvärt mycket bättre än min ;)


Fortsätt så!

Haha, jasså :) Tack! Trodde den var basic?

chrilledude
2010-06-02, 17:23
Så staaaaaark! Grattis till pb. :D

siimon89
2010-06-02, 17:42
Så staaaaaark! Grattis till pb. :D

Hihi Tack :D

Ristretto
2010-06-02, 17:55
Grymma militärpressar:D

siimon89
2010-06-02, 23:07
Grymma militärpressar:D

Tack :D

siimon89
2010-06-04, 12:09
Vecka5 - Pass 3:

Kroppsvikt: 76,8kg.


Började passet med frivändningar men kom in med helt fel teknik, så fick aldrig upp 59kg. Komiskt nog testade jag en på 59 i onsdags och fick upp den lätt. Allt hänger på tekniken.
Så jag valde att börja med Knäböj idag istället.


Knäböj 114kg 3x5 PB!



Fyfan va tungt det här var. Men nu är styrkan bättre än någonsin trots att jag väger 6,3kg mindre än förut och med betydligt mindre fett.
Känner att tekniken blir alltför svår att hålla bra och sen börjar jag känna mig rejält utbränd av att höja vikten hela tiden. Så beslutade idag att nästa vecka blir Deload och fokus enbart på tyngdlyftning framöver.


Bänkpress 78kg 2x5 PB!, 80kg 1x5 PB!

Eftersom det här blev sista passet höjde jag med 2kg. Och det gick fint det med. Så kunde inte låta bli att höja till 80kg eftersom jag kände att det fanns mer kvar att ge, och det gick fint det med! :D


Frivändningar Teknikträning

chrilledude
2010-06-04, 12:11
Grymt sista SS-pass, PB PB PB PB PB PB! :D


Känner mig so lonely nu..

siimon89
2010-06-07, 12:11
Frivändningar teknikträning


Ryck teknikträning


Clean Deadlift 89kg 2x3
Kördes med remmar. Handlederna var helt sega imorse då jag tränat teknik både i lördags och igår.


Knäböj 99kg 2x3
Körde high-bar här och ville inte köra alltför tungt men det var tillräckligt. Riktiga "Ass-to-the-grass" böjar :D

siimon89
2010-06-09, 11:49
Hängande Frivändningar från bockar teknikträning


Frontböj 79kg 2x3
Första gången jag kör övningen iprincip. Så jobbade mig upp till ett stabilt set av 79kg 2x3.


Pull-ups Kroppsvikt 1x10 PR!, 1x5, 1x4
Var nog 1,5månad eller mer sedan jag körde Pull-ups/Chins. En mycket fin förbättring sen förut då mitt förra PB låg på 7 eller 8. Att bli starkare i framförallt Press och förmodligen även Bänken har hjälpt min styrka indirekt.


Goodmornings 29kg 1x8, 39kg 1x8, 49kg 1x8
Ännu en övning jag inte kört på länge, mer än 1år sedan sist.

siimon89
2010-06-10, 11:54
Teknik träning idag igen. Kunde inte låta bli att testa några hängande vändningar och verkligen fokusera på att hoppa.

Resultatet blev 64kg Hängande Frivändningar PB!
Sedan la jag bort vikterna och fortsatt träna på själva "scoopen" och hoppet.

siimon89
2010-06-13, 13:59
Blev ett pass med Elve igår på STK. Gick mycket fint!
Vi tränade Frivändningsdrag och Styrkevändningar från låga bockar samt körde Frontböj.

Mycket fina framsteg blev det. Lyckades komma upp i 65kg x 3 reps i Styrkevändningar vilket är ytterligare PB. Bara fortsätta nöta den kommande veckan :D

siimon89
2010-06-14, 11:34
Clean Pulls från bockar
4x3 59kg
Som uppvärmning och för att få in rätt motorrik.


Styrkevändningar från bockar
Jobbade mig upp till ett set av 71,5kg x1 PB!. Däremot drar jag för tidigt med armarna vilket jag måste jobba på. Så kan garanterat ta mer om jag bara får in bra teknik.

Droppade ned vikten till 49kg och jobbade mig upp till 64kg 3x2 och tränade på tekniken. Alla dessa vändningar kördes med remmar då jag fått ett rejält köttsår i handen som blivit inflammerat. Smärtan blev för stor att köra raw så hade inte mycket till val.
Men bra gick det, banade in rörelsen mycket bättre här och kändes inte som att jag drog för tidigt med armarna.

49kg 2x3
54kg 2x3
59kg 1x3
64kg 4x2

Tunga Clean Pulls från golvet
3x3 79kg


Knäböj

109kg x1, fail på 2a
104kg 2x2

High-Bar A2G böj är fortfarande väldigt nytt för mig så behöver få in tekniken ordentligt. Får hålla egot borta och inte vara för ivrig med att höja vikten. Blir att sänka vikten nästa gång och bana in rörelsen ordentligt.

Tränade också på att hålla korsryggen tight och spänna höftböjarna på vägen ned enligt råd från Greg Everett's bok. Gick väl framåt men kan bättre. Blir förhoppningsvis lättare när jag sänker vikten lite.


Chins 3xMax på Kroppsvikten

1x12 PB! Var centimeter ifrån att klara 13.
1x6
1x5

Iövrigt så gillade inte mitt sår Chinsen. Gjorde förj*vligt ont efter första setet, så gick upp och tejpade om det och tejpade fast en bomullstuss runt de. Kändes genast mycket bättre på set2.

siimon89
2010-06-15, 12:04
Dagens vikt: 75.9kg

Gått ned lite sedan jag slutade med SS och att äta som en häst. Tänkte eventuellt försöka dra ned -1kg närmsta veckorna utan hets för att bli av med onödigt fett. Vi får se hur det blir :)

Idag står följande på schemat:

Frivändningsfotarbete med lätt stång
Med andra ord bara köra teknikträning med en lätt stång för att träna in själva landningen efter hoppet i lyftet. Just nu har jag inte övat överhuvudtaget på det så det börjar bli dags eftersom själva hoppet börjar gå rätt fint nu.

puppztah
2010-06-15, 12:11
har man hittat PB-journalen eller?;) självklart måste man ju hålla koll på dig:)

siimon89
2010-06-15, 12:44
har man hittat PB-journalen eller?;) självklart måste man ju hålla koll på dig:)

Haha :D Blivit en hel del på sistonde iom. att jag precis avslutat SS programmet. Åh iom att jag är ny med tyngdlyftning/frivändningar och verkligen gått in för att lära mig det nu så blir man ju snabbt bättre där med. *cupid*

siimon89
2010-06-16, 12:15
Frivändningar från bockar

Jepp, inte styrkevändningar denna gång utan tog emot stången djupt vilket också gjorde att jag kunde använda tyngre vikter. Första gången jag verkligen kör tyngre Frivändningar från bockar och går ned i en Frontböj. Jobbade mig upp till 74kg x 2. Sen började jag faila på samma vikt pga tekniken blev dålig helt plötsligt. Så jag sänkte vikten till 69kg och körde några Styrkevändningar för att få in tekniken igen för att sedan byta tillbaka till Frivändningar igen.

74kg 1x2
69kg 2x2
71,5kg 2x2
64kg 2x3

Helt klart är jag för ivrig med att höja vikten då rörelsen fortfarande är sprillans för mig. *cupid* Ska försöka vara lite mer konservativ nästa pass för att bana in rörelsen ordentligt.


Frontböj

79kg 1x2
84kg 1x2
89kg 1x2
94kg 1x2
99kg 1x2


Körde ramp-set för att ta reda på ungefär hur mycket jag tar i nuläget. Ska nämligen börja en cycle nästa vecka för både Frontböj och Knäböj. Sista setet kändes förövrigt som ett rätt bra max, det var tungt! :D


Press

50kg 2x5
50kg 2x4
Kom nästan upp helt men darrade som fan så jag höll på att ramla baklänges. Lyckades dock fånga balansen.

Kände mig sliten i armarna (antagligen pga av att hålla i stången i alla vändningar och maxningarna i Chins/Pull-ups).


Goodmornings

59kg 3x8

Petoria
2010-06-16, 12:16
Chinsen börjar bli riktigt bra nu ju! :D

siimon89
2010-06-18, 10:39
Chinsen börjar bli riktigt bra nu ju! :D

Tack du :)

siimon89
2010-06-18, 11:54
Dagens vikt: 74.5kg

Haha. Måste börja med att säga att jag gått ned -2,3kg sen 2v. tillbaka då jag slutade med SS utan att egentligen försöka. Låg på ett vad jag trodde litet kaloriunderskott senaste 2dagarna, men insåg igårkväll när jag tog en bild samt ett midjemått och jämförde med sist att jag har ju fan redan gått ned de lilla extra jag la på mig under SS veckorna :D Så jag är supernöjd med det jag har nu, no need to loose it :)

Kalipern visar nu 9-10% kroppsfett och internetformula 10,88%.

Dagens pass blev inte så tungt då jag fortfarande känner mig små sliten sedan de tidigare passen i veckan. Nästa vecka börjar jag en Knäböj och Frontböjs cycle, ska bli riktigt skoj :D


Frivändningar från bockar

Ramp-set upp till 64kg.

64kg 3x3
69kg 1x1
74kg 1x1
76,5kg 1x1
79kg 1x1 PB!

La mig här även om jag med största sannolikhet kunde tagit lite mer. Har metallvikter och att droppa de hela tiden på bockarna är inte så nice. Måste ta och investera i några gummiskivor snart.

64kg 2x3


Haltande Frivändningar

49kg 3x3


Frivändningar (från golvet)

49kg 3x3

Gick faktiskt relativt bra även det är svårt att komma in i samma fina bana som vid vändningar från bockarna. Blir att fortsätta lägga in från golvet framöver.


Hängande benlyft

Kroppsvikt 2x10

siimon89
2010-06-19, 10:41
Haltande Frivändningar
Teknikträning med lätta vikter.

Frivändningar
Teknikträning även här med lätta vikter.

siimon89
2010-06-21, 12:06
Frivändningar

49kg 2x3
59kg 1x2
64kg 4x2
54kg 2x2

Drog med armarna för mycket vid 64kg samt att jag hoppade för tidigt. Backade till 54kg för köra några ordentliga teknikset.


Clean Pulls + Frivändningskomplex

54kg 4x3
49kg 1x3

Första två repsen var Clean Pulls för att få in motoriken medan den sista var en Frivändning.
Kändes som en riktigt givande övning. Blir att köra den som primär vändningsövning ett tag framöver.

Knäböj (Burgener cycle)

82kg 10x3

Riktigt skönt, och svettig vart man. Men kändes som att tekniken blev bättre och bättre hela tiden så det är riktigt nice.

Pull-ups med vikt

Kv+5kg 2x5
Kv+7kg 1x3

Undvek failure här helt.

Goodmornings

54kg 3x8

Satsade på att få in bra teknik och ordentliga reps här.

Ristretto
2010-06-21, 17:30
Vad innebär Burgener Cycle?

siimon89
2010-06-21, 17:43
Vad innebär Burgener Cycle?

Mike Burgener är en tyngdlyftnings coach från USA åh det är hans knäböj och frontböjs cycle/rutin jag kommer följa närmsta tiden :)

siimon89
2010-06-22, 11:12
Lätt dag

Teknikträning står på schemat. Kändes riktigt bra idag då all fokus låg på teknik utan direkt hänsyn till vikten på stången.

Haltande Frivändningsmarklyft
Clean Pulls
Styrkevändningar

Tja, lite allt möjligt blev det idag men det var precis vad jag behövde för att ladda om inför imorgon. Då blire att lassa på så mycket vikt tekniken tillåter och prioritera teknik före vikt (på vändningarna).

Efter passet blev det Foam Roller/Golfbollsmassage följt av lite Stretching och en Iskalldusch för återhämtningen.

siimon89
2010-06-23, 11:16
Clean Pull x1 + Frivändning x1

49kg 1x2
54kg 1x2
59kg 1x2
64kg 1x2
69kg 1x2

Stannade vid 69kg eftersom tekniken började bli sämre där.


Haltande Frivändning + Clean Pull + Frivändningskomplex

59kg 2x3
54kg 1x3


Haltande Frivändning x1 + Frivändning x2

49kg 4x3
54kg 2x3

Frivändningar

54kg 6x1


Push Jerk

39kg 1x2
44kg 1x1
49kg 1x1
54kg 1x1
59kg 1x1

Kände att det var dags att introducera en ny tyngdlyftningsövning. Däremot splittade jag inte benen som man vanligtvis gör utan fångade den i en kvartsböj. Kunde med all förmodan gått högre men kände att det räckte såhär för idag.

Clean Pulls

74kg 3x2 (med remmar)


För att summera passet gick det väl helt okej. Det är fortfarande riktigt svårt att få till frivändningarna bra från golvet. Ska försöka komma på någon strategi för att få in det bättre, kanske fokusera mer på Clean Pulls.

elvelind
2010-06-23, 13:28
Mina ögon gör ont av blandningen av engelska och svenska övningsnamn!
Vad är haltande vändning?

Träning på Lördag?

siimon89
2010-06-23, 13:32
Mina ögon gör ont av blandningen av engelska och svenska övningsnamn!
Vad är haltande vändning?

Träning på Lördag?

Haha :D Jag läser för mycket från Greg Everett antar jag.

Haltande Vändning = Halting Deadlifts på engelska. För att förtydliga, från golv till drygt mitten av låret, stanna, tillbaks till golvet o börja om. Jag ska försöka hålla mig till Svenska hädan efter, det är nog inte en dum ide :thumbup:

Ja det skulle vi nog kunna klämma in. Tänkte dra ett pass på fredagen men varför inte. Vi kan ju börja träna lite på Ryck nu också.

elvelind
2010-06-23, 13:52
ah. Stötdrag, position 5-3(alt 2) borde det heta på svenska.

klockan 12 då.

siimon89
2010-06-23, 13:52
ah. Stötdrag, position 5-3(alt 2) borde det heta på svenska.

klockan 12 då.

Aha okej :) Googlade nyss Clean Pulls och fick det till Stötdrag iallafall. Bra att veta framöver.

Jepp, vi ses då :thumbup:

siimon89
2010-06-25, 11:46
Styrkevändningar

39kg 2x3
49kg 2x3
54kg 1x2
59kg 1x2
64kg 1x1
69kg 1x1 Dagens max, PB från golv och dessutom styrkevändning.


Stötmark till position + Styrkevändning

59kg 2x2


Styrkevändning

59kg 7x2


Frontböj

69kg 1x2
89kg 1x2
99kg 1x1
104kg 1x1
106,5kg 1x1 PB
91,5kg 1x2



Framsteg och det kändes riktigt bra idag. Tekniken blir bättre och bättre. Drog något tidigt med armarna ibland men inte extremt. Hoppade senare än jag gjorde passet innan vilket är bra framsteg. Tror det dock har med att jag behöver behålla vikten på hälarna aningens längre än jag gör. Bara fortsätta jobba hårt! :)

siimon89
2010-06-26, 13:34
Träning på STK med Elvelind

Ryck teknikövningar


Knäböj

95kg 2x3
80kg 1x5
60kg 1x13 Slarvade med tekniken.

Fokus på teknik även här.

elvelind
2010-06-26, 15:32
Bra ryckt idag!

siimon89
2010-06-26, 19:56
Bra ryckt idag!

Tack :D Kändes som ett givande pass.

siimon89
2010-06-27, 12:28
Styrkevändningar

Jobbade mig upp till ett max-set för dagen.

64kg 1x1 Dagens max-set


Vändning till Position + Styrkevändning

59kg 6x2 Volymträning


Clean Pull + Styrkevändning

59kg 6x2


Kickstöt

69kg 1x1 Dagens max-set


Teknikdrills för vändning


Knäböj

69kg 1x3
89kg 3x2

spajdah
2010-06-27, 16:41
Nice simon o fixa logg :) Kommer jag glatt följa :P

siimon89
2010-06-28, 09:56
Kul att du tittar förbi Filip :D Välkommen!

elvelind
2010-06-28, 12:59
Tack :D Kändes som ett givande pass.

Härligt att höra. Vi får väl fundera ut en mer planerad träningsplan lite senare.

siimon89
2010-06-28, 13:30
Styrkevändningar

71,5kg 1x1 Dagens max PB


Hängande styrkevändningar från under knä

49kg 2x2

För att träna in rörelsen.


Frivändningar

74kg 1x1 Dagens max

Tekniken som sviker här helt klart.


Styrkevändning

64kg 5x1


Knäböj

79kg 1x3
89kg 1x3
99kg 1x2
104kg 1x2
109kg 1x1
112kg 1x1 PB
114,5kg 1x1 PB

Kördes med bälte på de sista tyngsta förvisso men känner att tekniken börjar bli mycket bättre.


Pull-ups

Kv 4x7 Volymträning


Stötdrag

69kg 1x2 Teknikträning var det tänkt, men hade en rejäl smärta i högerarmens övreutsida. Så avbröt här och körde massage och voltaren på smärtan.

siimon89
2010-06-28, 21:23
Härligt att höra. Vi får väl fundera ut en mer planerad träningsplan lite senare.

Det låter fint :D

siimon89
2010-06-29, 11:57
Styrkevändningar

64kg 2x1 Jobbade mig upp till det, sen började tekniken falla.


Stötdrag

69kg 3x3 Teknikträning


Styrkevändning

49kg 2x3 Teknikträning
59kg 2x1 Teknikträning

Avbröt på 59kg för att smärtan i axeln blev för stor och påverkade tekniken alldeles för mycket.


Kickstöt

39kg 4x4

Tog det lugnt här för axeln skull.


Styrkevändningar

39kg 2x3
49kg 6x3

Kunde inte låta bli här iallafall. Tränade verkligen på att låta benen dra klart innan jag "shruggade" upp vikten. Mitt stora problem just nu är att jag drar för tidigt med armarna som en Drag till Hakan-övning. Så får verkligen börja öva på det. Jag är övertygad om att jag kan ta mer än jag gör nu i styrkevändningar om jag bara får in tekniken när det blir tyngre och ger fan i att dra med armarna och att dra innan benen gjort sitt.


PAUS 20min. med lite mat och dryck här emellan.


Knäböj

89kg 1x3
99kg 1x2
104kg 1x2
109kg 1x2
112kg 1x2


Rehab för axeln

5kg 2x25 shrugs

För att få igång blodcirkulationen ordentligt i axeln och få igång läkningen. Antagligen är det en lättare överansträngning bara.

Ristretto
2010-06-29, 15:05
Bra ökningar. Hur ser eventuell kroppsviktökning ut?

siimon89
2010-06-29, 15:23
Bra ökningar. Hur ser eventuell kroppsviktökning ut?

Tack :D

Den ligger kvar runt 75kg.

siimon89
2010-06-30, 11:27
Efter att ha läst runt lite artiklar på nätet kom jag på ett uppenbart teknikfel jag gör i starten som gör att jag kommer helt i andra draget. Jag antar att jag bara glömde bort det någonstans mellan skiftet mellan hängandevändningar till golvet.

CjuQ6gFjSrI

Jag använder inte latsen för att hålla stången nära kroppen vilket gör att jag inte är framför stången när jag nått över knähöjd. Det gör att jag hoppar för tidigt och drar med armarna för att kompensera för den dåliga positionen. Därmed var det bara börja öva idag :)

Stötmark till över knähöjd

49kg 2x5
59kg 1x2
69kg 1x2


Stötmark till över knähöjd + Styrkevändning

49kg 3x2
59kg 2x2
64kg 3x2
69kg 2x2
69kg 1xFail
69kg 1x2
72kg 2xFail


Helt klart stora framsteg teknikmässigt. Visst är det lite ovant men känner att jag kommer in rätt i rörelsen största delen av tiden. Riktigt nice!!


Stöt

49kg 5x3, 3x2


Kände att det kunde vara på tiden att börja träna på riktiga stötar med ett utfall.


Knäböj

89kg 3x3

Ville inte maxa helt idag utan få in lite lättare volymträning.


Stötmark till över knähöjd + Stötdrag

84kg 4x2


Totalt sätt kändes det riktigt bra. Axeln var mycket bättre idag även om jag hade några småkänningar ibland. Men de vart aldrig så stora att det riktigt påverkade något.

Behöver dessutom lära mig fånga stången djupare och att sjunka ned till frontböj ordentligt. Just nu fångar jag stången i samma höjd iprincip oavsett vikt. Därav när det blir tyngre missar jag i styrkevändningarna.

siimon89
2010-06-30, 15:29
Kunde inte låta bli ett andra pass idag. :D

Styrkevändningar

49kg 3x2
54kg 1x2
59kg 5x2

Kändes riktigt bra, fick verkligen in rätt teknik här på så gott som alla reps!

Under passet dracks det sodastreamad Cola Zero och några få AfterEights *drool* Gottgott! Blev dock ett riktigt kort pass. Man var rätt seg från förmiddagen.

elvelind
2010-07-01, 10:21
Tar det lugnt så du inte sliter ut dig på alla frivändningar ;)

Vad sägs om träning på söndag? runt 14.

siimon89
2010-07-01, 10:26
haha :D Jag är på!

siimon89
2010-07-01, 11:59
Har också kommit på att jag trycker fram höften istället för att mer aktivt hoppa. Det gör att stången får en mer horisontell bana istället för vertikal. Bara börja träna på det med. :thumbup:

Styrkevändningar

49kg 2x3
59kg 1x3
64kg 2x2
69kg 2x1
72kg 1x1 PB
74kg 1x1 PB
76kg 1x1 PB
79kg 1x1 PB
82kg 2xFail Kom in fel i tekniken här.

Äntligen!! Så jävla skönt! Kännt det hela tiden att jag kunde. Bevisar att man aldrig ska ge upp. :D


Styrkevändning teknik

59kg 5x2

Enbart fokus på teknik, att bana in rörelsen. Var rätt trött här måste jag medge.


Stöt

49kg 3x2
54kg 2x2
59kg 3x1

Tog det lite extra lugnt här för axeln och teknikens skull. Kände mig seg här efter alla vändningar.


PAUS 15min. med vila och en proteinshake


Knäböj

79kg 1x3
89kg 1x3
104kg 1x2
109kg 1x2
114kg 1x1
117kg 1x1 PB
119kg 1x1 PB Precis att jag klarade det.


Ja vad ska man säga, riktigt bra pass! Axeln gick dock från att vara relativt bra till att börja ömma alltmer i vändningar. Konstigt nog kände jag iprincip inte av smärtan när jag övergick till stöten. Men efter en sån här dag var det utan tvekan värt den extra smärtan! :D

siimon89
2010-07-02, 12:16
Styrkevändningar

49kg 3x3
59kg 2x2
64kg 1x2
69kg 1x1
74kg 2xFail Tekniken blev dålig och annorlunda här..

Teknikträning

59kg 1x2
49kg 2x2


Stötmark till över knä + Styrkevändning

49kg 5x2
54kg 1x2
59kg 2x2
64kg 1x2
69kg 1x2
74kg 1xF Som att jag slår på en spärr över 69kg..

Sänkte vikten igen och övade på teknik.
49kg 4x2

Paus 10min. med en Proteinshake


Styrkevändning

39kg 7x3
49kg 3x3
49kg 2x2

Sakta men säker teknik här. Dags att börja bana in riktigt bra teknik och inte jaga vikter så mycket. Styrkan finns ju där, tekniken behöver däremot förbättras rejält.

Ny taktik får bli att jaga teknik snarare än vikter. Så höjer jag vart efter tekniken tillåter! :thumbup:


Knäböj

89kg 1x2
99kg 1x3
89kg 3x3

Volymträning var fokus här. Kändes slitet idag.


Press axel-rehab

34kg 3x8


Skippade stöten idag för att fokusera extra mycket på vändningarna.

siimon89
2010-07-04, 11:51
Körde ett lättare pass igår också med fokus på teknik.

Dagens..

Kroppsvikten idag: 74,5kg


Styrkevändning

74kg 3x1
74kg 1xFail
64kg 2x1

Börjar få in betydligt säkrare teknik. Var rätt seg efter 3e setet på 74 och tekniken blev lidande. :thumbup: Känner mig kanske inte superexplosiv idag heller.


Knäböj

79kg 1x3
94kg 1x3
104kg 1x2
109kg 1x2

Blev ett kort pass idag men är väldigt nöjd över framstegen. Nu ska jag sola! :D

Control_61
2010-07-04, 14:47
Ser bra ut!



Nu drar jag upp frekvensen också! Blir frontböj 3x/vecka ;)

Pallar inte köra "the Broz- Way", men att fronta lite oftare har ju ingen dött av! Ska bli skoj o köra något annat än överkropp/underkropp split också.

siimon89
2010-07-04, 15:15
Ser bra ut!



Nu drar jag upp frekvensen också! Blir frontböj 3x/vecka ;)

Pallar inte köra "the Broz- Way", men att fronta lite oftare har ju ingen dött av! Ska bli skoj o köra något annat än överkropp/underkropp split också.

Tack :)

Nice! Jag har kört varje dag nu i 9dagar, och jag kan inte säga annat än att det sliter en hel del på kroppen. Har ont i axlar och knäna har varit rätt stela även om de varit bättre igår och idag (körde inge knäböj igår). Sen är jag väldigt öm kring benet där man fångar stången i frontböj position.

Låter klokt! Borde inte vara några problem alls. Kör bara så mycket kroppen tillåter för dagen. Jag ska börja köra riktiga frivändningar nästa vecka tänkte jag. Så då blire ju frontböj iprincip varje dag för mig. Behöver få upp tekniken att fånga stången djupt.

siimon89
2010-07-06, 13:36
Styrkevändning

64kg 1x2
69kg 1x2
74kg 1x2
79kg 2x1
81,5kg 2xFail

Hade stången uppe där den ska vara första försöket på 81,5kg. Problemet var bara att jag är för seg med att fånga stången. Behöver jobba på att fånga den med rätt teknik. Istället för att dra upp armarna som en "fågelskrämma", drar jag bak armbågarna vilket helt klart segar ned fångningen i lyftet.


Stöt

49kg 1x2
59kg 1x2
64kg 1x1
69kg 1xFail, 1x1 Glömde däremot ställa mig upp efter jag fångat den bra.


Frivändning teknik

49kg 7x2

Fokus på bra teknik och att fånga stången effektivt.
Måste tillägga, fan va mycket snabbare jag kan fånga stången när jag fokuserar på rätt "fångteknik". Måste helt klart börja att fokusera mer på den.


Knäböj

69kg 1x3
89kg 1x3
109kg 1x1
114kg 1x1
119kg 1x1
121,5kg 1x1 PB


Stötdrag

99kg 3x2 (med remmar)


Ett riktigt bra pass tycker jag. Tekniken blir bara bättre och bättre. :D

siimon89
2010-07-07, 10:40
Styrkevändning med stöt

49kg 2x2
59kg 1x1
64kg 2x1
69kg 2x1


Styrkevändning

69kg 1x1
74kg 2x1,1xFail Började tänka för mycket och sabbade tekniken.
59kg 3x2, Fokus på teknik.


Frivändning

49kg 3x2

Teknikträning. Var för seg här för att få in fler kvalitetreps överhuvudtaget.


Knäböj

89kg 3x3

Volym och teknik.


Gick väl helt okej för att vara dagen efter ett tungt pass. Var lite öm i axeln och man kände i kroppen att man inte var helt återhämtad sedan gårdagen. Tekniken var inte lika bra som igår. Förmodligen kan en del av det skyllas på tröttheten och axeln. Kände mig inte alls lika explosiv idag som igår och det kändes som att många rörelser var riktigt sega.

Åker till Kreta på fredag och blir borta en vecka. Efter det ska jag se till att ha ett mer genomtänkt schema och inte köra max varje dag i vändningarna.

siimon89
2010-07-08, 10:11
Styrkevändningar

49kg 1x4, 1x3


Styrkevändningar med Stöt

49kg 1x1
59kg 2x1
64kg 1x1
69kg 1x0,5 Fail på stöten. Teknikbrist helt klart. 1x1 Stod väl inte helt klart här men ändå.


Styrkevändning

74kg 1x1
76,5kg 1x1
79kg 1x1
81,5kg 1x1 PB!


Styrkevändning med Stöt

64kg 5x1 Teknikträning och volym.


Blev en lite lättare dag idag utan knäböj för att kunna köra lite hårdare imorgon med knäböjen. Tekniken kändes bra i vändningarna medan stöten kändes en aning sämre. Men helt klart nöjd totalt sätt :D

Control_61
2010-07-08, 12:31
Riktigt gott med PR! :hbang:

Snart kommer du ifatt mig, måste börja köra mer styrkevändningar ;)

siimon89
2010-07-09, 09:13
Riktigt gott med PR! :hbang:

Snart kommer du ifatt mig, måste börja köra mer styrkevändningar ;)

Haha, visst äre :)

siimon89
2010-07-09, 10:51
Styrkevändning med stöt

49kg 2x2
59kg 1x1
64kg 1x1
69kg 1x1
71,5kg 1x1
74kg 1x0,5 Fail på stöten.


Frivändning

64kg 1x2
69kg 1x1
74kg 1x1
79kg 1x1
81,5kg 1x1
84kg 2xFail Stången var uppe där den ska, men som tidigare är armbågarna alldeles för långsamma. Dessutom måste jag lära mig positionera fötterna rätt. Nu hamnar de ofta för brett.

69kg 5x2 Volym och teknikträning.


Knäböj

69kg 1x5
89kg 1x3
104kg 1x2
109kg 1x2


Stötmark

89kg 3x2

Känner mig riktigt trött i kroppen nu faktiskt. Var inte superpigg i kroppen från början heller så. Men nu blir det 1veckas välbehövligt träningsuppehåll, åker nämligen till Kreta ikväll med familj och flickvän. :D

siimon89
2010-07-17, 13:17
Hemma igen från en välbehövlig vila och skön semester i solen. Vägde in på 73,8kg imorse.


Styrkevändning + Stöt

49kg 2x2
54kg 1x2
59kg 1x1
64kg 2x1
69kg 1x1
74kg 1x1 PB!
76,6kg 1x0,5 Hade vikten nästan helt uppe över huvudet på stöten.


Frivändning

64kg 2x2
69kg 2x2
74kg 1x1
79kg 1x1


Styrkevändning teknik

64kg 3x2

Var småyr här och seg. Tekniken var inte super.


Hängande Styrkeryck teknik

19kg 2x3
29kg 2x3
34kg 1x3
39kg 3x2


Riktigt skoj att träna igen. Blev en del chins och pull-ups på Kreta men i övrigt har det varit riktigt lugnt. Rätt ovant att lyfta igen, iallafall tekniskt sätt. Flåset sitter fortfarande i relativt bra, kanske att man tappat lite av det då jag kände mig rätt slut efter en dryg timmas träning.

Blev inga böj eller stötmark idag utan fokus låg på att komma igång igen. :)

siimon89
2010-07-18, 11:31
Styrkevändning med Stöt

49kg 2x3
59kg 2x1
64kg 1x1


Frivändning med Stöt

64kg 2x1
69kg 3x1


Hängande Ryck

19kg 2x3
29kg 1x3
39kg 1x2
34kg 4x3


Knäböj

99kg 2x2

siimon89
2010-07-19, 11:36
Frivändningar

49kg 3x3
59kg 1x2


Frivändning med Stöt

59kg 1x1
64kg 1x1
69kg 1x1
71,5kg 1x1
74kg 1x1
76,5kg 1x1 PB!
79kg 2xFail Började fokusera på massa tekniska saker, och då gick det inte alls.


Stötdrag + Frivändning

59kg 2x1
64kg 2x1
69kg 1x1
74kg 2x1, 1xFail Stången uppe men tappade den fram. Måste bli bättre på att hålla kvar vikten på hälarna och att landa stabilt.
64kg 3x1 Teknikträning
49kg 1x5


Hängande Styrkeryck

19kg 2x5
29kg 2x3
34kg 2x2
39kg 4x2 Teknikträning

Ristretto
2010-07-19, 20:12
Varför kör du aldrig vanliga mark?

siimon89
2010-07-20, 11:17
Varför kör du aldrig vanliga mark?

Det är en intressant fråga. När du kör marklyft är du betydligt mer beroende av maxstyrka än explosivstyrka samt att du startar betydligt högre med höfterna i mark än du gör i tyngdlyftningslyften. Den ger längre återhämtningstid (pga belastning på korsryggen) och inte lika stor carry-over till tyngdlyftning som man kan tro.
Maxstyrka får du ju indirekt via lyften själva och via knäböj. Det är iallafall som jag uppfattat det. :)

Men någon gång ska jag nog klämma in något marklyft för att testa vart man ligger.

siimon89
2010-07-20, 12:26
Frivändning med Stöt

49kg 2x2
59kg 2x1
64kg 1x1
69kg 1x1
74kg 1x1
76,5kg 1x1
79kg 1x1 PB!
81,5kg 1x0,5 Tvekade nog lite för mycket på stöten.


Frivändning

71,5kg 6x1


Hängande Styrkeryck

29kg 2x3
34kg 1x2
39kg 1x2
44kg 1x1
46,5kg 1x1


Knäböj

69kg 1x3
94kg 1x2
109kg 2x2

Ristretto
2010-07-20, 19:40
Det är en intressant fråga. När du kör marklyft är du betydligt mer beroende av maxstyrka än explosivstyrka samt att du startar betydligt högre med höfterna i mark än du gör i tyngdlyftningslyften. Den ger längre återhämtningstid (pga belastning på korsryggen) och inte lika stor carry-over till tyngdlyftning som man kan tro.
Maxstyrka får du ju indirekt via lyften själva och via knäböj. Det är iallafall som jag uppfattat det. :)

Men någon gång ska jag nog klämma in något marklyft för att testa vart man ligger.

Okej... Det är intressant. Jag är väldigt dåligt insatt i tyngdlyftning öht.

elvelind
2010-07-20, 19:47
Ser ut att rulla på bra, snart är du ifatt mig!

siimon89
2010-07-21, 10:51
Okej... Det är intressant. Jag är väldigt dåligt insatt i tyngdlyftning öht.

Hehe okej :D

Ser ut att rulla på bra, snart är du ifatt mig!

Ja :D Det går framåt hela tiden, det är verkligen skitskoj. Vi kan ju dra ett pass snart.

siimon89
2010-07-21, 11:54
Styrkevändning med Stöt

49kg 2x2
59kg 2x1
64kg 1x1

Stöten fick vila lite extra idag.


Frivändning

64kg 2x2
69kg 1x1
74kg 1x1
79kg 2x1
84kg 1xFail, 1x1 PB!
86,5kg 3xFail För mycket tvek så tekniken sög. Stången uppe där den ska, men armarna är för långsamma.
59kg 1x3
69kg 2x2, 1x1
74kg 1x2
79kg 1x1
69kg 4x1

Blev mycket fram och tillbaka här för teknikens skull.

elvelind
2010-07-21, 16:20
Ja :D Det går framåt hela tiden, det är verkligen skitskoj. Vi kan ju dra ett pass snart.

Det är bara att säga till *flex*

siimon89
2010-07-22, 11:29
Frivändning med Stöt

49kg 3x2
59kg 2x1
64kg 2x1
69kg 4x1


DroppRyck

19kg 2x3
29kg 2x3


Frivändning

49kg 2x2
59kg 2x2
64kg 2x2

Extra teknikträning, gick riktigt bra. Kom på att jag inte "shruggar" mig nedåt utan mest faller passivt vilket segar ned rörelsen nedåt rejält. Jäklar vilken skillnad det blev att shrugga :D

Lätt dag idag för att hinna återhämta mig lite. Ömma överarmar och framförallt vänster knä bär på en smått molande värk. Har dessutom för taskig flexibilitet i axlarna just nu känns det som för att kunna klara rycken ordentligt. La in extra ryckstretching i slutet av passet.

siimon89
2010-07-23, 11:23
Frivändning

49kg 2x3
59kg 1x2
64kg 1x2
69kg 1x1
74kg 1x1
79kg 1x1
84kg 1x1
86,5kg 1x1 PB!
89kg 1x1 PB!
91,5kg 4xFail Tvekar för mycket. Vet att jag kan klara det egentligen. Problemet jag har när det blir tungt, är att jag inte ens går under stången. Får upp stången i luften men går inte ens under för att ens försöka fånga den. Måste jobba på att våga och bara åtminstone försöka gå under oavsett. Men två PB iallafall :D


Styrkeryck

39kg 2x2
44kg 2x1
49kg 1x1


Stående Längdhopp test

2,60m. lite drygt från stillstående mätt från tå till häl.
Sist jag testade för drygt 2månader sedan låg jag kring 2,48m. Hade däremot ett bättre par skor denna gång men självklart har jag förbättrats.


Knäböj

106,5kg 1x2
101,5kg 2x2

Control_61
2010-07-23, 13:07
Riktigt intressant att du ökar så pass bra i frivändning av att köra samma lyft nästan varje dag!


Hur går det med knäböjen/frontböjen? Går de framåt också?

siimon89
2010-07-23, 13:58
Riktigt intressant att du ökar så pass bra i frivändning av att köra samma lyft nästan varje dag!
Hur går det med knäböjen/frontböjen? Går de framåt också?

Visst äre :D

Hmm, jag vet inte. Känns som att knäböjen inte gått framåt så mycket faktiskt. Men har inte maxat på ett tag nu. Däremot kändes dagens böjar och passet innan tunga.

siimon89
2010-07-24, 11:42
Styrkevändning med Stöt

59kg 1x1
64kg 5x1

Var för seg för att orka öka mer i stöten. Armarna kändes rätt sega och ömma.


Frivändning

71,5kg 5x1
74kg 2x1
79kg 1x1

Har ett infekterat sår i handen som förstör. Den gör mig tveksam i greppet och gjorde att en del lyft blev dåliga eller missade.


Hängande Styrkeryck

19kg 1x3
29kg 1x3
39kg 1x2


Frivändning

59kg 5x2 Teknikträning. Fokus på att svepa stången intill låren och inte studsa in den. Ovant och svårt.

siimon89
2010-07-25, 13:09
Styrkevändning med Stöt

49kg 1x3, 2x2, 2x1
59kg 2x1
64kg 2x1
69kg 2x1


Styrkevändning

59kg 2x2


Stötmark till över knä + Styrkevändning

49kg 4x2

Samt enbart en del styrkevändningar för teknikträning.


Frivändning

69kg 1x2, 3x1

siimon89
2010-07-26, 13:37
Morgonvikten idag: 74,1kg


Frivändning

49kg 3x3
59kg 2x2
64kg 1x1
69kg 2x1
74kg 2x1
79kg 1xFail
69kg 1x1
74kg 1xFail

Vet inte riktigt vad som händer, tappat självförtroendet och tekniken. Poppar fram höften mer än jag trycker ned i backen så stången får en mer horisontell bana än vertikal och dessutom exploderar alldeles för tidigt.


Styrkevändning

49kg 1x5
59kg 1x3
64kg 2x2


Frivändning

64kg 1x2
69kg 2x2, 2x1
59kg 5x2

Teknikträning i fokus här enbart. Gick mycket bättre här efter jag började om och fokuserade på rätt teknik.


Frivändning med Stöt

49kg 2x2
59kg 1x1
64kg 2x1
69kg 1x1
74kg 1xFail Sätter på en spärr och försöker inte ens, tappar tekniken helt. Ska börja om och nöta in bra teknik ordentligt. Jag exploderar för tidigt och exploderar lite för mkt horisontellt vilket jag måste lära om. Tänkte lägga upp en teknikplan framöver och slänga in mer styrkeövningar.


Knäböj

79kg 3x8

Kul med lite högreppare. Det var längesen. Vill få in variation för att få fram benutvecklingen mer.

siimon89
2010-07-27, 10:53
Massor av teknikträning idag med lättare vikter. Verkligen behövligt!

siimon89
2010-07-28, 12:14
Teknikträning


Knäböj

81,5kg 3x8

siimon89
2010-07-29, 13:48
Teknikträning

Den har verkligen varit givande även om den också skapat frustration från stund till stund. Har kommit på ett flertal saker som jag behöver förbättra.


Pull-ups

3x7


Knäböj
49kg 2x8

Kördes för att gå igång blodcirkulationen och som en stretch.

siimon89
2010-07-30, 12:52
Teknikträning

siimon89
2010-07-31, 13:09
Teknikträning


Knäböj

49kg 1x8
69kg 1x5
89kg 1x3
104kg 1x3
94kg 1x3

siimon89
2010-08-02, 13:00
Teknik


Knäböj

84kg 2x8


Stöt

69kg 3x2

siimon89
2010-08-04, 13:19
Teknik


Good Mornings

59kg 1x6
64kg 3x6

siimon89
2010-08-05, 14:53
Frivändningar

74kg 1x1
64kg 1x5
69kg 2x1, 1x2, 1x1

Jobbade mig upp till 74kg i Frivändningar idag. Var ett tag sen. Fokus låg fortfarande på teknik här men med tyngre vikter. Kändes riktigt bra. :D


Stötdrag

2x2 89kg


Hängande Benlyft

3x8

siimon89
2010-08-06, 11:30
Frivändningar

79kg 1x1 Dagens max. Backade sen för att jobba på tekniken.

69kg 2x1
74kg 4x1


Stöt

64kg 1x2, 4x1


Ryggrehab

3x10

siimon89
2010-08-07, 11:34
Frivändningar

74kg 1x1 Dagens max. Gick aldrig högre hellre utan backade och gjorde massor av teknik set på lite lättare vikter. Sjukt seg idag!


Plankan

Kv+10kg 3x20s

siimon89
2010-08-08, 12:00
Teknik

Lätt teknikträning för att hinna återhämta mig och slipa på tekniken.


Ryggrehab

3x10

siimon89
2010-08-10, 12:34
Teknik

Körde styrkevändningar idag och kom upp till 74kg.


Stötmark

3x3 79kg

Plankan

10kg 3x25s

siimon89
2010-08-11, 11:56
Styrkevändning

Dagens max 74kg.


Ryck

Jobbade mig upp till 49kg.

siimon89
2010-08-12, 11:21
Frivändning

69kg 5x1

Lättare dag för teknikträning. Kändes riktigt bra! :)

Good Mornings + Pull-ups

3x6 69kg + 1x3 7,5kg, 2x3 5kg

Superset för att spara lite tid.

Halva Turkish Get-Ups + Scapularehab

11kg 3x10 + 64kg 3x10

siimon89
2010-08-14, 11:59
Styrkevändning med Stöt

74kg 1x1 Dagens max, gick aldrig högre. Vänstra sulan hade börjat släppa och det blev ostabilt vid stöten.

Styrkevändning

84kg 1x1 Dagens max PR!
71,5kg 5x1 Volymträning

Stötmark

84kg 3x3

Halva Turkish Get Ups + Scapula Rehab

11kg 3x10 + 66,5kg 3x10


Var egentligen tänkt Frivändningar och Knäböj idag. Men pga. en rejäl smärta i vänstra baksida knä fick det bli styrkevändningar och stötmark istället.

siimon89
2010-08-16, 12:43
Ingen benträning idag pga. att jag fortfarande har problem med vänstra knät även om det blivit bättre idag än igår. Körde massvis med massage igår och har även tid hos naprapaten ikväll.

Pull-ups

7,5kg 3x3

Skivstångsrodd + Halva Turkish Get-Ups

49kg 3x6 + 11,5kg 3x10

Push-Press

54kg 1x3, 49kg 2x6

Scapula Rehab

69kg 3x10

siimon89
2010-08-17, 13:05
Stötdrag från Bockar

49kg 3x5
59kg 2x5
64kg 2x3

Stötdrag fr. Bockar + Styrkevändning fr. Bockar complex

49kg 5x2
59kg 4x2

Benspark Knärehab

30kg 3x12

Efter gårdagens besök hos naprapaten fick jag denna övning att jobba med. Tydligen var aktiveringen/styrkan i framsida lår dålig och därav överkompenserade baksidan av knät för att stabilisera och blev överansträngd. Men det skulle gå på drygt 2v för att få igång styrkan och aktiveringen igen :D

siimon89
2010-08-18, 13:05
Stötdrag + Styrkevändning från bockar

49kg 3x3
59kg 2x2
64kg 2x2
69kg 2x2

Ryckdrag + Styrkeryck från bockar

29kg 2x3
34kg 2x2
39kg 3x2

Stötdrag + Styrkevändning

49kg 1x3, 3x2

Stötmark

89kg 3x2

siimon89
2010-08-20, 13:14
Ryckdrag + Styrkeryck från bockar

44kg 4x2

Stötdrag + Styrkevändning

74kg 5x1

Good Mornings + Halva Turkish Get Ups

71,5kg 3x6 + 12,5kg 3x10

Benspark + Scapularehab

35kg 3x12 + 69kg 3x12

siimon89
2010-08-23, 13:15
Styrkeryck från Bockar

56,5kg 1x1 PB!
49kg 3x1

Styrkevändning

79kg 5x1

Pull-ups + Halva Turkish Get-ups

1x8, 1x7, 1x5 + 13kg 3x12

Knärehab + Scapularehab

40kg 3x12 + 71,5kg 3x10

Fortfarande smärta i vänstraknät om jag går för djupt i böj.

siimon89
2010-08-24, 11:04
Styrkeryck från Bockar

39kg 6x2

Styrkevändning

69kg 5x1

siimon89
2010-08-25, 13:55
Styrkeryck från bockar

54kg 1x1
49kg 2x1
51,5kg 1x1
54kg 1x1

Styrkevändning

84kg 1x1
74kg 5x1

Knäböj

99kg 1x3, 89kg 2x3

Push-press

54kg 3x5

siimon89
2010-08-27, 12:58
Styrkeryck

49kg 3x2
39kg 3x2

Styrkevändning

74kg 3x1
64kg 3x1
69kg 1x1

Scapularehab

49kg 1x12, 54kg 2x12 Ändrat utförandet till ett betydligt närmre grepp.

Seg träningsdag idag ibörjan. Lyften gick inge vidare men mot slutet fick jag in känslan bra igen. :)

siimon89
2010-08-30, 13:18
Ryck från bockar

Teknikträning för att bana in nya rörelsen. Svårt och ovant med balansen.

Frivändning med Stöt

81,5kg 1x1 PB!
71,5kg 5x1

Behöver arbeta in rörelsen ordentligt igen i frivändningen.

Knäböj

101,kg 1x3, 91,5kg 2x3

Scapularehab

59kg 3x10

siimon89
2010-08-31, 10:22
Ryck

Olika teknikdrills

Frivändning

Teknikträning från bockar

siimon89
2010-09-01, 11:09
Ryck

Teknik

Frivändning

79kg 1x1
74kg 2x1
64kg 4x2, 1x1
69kg 1x2, 1x1
Många teknikset här.

Stötmark

84kg 3x3

Pull-ups + Ab-roller

1x8, 2x6 + 3x10

Tänkte lägga om planen från och med nästa vecka. Satsa på att få upp styrkan mer samt verkligen fokusera på teknik. Just nu finns det en hel del att jobba på och jag måste hålla borta egot ett tag.

siimon89
2010-09-03, 11:21
Ryck

Flertal teknikdrills

Scapularehab + Plankan på ett ben o arm

61,5kg 3x10 + 3x15s/sida

siimon89
2010-09-04, 12:08
Ryck

Massvis med teknik

Frivändning

En del teknik
74kg 1x1

siimon89
2010-09-06, 11:43
Styrkevändning med Stöt

81,5kg 1x1
71,5kg 5x1

Stöten kändes riktigt bra. Det var vändningen som var svårare. Måste lära mig att kunna fånga den djupare i styrkevändningen.

Knäböj

87kg 10x3

Börjar Mike Burgener's knäböjscycle idag.

Scapularehab + Ab-roller

61,5kg 3x12 + 3x10

siimon89
2010-09-07, 15:39
Styrkevändning från bockar

64kg 6x1

Ryck från bockar

39kg 6x1

siimon89
2010-09-08, 11:41
Styrkevändning med Stöt

74kg 2x1
76,5kg 1x1

Styrkevändning från Bockar

64kg 2x2
69kg 3x1
74kg 3x1
Teknikset

Pull-ups + Glute Ham Raises

5kg 3x5 + 2x8

Plankan på ett ben o arm

2,5kg 3x15s/sida

siimon89
2010-09-10, 10:44
Styrkevändning med Stöt

69kg 1x1

Styrkevändningar från bockar

64kg 1x2
69kg 1x1
74kg 4x1
69kg 2x2

Teknikset

Frontböj

84kg 10x3

Scapularehab

64kg 3x8

mpersson
2010-09-11, 16:25
Fan de har hänt mkt sen jag tittade in sist :D Kör du bara OL träning nu?

siimon89
2010-09-12, 09:38
Fan de har hänt mkt sen jag tittade in sist :D Kör du bara OL träning nu?

Haha :D Jepp, det är sjukt skoj verkligen! Tar dock tid att lära sig allt och finns hela tiden smådetaljer att jobba på.

mpersson
2010-09-12, 13:26
Rättså jävla mkt teknik i skiten va? :)

siimon89
2010-09-13, 10:27
Ja som fan! :) Men det är skitskoj!

siimon89
2010-09-13, 11:48
Frivändning med Stöt från bockar

69kg 1x1

Frivändning från bockar

91,5kg PB!
76,5kg 4x1
Behöver jobba på 2a och 3e draget i vändningen så jag körde från bockar.

Knäböj

90kg 10x3

Ab-roller + Scapularehab

3x10 + 64kg 3x10

siimon89
2010-09-14, 09:10
Ryck

Teknikträning för 2a och 3e draget

siimon89
2010-09-16, 12:35
Frontböj

10x3 88kg

Frivändning från bockar

74kg 5x1

Scapularehab

64kg 3x12

siimon89
2010-09-17, 16:19
Frivändning

69kg 6x1

Pull-ups

3,5kg 3x5

Glute Ham Raises + Plankan på ett ben o arm

3x8 + 5kg 3x15s/sida

siimon89
2010-09-20, 11:40
Styrkeryck från bockar

39kg 4x2
44kg 3x1, 1x2

Knäböj

94kg 10x3

Scapularehab

74kg 3x6

siimon89
2010-09-21, 11:18
Ryck teknik

Frivändning teknik

siimon89
2010-09-23, 12:36
Frivändning från bockar

74kg 6x1
Teknikset

Frontböj

94kg 3x3

Scapularehab

76,5kg 3x6

siimon89
2010-09-26, 11:03
Pull-ups
4,5kg 3x5

Kördes i lördags

siimon89
2010-09-26, 12:05
Ryck från bockar

Teknikträning

Styrkevändning

81,5kg 1x1
74kg 3x1
69kg 2x1

Blev lite frivändningar också.

siimon89
2010-09-27, 16:17
Ryck från bockar

39kg 5x2

Knäböj

99kg 3x3

Scapularehab

77kg 3x6

siimon89
2010-09-28, 10:20
Ryck

Teknikträning

Control_61
2010-09-28, 22:08
Du jobbar på bra ser jag! Använder knappt MSN längre sen jag flyttade till Göteborg.

Har börjat med OL också, det är klurigare än det verkar ;)


Har du någon bra generell uppvärmning inför OL pass? Något från en Everettbok eller något?

siimon89
2010-09-30, 10:46
Du jobbar på bra ser jag! Använder knappt MSN längre sen jag flyttade till Göteborg.

Har börjat med OL också, det är klurigare än det verkar ;)


Har du någon bra generell uppvärmning inför OL pass? Något från en Everettbok eller något?

Tackar :D Neh jag vet, brukar inte ha lust att va online så mycket.

Hehe ja det är verkligen sjukt mycket teknik. Det tar tid att lära sig, speciellt på egen hand.

Jag kör inte någon specifik uppvärmning utan mer generella muskelgrupper osv. (handleder, vader, lår osv.) Finns en gratis warm-up template från Everett här dock: http://www.youtube.com/watch?v=XhHc7FbSUiY

siimon89
2010-09-30, 12:03
Styrkevändning med Stöt

74kg 1x1

Styrkevändning

79kg 2x1
69kg 3x1
74kg 1x1
69kg 1x1
Lite extra teknikträning på lätta vikter.

Frontböj

96,5kg 3x3

Scapularehab

79kg 3x6

siimon89
2010-10-01, 10:20
Frivändning

Teknik

Pull-ups med vikt

5,5kg 3x5

siimon89
2010-10-04, 16:47
Ryck

56,5kg Blev dock ett ofrivilligt styrkeryck
49kg 5x1

Knäböj

101,5kg 3x3

Scapularehab

81,5kg 3x6

siimon89
2010-10-05, 12:30
Ryck

44kg 5x1

Frivändning med Stöt

84kg PB!
79kg 3x1

siimon89
2010-10-07, 12:19
Ryck

59kg PB! Styrkeryck, tekniken klarar inte av fulla Ryck vid de tyngsta vikterna.
51,5kg 4x1

Pull-ups med vikt

6,5kg 3x5

Scapularehab

84kg 3x6

Blev deload för frontböj denna vecka.

siimon89
2010-10-09, 15:49
Frivändning med Stöt

74kg 1x1

Frivändning

81,5kg 1x1
79kg 1x1
74kg 1x1
76,5kg 1x1
79kg 1x1
84kg 1x1

siimon89
2010-10-11, 11:43
Ryck

56,5kg Styrkeryck
49kg 5x1

Knäböj

81,5kg 3x3 Deload

Scapularehab

86,5kg 3x6

siimon89
2010-10-12, 11:28
Ryck

Massa teknikreps

siimon89
2010-10-14, 16:16
Ryck

Teknikträning

Frontböj

99kg 3x3

siimon89
2010-10-15, 16:26
Ryck

49kg 4x2 Teknikträning

Pull-ups med vikt

7kg 3x5

Scapularehab

87kg 3x6

siimon89
2010-10-18, 12:19
Ryck

Gick åt helvete, tappade vikten bakom på 59kg så jag slog i vaden. Men jag klarade mig bra. Börjar fundera lite på att gå tillbaka mer mot traditionell styrketräning men ändå ha kvar lite frivändningar och lägga till hoppträning/explosivträning.

Knäböj

104kg 3x3

Scapularehab

89kg 3x5

Control_61
2010-10-18, 18:05
Börjat tröttna på OL?

siimon89
2010-10-20, 10:36
Ja.. Jag har järnvikter och ett parkettgolv vilket inte är den bästa kombinationen, haha fast det är inte den avgörande faktorn. Har framförallt tappat motivationen. Åh att lära sig själv är svårt. Så jag känner jag för variation och något annat nu, tänkte ge mig på en 2-split med lite plyos/explosivträning inbakat som jag fått ifrån Kelly Bagget. Börjar nästa vecka :D Ska bli riktigt skoj!

siimon89
2010-10-20, 10:47
Var ett tag sedan jag uppdaterade kroppsvikten..
Dagens vikt: 76,3kg


Styrkevändning

76,5kg 1x1

Pull-ups med vikt

8kg 3x5

Som nämnt tidigare blir denna vecka sista som jag tränar någolunda efter mitt OL-schema. Nästa vecka blir det nytt schema med 2-split och plyos/explosivträning. Känns riktigt skoj med något nytt eftersom jag tappat motivationen för OL. Så sjukt mycket teknik att det blir svårt att lära sig själv efter ett tag.

Control_61
2010-10-20, 12:39
Okej! Jag förstår att du har svårt med motivationen. Det är riktigt lurigt att lära sig skiten...
Jag har tur som tränar med några av sveriges bästa tyngdlyftare. Grym stämning på gymmet!

siimon89
2010-10-21, 21:16
Hehe ja det är det verkligen! :)
Blir ju en helt annan sak då att lära sig.

siimon89
2010-10-23, 16:55
Lite blandat pass för att hålla igång och tagga inför nästa veckas nya schema. :D Känns sjukt skoj att börja med vanlig styrkebaserad träning blandat med hoppträning igen.

Bänkpress

49kg 1x8
59kg 1x5
64kg 1x5

Chins + Knäböj

2x8 + 84kg 2x3

Reverse Hypers

6kg 3x12

Scapularehab

91,5kg 3x5

Körde på lätt i allting. Man känner hur mycket man tappat i bänk, dags att ta igen det.

siimon89
2010-10-25, 12:15
NYSTART!! :D


Bänkpress

69kg 3x5

Chins med vikt

8kg 3x5

Hantelsidolyft

6kg 3x12

DB Biceps + Stångtriceps

11kg 3x10 + 24kg 3x10

siimon89
2010-10-27, 19:28
tydligen kom inte mitt pass igår med. Här är det iallafall..

Enbens Box Jump

3x2

Broad Jump

3x2

Boxböj

74kg 3x5

Enbens RDL

39kg 3x8

Bencurl

35kg 2x12, 40kg 1x12

siimon89
2010-10-28, 11:40
Militärpress

44kg 3x5

Enhands hantelrodd

21kg 3x5

Hanteltriceps + Snea sidolyft

8,5kg 3x10 + 5kg 3x12

siimon89
2010-10-29, 12:56
Sidohopp på ett ben

3x5sec/ben

Upphopp

3x2

Mätte hur högt jag kunde hoppa och såg att jag blivit explosivare sedan jag kollade sist. Resultatet blev 66-67cm. från stillastående. Svårt att säga exakt eftersom väggen precis inte riktigt räckte till. :D

Marklyft med brett grepp

89kg 1x5, 94kg 2x5

Reverse Hypers

8,5kg 1x10, 9kg 1x10, 11kg 2x10

Lite osäker om jag ska behålla denna eftersom den är knepig att utföra liggandes på en bänk med bockar på (för höjden) och med en hantel mellan fötterna som vikt.

siimon89
2010-11-01, 11:11
Bänkpress

71,5kg 1x3, 2x5

Vet inte riktigt vad som hände vid första setet, tror jag låg taskigt.

Chins med Vikt

9kg 3x5

Hantelsidolyft

7kg 3x12

DB Biceps + Stångtriceps

12kg 3x10 + 26,5kg 3x10

Kände mig väldigt seg i hela kroppen idag eftersom jag lirade fotboll igår för första gången på ett bra tag.

siimon89
2010-11-02, 10:34
En bens Box Jumps

3x3

Broad Jumps

3x2

Boxböj

79kg 3x5

En bens RDL

44kg 3x8

Bencurl

45kg 2x12, 50kg 1x12

siimon89
2010-11-04, 11:47
Militärpress

46,5kg 3x5

Enhands hantelrodd

23,5kg 3x5

Hanteltriceps

9kg 3x10

Snea sidolyft

6kg 3x12

siimon89
2010-11-05, 14:56
Sidohopp på ett ben

3x5sec/ben

Upphopp

3x2

Marklyft med brett grepp

104kg 3x5

Goodmornings

3x8 49kg

Bytte ut Reverse Hypers mot Goodmornings.

siimon89
2010-11-08, 10:43
Bänkpress

73kg 3x5

Chins med Vikt

10kg 3x5

Hantelsidolyft

8,5kg 2x12, 1x10

DB Biceps + Stångtriceps

13kg 3x10 + 29kg 3x10

siimon89
2010-11-09, 10:46
En bens Box Jumps

3x3

Broad Jumps

3x2

Boxböj

84kg 3x5

En bens RDL

46,5kg 3x8

Bencurl

47,5kg 1x12, 40kg 2x12
Sänkte här, blev alldeles för ostrikt så körde ordentliga reps istället.

siimon89
2010-11-11, 11:46
Militärpress

49kg 3x5

Enhands hantelrodd

25kg 3x6

Snea sidolyft

7kg 3x12

Hanteltriceps

11kg 3x10

siimon89
2010-11-12, 11:57
Sidohopp på ett ben

3x5sec/ben

Upphopp

3x2

Marklyft med brett grepp

109kg 3x5

Goodmornings

3x8 51,5kg

siimon89
2010-11-15, 11:45
Går ned till 3-pass/veckan nu ett tag framöver men skiftar bara mellan samma pass som innan.

En bens Box Jumps

3x3

Broad Jumps

3x2

Boxböj

89kg 3x5

En bens RDL

49kg 3x8

Bencurl

42,5kg 3x12
Sista setet var de sista 6repsen helt ostrikta, hamstringens är helt slutkörda då. Kan nog nästan köra samma vikt ett tag eftersom jag kör negativ fas med ett ben på varje rep. Får se hur jag gör framöver :)

siimon89
2010-11-17, 11:57
Militärpress

51kg 3x5

Enhands hantelrodd

27kg 3x6

Snea sidolyft

8,5kg 3x10

Hanteltriceps

12kg 3x10

siimon89
2010-11-19, 12:25
Sidohopp

3x15

Upphopp

3x2

Marklyft med brett grepp

114kg 3x5

Goodmornings

54kg 3x8

siimon89
2010-11-22, 12:47
Sidohopp

4x20

Low Barrier On/Off Jumps

3x15

Bänkpress

74kg 2x5, 1x3 failade här

Chins med Vikt

11kg 3x5

Sidolyft

9kg 3x10

DB Biceps + Triceps

14kg 3x10 + 31,5kg 3x10

siimon89
2010-11-24, 12:22
Pogo Jumps

4x10

Broad Jumps

3x2

Boxböj

94kg 3x5

En bens RDL

51,5kg 3x8

Bencurl

45kg 3x8

Sänkte antal reps och kör bara så lite eccentrisk fas som behövs för att vikten inte ska studsa ned och dessutom inte bara med ett ben, utan båda.

siimon89
2010-11-26, 13:09
Militärpress

52kg 2x5 PB!, 1x4 Orkade precis 4:e efter ett jävla slit så hade inte klarat en till på sista setet.

Enhands hantelrodd

28kg 3x5

Trap Raises

9kg 3x10

DB Triceps

13,5kg 3x10

Börjar bli dags att ändra schemat lite iom. att jag börar stagnerar på några övningar.

siimon89
2010-11-29, 13:36
Sidohopp

3x20

Upphopp till utfallsteg

3x4

Marklyft med brett grepp

119kg 3x5

Goodmornings

56,5kg 3x8

siimon89
2010-12-01, 12:25
Militärpress med hantlar

16kg 1x5, 19kg 2x5

Enhands hantelrodd

29kg 3x5

Trap Raises

10kg 3x10

DB Triceps

14kg 3x10

siimon89
2010-12-03, 13:31
Ankle Jumps

4x20

Depth Jumps

3x2

Boxböj

99kg 3x5

En bens RDL

54kg 3x6

Bencurl

48kg 3x6

siimon89
2010-12-06, 14:01
Sidohopp

3x20

Upphopp till utfallsteg

4x4

Bänkpress

69kg 3x5

Chins med Vikt

12kg 3x5

Sidolyft

10kg 3x10

DB Biceps + Triceps

15kg 1x10, 2x8 + 34kg 3x8

siimon89
2010-12-08, 12:08
Dagens vikt: 75kg knappt, något hekto under.


Ankle Jumps

3x20

Depth Jumps

4x2

Marklyft

124kg 3x5

Goodmornings

59kg 3x8

siimon89
2010-12-10, 12:16
Militärpress med hantlar

21kg 3x5

DB en arm Row

31kg 3x5

Trap Raises

11kg 3x8

DB Triceps

15kg 3x8

Ristretto
2010-12-11, 20:46
Här tränas det på ser jag:)
Vad menar du med marklyft med brett grepp?

siimon89
2010-12-11, 23:38
Ja :D
Marklyft med brett grepp innebär att man håller stången närmre ett Ryck-grepp, "Deadlift with snatch grip" på engelska.

Ristretto
2010-12-12, 00:11
Ja :D
Marklyft med brett grepp innebär att man håller stången närmre ett Ryck-grepp, "Deadlift with snatch grip" på engelska.

Det måste ju bli bra mycket tyngre med tanke på längre lyftväg?

siimon89
2010-12-13, 10:51
Japp :D Stämmer bra, och även att hamstrings eventuellt används i större grad.

siimon89
2010-12-13, 12:59
Nytt schema och träningssystem påbörjas idag. Taget från Juggernaut Training systems.

Bänkpress

49kg 5x10

Chins + Scarcrows

Kv 2x10, 1x8, 1x7 + 2,5kg 4x12

DB Militärpress

14kg 3x12

Bicepsstång + Trap raises

29kg 2x10, 26,5kg 1x10 + 6kg 3x15

Fyfan så jobbigt pass. Har ingen mjölksyretålighet alls typ.. Känns som jag ska kräkas.

siimon89
2010-12-15, 14:08
Har inte ändrat om alltför mycket på knäböjsdagen. Vill fortsätta ungefär som jag gör här. Byter upplägget på Boxböjen ganska snart dock, men är inte helt säker än på hur.

Vikt idag: 75kg

Ankle Jumps

3x20

Depth Jumps

3x2

Boxböj

104kg 3x5

Omvända utfallsteg med hantlar

22kg 2x6

Goodmornings

61,5kg 3x8

Plankan med vikt

10kg 4x20sek

siimon89
2010-12-17, 17:21
Militärpress

5x10 34kg

Armhävningar med hantlar

2x15

Tricepsstång + DB Cleans

29kg 4x12 + 9kg 4x12

Stångrodd

39kg 3x12

Shrugs

49kg 3x12

siimon89
2010-12-20, 13:15
Sidohopp

3x20

Upphopp till utfall

3x4

Marklyft

129kg 3x5

Höftlyft på ett ben

1x12, 5kg 2x12 reps

Halva Turkish Get-Ups

9kg 3x12/sida

siimon89
2010-12-22, 12:12
Bänkpress

46,5kg 1x5
51,5kg 1x5
56kg 3x10

Chins + Scarcrows

Kv 3x10 + 3,25kg 1x12, 4kg 2x12

DB Militärpress

14,5kg 2x12, 1x9

Måste sänka några kilon här nästa gång om jag ska palla någolunda strikta set, började alldeles för tungt

Bicepsstång + Trap raises

27kg 3x10 + 7kg 3x15

siimon89
2010-12-24, 12:08
Ankle Jumps

3x20

Depth Jump

3x2

Boxböj

109kg 3x5

Goodmornings

64kg 3x8

Plankan

15kg 4x20s

siimon89
2010-12-27, 12:47
Militärpress

31,5kg 1x5
36,5kg 1x5
38,5kg 3x10

Armhävningar med hantlar

2x17

Stångrodd + DB Cleans

41,5kg 3x12 + 10kg 3x12

Shrugs

51,5kg 3x12

Tricepsstång

31kg 3x12

siimon89
2010-12-29, 12:57
Depth Drop

4x2

Sidohopp

3x20

Marklyft

134kg 3x5

Höftlyft på ett ben

7,5kg 3x12/ben

Halva Turkish Get-Ups

10kg 3x12/sida

siimon89
2010-12-31, 13:41
Bänkpress

41,5kg 1x5
49kg 1x3
59kg 1x1
63,5 1x14

Chins + Scarcrows

Kv 2x11, 1x9 + 5kg 3x12

DB Militärpress

11kg 3x12

Bicepsstång + Trap raises

28kg 3x10 + 9kg 3x12

siimon89
2011-01-03, 13:34
Kroppsvikt idag: 74kg. Dragit ned på kalorierna rätt mycket senaste veckan. Tänkte försöka gå ned till 72-73kg.


Ankle Jumps

3x20

Depth Jump

4x2

Boxböj

114kg 3x3

Goodmornings

66,5kg 3x8

Plankan

17,5kg 4x20s

siimon89
2011-01-05, 13:33
Militärpress

29kg 1x5
34kg 1x3
39kg 1x1
42kg 1x13

Armhävningar med hantlar

2x20

Stångrodd + DB Cleans

44kg 3x12 + 11kg 3x12

Shrugs

54kg 3x12

Tricepsstång

32kg 3x12

siimon89
2011-01-07, 13:39
Depth Drop

3x2

Sidohopp på ett ben

3x20/ben

Marklyft

139kg 3x5

Höftlyft på ett ben

9kg 3x12/ben

Halva Turkish Get-Ups

11kg 3x12/sida

siimon89
2011-01-10, 11:17
Bänkpress

59kg 5x8

Chins + Scarcrows

Kv 1x12, 1x11, 1x8 + 6kg 3x12

DB Militärpress

12kg 3x12

Bicepsstång + Trap raises

29kg 3x10 + 10kg 3x10

siimon89
2011-01-12, 14:07
Ankle Jumps

4x20

Depth Jump

3x2

Boxböj

116,5kg 3x3

Goodmornings

69kg 3x8

Ab-wheel

4x12

Känns som att det är dags att börja ändra om upplägget för Boxböjen för att kunna fortsätta utvecklas. Den kändes riktigt tung idag.

siimon89
2011-01-14, 11:13
Militärpress

39kg 5x8

Armhävningar med hantlar

2,5kg 2x18

Stångrodd + DB Cleans

46,5kg 3x12 + 11,5kg 3x10

Shrugs

56,5kg 3x12

Tricepsstång

33kg 3x10

siimon89
2011-01-17, 13:12
Depth Drop

4x2

Sidohopp på ett ben

2x20/ben

Marklyft

144kg 3x3

Höftlyft på ett ben

10kg 3x12/ben

Halva Turkish Get-Ups

12kg 3x12/sida

siimon89
2011-01-19, 13:38
Vikt mätt igår: 73,5kg

Nöjd och belåten med hur min lilla deff blev. :) Tycker man framförallt känner skillnad med hur byxorna sitter och hur magen ser ut. :cool:

Bänkpress

54kg 1x3
59kg 1x3
64kg 3x8

Chins

Kv 3x10
Mini-deload här.

DB Militärpress

13,5kg 3x10

Bicepsstång + Trap raises

30kg 3x10 + 11kg 3x10

siimon89
2011-01-21, 13:08
Ankle Jumps

3x20

Depth Jump

3x2

Boxböj

104kg 3x3
Deload.

Goodmornings

71,5kg 3x8

Ab-wheel

4x12

siimon89
2011-01-24, 13:14
Militärpress

34kg 1x3
39kg 1x3
44kg 3x8

Armhävningar med hantlar

2,5kg 2x20

Stångrodd + DB Cleans

49kg 3x12 + 12kg 3x10

Shrugs

59kg 3x12

Tricepsstång

34kg 3x10

siimon89
2011-01-26, 10:39
Broad Jumps

4x2

Sidohopp på ett ben

2x20/ben

Marklyft

146,5kg 3x3

Höftlyft på ett ben

11kg 3x12/ben

Halva Turkish Get-Ups

13kg 3x12/sida

siimon89
2011-01-28, 12:19
Bänkpress

44kg 1x5
54kg 1x3
61,5kg 1x2
66,5kg 1x1
71,5kg 1x10

Pull-ups

Kv 3x7

DB Militärpress

14kg 3x10

Bicepsstång + Trap raises

31kg 3x10 + 11,5kg 3x8

siimon89
2011-01-31, 13:33
Pogo Jumps

6x20

Brett Grepp Marklyft

124kg 1x4, stegrande set

DB Bulgarian Split Squats

11kg 3x8/sida

Reverse Hypers

11kg 4x10

Halva Turkish Get-Ups

14,5kg 3x10/sida