handdator

Visa fullständig version : Proteinbehov när man inte vill växa?


Picap
2010-05-23, 22:59
Tja!
Jag undrar lite över det här med kroppens proteinbehov när man inte har som intention att växa. Jag vill just nu fokusera på att bibehålla den muskelmassa jag har och bli starkare med det jag har, då jag är rätt nöjd med min volym och inte vill öka i vikt. Då undrar jag huruvida viktigt det är att jag har ett högt proteinintag. När jag under perioder velat öka min volym legat på ca 2g protein/kg kroppsvikt eller mer, men om jag nu bara vill förbättra styrkan i massan jag redan har finns det då någon fördel att fortsätta ligga på dessa nivåer?
Tack på förhand!
MVH
Oliver

Vanish
2010-05-23, 23:01
Varför inte bara äta 2g p /kg som vanligt och fett 1 g/kg men ligga på kcal-balans?

Picap
2010-05-23, 23:06
Hmm det är ju möjligt, men jag tycker det är rätt dyrt med proteinrika livsmedel jag tycker är goda (kött, kyckling, etc).

Fredrik_S
2010-05-23, 23:07
Varför inte bara äta 2g p /kg som vanligt och fett 1 g/kg men ligga på kcal-balans?

För att det är billigare att äta mindre protein på ett givet kcalintag tex.. Det kan också vara godare.

Fredrik_S
2010-05-23, 23:11
Hmm det är ju möjligt, men jag tycker det är rätt dyrt med proteinrika livsmedel jag tycker är goda (kött, kyckling, etc).

Det är det också du får bara runt 1000 kcal för en påse billiga kycklingfileer för 50 kr medans du får 9000 kcal för bara 15 kronor om man köper 1 liter rapsolja
eller 10 kronor för ett kilo pasta på 3560 kcal.

Vilket gör proteinet 30 gånger dyrare än fettet och 18 gånger dyrare än kolhydraterna...

Picap
2010-05-23, 23:14
Det är det också du får bara runt 1000 kcal för en påse billiga kycklingfileer för 50 kr medans du får 9000 kcal för bara 15 kronor om man köper 1 liter rapsolja
eller 10 kronor för ett kilo pasta på 3560 kcal.

Vilket gör proteinet 30 gånger dyrare än fettet och 18 gånger dyrare än kolhydraterna...

Haha, precis, och därför undrar jag också. Och som du sa innan så är det godare ( i min mening ). Jag, precis som den näste, uppskattar en rejäl grillad stek på sommarn men i grund och botten är bröd och pasta mina sanna passioner. :eating:

Med det sagt, har du några tankar på ifall det skulle ha negativ effekt att sänka proteinintaget?

Fredrik_S
2010-05-24, 01:24
Haha, precis, och därför undrar jag också. Och som du sa innan så är det godare ( i min mening ). Jag, precis som den näste, uppskattar en rejäl grillad stek på sommarn men i grund och botten är bröd och pasta mina sanna passioner. :eating:

Med det sagt, har du några tankar på ifall det skulle ha negativ effekt att sänka proteinintaget?

Det kanske det har på pappret men det är ju inget som händer över en dag så det är bara att testa några månade roch se om din styrka/muskelmassa minskar eller ökar, minskar den får du öka lite igen på proteinintaget.

Robban
2010-05-24, 06:10
Om du äter för lite protein så kommer du inte växa skulle jag vilja säga.

ARMSTARK
2010-05-24, 07:53
Vill du inte växa så kan du strunta i kosten helt, ät som folk gör i din omgivning. Träna bara tillräckligt för att motivera kroppen att behålla de gamla musklerna så är det lugnt.

Robban
2010-05-24, 08:17
Om du äter för lite protein så kommer du inte växa skulle jag vilja säga.

Träna lågvolym till detta och försäkra dig om att du inte äter för många kcal/dag och du är i hamn.

z_bumbi
2010-05-24, 08:26
Om du går från 2 till 1,5 g/kg så tvivlar jag på att du kommer att märka så stor skillnad men går du från 2 till 1 g/kg så tror jag att det blir märkbar skillnad. Det går självklart fortfarande att bli stark men tiden för återhämtning ökar. I teorin kan också 1,5 g/kg innebära en långsammare återhämtning men anser du dig inte ha råd att hålla den proteinnivån så är det inget jag skulle fundera så särskilt på.

Sen finns det självklart också andra källor för protein som är billigare än de du föredrar.

Picap
2010-05-24, 10:09
Om du går från 2 till 1,5 g/kg så tvivlar jag på att du kommer att märka så stor skillnad men går du från 2 till 1 g/kg så tror jag att det blir märkbar skillnad. Det går självklart fortfarande att bli stark men tiden för återhämtning ökar. I teorin kan också 1,5 g/kg innebära en långsammare återhämtning men anser du dig inte ha råd att hålla den proteinnivån så är det inget jag skulle fundera så särskilt på.

Sen finns det självklart också andra källor för protein som är billigare än de du föredrar.
Okej. Det kan vara bra och veta. Styrketräning är dock inte min prioriterade träning, utan snarare boxning och kroppsviktsövningar samt givetvis konditionsträning och dylikt och jag har rätt många pass i veckan. Med detta i åtanke, kan det då vara värt att ha ett högt proteinintag för återhämtningens skull eller är det osannolikt att musklerna får slut på krut mellan pauserna vid denna typ av träning?
MVH
Oliver

saab900
2010-05-25, 22:15
Jag förstår inte riktigt varför det skulle bli så dyrt?

Min mat idag, kroppsvikt 75 kg:

Pasta 165 g ~ 20 g protein ca 1 kr
Lövbiff 200 g ~40 g protein ca 25 kr
Hönökaka 250 g ~ 25 g protein ca 8 kr
Ost ca 50 g ~ 15 g protein ca 3 kr
Gainer 150 ml torrvara ~ 25 g protein ca 6 kr
Prottepulver ~25 g protein ca 5 kr

Totalt ungefär 150 g protein lågt räknat, 2g/kg kroppsvikt, för 48 spänn.

Picap
2010-05-26, 01:51
Jag förstår inte riktigt varför det skulle bli så dyrt?

Min mat idag, kroppsvikt 75 kg:

Pasta 165 g ~ 20 g protein ca 1 kr
Lövbiff 200 g ~40 g protein ca 25 kr
Hönökaka 250 g ~ 25 g protein ca 8 kr
Ost ca 50 g ~ 15 g protein ca 3 kr
Gainer 150 ml torrvara ~ 25 g protein ca 6 kr
Prottepulver ~25 g protein ca 5 kr

Totalt ungefär 150 g protein lågt räknat, 2g/kg kroppsvikt, för 48 spänn.

Men en ganska stor del av ditt protein i detta scenario kommer ifrån diverse tillskott (gainer, proteinpulver), något jag i största möjliga mån vill undvika att äta. Sedan ser det ut att bli ganska mycket kalorier, något jag inte har råd med då jag är igång med att skala av överflödigt kroppsfett.
MVH

Eddie Vedder
2010-05-26, 06:42
något jag inte har råd med då jag är igång med att skala av överflödigt kroppsfett.
MVH

Det här är information du borde ha delat med dig redan i första inlägget.

Det inlägget tror jag att fler än jag tolkade som att du vill bibehålla vikt och muskelmassa i energibalans. u skriver du ju att du vill deffa och det kommer genast ställa högre krav på proteinintaget för att bibehålla musklerna.

Robban
2010-05-26, 07:08
Jag tror på ett konstant proteinintag, ett nära på konstant fettintag och sen att reglera vikten med kolhydrats- och cardionivå.

Lätt som en plätt... :D

Detta gäller inte lågvolymsträning! Detta gäller bodybuilding.

Picap
2010-05-26, 11:37
Det här är information du borde ha delat med dig redan i första inlägget.

Det inlägget tror jag att fler än jag tolkade som att du vill bibehålla vikt och muskelmassa i energibalans. u skriver du ju att du vill deffa och det kommer genast ställa högre krav på proteinintaget för att bibehålla musklerna.

Ja insåg detta i efterhand. Men i det ursprungliga inlägget skrev jag faktiskt av intresse för hur jag bör lägga upp min kost efter min deff dvs när jag nåt min målvikt och huruvida det är något negativt i att äta mindre protein ifall jag inte har något intresse av att växa.

Dock kan jag nu se hur lite mer information hade varit på sin plats.
MVH

saab900
2010-05-26, 15:31
Men en ganska stor del av ditt protein i detta scenario kommer ifrån diverse tillskott (gainer, proteinpulver), något jag i största möjliga mån vill undvika att äta. Sedan ser det ut att bli ganska mycket kalorier, något jag inte har råd med då jag är igång med att skala av överflödigt kroppsfett.
MVH

Det är min deffmat, och den går jag ned i vikt på :)

Varför undvika prottepulver? Det är ju optimalt för att öka proteinandelen i kosten utan att öka kalorimängden i onödan vilket bör vara högintressant om man deffar.

Picap
2010-05-26, 19:54
Det är min deffmat, och den går jag ned i vikt på :)

Varför undvika prottepulver? Det är ju optimalt för att öka proteinandelen i kosten utan att öka kalorimängden i onödan vilket bör vara högintressant om man deffar.

Ja, det är väldigt praktiskt men jag mår mycket bättre rent fysiskt och mentalt när jag får äta "riktig" mat. Jag vet inte varför. Jag har grejat en del med proteinpulver och dylikt tidigare, då det som tidigare nämnt är väldigt praktiskt, men jag är i grund och botten tyvärr en riktigt matglad jävel :)