handdator

Visa fullständig version : Max antal kcal?


Vanish
2010-05-23, 22:47
Som vanligt när man äter speciellt och tränar var och varannan dag så blir folk irriterade på att man orkar bry sig så mycket om sig själv. Nu senast va det min mor som "hade hört någonstans" att det va "ute" att räkna kcal. Hennes påstående va detta:

- "I en studie så visade det sig att man inte blir fet bara för att man äter mycket kcal. Tex hade dom testat att ge folk "nån"-olja på flera tusen kcal utan att de ökat så mycket i vikt".

Så det hon menade va lite mer VAD man åt och inte exakt hur mycket kcal det innehöll. Jag kan förstå tanken bakom det lite för om jag skulle stoppa i mig (för enkelhetens skull) 21000 kcal på en dag, skulle detta då verkligen innebära att jag går upp 3 kg fett på en gång?

Hur funkar det, hjälp!?

Ashenshugar777
2010-05-23, 22:49
Din mamma har fel. Kcal in kcal ut = alltid
Sen kan man räkna fel. Man kan tro att man bränner X mycket men det är inte ens i närheten osv.

Och som många andra säkert kommer fråga. Kan din mamma länka till studien?

TehSaxo
2010-05-23, 22:52
Nja, låter helt fel att man skulle kunna gå upp 3kg på en dag, många av de där 21k kalorierna lär ju bara gå rakt i toaletten, om man nu ens kan få i sig så mycket mat. <--- Min chansning. =p

Vanish
2010-05-23, 22:58
Din mamma har fel. Kcal in kcal ut = alltid
Sen kan man räkna fel. Man kan tro att man bränner X mycket men det är inte ens i närheten osv.

Och som många andra säkert kommer fråga. Kan din mamma länka till studien?

Hon såg nåt på tv, så ingen aning om vart den studien finns. Och det är egentligen inte själva poängen.

Nja, låter helt fel att man skulle kunna gå upp 3kg på en dag, många av de där 21k kalorierna lär ju bara gå rakt i toaletten, om man nu ens kan få i sig så mycket mat. <--- Min chansning. =p

Det tycker jag spontant också, att man kommer lägga en del i avloppet. Men väntar spänt på att höra vad folk tycker och tänker angående det! För någonstans borde det ju finnas en gräns vad kroppen klarar av tycker jag.

Fredrik_S
2010-05-23, 23:22
Hon såg nåt på tv, så ingen aning om vart den studien finns. Och det är egentligen inte själva poängen.



Det tycker jag spontant också, att man kommer lägga en del i avloppet. Men väntar spänt på att höra vad folk tycker och tänker angående det! För någonstans borde det ju finnas en gräns vad kroppen klarar av tycker jag.

Får du ut det i andra ändan har du tagit upp alla kcal från maten du ätit. Men det troligaste är att det åker upp samma väg som det kommit in när man överskrider gränsen för hur mycket kroppen anser sig kunna hantera och då tar givetvis inte kroppen upp allt.

tsp
2010-05-23, 23:31
Jag tror inte att det är riktigt så himla enkelt som man gärna vill göra det.

Fredrik_S
2010-05-23, 23:49
Jag tror inte att det är riktigt så himla enkelt som man gärna vill göra det.

Vem svarar du på?

beckman88
2010-05-24, 03:33
Nja, låter helt fel att man skulle kunna gå upp 3kg på en dag, många av de där 21k kalorierna lär ju bara gå rakt i toaletten, om man nu ens kan få i sig så mycket mat. <--- Min chansning. =p

Nja, att kroppen skulle rensa ut det den inte behovde vore val najs. Ak till USA, England eller Australien sa ser du att sa ar icke fallet. Det kroppen inte anvander satter sig inne i kroppen i vantan pa att anvandas som energi. Gor du inte av med energin (tranar), sa kommer den att sitta kvar dar.

TehSaxo
2010-05-24, 06:29
Nja, att kroppen skulle rensa ut det den inte behovde vore val najs. Ak till USA, England eller Australien sa ser du att sa ar icke fallet. Det kroppen inte anvander satter sig inne i kroppen i vantan pa att anvandas som energi. Gor du inte av med energin (tranar), sa kommer den att sitta kvar dar.

Antar att du menar att de länderna är feta (Invånarna)? Hur som helst så gick dom inte upp all vikt på en gång, lite grann i taget så är man där efter ett par år. ;)

Eddie Vedder
2010-05-24, 07:11
Överätning vid ett visst teoretiskt aloriöverskott kan ofta ge förvånande liten effekt på viktuppgång. En viktbalans som inte alls motsvarar det man tror ska ske. Men det beror på kroppens anpassning, ökad NEAT och ökad värmeproduktion, hormonell reglering etc.

Och i verkliga livet (dvs utanför en studie där man försöker hålla i under hela försökstiden) leder det ofta så småningom till en nedsatt aptit.

Fellah
2010-05-24, 10:47
Får man i sig, låt säga 20k kcal, tror jag inte kroppen kommer lagra all överskottsenergi som fett. Helt enkelt för kroppen hinner inte, och har inte kapacitet att ta upp det. Jag har en liknelse. Ett träd som har obegränsad tillgång till vatten, kanske en sjö, kommer ju inte tömma sjön på vatten. Nu är detta spekulationer, men att kroppen inte kan suga upp hur mycket energi som helst verkar ganska naturligt, kan jag tycka.

Och om man ser på överviktiga människor i USA så tror åtminstone jag att de skulle vara ännu fetare ifall kroppen tog upp allt de satte i sig.

Jag har för mig att detta har varit uppe tidigare, och att någon då länka till en studie som visa att det rörde sig om 3-4k kcal som kroppen kunde ta upp utöver det dagliga intaget. Nu lär det vara individuellt, men rent generellt kunde det kanske röra sig om de siffrorna. Ingen källa på det.

siimon89
2010-05-24, 11:23
Jag har också stött på studier, eller åtminstone folk/artiklar som påstått att kvalitén i det du äter påverkar hur mycket/om du ökar i vikt. Däremot är jag inte säker på att det är korrekt, eftersom det finns studier som pekar på motsatsen, att kalorier spelar roll.

Vanish
2010-05-24, 12:11
Jag har också stött på studier, eller åtminstone folk/artiklar som påstått att kvalitén i det du äter påverkar hur mycket/om du ökar i vikt. Däremot är jag inte säker på att det är korrekt, eftersom det finns studier som pekar på motsatsen, att kalorier spelar roll.

Ja det är väl ungefär vad hon påstod sig ha sett i detta program. Då jag inte är någon expert på något sätt men ändå är väldigt intresserad av detta blir man lite ställd när man "måste" försvara att kcal är kcal :p

Tack för svaren!

siimon89
2010-05-24, 12:14
Jag har inte hittat studien, men läste förut att någon påstod att en studie gjord på apor där den ena gruppen konsumerade en mängd transfetter medan den andra avstod (om jag minns rätt), så blev transfetter gruppen fetare än den andra trots identiskt kaloriintag.

Kischen
2010-05-24, 12:20
Hur tror ni att man kommit fram till hur många kalorier x födoämne ger? Det finns en viss vetenskap bakom..

prOtotype
2010-05-24, 12:22
Finns väl en studie kring NEAT där dom gav testpersonerna ett teoretiskt överskott på 1kkcal om dagen varje dag i 8 veckor. Någon gick upp ca 7kg och någon endast några hekton.
Bara för att dom matar folk med mer kcal betyder inte det att dom kommer gå upp mer. Jag har en tendens att få en sanslös energi när jag överäter och har därför svårt för att bli fet.
Det betyder inte att det på något sätt skulle bryta mot kcal in != kcal ut = viktförändring.

Vanish
2010-05-24, 12:37
Hur tror ni att man kommit fram till hur många kalorier x födoämne ger? Det finns en viss vetenskap bakom..

Jag har inte sett faktan på detta, men bränner man inte upp det och ser hur mycket som är kvar av ämnet? Så man räknar ut kJ? Kan ha fel, men har för mig illustrerad vetenskap skrev nåt om det

Sjoba
2010-05-24, 13:14
Rent praktiskt kan man väll säga att din mamma har "fel". Om du inte äter ofantliga mängder mat så att du på något vis skulle stöta på ett läge där kroppen inte skulle kunna ta upp alla näringsämnen i maten, så är det energi ut kontra energi in som råder.

Gör du av med 2500kcal per dag och stoppar i dig 2500kcal per dag så ligger du på balans. Ligger du på 500kcal överskott varje dag så går du upp ungefär ½kg i veckan.

Dock finns det naturligtvis många variabler som ökad ämnesomsättning, effekt av träning o.s.v, så olika personers kroppar reagerar inte exakt samma på ett visst mått av överskott.

Eddie Vedder
2010-05-24, 14:21
Hur tror ni att man kommit fram till hur många kalorier x födoämne ger? Det finns en viss vetenskap bakom..

Ja och den ger högst teoretiska och långt ifrån 100%-iga siffror. Fysikaliskt förbränningsvärde och sedan en teoretisk siffra utfrån Robert Atwaters uträkning.

Den anses tillräckig i alla fall, men knappast exakt.

Finns väl en studie kring NEAT där dom gav testpersonerna ett teoretiskt överskott på 1kkcal om dagen varje dag i 8 veckor. Någon gick upp ca 7kg och någon endast några hekton.

Ja studien av Levine et al.

http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/

Dessutom finns gamla (ö)kända svältstudier (Minnesota starvation study framför allt) som undersökt hur människor reagerar fysiskt och psykiskt på extremt låga matintag. Deltagarna blev både deprimerade, helt matfixerade, drabbades av okontrollerad hetsätning och dessutom gick de inte alls ner så mycket som de borde ha gjort i många fall.

Ashenshugar777
2010-05-24, 14:31
Din mammas poäng var endå idiotisk från första början. Ja, om du äter 3l olja så kanske du inte tar upp allt, men är det praktiskt relevant? Nej.
Om du är på en diet eller lägger allmänt upp en kost för vilket syfte som helst, kommer kcal in & ut vara relevant? Ja.

Sniggel
2010-05-24, 16:19
Får man i sig, låt säga 20k kcal, tror jag inte kroppen kommer lagra all överskottsenergi som fett. Helt enkelt för kroppen hinner inte, och har inte kapacitet att ta upp det. Jag har en liknelse. Ett träd som har obegränsad tillgång till vatten, kanske en sjö, kommer ju inte tömma sjön på vatten. Nu är detta spekulationer, men att kroppen inte kan suga upp hur mycket energi som helst verkar ganska naturligt, kan jag tycka.

Och om man ser på överviktiga människor i USA så tror åtminstone jag att de skulle vara ännu fetare ifall kroppen tog upp allt de satte i sig.

Jag har för mig att detta har varit uppe tidigare, och att någon då länka till en studie som visa att det rörde sig om 3-4k kcal som kroppen kunde ta upp utöver det dagliga intaget. Nu lär det vara individuellt, men rent generellt kunde det kanske röra sig om de siffrorna. Ingen källa på det.

Nej det finns självklart spärrar. Den första spärren är nog mättnad och illamående, nästa spärr är att maten stöts upp igen. Kan man tvinga det förbi magsäcken ut i tarmarna går det nog att ta upp ofantliga mängder.

Sen tror jag att du underskattar hur mycket ämnesomsättningen kan öka av att äta mycket i kombination med att väga mycket.

rampegg
2010-05-24, 21:46
Får du ut det i andra ändan har du tagit upp alla kcal från maten du ätit. Men det troligaste är att det åker upp samma väg som det kommit in när man överskrider gränsen för hur mycket kroppen anser sig kunna hantera och då tar givetvis inte kroppen upp allt.

Detta stämmer inte skulle jag viilja påstå. Äter man tillräckligt mkt tar man inte upp allt, har skitit ut mat(bitar) flera ggr haha. Händer inte ofta men det kan hända.

hertzman
2010-05-24, 22:09
Detta stämmer inte skulle jag viilja påstå. Äter man tillräckligt mkt tar man inte upp allt, har skitit ut mat(bitar) flera ggr haha. Händer inte ofta men det kan hända.

Du kanske borde tugga din mat bättre? Eller se över hur ditt tarmsystem mår. Det där låter helt jäkla sjukt.

Sjoba
2010-05-24, 22:25
Detta stämmer inte skulle jag viilja påstå. Äter man tillräckligt mkt tar man inte upp allt, har skitit ut mat(bitar) flera ggr haha. Händer inte ofta men det kan hända.

Antingen så har du en helt skev syn på vad som är "tillräckligt" med mat och inga kräkreflexer eller så har du problem med ditt tarmsystem. Jag hade gissat på det senare.

prOtotype
2010-05-24, 22:48
Du kanske borde tugga din mat bättre? Eller se över hur ditt tarmsystem mår. Det där låter helt jäkla sjukt.

Antingen så har du en helt skev syn på vad som är "tillräckligt" med mat och inga kräkreflexer eller så har du problem med ditt tarmsystem. Jag hade gissat på det senare.

Kom igen, ni kan väl inte påstå att ni aldrig har skitit ut halvsmälta majskorn eller liknande?

hertzman
2010-05-24, 22:51
Kom igen, ni kan väl inte påstå att ni aldrig har skitit ut halvsmälta majskorn eller liknande?

Majs är ju i en liga för sig. Tuggar man inte majs så smälter man heller inte det. Men att man har "bitar" av vanlig mat i sin skit är väl kanske inte helt normalt.

tsp
2010-05-25, 00:17
Fan vad äckliga ni är, sluta prata om era brunk-fantasier..

Eddie Vedder
2010-05-25, 05:09
Kom igen, ni kan väl inte påstå att ni aldrig har skitit ut halvsmälta majskorn eller liknande?

Olika typer av frön och korn har skal tills vars kolhydratstruktur människan saknar enzym för att hydrolysera. Kostfibrer helt enkelt.

Det kan inte jämföras med matbitar av saker vi bör kunna bryta ner fullständig.

Angående ett tak finns inget som tyder på det i dagsläget, man tar aldrig upp 100% av ALLT man äter men det mesta. Skulle man testa det i expriment tror jag inte alls att man skulle se ett stopp, snarare skulle deltagare spy eller helt enkelt äta ihjäl sig före dess att kroppen slutar ta upp kcal.

Inte helt etisk forskning.;)

hertzman
2010-05-25, 10:08
Olika typer av frön och korn har skal tills vars kolhydratstruktur människan saknar enzym för att hydrolysera. Kostfibrer helt enkelt.

Det kan inte jämföras med matbitar av saker vi bör kunna bryta ner fullständig.

Angående ett tak finns inget som tyder på det i dagsläget, man tar aldrig upp 100% av ALLT man äter men det mesta. Skulle man testa det i expriment tror jag inte alls att man skulle se ett stopp, snarare skulle deltagare spy eller helt enkelt äta ihjäl sig före dess att kroppen slutar ta upp kcal.

Inte helt etisk forskning.;)

Nope, jag tror inte vi vill se en av scenerna ur Se7en på riktigt.