handdator

Visa fullständig version : Pannkakor?


Preytz
2010-05-23, 21:33
Har funderat ett ganska bra tag på om pannkakor är "bra/dåligt" att äta?

Alltid tänkt att pannkakor är onyttigt det är en efterätt, men nu när jag kollar på receptet så är det ju inte så mycket "onyttigt"

detta recept använder jag mig av

2 ägg
4 deciliter mjölk
2 deciliter vetemjöl
½ tesked salt

Och sen margarin när man steker på dem

* ni kan även ge recept på pannkakor som är "bättre/nyttigare" om ni har något hemligt recept :)

Sen kanske det som man har på pannkakorna är det bästa men nu fokuserar vi på själva pannkakorna :)

Så min fråga är kan man äta pannkakor till t.ex. frukost när man tröttnat på dem vanliga mackorna?

Jag kan även tillägga att jag segbulkar lite under sommaren och deffar inte eller något sådant

Hoppas ni förstår vad jag menar och ber om ursäkt för diverse stavfel osv.

Dreas
2010-05-23, 21:33
Onyttigt tror jag ingen sagt att det är. Dock ingen Deff-mat för en annan då det blir alldeles för mycket kolhydrater i förhållande till kolhydrat och fett.

mikaelj
2010-05-23, 21:34
Så min fråga är kan man äta pannkakor till t.ex. frukost när man tröttnat på dem vanliga mackorna?

Javisst. Du kan äta Janssons frestelse till frukost också, om det vore så.

Pannkakor kan du fylla med ost, kött eller liknande och få en helt vanlig måltid. Crepes kallas det för.

Onyttigt tror jag ingen sagt att det är. Dock ingen Deff-mat för en annan då det blir alldeles för mycket kolhydrater i förhållande till kolhydrat och fett.

Knivig situation. ;-)

Preytz
2010-05-23, 21:36
Javisst. Du kan äta Janssons frestelse till frukost också, om det vore så.

Pannkakor kan du fylla med ost, kött eller liknande och få en helt vanlig måltid. Crepes kallas det för.



Knivig situation. ;-)

Okej :) så jag som "bulkar" kan äta pannkakor utan att behöva få lite ångest efter tryckt i mig några goda pannkakor? *flex*

vasslefranmjolk
2010-05-23, 21:42
Lite oroväckande tankegångar där... Ät dina kolhydratrika pannkakor före träningen, träna hårt och invänta resultaten :thumbup:!

Rakanichy
2010-05-23, 21:44
Kör som gainer, hade jag gjort :D

mikaelj
2010-05-23, 21:44
Okej :) så jag som "bulkar" kan äta pannkakor utan att behöva få lite ångest efter tryckt i mig några goda pannkakor? *flex*

Ät på du.

Fabregas
2010-05-23, 21:47
Jag äter pannkakor rätt ofta, då det är så jäkla gott! :)

Kör följande recept:

4 ägg
2dl mjölk
2dl havregryn
1 msk vaniljsocker eller 1 msk kakao och någon tesked kanel.

Mixa detta, sen är det bara att steka!
Går ju självklart att variera mängd om man vill äta mer/mindre, men detta brukar vara rätt lagom för mig. Kommer inte ihåg det exakta näringsvärdet i detta, men dessa bör gå att äta under deff med gott samvete!

Sjoba
2010-05-23, 21:52
Ja, pannkakor är bra mat. Ägg, mjöl, mjölk, bara bra saker.
Själv kör jag någonting i stil med:

4 ägg
1-1.5dl mjöl
5dl mjölk
1-1.5tsk salt
+ allt mumsigt fett man steker i!

siimon89
2010-05-23, 22:03
Jag kör iprincip alltid pannkakor efter träningen :D Så sjukt gott och fin mat.

Dreas
2010-05-23, 22:08
Knivig situation. ;-) Fan också, menade såklart i förhållande till protein och fett :em:

siimon89
2010-05-23, 22:10
Kör följande recept:

4 ägg
2dl mjölk
2dl havregryn
1 msk vaniljsocker eller 1 msk kakao och någon tesked kanel.


Hur blir smaken på den? Jag är sugen på att dra i mer ägg i min med allt annat konstant, men aningens nojig att det ska bli omelett över det hela :D

prOtotype
2010-05-23, 22:41
Jag kör alltid Pancake Sunday. Så även idag. Vanliga ljusa pannkakor med blåbärssylt eller lingon+bacon. Sjukt gott.
Sen om det är särskilt opti är en annan fråga.

1684_
2010-05-24, 04:35
Pannkakor e ju bra mat, rätt mkt protein i oxå

Scratch89
2010-05-24, 05:39
Pannkakor är grym mat! Åt det jämt för ett par somrar sedan, och då var jag faktiskt rätt hård. Ska nog börja med det igen. :D

Buck
2010-05-24, 06:15
Brukar inte göra pannkakor men när jag väl gjort det kör jag på
Lättmjölk 6 dl
Ägg 3 st
Vetemjöl 3 dl (~180g)
(Ganska stor sats, inte en måltid ^^)

Blir lite sugen på att laga till. Jag deffar och tänkte väl prova att göra en sats och dela den i tre måltider. Men funderar lite kring havregryn.

Skulle det funka OK att byta ut vetemjölet mot havregryn rakt av (och då med samma vikt eller samma volym? eller med justerad mängd)? Det enda jag använder havregryn till annars är gröt så jag är värdelös på dess egenskaper i övrigt.

Anton Fräs
2010-05-24, 06:19
Ja det går bra. En bra idé är att låta smeten stå en stund så att grynen suger upp vätska. Du kan behöva justera vätskemängd/havregrynsmängd något.

Ska nog själv ge mig på att göra pannkakor idag. Bilder kommer sedan :)

Symphony Flex
2010-05-24, 07:45
Onyttigt tror jag ingen sagt att det är. Dock ingen Deff-mat för en annan då det blir alldeles för mycket kolhydrater i förhållande till kolhydrat och fett.

Pannkakor är skitbra deffmat!
Gör du som jag och blandar i lite proteinpulver (vanligt vassle duger fint) får du ett jävla bra ratio protein/kcal.
När jag "deffar" skiter jag i makronutrientfördelning utöver protein. Jag fokuserar istället på ratio prot/kcal över dagen.
för varje 10kcal jag äter vill jag ha minst 1g protein. Detta kan med pannkakor lösas på två sätt.
*1
a)Jag lagar alltid pannkakor efter träning så jag tar EAA/BCAA före och efter träning ≈ 25 g prot. När jag kommer hem tar jag ytterligare lite vaslle med mjölk ≈ 30g prot.
b) 6ägg, 40g vassle, 4dl mjölk, ≈130g mjöl. tot ≈ 100g protein/ 1300kcal exkl. stekfett. försöker vara moderat med stekfettet. Jag gör pannkakorna tjocka och steker på väldigt låg värme. har lite färska jordgubbar på blir fint
c) rundar av med efterrätt på 250g kvarg, 1 banan, vassle, lite mjölk = MIXER! 50g protein till. summa summarum blir dagen 200g prot/2000kcal

*2. Gör nämnda pannkakor. Med eller utan proteinpulver. Fyll dem med kycklingfile som steks ihop med lök, valfria kryddor och rörs ihop med lite kvarg kanske. GOTT! jävligt bra ratio prot/kcal om ni inte snålar med kycklingfilén! ta minst 500g!

Fabregas
2010-05-24, 07:47
Hur blir smaken på den? Jag är sugen på att dra i mer ägg i min med allt annat konstant, men aningens nojig att det ska bli omelett över det hela :D

Jag tycker smaken blir jäkligt bra! Äter iofs oftast grädde och sylt eller lönnsirap till vilket självklart bidrar! :)

Tror det ska gå bra att köra fler ägg i, möjligtvis att pannkakorna kanske blir lite väl "fasta", men borde inte vara så det stör. Du får helt enkelt prova, och sedan återkomma med resultat! :thumbup:

kalaskonrad
2010-05-24, 08:04
Desto fler ägg du har i desto mer åt omelett-hållet blir dem ju vanligtvis, helt klart, inget konstigt med det! Men det smakar ju inte illa på något sätt, du ökar mängden protein radikalt och dessutom har man ju vanligtvis något gott ovanpå dem! =) Keso blandat med lite funlight brukar jag köra istället för t.ex. sylt, sjukt gott *drool*

david85
2010-05-24, 09:44
Pannkaka en bra måltid? svar nej.
Kan dock göras väldigt god och med mkt protein.

Saffranspannkaka med keso och lite grädde, ägg, saffran =himelskt god

Proteinpannkaka: 2 äggvitor 2 hela ägg + 250 kessella + kakao + honung + protein pulver + lite banan. Tillagas antignen in i ugn 200 grader 14-20 min eller steka. Tillbehör björnbär och klick grädde. Ca: 70 gram protein

mikaelj
2010-05-24, 09:59
Pannkaka en bra måltid? svar nej.

Motivera!

Eddie Vedder
2010-05-24, 10:03
Pannkakor är äggmackor med ett glas mjölk till fast i ett och samma "paket". :)

anton2000
2010-05-24, 10:08
Jag räknade lite på det där igår hur man skulle kunna äta pannkakor och glass under deff och kom fram till följande:

Pre: 500gr keso 350 kcal 55gP 12,5gK

Post: pannkakor, 6 ägg, 2 bananer, 4dl havregryn:
61gP 136gK 42gF
1180 kcal
500ml lättglass 300 kcal
1480 kcal

500gr keso 350 kcal 55gP 12,5gK

Tot: 2180 kcal 171gP 186gK 57gF
Sen tillkommer ju hallon/sylt/whatever till pannkakorna och kanske lite mjölk i smeten. Uträkningen är kanske inte 100 men stämmer på ett ungefär iaf...

anton2000
2010-05-24, 10:23
Nu hittade jag inte edit knappen men men. Symphony flexs recept såg godare ut :thumbup:

Så om man nu vill äta glass och deffa kan man ju typ äta såhär:

500gr keso 350 kcal 55gP 12,5gK

6ägg, 40g vassle, 4dl mjölk, ≈130g mjöl. tot ≈ 100g protein/ 1300kcal exkl. stekfett, 500ml lättglass 300 kcal 12,5gP
Tot: 1950 kcal, 167gP

Måste prova det här snart!

prOtotype
2010-05-24, 10:51
Jag känner mig ruskigt pigg och alert idag. Inte ett dugg hungrig i slutet på min 16h fasta (brukar dock inte vara särskilt hungrig men) och jag tillskriver alla goda saker till det halvkilo pannkakor jag åt igår.

Symphony Flex
2010-05-24, 11:20
Pannkaka en bra måltid? svar nej.
Kan dock göras väldigt god och med mkt protein.



Motivera!

Han kan inte motivera! Både du och jag vet att pannkaka är en skitbra måltid oavsett om man vill ligga på plus eller minus!

Till er andra som undrar:
I pannkaka finns ganska många ägg. Några ägg täcker det mesta av dagsbehovet för de allra flesta vitaminer, mineraler, antioxidanter å annat som vissa vill kalla "nyttigt" (gillar inte begreppet btw).
Grundar man med några ägg så är det mycket svårt att åka på någon bristsjukdom nästan oavsett vad annat man äter.
ps. passa på att ta lite goda jordgubbar på pannkakan. det är ju säsong ;)

siimon89
2010-05-24, 11:21
Pannkaka en bra måltid? svar nej.
Kan dock göras väldigt god och med mkt protein.

:confused:

Symphony Flex
2010-05-24, 11:22
Jag känner mig ruskigt pigg och alert idag. Inte ett dugg hungrig i slutet på min 16h fasta (brukar dock inte vara särskilt hungrig men) och jag tillskriver alla goda saker till det halvkilo pannkakor jag åt igår.

jag gör likadant men med bara ett mål om dagen. känns kanon... fast då äter jag lite mer än 500g pannkakor ;)

vicarious
2010-05-24, 11:30
http://www.andreazengstrom.se/2009/08/efter-traningspannkakor.html

!!

WHITEFOLKS
2010-05-24, 11:56
Som Eddie Vedder säger så är ju pannkaka äggmacka fast i annan form i princip. Pannkakor har mer näring per kalori än t.ex. pasta som folk gärna äter.

Kan man bara hålla koll på antalet kalorier så är det utmärkt mat.

Mr.Sarkastisk
2010-05-24, 12:07
Kan det bli mycket bättre? Gott och proteinrikt!

Buck
2010-05-24, 13:27
Ja det går bra. En bra idé är att låta smeten stå en stund så att grynen suger upp vätska. Du kan behöva justera vätskemängd/havregrynsmängd något.

Det jag misstänker, men som sagt har jag ingen erfarenhet av att köra havregryn istället för vetemjöl och försöker därför få någon rekommendation på volym eller vikt havregryn jag ska ersätta mina 3 dl (180g) vetemjöl med. ;)

King Grub
2010-05-24, 13:40
Jag äter pannkakor flera gånger i veckan. Eller plättar, oftare. Lättare att grädda.

david85
2010-05-24, 13:59
Allt är relativt, nyttig mat för vissa kan ty sig onyttiga för andra, men min tanke kring pannkakor som onyttig mat baserar jag på ingrediensen vetemjöl (gluten).

Visst ägg är bra och näringsrik kost :)


<object width="400" height="300"><param name="allowfullscreen" value="true" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><param name="movie" value="http://vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=11782391&amp;server=vimeo.com&amp;sh ow_title=1&amp;show_byline=1&amp;show_portrait=0&amp;color=&amp;fu llscreen=1" /><embed src="http://vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=11782391&amp;server=vimeo.com&amp;sh ow_title=1&amp;show_byline=1&amp;show_portrait=0&amp;color=&amp;fu llscreen=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowscriptaccess="always" width="400" height="300"></embed></object><p><a href="http://vimeo.com/11782391">Untitled</a> from <a href="http://vimeo.com/user2645810">david voxberg</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

Eddie Vedder
2010-05-24, 14:14
Allt är relativt, nyttig mat för vissa kan ty sig onyttiga för andra, men min tanke kring pannkakor som onyttig mat baserar jag på ingrediensen vetemjöl (gluten).

De toxiska proteinerna finns i mjölet men man bildar inget gluten i pannkakor. Och de proteinerna finner du ju även i rågmjöl, kornmjöl och (ej "rent") havremjöl. Fullkorn som raffinerat. Eftersom du gillar råden från "Du är vad du äter" så bör du vara medveten om att de proteinerna finns även i dinkelmjöl som ju brukar lyftas fram i det programmet.

siimon89
2010-05-24, 14:32
Jag äter pannkakor flera gånger i veckan. Eller plättar, oftare. Lättare att grädda.

Samma här, efter varje träning för att vara exakt :D

Apos78
2010-05-24, 14:55
Pannkakor är förträffligt. Undantaget stektiden så ligger de topp3 vad gäller maträtter. Givetvis med sylt och vispad grädde.

:thumbup:

david85
2010-05-24, 16:23
De toxiska proteinerna finns i mjölet men man bildar inget gluten i pannkakor. Och de proteinerna finner du ju även i rågmjöl, kornmjöl och (ej "rent") havremjöl. Fullkorn som raffinerat. Eftersom du gillar råden från "Du är vad du äter" så bör du vara medveten om att de proteinerna finns även i dinkelmjöl som ju brukar lyftas fram i det programmet.


Pannkakor är ej glutenfritt,(min mening) boken du är vad du äter har en del bra tips, dock inget jag går efter till punkt och pricka.
Du missförstod mig, vanliga pannkakor som jag syftade på dålig mat står jag fast vid, sen innehåller de relativt mkt energi med lite näring samt lite protein för min smak.

Proteinrika pannkakor angav jag som recept, vilket jag tycker är ett perfekt kvällsmål.

Eddie Vedder
2010-05-24, 16:26
Pannkakor är ej glutenfritt,(min mening) boken du är vad du äter har en del bra tips, dock inget jag går efter till punkt och pricka.

Vet du ens vad gluten är exakt? Jag pratade om de proteinerna i vete som kan bilda gluten, de man inte tål om man lider av celiaki. Och om du läser vad jag skrev så står det ju att de finns där eller hur?

Men gluten bildas vid mekanisk bearbetning av en vetedeg, samma toxiska proteiner finns i fler sädesslag och därför bör de också utesluteas om man lider av celiaki. Men det är bara de proteinformerna från vetet som kan bilda gluten. Pannkakor knådas inte och jäses inte utan steks bara, alltså kan inte gluten bildas av de proteinerna även om de givetvis finns där och är lika skadliga för den som har celiaki.

Så gluten är gluten och det kan inte vara "din mening" eller ej.

david85
2010-05-24, 16:53
JA och instämmer,

Modux
2010-05-24, 17:11
någon som testat att byta ut mjölet mot proteinpulver? undra hur detta skulle smaka, skriv gärna om ni har testat :D

Nelson81
2010-05-24, 17:15
aldrig förstått varför man ska förstöra pannkaka/plättar med proteinpulver, är det inte lättare att dricka den vid sidan om? =/

1684_
2010-05-24, 17:21
Blev sugen på pannkaka nu, ugnspannkaka e gott med :D

Apos78
2010-05-24, 17:30
ugnspannkaka e gott med :D

Brutalt gott. Med en skopa bacon och lingonsylt.

mikaelj
2010-05-24, 17:42
Prova även fetaost i.

Nils.R
2010-05-24, 17:51
Även banan funkar fint i ugnspannkaka, det gör äpplen med.

Apos78
2010-05-24, 18:00
Prova även fetaost i.

Uppfattat.

Buck
2010-05-24, 18:10
Det jag misstänker, men som sagt har jag ingen erfarenhet av att köra havregryn istället för vetemjöl och försöker därför få någon rekommendation på volym eller vikt havregryn jag ska ersätta mina 3 dl (180g) vetemjöl med. ;)

Bumpar min lilla frågeställning lite, tänkte möjligtvis göra det idag.
Med tanke på att jag ska upp vid 04.00 och sen jobba ungefär halva dygnet så vill jag helst inte tillämpa "learning the hard way". :P

Fabregas
2010-05-24, 18:27
Bumpar min lilla frågeställning lite, tänkte möjligtvis göra det idag.
Med tanke på att jag ska upp vid 04.00 och sen jobba ungefär halva dygnet så vill jag helst inte tillämpa "learning the hard way". :P

Jag skulle tippa på att 2dl är lagom!
Har jag fel, så får du ändå "learn the hard way" ;)

Preytz
2010-05-24, 18:27
Tack för alla svar! Väldigt uppskattat!

Pannkakor mättar magen perfekt innan en tråkig skoldag!

stridis
2010-05-24, 18:36
Ugnspannkaka med oliver, lök och ost och lite oregano. Pizzapannkaka now we are talking. :bumbi

Buck
2010-05-24, 18:46
Jag skulle tippa på att 2dl är lagom!
Har jag fel, så får du ändå "learn the hard way" ;)

Mjo, men försöker som sagt undvika just det xD !

vicarious
2010-05-24, 18:46
Ugnspannkaka med oliver, lök och ost och lite oregano. Pizzapannkaka now we are talking. :bumbi
*drool*

Fabregas
2010-05-24, 18:55
Mjo, men försöker som sagt undvika just det xD !

Tror egentligen inget mått kommer att bli "fel". Utgå från dig själv och vad du brukar äta när du käkar exempelvis gröt (om du nu käkar det), så då vet du ju iaf vad du behöver för att bli mätt. Och så länge du inte tar mer än 3dl, så bör du kunna vara helt lugn för att det inte ska bli galet (vägrar skriva pannkaka här...)! :thumbup:

Buck
2010-05-24, 19:04
Tror egentligen inget mått kommer att bli "fel". Utgå från dig själv och vad du brukar äta när du käkar exempelvis gröt (om du nu käkar det), så då vet du ju iaf vad du behöver för att bli mätt. Och så länge du inte tar mer än 3dl, så bör du kunna vara helt lugn för att det inte ska bli galet (vägrar skriva pannkaka här...)! :thumbup:

Fail! Du skrev. :P

Larsson85
2010-05-24, 19:10
För en tränande och aktiv person är pannkakor lysande.

1684_
2010-05-24, 19:31
Ugnsopannkaka med stekt sidfläsk i, ätes med keso, lingonsylt & rårivna morötter :)
Annars ugnspannkaka med äpple och kanel eller blåbär :)

Fjällbrynt
2010-05-24, 20:01
Brutalt gott. Med en skopa bacon och lingonsylt.

Skönt med en SKOPA bacon ;)

Eddie Vedder
2010-05-24, 20:05
Skönt med en SKOPA bacon ;)

Tärnad bacon:D

Buck
2010-05-24, 20:08
Gjorde ett försök med havregryn... får nog se till att skaffa en mixer, att bara vispa hårt funkade inte riktigt xD

kimozabe
2010-05-24, 20:23
Alltid gjort Grubs pannkakor i mixer med banan i, tvärgott.
Sist fanns det inga bananer hemma, tog ett gäng frysta jordgubbar ist, tvärgott.
Behövdes ingen sylt, smakade jordgubbspannkakor rakt av.
Mixer e najs till havregrynen, blir lite för "grovt" annars.

Lellan
2010-05-24, 21:04
Pannkakslänk i receptforumet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143550&highlight=pannkakor

Ang havrepannkakor så brukar jag smula sönder havren med händerna innan jag har i resten av ingredienserna, orka släpa fram mixern.. :thumbup: Det blir typ som mjöl om man kramar sönder.

OneManArmy
2010-05-25, 05:54
hahahah fan va alla älskar pannkakor alltså.
Så fort det dyker upp den minstra fråga ang dem så blir trådarna flera sidor långa direkt.

.... Nu blev ju jag sugen på pankakor också!
Kvarg+funlight+frystabär ovanpå is awsome :)

Anton Fräs
2010-05-25, 08:16
hahahah fan va alla älskar pannkakor alltså.
Så fort det dyker upp den minstra fråga ang dem så blir trådarna flera sidor långa direkt.

.... Nu blev ju jag sugen på pankakor också!
Kvarg+funlight+frystabär ovanpå is awsome :)

Kolla vad har du ätit idag tråden :D

1684_
2010-05-25, 15:33
Tur morsan sparade pannkakor till mig idag när jag va i skolan,. kvällsmaten e räddad :)

Buck
2010-05-25, 18:28
hahahah fan va alla älskar pannkakor alltså.
Så fort det dyker upp den minstra fråga ang dem så blir trådarna flera sidor långa direkt.

.... Nu blev ju jag sugen på pankakor också!
Kvarg+funlight+frystabär ovanpå is awsome :)

http://kinderfresser.org/download/fun/pics/forum/bunny-pancake.jpg

Stignich
2010-05-25, 19:54
Här ska ni få ett recept på dom godaste och nyttigaste pannkakorna som finns :D

ca 3 portioner:

6 ägg
500g keso
1,5 msk neutral rapsolja
1.25 dl mjöl / grov mjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt

Dom är både goda och har bra näringsvärde!