handdator

Visa fullständig version : Hjälp med fortsatt viktuppgång


t4life
2010-05-23, 20:28
Okej, detta kan bli ett ganska långt inlägg men har lite frågor och behöver väldigt mycket råd, tips och motivation till fortsatt viktuppgång så uppskattar all hjälp jag kan få. Jag gör en frågeställning längre ner så det underlättar lite att svara på frågorna.Det känns som mitt motto i fortsättningen får bli 'gör om, gör rätt'. Jag har nu tränat och ätit seriöst i
1 år. Har tränat innan men då hade jag noll koll på kosten och då levde man fortfarande i fest livet. Hur som helst så ändrade jag livsstil rätt hårt för ett år sen, hittade kosten och ökningar på gymmet kom rätt fort tack vare det. La upp ett kost schema och har följt det sen dess, har ökat portionerna tidvis självklart. Jag vägde då runt 78-79 kg. Nu ett år senare så ligger jag på 88-89 kg, men i skrivande stund 86 kg på grund av skada, ingen motivation och dålig aptit dom senaste veckorna.

Vad beror allt det på då? Bortsett från skadan som var lite svår att förhindra men som jag återhämtat mig ifrån så beror dåliga aptiten förmodligen av depression. Jag har läst överallt att för att bli stor så måste man bli lite rund först vilket låter rätt logiskt. Men till vilken grad då? Jag känner mig verkligen fet och mår verkligen piss av det. Jag vekar ha väldigt lätt för att lägga på mig fett för jag var verkligen smal förut. Sjävklart har jag gått upp mycket i muskelmassa under detta år med, men det känns mer som att jag och flera andra tycker jag blivit tjockare istället för muskulösare. Det har framförallt lagt sig på magen men märks ju överallt på kroppen. Detta gör att jag på senaste tiden tänkt lite för mycket och därför tappat aptiten.

Nu ska jag inte hålla på att prata mer om hur jag känner, men tyckte att det kunde vara viktigt. Visst, skulle bara kunna börja deffa men jag vill bli mycket större innan dess så får bara leva med att vara lite rund ett tag till. Men måste börja få aptiten och motivationen tillbaka för träningen går väldigt bra just nu men ska lägga om den om ett tag också, men först ska jag få stenkoll på kosten, för nu i fortsättningen vill jag gå upp i vikt rätt.

Mitt kostschema ser ut såhär:

Frukost :: Tallrik med fil, müsli, banan, whey-80(1dl) med vatten, kaffe.
Lunch :: 150-200 g pasta, 100 g grönsaker, 250-350 g kyckling, 0.5 l mjölk, 2 knäckebröd med smör.
Lunch :: 200-250 g pasta/ris, 300-400 g kött/kyckling eller 250-300 g fisk/köttfärs, sås, 2 knäckebröd, 0.5 l mjölk.
Mellanmål :: Whey-80, frukt.
Middag :: 200-250 g pasta/ris, 300-400 g kött/kyckling eller 250-300 g fisk/köttfärs, 100g grönsaker, 0.5 l mjölk.

Innan träning :: Kaffe, whey-80
Innan sängen :: Night pro
Övrigt :: Vitaminpiller, omega-3, dricker knappt vatten, kanske en halvliter per dag bortsett från träningen.

Jag måste förmodligen ändra lite på kosten, mer grönsaker, mindre kolhydrater kanske? Mitt mål under en tid framåt nu är att gå upp i så mycket muskelmassa som det bara är möjligt utan att lägga på mig för mycket fett. Verkar ha rätt svårt att bygga muskler, eller så har jag bara gjort totalt fel från början.

Övrigt info: Har ett väldigt aktivt jobb, styrketränar 5 gånger i veckan, 21 år, 86 kg, 180 cm, promenerar ca 2 timmar varje vardag.

Här nedan kommer lite frågor jag har nu, kommer säkert dyka upp flera men detta är en början iaf. Är jätte tacksam för all hjälp jag kan få, måste få igång detta nu igen. Bara fråga ifall det är något ni undrar över.


1. Varför har jag blivit så tjock när större delen borde varit muskelmassa?
2. Hur kan jag ändra mitt kostschema? Vill lägga till någonting stor på mellanmålet och innan träningen, men vad? Känner att jag behöver något som ger energi innan gymmet.
3. Vad ska jag ha för kosttillskott? Kör idag bara på Whey-80 och Night Pro, men funderar på att börja med Gainer istället. Hört mycket gott om EAA med. Men vad och när ska jag dricka vad?
4. Är det något annat jag borde få i mig varje dag?
5. Finns det något sätt att öka aptiten?
6. Får jag i mig den proteinmängd jag behöver?

1684_
2010-05-23, 20:48
4; fett? ägg? fet fisk ( omega 3 )? avokado? smör? nötter kanske?
5, varier kanske, äta de du e sugen på? e du TILLEXEMPEL sugen på risgrynsgröt, så ät det.

King Grub
2010-05-23, 20:52
Vissa har gener för att lägga på sig mycket fettfri massa, muskler, vid överätning, medan andra mest blir tjocka. Hör du till dom senare kommer du inte att kunna göra några speciella förändringar i kostens sammansättning och plötsligt öka mest muskler i stället när du äter mer än du gör av med.

Eftersom du vet att du har lätt för att bli fet... sluta äta dig fet. Skynda långsamt. Man behöver inte äta sig tjock för att bygga muskler, och har man sedan lätt för att lägga på sig fett, är det direkt kontraproduktivt att göra så.