handdator

Visa fullständig version : Tips på mat till resa (mat som klarar sig utan kyla)


Fed up
2010-05-23, 18:56
Jo, jag ska ut på vägarna i europa med bandet i 16 dagar i sommar och behöver ha med mig lite färdkost.

Förra året hade jag laddat med proteinbars, frukt, nötter och torkad frukt. Jag skulle gärna vilja ha lite tips på fler saker man kan baka/köpa/fixa som kan hålla sig iallafall ett tag i en varm bil.

Vi kommer få frukost och kvällsmat men har varken råd eller lust att köpa flottig mat på vägarna vareviga dag däremellan.

Jag är vegetarian så all form av kött går bort.

Barca
2010-05-23, 19:11
Mjukost på tub!

Klockrent att ha med sig tillsammans med några paket knäckebröd eller liknande!

Eddie Vedder
2010-05-23, 19:45
Konserver.

Exakt vad bestämmer du såklart själv men oavsett vilket är ju konservburkar optimala för det ändamålet.

Kalles kaviar, knäckebröd och ravioli på burk är ju vad "Ensamseglaren" hade på båten.:D

Tunroth
2010-05-23, 21:17
Typ allt du hittar i hyllor i mataffären , som inte står i mejeri/kyla, sen beror de väl på vilken storlek/mängd du ska äta, öppnad förvaras ju helst i kyla..
Du har ju tex majs(eller andra grönsaker på burk), tuber, hårtbröd, riskakor,
(nutella/J-S håller ju sig i rums, bre det på tex riskakor!)

En annan grej som jag gjorde när jag precis flyttat in till lägenheten, men inte hade någon kastrull/mikro , och precis piercat tungan, så åt jag mosade fiskbullar direkt ur burken.. Faktiskt riktigt gott!

TehSaxo
2010-05-24, 15:46
kylbox kanske kan vara något? :D

juulia_
2010-05-24, 16:13
Gogreens salsor räddade min hultsfredsfestival en gång i tiden. Knäckebröd var också uppskattat under resan. =)

Joe Hardgainer
2010-05-24, 17:01
Torkat kött :)

heraso
2010-05-24, 17:32
Torkat kött :)

Till en vegeterian..?:smash:

jooplin
2010-05-25, 06:31
När jag var i Italien förra sommaren hade jag med morötter, kokta ägg ( klarar sig väl åtminstone ett bra tag utan kyl? -jag dog iallafall inte ;) ), kidneybönor & kikärter på tetrapak/konserv, mjukost på tub och knäckebröd. Sen köpte jag cottage cheese och andra "färskvaror" i vanliga matbutikerna där nere.

Fed up
2010-05-25, 17:25
Mjukost på tub!

Klockrent att ha med sig tillsammans med några paket knäckebröd eller liknande!

Håller det sig i rumsvärme (eller mer) när man öppnat tuben? Isf är det givet.

Konserver.

Exakt vad bestämmer du såklart själv men oavsett vilket är ju konservburkar optimala för det ändamålet.

Kalles kaviar, knäckebröd och ravioli på burk är ju vad "Ensamseglaren" hade på båten.:D

Jag kan kanske ta med nån burk med bönor eller nåt, men dom vill man ju helst skölja och helst ha nåt till, tycker jag. Men det kan kanske gå att äta rakt av i bilen också.

Ravioli finns ej som veg vad jag vet och inte kaviar heller. Annars så...

Typ allt du hittar i hyllor i mataffären , som inte står i mejeri/kyla, sen beror de väl på vilken storlek/mängd du ska äta, öppnad förvaras ju helst i kyla..
Du har ju tex majs(eller andra grönsaker på burk), tuber, hårtbröd, riskakor,
(nutella/J-S håller ju sig i rums, bre det på tex riskakor!)

En annan grej som jag gjorde när jag precis flyttat in till lägenheten, men inte hade någon kastrull/mikro , och precis piercat tungan, så åt jag mosade fiskbullar direkt ur burken.. Faktiskt riktigt gott!

Ja, men det mesta är antingen bara kolhydrater och/eller håller sig inte när man väl öppnat dem. Vill försöka ha lite varierad kost, inte bara knäckebröd utan pålägg, haha. Men jordnötssmör ska jag absolut köpa. Har dock ett mycket osunt förhållande till jordnötssmör och det finns risk jag äter hela burken rakt av. Nutella=godis och går därmed bort. Fiskbullar är inte veg och går därför också bort.

kylbox kanske kan vara något? :D

Ja, har faktiskt funderat på möjligheten. Problemet är att den bara skulle hålla sig nån dag eller två, sen skulle vi vara tvugna att jaga frysar för att frysa klamparna igen. Vilket nog inte känns så realistiskt.

Gogreens salsor räddade min hultsfredsfestival en gång i tiden. Knäckebröd var också uppskattat under resan. =)

Ja, såna hade vår chafför med sig förra året, eftersom han är vegan och därför har ännu svårare att hitta mat. Ska nog köpa med ett par såna.

När jag var i Italien förra sommaren hade jag med morötter, kokta ägg ( klarar sig väl åtminstone ett bra tag utan kyl? -jag dog iallafall inte ;) ), kidneybönor & kikärter på tetrapak/konserv, mjukost på tub och knäckebröd. Sen köpte jag cottage cheese och andra "färskvaror" i vanliga matbutikerna där nere.

Ägg håller sig väl inte mer än nån dag i värme? Resten är jag på med.


----

Tack för tipsen! Keep 'em commin!

Eddie Vedder
2010-05-25, 20:08
Ravioli finns ej som veg vad jag vet och inte kaviar heller. Annars så...

Jo det finns, jag har själv ätit vegetarisk ravioli. Den är god.:)

Och överhuvudtaget bör du nog vidga dina konservvyer en aning. Där finns ett enormt utbud för resande vegetarianer som du och allmänt slöa personer som jag.:D

Fed up
2010-05-25, 21:26
Jo det finns, jag har själv ätit vegetarisk ravioli. Den är god.:)

Och överhuvudtaget bör du nog vidga dina konservvyer en aning. Där finns ett enormt utbud för resande vegetarianer som du och allmänt slöa personer som jag.:D

Vad är det i den då? Jag har faktiskt aldrig ätit ravioli för när jag var liten var jag så kräsen och sen blev jag vegetarian.

Lista några av dina favoritkonserver då. Inspirera mig! :D
Problemet är väl att det oftast bara är en enda sak i konserverna, typ bara majs, bara ärter, bara bönor, bara svamp eller vad det nu är. Det är lite tradigt. Och ja, jag är lite kräsen.

agazza
2010-05-25, 21:31
Pickles mjukost på tub! Sjukt gott.eller det kanske är mer typ som majonnäs men gott är det.

kalaspuff
2010-05-25, 22:47
Ärtsoppa finns ju på konserv också.

Om du hittar den vegetariska raviolin (inte supergod men går ner) kan du ju blanda i lite kikärtor eller bönor för att få lite extra protein. Den är i alla fall från fontana och det är nån grönsaksmosfyllning och tomatsås med oliver.

Ett alternativ till det är kanske att blanda kikärtor/bönor med pastasås för att det ska bli lite roligare.

Hommus finns säkert på konserv/burk också, funkar att ha på bröd kanske?

Sen har vi ju de där sojakorvarna på burk...men jag har aldrig vågat mig på att testa dem..

Färska ägg klarar sig nån månad i rumstemperatur, frågan är hur de klarar sig i en varm bil...

Baboom
2010-05-26, 05:59
Ang frysbox så har jag en sådan jag kopplar in till el-uttaget i bilen. Så använder ni buss eller bil som transportmedel, borde det inte vara några problem.

Den jag har kan jag båda använda i vanliga el-uttaget och cig-uttaget i bilen. Tror den kostade 400kr på biltema eller något.

Eddie Vedder
2010-05-26, 06:49
Ärtsoppa finns ju på konserv också.

Har aldrig sett vegetarisk ärtsoppa på burk. Bara i sån där "korv".

Om du hittar den vegetariska raviolin (inte supergod men går ner) kan du ju blanda i lite kikärtor eller bönor för att få lite extra protein. Den är i alla fall från fontana och det är nån grönsaksmosfyllning och tomatsås med oliver.

Ett alternativ till det är kanske att blanda kikärtor/bönor med pastasås för att det ska bli lite roligare.

Hommus finns säkert på konserv/burk också, funkar att ha på bröd kanske?

Sen har vi ju de där sojakorvarna på burk...men jag har aldrig vågat mig på

Idel bra tips!

Även om konserverna oftast bara innehåller en sak kan de ju såklart kombineras. Herregud FedUp, ni har väl i alla fall något att hälla maten i eller är tanken att äta med händerna?:D

TimId
2010-05-26, 07:23
Mesost, getost; torkat renkött, torrfisk.

delta_mats
2010-05-26, 07:33
Även jag föreslår elkylbox. Tror jag köpte vår på mekonomen, funkar både i vanligt uttag och ciguttaget i bilen.

Eddie Vedder
2010-05-26, 08:07
Torkat kött :)

Mesost, getost; torkat renkött, torrfisk.

Det här med att FedUp ber om vegetariska tips verkar inte gå fram fullständigt.:D

Pepparkakssmurfen
2010-05-26, 09:08
Tonfisk of course!

Abba har tonfisk med smak/sås bl.a tomat och paprika m.m
Sen finns ju även vinbladsdolmar,bara att käka direkt ur burken.

forslund
2010-05-26, 09:56
Även jag föreslår elkylbox. Tror jag köpte vår på mekonomen, funkar både i vanligt uttag och ciguttaget i bilen.

Var finns sådana och vad kostar dem i runda slängar?

tsp
2010-05-26, 10:42
Varfär kan du inte handla i matäffärer längs vägen?

Miniräzer
2010-05-26, 13:35
Var finns sådana och vad kostar dem i runda slängar?

Från 500kr och uppåt och finns i princip överallt på sommaren.

I de flesta moderna bilar är handskfacket kylt av ACn :)

Baboom
2010-05-26, 15:09
Varfär kan du inte handla i matäffärer längs vägen?

Den här har jag -> http://www.biltema.se/Fritid/Friluftsliv/Termos-och-Kylbox/Kylbox-21-l-12230-V/

Mycket nöjd med den.

TehSaxo
2010-05-26, 21:58
Citera du fel person där Andreaz? :D

hangatyr
2010-05-27, 05:06
Tonfisk of course!

Abba har tonfisk med smak/sås bl.a tomat och paprika m.m
Sen finns ju även vinbladsdolmar,bara att käka direkt ur burken.

Fed up ärvegetarian. Tonfisk är ett djur.

Fed up
2010-05-29, 15:40
Mesost, getost; torkat renkött, torrfisk.

Skulle mesost och getost hålla sig bättre än annan ost i värme menar ?
Renkött och torrfisk är inte vegetariskt...



Även om konserverna oftast bara innehåller en sak kan de ju såklart kombineras. Herregud FedUp, ni har väl i alla fall något att hälla maten i eller är tanken att äta med händerna?:D

Mja, lite av grejen är att det ska ätas sittandes i en bil generellt. Alternativt på en rastplats vid en motorväg. Men jag kan ta med nån bytta och en sked typ.

Tonfisk of course!

Abba har tonfisk med smak/sås bl.a tomat och paprika m.m
Sen finns ju även vinbladsdolmar,bara att käka direkt ur burken.

Vegetariskt som sagt...:smash:

Varfär kan du inte handla i matäffärer längs vägen?

Förra året gjorde vi det typ två gånger, men över lag tar det tid och vi stannar sällan länge i nån stad, det ska köras jäkla långt var dag så då är det bara äta frukost och köra som gäller. Men jag räknar med att vi kommer kunna handla typ var tredje eller fjärde dag kanske.

Ärtsoppa finns ju på konserv också.

Om du hittar den vegetariska raviolin (inte supergod men går ner) kan du ju blanda i lite kikärtor eller bönor för att få lite extra protein. Den är i alla fall från fontana och det är nån grönsaksmosfyllning och tomatsås med oliver.

Ett alternativ till det är kanske att blanda kikärtor/bönor med pastasås för att det ska bli lite roligare.

Hommus finns säkert på konserv/burk också, funkar att ha på bröd kanske?

Sen har vi ju de där sojakorvarna på burk...men jag har aldrig vågat mig på att testa dem..

Färska ägg klarar sig nån månad i rumstemperatur, frågan är hur de klarar sig i en varm bil...

Gäller det även kokta ägg?

Hommus var en bra ide, tack för den!

Ang frysbox så har jag en sådan jag kopplar in till el-uttaget i bilen. Så använder ni buss eller bil som transportmedel, borde det inte vara några problem.

Den jag har kan jag båda använda i vanliga el-uttaget och cig-uttaget i bilen. Tror den kostade 400kr på biltema eller något.

Bra idé. Ska kolla upp den. Dock brukar vi ha det jäkla trångt i bilen. Men ja, jag tror de andra gärna skulle ha lite kylvaror också.