handdator

Visa fullständig version : Sommarträning!


Exact
2010-05-23, 18:54
Hej! Idag fick jag reda på hur sommarträningen med hockeylaget kommer att se ut.

Tis: Löpning
Torsdag: Styrketräning, endast med kroppen som belastning. (förmodligen mycket bål)
Söndag: Innebandy

Min första tanke var att jag kunde dela upp min individuella styrketräning på två pass/vecka: 1 överkropp och 1 underkropp.

- Vilka dagar ska jag lägga dessa pass på för att få tillräckligt med återhämtning osv?

- Underkroppspasset har jag klart för mig, men hur skulle ett bra överkroppspass se ut?

- Skulle man kunna lägga in ett speciellt pass för plyo och snabbhet, såsom korta sprinter m.m? Isåfall vart skulle detta passa in?

HulkH
2010-05-23, 19:14
Kör intervaller för att få snabba "ryck" :)

Satsa också mycket på basövningarna under din träning.

Exact
2010-05-23, 19:18
skulle överkroppspasset kunna se ut såhär typ?

Chins/Pull Ups
Bänkpress
Militärpress
Någon roddövning
Armar

cero
2010-05-23, 19:20
skulle överkroppspasset kunna se ut såhär typ?

Chins/Pull Ups
Bänkpress
Militärpress
Någon roddövning
Armar

Väldigt bra att du har med mycket basövningar tycker jag. Har du tänkt att kanske ta med marklyft för att få med hela ryggen också?

Exact
2010-05-23, 19:38
det glömde jag, ersätta roddövning med marklyft?

cero
2010-05-23, 19:43
det glömde jag, ersätta roddövning med marklyft?

Nej det tycker jag absolut inte. Roddövningar tränar musklerna runt skulderbladen på ett sätt som inte marklyft gör. Längst ner har du skrivit 'armar' - vad har du tänkt att lägga in där? Tycker armarna får nog med stryk på dom andra övningarna redan.

cero
2010-05-23, 19:50
Här är ett upplägg som är väldigt likt det du kom med i första inlägget, baserat på tunga basövningar som täcker alla muskler, fördelat på två pass. Kanske kan vara något för dig?

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Exact
2010-05-23, 20:29
så triceps och biceps kan jag skippa helt då? tänkte ha med underarmar också, känns viktigt eftersom man "skjuter" med dom i hockey.

cero
2010-05-23, 20:34
så triceps och biceps kan jag skippa helt då? tänkte ha med underarmar också, känns viktigt eftersom man "skjuter" med dom i hockey.

Skjuter man med underarmarna i hockey? Går inte riktigt ihop i mitt huvud eftersom att armarna är "låsta" - så det borde vara ryggen, bålen, axlarna osv som svingar klubban? Iallafall. Triceps och biceps får som sagt nog med stryk i samtliga övningar (chins, bänkpress, militärpress, roddövningar) - alltså kan du skippa dom. Men vill lägga in ett par övningar för underarmarna så går det bra!

Control_61
2010-05-23, 20:34
Eftersom du bara tänkt styrketräna 2ggr i veckan borde du köra igenom hela kroppen.

Oroa dig om underarmar och sådär när du blivit lite starkare i basövningarna, alla småmuskler täcks i ett program som stronglift.

cero
2010-05-23, 20:38
Marklyft och chins tar en del på underarmarna.

Exact
2010-05-23, 20:40
Eftersom du bara tänkt styrketräna 2ggr i veckan borde du köra igenom hela kroppen.

Oroa dig om underarmar och sådär när du blivit lite starkare i basövningarna, alla småmuskler täcks i ett program som stronglift.

Jag har ju tänkt att köra ett underkropps och ett överkroppspass.
Men vilka dagar borde jag lägga dessa på?

Exact
2010-05-23, 20:42
handledsskott skjuter man med underarmarna, tror jag iallafall?
jag tränade mycket underarmar i vintras och fick mycket hårdare skott i slutet på säsongen :)

Control_61
2010-05-23, 20:45
Jag har ju tänkt att köra ett underkropps och ett överkroppspass.
Men vilka dagar borde jag lägga dessa på?


I din situation hade jag försökt träna kroppsdelar/rörelserna 2 gånger i veckan. Det är betydligt bättre med helkropp om du enbart har 2 träningstillfällen, du kommer tjäna på det i längden, lovar.

Du är lätt att göra ett helkroppspass:

A) Explosiv Helkroppsövning (ryck, frivändning, frivändning knä etc.)
B) Benövning (benböj, frontböj, marklyft)
C) Pressövning (bänkpress, stående press)
D) Dragövning (chins, roddvariant)
E) Magövning

5x5, 4x8, 3x8, 8-6-4, välj som du själv känner för. Kör det 2 gånger i veckan, lägg på mer vikt om din teknik är perfekt, ät som fan, träna hårt så kommer du göra ökningar.

Exact
2010-05-23, 20:50
Men marklyft är alltså inte nödvändigt för att få med hela ryggen enligt dig?

Control_61
2010-05-23, 20:58
Men marklyft är alltså inte nödvändigt för att få med hela ryggen enligt dig?

Marklyft är en bra övning, men inget man inte kan klara sig utan.

Hade jag varit du hade jag prioriterat att lära mig benböj eller frontböj samt frivändning från knä först och främst. Sedan när jag haft koll på de övningarna så hade jag gått vidare.

Exact
2010-05-24, 17:05
ok, men hur skulle ett eventuellt snabbhetspass se ut då? vill träna snabbhet och explosivitet lite mer.

Control_61
2010-05-24, 17:52
För det första, lägg in frivändning eller ryck innan dina helkroppspass. Jag skulle kört ungefär samma övningsval på bägge träningspassen.


Lägg sedan in antingen snabbhet eller spänst innan varje styrkepass. Om du vill kan du lägga in några ryck eller lite spänst innan dina lagträningar också.

Spänst
Välj 1-2 spänstövningar som du fokuserar på. Börja med enkla övningar och gå över till svårare allt eftersom du blir mer van. Bra övningar att börja med kan vara boxhopp (3-5x5) och enbenshopp framåt (3-5x3-5). När du kört det några veckor kan du gå över till häckhopp med paus emellan häckarna, och sedan ytterligare några veckor senare vanliga häckhopp.

Snabbhet
Även detta görs innan annat träningspass. Välj en distans, 10-15m oftast, och kör 4-10 repetitioner. Känner du dig pigg så kör 10, känner du dig seg så kör du bara 4.



Svårare än så behöver det inte vara.