handdator

Visa fullständig version : godkänt, eller?


rainbow87
2010-05-23, 18:21
Har snickrat ihop ett nytt schema efter många om och men, detta är resultatet:

Rygg, baksida axlar

Chins
Hantelrodd
Smala latsdrag
Marklyft
Framåtlutande omvända flyes

Bröst, biceps

Bänkpress
snedbänk m. hantlar (med nästa minsta möjliga uppåtlutning)
Dips
Skivstångscurl
Crunches

Ben

Knäböj
Utfall med långa steg
Benpress
Vadpress

Axlar, triceps

Stående hantelpress
liggande tricepsextansions
Sidolyft med hantel
Pushdown elr. Hantelpress bakom huvudet
Cablecrunch

Vad tycks? jag tål kritik om så skulle vara!

Bytte tråd, visste inte om detta skulle vara här eller i tråden "träningsjournaler", så ingen börjat hoppa på mig nu

petersson
2010-05-23, 18:29
Hur har du tänkt träna? Antal reps och set per övning? Hur ofta ska du köra?

Sjoba
2010-05-23, 18:30
Tycker det ser bra ut, hade dock bytt ut dips mot en flyes-övning och hantelpress bakom huvudet mot smalbänk och lagt den innan liggande tricepsextension.

Om du gör allt i den ordning som står så föreslår jag att du alltid börjar med basövning och sen fyller på med dom mer isolerande/lättare övningarna.


Frekvens/volym och antal reps per set är en annan sak, men nog har du fått med det mesta i detta schemat.

rainbow87
2010-05-23, 18:47
Hur har du tänkt träna? Antal reps och set per övning? Hur ofta ska du köra?

haha jag ska köra tung i basövningarna ca 6-7 rep och runt 8-9 i resterande. seten blir olika, men minst tre set per övning. Jag tränar igenom kroppen en gång i veckan, kanske att det blir t ex rygg två ggr samma vecka pga jobbtider som är osköna.

rainbow87
2010-05-23, 18:51
Tycker det ser bra ut, hade dock bytt ut dips mot en flyes-övning och hantelpress bakom huvudet mot smalbänk och lagt den innan liggande tricepsextension.

Om du gör allt i den ordning som står så föreslår jag att du alltid börjar med basövning och sen fyller på med dom mer isolerande/lättare övningarna.


Frekvens/volym och antal reps per set är en annan sak, men nog har du fått med det mesta i detta schemat.

tackar :) jo, men dips är något jag har börjat med på slutet och gillar skarpt, tycker inte att flyesövningar ger så värst mycket, men ska absolut testa det i framtiden. Hantelpress bakom huvudet är bättre än smalbänk, tycker jag, då den fullständigt isolerar triceps brachii och ger fullt rörelseutslag i en och samma rörelse :)

siimon89
2010-05-23, 19:38
Kanske byta ut benpress mot en baksida lår övning istället..

rainbow87
2010-05-23, 19:45
Kanske byta ut benpress mot en baksida lår övning istället..

Utfall med långa kliv tar mycket på baksida lår. Kör även intervallträning ute, vilket också tar på baksida lår mycket (i uppförsbacke)

siimon89
2010-05-23, 19:50
Utfall med långa kliv tar mycket på baksida lår. Kör även intervallträning ute, vilket också tar på baksida lår mycket (i uppförsbacke)

Såg nu att du har marklyft tidigare i veckan så då borde det jämna ut sig ändå.

Sjoba
2010-05-23, 20:06
tackar :) jo, men dips är något jag har börjat med på slutet och gillar skarpt, tycker inte att flyesövningar ger så värst mycket, men ska absolut testa det i framtiden. Hantelpress bakom huvudet är bättre än smalbänk, tycker jag, då den fullständigt isolerar triceps brachii och ger fullt rörelseutslag i en och samma rörelse :)

Ja, tanken var mest att du kanske vill ha en lite tyngre övning som smalbänk också. Hantelpress bakom huvudet isolerar hela triceps brachii bra och aktiverar även det långa huvudet bra, det är sant, men det gör även triceps extension vilket var anledningen till varför du kanske bara behöver en av dom.

Vad som fungerar bäst för folk är ju naturligtvis genetiskt, för vissa är flyes-övningar väldigt bra och för andra mindre bra. Jag tycker att särskilt CC-flyes är en väldigt bra övning att fylla på med efter pressövningarna då jag personligen får otroligt bra kontakt.

Som sagt, mest krut på basövningar är det som rekommenderas för ganska uteslutande alla "nybörjare". Inte nödvändigtvis bara "de tre stora", jag ser t.ex. stångrodd/bänkdrag som lite av den övre ryggmuskulaturens bänkpress.

rainbow87
2010-05-23, 21:00
Ja, tanken var mest att du kanske vill ha en lite tyngre övning som smalbänk också. Hantelpress bakom huvudet isolerar hela triceps brachii bra och aktiverar även det långa huvudet bra, det är sant, men det gör även triceps extension vilket var anledningen till varför du kanske bara behöver en av dom.

Vad som fungerar bäst för folk är ju naturligtvis genetiskt, för vissa är flyes-övningar väldigt bra och för andra mindre bra. Jag tycker att särskilt CC-flyes är en väldigt bra övning att fylla på med efter pressövningarna då jag personligen får otroligt bra kontakt.

Som sagt, mest krut på basövningar är det som rekommenderas för ganska uteslutande alla "nybörjare". Inte nödvändigtvis bara "de tre stora", jag ser t.ex. stångrodd/bänkdrag som lite av den övre ryggmuskulaturens bänkpress.

Precis, håller med, men den är massiv. och jag ska nog köra pushdown istället, gillar känslan man får av den :thumbup: du får gärna förklara vad CC-flyes är, har aldrig hört talas om det. Stångrodd är grym, håller med!

Sjoba
2010-05-24, 13:32
CC-flyes. (http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/CBStandingFly.html)