handdator

Visa fullständig version : Finger ur led/stukat/sprucket/brutet?


wintersnowdrift
2010-05-23, 18:10
För snart två veckor sedan (närmare bestämt den 12:e maj) trillade jag av min cykel och tog emot mig rätt illa med högerhanden. Ringde sjukvårdsupplysning och vårdcentral samma dag som vurpan inträffade och de sade naturligtvis "linda handen, sök vård om det blir sämre/du har väldigt ont". Fanskapet svullnade upp rätt rejält men jag har haft bra rörlighet i handen hela tiden och drog därför slutsatsen att inget var brutet.

Handen har stadigt blivit bättre för varje dag som gått, och nu återstår i princip bara ett något deformerat ringfinger. Fingret pekar lite svagt nedåt och åt vänster (jag kan inte räta ut det helt), plus att knogen är "insjunken" (den syns som en blå fördjupning när jag har händerna öppna, och är märkbart lägre än knogen på vänsterhanden när jag knyter näven). Jag kan böja fingret en bit utan smärta men inte vika in det helt i alla leder. Fingret är känsligt för stötar och jag kan inte använda musklerna i handen fullt ut. Att krama ur en disktrasa är t.ex. rätt smärtsamt. Vet dock inte om detta beror just på fingret; jag har även ett gäng blåmärken i handflatan som är ömma fortfarande.

Jag drar mig lite för att sätta mig på vårdcentralen och häcka, därför ställer jag frågan till anatomikunniga här först. Kan fingret ha hamnat ur led eller t.o.m. vara brutet trots att det inte gör så våldsamt ont? Bör man isf söka vård eller kan det läka av sig själv?

//Kristin

nyrjoh
2010-05-23, 18:30
Inget att fundera på. Gå till din VC.

Sverker
2010-05-23, 18:42
Klart att det kan vara brutet. Det kan vara så att fingret tryckts in mot benen i handen och fått någon spricka eller brutits.
Det är en enkel röntning för att se hur det står till med flisor eller dyl. i leden.

Ta dig till VC snarast. När skadan är undersökt är det tejpning eller sjukgymnastik som gäller. Läkaren bestämmer.





Egna erfarenheter efter 12 år med handboll:em:

grimfish
2010-05-23, 18:58
Jag håller med övriga om att det vore klokt att gå till en husläkare. Av din beskrivning låter det som om du har stukat fingret, även om man inte kan utesluta en spiralfraktur på mellanhandsbenet. Om fingret inte är roterat gör man knappast någonting åt det ändå. Det är ändå bra att söka läkare och få en bedömning så att man vet hur man ska träna fingret. Rörelseträning är viktigt. Att tejpa fingret, som Sverker nämnde, vill jag dock avråda från.

wintersnowdrift
2010-05-23, 19:52
Tack för snabba svar. Jag har aldrig brutit något öht så jag vet egentligen inte hur pass ont det gör. Ska ta mig i kragen och ringa VC imorgon.

...för övrigt, hur lång tid brukar det ta för ett brutet finger att läka? (Jag antar att det är worst case scenario.) Jag sneglar ständigt mot mina mountainbikes och funderar på när jag kan börja cykla över stock och sten igen, som det är nu gör stötarna för ont.

//Kristin

Sverker
2010-05-24, 06:04
Smärtfri tar säkert bara någon eller några veckor. Helt beroende på vad som är skadat.


Det som tar tid är att vinna tillbaka rörligheten i alla leder. När du fått ett lämpligt program med övningar för fingret så får du räkna några månader.

wintersnowdrift
2010-05-24, 12:53
Fick en tid på VC idag och läkaren sade att han med 99 procents sannolikhet trodde att det var en "supkapitulär fraktur metacarpale IV". Jag förstod det som en fraktur i mellanhanden. Hade jag kommit in direkt hade de förmodligen blivit gips i tre veckor men nu tyckte läkaren inte att det var någon större idé utan det kommer läka av sig själv. Snedställningen i fingret var inte så allvarlig att det behövde korrigeras. En till två veckor till och sedan borde jag vara smärtfri, därefter kan det mycket riktigt ta ett par månader innan jag har full rörlighet i fingret igen.

//Kristin