handdator

Visa fullständig version : vad vinner man med funktionell fys?


mikkeborås
2010-05-23, 15:47
Jag kommer nu ta ett ytterliggare steg i min träning.
Jag har gått ifrån 120 kg ner till 96 och nu är det dags att öka dosen av fys och funderar på funktionell träning.
Gymmet där jag tränar stänger under sommaren och då får jag se mig om efter träning på annat ställe.

Jag tränar till vardags kick/thaiboxning och det jag vill satsa mest på i sommar är fotarbete, hopp, bål, rygg och nacke.

har någon tips på exempel av funktionell träning?
eller ska man köra på API caveman training?

testade idag på gymmet och det är underbart skönt :)

Control_61
2010-05-23, 16:54
Termen "funktionell träning" kastas runt väldigt mycket i onödan. Ofta innebär "funktionell träning" oproduktiv träning, där man står på en balansboll och fjompar sig.

Jag skulle vilja påstå att de mest funktionella övningarna är grundläggande basövningar som benböj, marklyft, utfallsvarianter, pressar, chins etc.

Sedan kan man utveckla sin idrottsliga prestationsförmåga ytterligare om man planerar in spänstträning, medicinbollar, sprinter, intervallöpning, dynamisk uppvärmning etc.


Som Mark Rippetoe sa: "I know of no better example of functional strength than a 600-pound deadlift"

Eddie Vedder
2010-05-23, 16:56
Vad är funktionell träning? (http://traningslara.se/blogg/vad-ar-funktionell-traning/)

Control_61
2010-05-23, 16:57
Vad är funktionell träning? (http://traningslara.se/blogg/vad-ar-funktionell-traning/)



+1 på den artikeln.

mikkeborås
2010-05-23, 21:03
jag har fått det förklarat för mig att funktionell träning är träning med kroppen som motstånd typ.

men om vi skippar just den termen så skulle jag gärna vilja ha lite tips på träning.


mitt upplägg idag t ex såg ut såhär.
alla stationer är 100%
1 min på varje station
1 min vila efter alla stationer
man kör detta 3 ggr

station 1
upphopp

station 2
frivändning

station 3
armhävning med medicinboll

station 4
hopp över hög bänk

station 5
situps med medicinboll

Control_61
2010-05-23, 21:10
jag har fått det förklarat för mig att funktionell träning är träning med kroppen som motstånd typ.

men om vi skippar just den termen så skulle jag gärna vilja ha lite tips på träning.


mitt upplägg idag t ex såg ut såhär.
alla stationer är 100%
1 min på varje station
1 min vila efter alla stationer
man kör detta 3 ggr

station 1
upphopp

station 2
frivändning

station 3
armhävning med medicinboll

station 4
hopp över hög bänk

station 5
situps med medicinboll



Det är väl bra för att utveckla uthålligheten! Men tycker inte denna form av stationsträning matchar dina mål så bra. (fotarbete, hopp, bål, rygg och nacke.)

Hitta ett enkelt styrkeprogram, som stronglifts 5x5, eller liknande och träna hård styrka för hela kroppen.
Lägg in lite snabbhet/spänst innan styrkepasset. Kör 5-10 sprinter eller 1-2 spänstövningar med 3-5x5.

Träna uthållighet (intervaller) de dagar du inte tränar styrka. Cirkelträningsschemat du postade kan du ha som uthållighetsträning en dag du inte styrketränar.

myggan
2010-05-23, 21:11
Kika på crossfit. Även om du inte gillar upplägget hittar du säkerligen många övningar som passar.

Nu vet jag inte vad för utrustning du har tillgång till men med kroppen kan du t.ex köra:
burpees/bear crawls/sprintar/squats/tuck jumps/push-ups/pistols/upphopp/hand stand pushups osv,

har du hantlar kan du köra svingar/thrusters/frivändningar/pressar/ryck/utfall/farmers walk och allt möjligt

fixar du något att hänga i har du pull-ups/toe to bar/knee to bar/windshield wipers/L pull-ups

Är ju egentligen bara fantasin som begränsar.

Grandmaster
2010-05-23, 21:14
Termen "funktionell träning" kastas runt väldigt mycket i onödan. Ofta innebär "funktionell träning" oproduktiv träning, där man står på en balansboll och fjompar sig.

Jag skulle vilja påstå att de mest funktionella övningarna är grundläggande basövningar som benböj, marklyft, utfallsvarianter, pressar, chins etc.

Sedan kan man utveckla sin idrottsliga prestationsförmåga ytterligare om man planerar in spänstträning, medicinbollar, sprinter, intervallöpning, dynamisk uppvärmning etc.


Som Mark Rippetoe sa: "I know of no better example of functional strength than a 600-pound deadlift"

Väl talat.

mikkeborås
2010-05-23, 21:21
Själva stationsövningen är bara en del av ett pass.
idag blev det en extra övning efter kickboxningspasset.

Detta är ju vanlig styrketräning utan mer anpassat för en match.
Men tack för svaren!
Ska testa lite olika och sen efter ett tag testa Sean Sherks träning med gasmask...verka intressant faktiskt :)

Det är väl bra för att utveckla uthålligheten! Men tycker inte denna form av stationsträning matchar dina mål så bra. (fotarbete, hopp, bål, rygg och nacke.)

Hitta ett enkelt styrkeprogram, som stronglifts 5x5, eller liknande och träna hård styrka för hela kroppen.
Lägg in lite snabbhet/spänst innan styrkepasset. Kör 5-10 sprinter eller 1-2 spänstövningar med 3-5x5.

Träna uthållighet (intervaller) de dagar du inte tränar styrka. Cirkelträningsschemat du postade kan du ha som uthållighetsträning en dag du inte styrketränar.

Control_61
2010-05-23, 21:25
Själva stationsövningen är bara en del av ett pass.
idag blev det en extra övning efter kickboxningspasset.

Detta är ju vanlig styrketräning utan mer anpassat för en match.
Men tack för svaren!
Ska testa lite olika och sen efter ett tag testa Sean Sherks träning med gasmask...verka intressant faktiskt :)


Kör hårt med gasmasken!

Martin Löwgren
2010-05-24, 08:49
Vad som är funktionellt för en cyklist är inte funktionellt för en styrkelyftare. Ordet funktionell träning används på ett väldigt felaktigt sätt.

Du ska träna det du vill bli bra på.

Nitrometan
2010-05-24, 09:01
Vad är funktionell träning? (http://traningslara.se/blogg/vad-ar-funktionell-traning/)

Mycket bra artikel.


Det jag undrar när jag hör termen "funktionell träning" är vad det står i motsats till? Finns det dysfunktionell träning?

creperiet
2010-05-24, 09:08
Mycket bra artikel.


Det jag undrar när jag hör termen "funktionell träning" är vad det står i motsats till? Finns det dysfunktionell träning?

Exempelvis: en "funktionell" övning så som balansbollknäböj är egentligen dysfunktionell för t ex en fotbollsspelare.:D

Träning som bara tar energi utan att tillföra något i prestations- eller resultatväg skulle jag definiera det som.

cero
2010-05-24, 09:09
Vad är funktionell träning? (http://traningslara.se/blogg/vad-ar-funktionell-traning/)

Har en fråga angående artikeln.

Först står det: "Nu vill jag inte att läsaren ska tro att jag inte tycker instabila miljöer uppfyller en funktion. De instabila miljöerna ska man använda när man är ute efter en ökad balans eller stabilitet hos den man tränar. Efter skador är det viktigt att man tränar upp det om kallas för proprioception som skulle kunna kallas för ledkänsel. Med ledkänsel menas att man lär sig känna efter var man har kroppen, var man har sin tyngdpunkt, hur man ska reagera om miljön förändras och liknande."

Sen under bilden med killen som knäböjer på en boll.

"Knäböj på boll, möjligen en av de dummaste övningarna någonsin, alla kategorier?"

Känns som att dessa två citat motsäger varandra på något sett eftersom att du först skriver att övningar på instabila miljöer (knäböj på boll) kan vara bra för att öka stabilitet/proprioception, sedan skriver du att det är en av de dummaste övningarna någonsin.

Martin Löwgren
2010-05-24, 09:13
Känns som att dessa två citat motsäger varandra på något sett eftersom att du först skriver att övningar på instabila miljöer (knäböj på boll) kan vara bra för att öka stabilitet/proprioception, sedan skriver du att det är en av de dummaste övningarna någonsin.
Vad tror du sker om du tappar balansen ståendes på en boll och faller handlöst bakåt eller åt sidan?

cero
2010-05-24, 09:23
Vad tror du sker om du tappar balansen ståendes på en boll och faller handlöst bakåt eller åt sidan?

Då har man en person som passar, precis som på bilden.

Martin Löwgren
2010-05-24, 09:32
Då har man en person som passar, precis som på bilden.

Ja då ändras förutsättningarna såklart.

fiskebulle
2010-05-24, 11:10
Då har man en person som passar, precis som på bilden.

Jag skulle nog vilja påstå att det är ganska svårt att fånga en person med skivstång på ryggen om den tappar balansen på en sådan boll. Att sedan till exempel tappa greppet med fötterna och slå ner dom i backen, till och med utan vikt så lär man stuka ankeln. Om man sedan lägger till en 50kg på ryggen så kanske man nästan kan förvänta sig en fullkomlig fraktur.

Nitrometan
2010-05-24, 12:06
Känns som att dessa två citat motsäger varandra på något sett eftersom att du först skriver att övningar på instabila miljöer (knäböj på boll) kan vara bra för att öka stabilitet/proprioception, sedan skriver du att det är en av de dummaste övningarna någonsin.
Jag tror inte att han syftar på just knäböj på boll som en övning med instabilitet. Skaderisken i förhållande till den nytta som övningen gör är inte försvarbar. Han syftar nog snarare på övningar med balansbräda.

Man gör nog bäst i att träna balans och styrka var för sig.

Vad tror du sker om du tappar balansen ståendes på en boll och faller handlöst bakåt eller åt sidan?
Då blir övningen med ens dysfunktionell. :)

Guddi
2010-05-24, 12:38
Känns som att dessa två citat motsäger varandra på något sett eftersom att du först skriver att övningar på instabila miljöer (knäböj på boll) kan vara bra för att öka stabilitet/proprioception, sedan skriver du att det är en av de dummaste övningarna någonsin.Det är jag som har skrivit inlägget och det är inte alls någon motsatsförhållande till de två citaten. Bara för att träning av stabilitet och proprioception är bra vid rätt tillfälle så innebär inte det per automatik att alla övningar som tränar det är bra. Det du skriver är det samma som att påstå att att alla styrkeövningar är bra eftersom styrketräningen kan vara en bra idé.

Knäböj på boll är en väldigt dum idé. Du kommer inte att klara av att fånga personen om denna tappar balansen och har vikter på ryggen. Dessutom är instabilitetsmomentet så högt att det inte efterliknar någon situation som kan uppstå vid andra tillfällen förutom om man arbetar på cirkus. Det räcker gott med en airex matta, balansplatta eller liknande för att få ett instabilitetsstimuli.

mikkeborås
2010-05-25, 21:19
Körde idag 3 X 3 min med 1 min vil mellan varje rond
helvete vad skönt/ kul de är!

frivändning 1 min
hopp över bock jämnfota 1 min
armhävning med medicinboll 1 min
vila 1 min

kommer öka till 5 min inom kort.
eftersom jag lade det direkt efter 1.30H av kickboxning å sparring så orkade jag inte köra med mask! :)