handdator

Visa fullständig version : Kan någon rekommendera ett Hotell/hostel i Berlin??


emi23j
2010-05-23, 13:52
Som rubriken lyder, jag har behöver någonstans att bo i 1 eller 2 nätter i slutet av Juni.

Jag har aldrig varit till Berlin förrut och har därför ingen aning om hur staden är uppbyggd eller ser ut, men det skulle vara bra om boendet låg på gång avstånd från centralstationen/hauptbahnhof så jag kan ta mig smidigt till flygplatsen på morgonen.

Övrigt om boendet: ekonomin är på student-nivå vilket betyder att jag inte kan spendera alltför mycket. Skulle säga att smärtgränsen går kring 400 kr per natt och maximal gräns är 500kr och då skall även frukost buffé ingå.

Hoppas det finns någon vänlig själ som kan ge mig tips om fräscht boende i denna stad. Kan tillägga att jag inte har någonting emot lågbudget varianter heller. Bara det finns fräscha lakan i sängen så är jag nöjd.

feyin
2010-05-23, 13:55
0771-757575

på SJ kan du boka sånt

emi23j
2010-05-23, 14:07
0771-757575

på SJ kan du boka sånt

Ja. det finns många sidor som man kan boka hotell på. Men min fråga vad om det var någon kolo medlem som kunde rekommendera ett hotell.

Nordenator
2010-05-23, 14:09
St. Christopher's Inn var bra då vi var i Berlin för två år sedan. Det fanns normala rum, men vi hade istället en delad lägenhet med kök och toa för ungefär samma pengar som ett normalt rum. Öl fanns i baren för en tia eller så och det fanns biljardbord, tv med sportsändningar samt att frukosten ingick. S-bahnen stannade mer eller mindre precis utanför om jag minns rätt.

Edit: Kan även påpeka att det finns mycket trevligt folk också i och med att det är ett internationellt hostel. Folk är bra mycket mer öppna på hostel än hotell rent generellt ute i Europa.

Länken ja..
http://www.st-christophers.co.uk/berlin-hostels

emi23j
2010-05-23, 14:22
St. Christopher's Inn var bra då vi var i Berlin för två år sedan. Det fanns normala rum, men vi hade istället en delad lägenhet med kök och toa för ungefär samma pengar som ett normalt rum. Öl fanns i baren för en tia eller så och det fanns biljardbord, tv med sportsändningar samt att frukosten ingick. S-bahnen stannade mer eller mindre precis utanför om jag minns rätt.

Edit: Kan även påpeka att det finns mycket trevligt folk också i och med att det är ett internationellt hostel. Folk är bra mycket mer öppna på hostel än hotell rent generellt ute i Europa.

Länken ja..
http://www.st-christophers.co.uk/berlin-hostels


Lysande skall undersöka detta om de finns de datum jag skall vara där.

En följdfråga, var det smidigt att ta sig från hotellet till flygplatsen (TEGEL - TXL)? Tittade nämligen på tunnelbanenätet, som faktiskt är det största i världen, och det är ju en jävla djungel.

Herr Oberst
2010-05-23, 14:22
Hur många hotell finns det i Berlin tro? Räcker det med 800?
Säg att en klar majoritet av dom är klart beboeliga. En klar majoritet av de beboeliga är säkert också prisvärda.

Iallafall så har jag bott på två olika hotell vid Wittenbergplatz väldigt nära KaDeWe. Minns inte namnen på dom men området känns rätt trevligt tycker jag. Fan hela Berlin är grymt. Ren och cool stad med många små mystiska och hemliga partyhålor.

feyin
2010-05-23, 14:27
hehehe, dom som säljer hotellrum borde veta. om man ringer och frågar dom får man nog reda på en hel del

Nordenator
2010-05-23, 14:32
Lysande skall undersöka detta om de finns de datum jag skall vara där.

En följdfråga, var det smidigt att ta sig från hotellet till flygplatsen (TEGEL - TXL)? Tittade nämligen på tunnelbanenätet, som faktiskt är det största i världen, och det är ju en jävla djungel.

Vi kom med tåg från Bern och åkte vidare till Prag, så till flyget vet jag inte. Från tågstationen var det inga problem att ta sig i alla fall. Det enda besväret vi hade var att försöka lista ut om de billigare biljetterna gällde för oss. Vi frågade, men personen som stod i infodisken var inte direkt flytande på engelska.

emi23j
2010-05-23, 14:33
Hur många hotell finns det i Berlin tro? Räcker det med 800?
Säg att en klar majoritet av dom är klart beboeliga. En klar majoritet av de beboeliga är säkert också prisvärda.

Iallafall så har jag bott på två olika hotell vid Wittenbergplatz väldigt nära KaDeWe. Minns inte namnen på dom men området känns rätt trevligt tycker jag. Fan hela Berlin är grymt. Ren och cool stad med många små mystiska och hemliga partyhålor.

Ja det kan jag tänka mig.

Och ja, det kryllar av hotell och det är därför som det är bra med personliga rekommendationer. Men det allra viktigaste i detta läget för mig är att det är smidigt att ta sig till flyget, har ett ganska tidigt plan vilket automatiskt gör att "room for error"-fönstret är litet.

Nordenator: Kollade inte din rekommendation, men det drog dock iväg lite grand 138euro för två nätter är lite väl dyrt för mig känns det som.

emi23j
2010-05-23, 14:34
Vi kom med tåg från Bern och åkte vidare till Prag, så till flyget vet jag inte. Från tågstationen var det inga problem att ta sig i alla fall. Det enda besväret vi hade var att försöka lista ut om de billigare biljetterna gällde för oss. Vi frågade, men personen som stod i infodisken var inte direkt flytande på engelska.


hehe okej. Men då är det nog ganska smidigt att ta sig till flyget också. tyckte jag läste att det enbart tog 10-12 min från stationen.