handdator

Visa fullständig version : Frågor kring försäkring vid stöd.


Toxic
2010-05-23, 12:02
Härom veckan fick jag ett samtal från min verkstad där bilen var inlämnad för Service, "Jag är jätte ledsen att behöva säga det här blablabla"
Till det som hade hänt var att min bil under natten blivit vandaliserad under stöld av fälgarna.

Det hela gick väldigt fort jag och jag befann mig på annan ort vilket krånglade till det hela så det blev mitt försäkringsbolag som fick svara för det för tillfället men tänkte skaffa mig lite kött på benen tills måndag när kundservice öppnar.

Till frågan då!
Borde inte det vara deras försäkring som får ta det här när jag inte hade löst ut bilen från deras "hantering"?



Mvh T

Chrilli
2010-05-23, 12:30
Deras ansvar, deras försäkring. Det har sjukt saftiga försäkringar på verkstäder och får pynta detta. Ditt försäkringsbolag kan vara handledare åt dig mot verkstaden om de hävdar annat. Kontakta dem i vilket fall för låta dem veta vad som hänt.

saab900
2010-05-23, 12:38
Om det är en mindre seriös verkstad försöker de säkert få dig i egenskap av intet ont anande att ta det på din stöldförsäkring, då självrisken för en verkstadsförsäkring ligger på minst 10 000 kr.

När jag lämnar in bilen frågar jag alltid om de tänker ställa den innanför de låsta grindarna eller på parkeringen utanför de låsta grindarna. Det är viktigt, för står den på låst och inhägnat område är ansvaret deras. Står den på gatan eller på en öppen parkering utanför är det din försäkring som tar smällen. Skulle de svara att de ställer den utanför kontrar jag helt sonika med att då åker jag någon annanstans.

Toxic
2010-05-23, 14:51
Om det är en mindre seriös verkstad försöker de säkert få dig i egenskap av intet ont anande att ta det på din stöldförsäkring, då självrisken för en verkstadsförsäkring ligger på minst 10 000 kr.

När jag lämnar in bilen frågar jag alltid om de tänker ställa den innanför de låsta grindarna eller på parkeringen utanför de låsta grindarna. Det är viktigt, för står den på låst och inhägnat område är ansvaret deras. Står den på gatan eller på en öppen parkering utanför är det din försäkring som tar smällen. Skulle de svara att de ställer den utanför kontrar jag helt sonika med att då åker jag någon annanstans.

Den var parkerad utanför butiken så då blire väl antagligen min försäkring men jag ska iaf ta upp detta med mitt bolag o låta dem göra en bedömmning :)

saab900
2010-05-23, 15:02
Toxic;4381405']Den var parkerad utanför butiken så då blire väl antagligen min försäkring men jag ska iaf ta upp detta med mitt bolag o låta dem göra en bedömmning :)

Har inte verkstaden någon parkering bakom nätstaket med grind där de ställer kundbilar?

Toxic
2010-05-23, 15:15
Har inte verkstaden någon parkering bakom nätstaket med grind där de ställer kundbilar?

Nepp...

saab900
2010-05-23, 18:38
Toxic;4381446']Nepp...

Då är det nog tyvärr rätt kört :(
Så länge den står på verkstadens låsta område är det på deras ansvar vad som händer med bilen. Deras försäkringsbolag kräver att bilarna står bakom lås och bom för att de ska vilja betala. Står bilen utanför verkstadens låsta område går det på din försäkring. Likadant kan man också resonera så att om du parkerat utanför ICA och något händer med bilen går det ju inte på deras försäkring...

Kek
2010-05-23, 19:00
Tycker ju att det borde vara deras ansvar att se till att inget händer bilen medans man lämnar in den till dem. Hade blivit grymt jävla förbannad om jag hade behövt punga ut med ett enda öre för något sånt.

saab900
2010-05-23, 23:37
Tycker ju att det borde vara deras ansvar att se till att inget händer bilen medans man lämnar in den till dem. Hade blivit grymt jävla förbannad om jag hade behövt punga ut med ett enda öre för något sånt.

Står den inte på inhägnat och efter stängning låst område, så tyvärr, nej. Jämför med om du parkerar bilen på din polares hyrda p-plats eller var som helst på någon annans mark och hjulen "får fötter". Inte går det på hans försäkring. Om bilen däremot stjäls med nyckeln som förvaras inlåst på verkstadens kontor, då går det på deras försäkring. Du behöver ju dock inte nyckeln för att stjäla hjulen på en bil.