handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag få vassleproteinet att bli så segt som möjligt?


Kim Jong Il
2010-05-23, 11:43
Ska enbart leva på proteinpulver och mjölk nu de närmsta veckorna, för att bryta en s k "platå" i min diet.

Jag ska köra 100g kasein och 100g vassle och 1000g mjölk per dag. Det ideala vore givetvis 200g kaseinprotein och ingen mjölk, men vatten smakar blä och enbart kasein blir alldeles för dyrt.

Så, som ni vet så är vassleprotein alldeles för snabbt, men om man blandar det med något annat blir det långsammare.

Vilket alternativ gör vassleproteinet långsammast?

1) Blanda det och äta det samtidigt?

eller

2) Äta kaseinet först och sedan vasslet?


Sedan en fråga som blir lite väl flummig, kanske, men: ungefär hur långsamt blir vassleproteinet av det här?


Motivera.


mvh Kamrat Kim Jong Il

King Grub
2010-05-23, 11:46
Varför vill du sakta ned det?

Det "ideala" är knappast bara kaseinprotein. Kaseinprotein stimulerar inte muskeluppbyggnaden.

Det är vassleprotein som stimulerar muskeluppbyggnaden. Saktar du ned det, tar du också bort dess muskeluppbyggande effekter.

mattilainen
2010-05-23, 11:46
vad är det för platå du ska komma över som du inte kan komma över med hjälp av mer underätning eventuellt röra dig mer? Som kräver detta?

Kim Jong Il
2010-05-23, 11:48
Varför vill du sakta ned det?

Det "ideala" är knappast bara kaseinprotein. Kaseinprotein stimulerar inte muskeluppbyggnaden.

Det är vassleprotein som stimulerar muskeluppbyggnaden. Saktar du ned det, tar du också bort dess muskeluppbyggande effekter.

För att jag ska träna också, och då stimuleras ju proteinsyntesen av det. Det är ju långsamt protein som ger bäst proteinbalans i längden.

Vill ha ett så jämnt inflöde av protein till blodet som möjligt.

Fredrik_S
2010-05-23, 11:52
För att jag ska träna också, och då stimuleras ju proteinsyntesen av det. Det är ju långsamt protein som ger bäst proteinbalans i längden.
Vill ha ett så jämnt inflöde av protein till blodet som möjligt.

Nej. Var har du fått det ifrån.

Varför vill du ha ett så jämt flöde som möjligt, det är troligtvis bättre med stötvisa intag för proteinbalansen.

King Grub
2010-05-23, 11:52
Det är ju långsamt protein som ger bäst proteinbalans i längden.

Nej, det är en kombination av snabbt och långsamt.

Långsamt protein ger bäst proteinbalans om man bara tittar på ett enstaka isolerat intag, utan några andra intag före eller efter.

Kim Jong Il
2010-05-23, 12:45
Okej, hur skulle ni dela upp 100g vassle + 100g kasein + 1000g mjölk över en dag, om ni a) tränade klockan 0600-0730 och b) inte tränade alls?

Morty
2010-05-23, 13:39
a) tränade klockan 0600-0730 och
20 gram vassle med vatten innan träning.
20 gram vassle med 2 dl mjölk efter träning.
1h efter träning 30 gram vassle, 30 gram kasein och 4 dl mjölk (ev. vatten)
2h efter träning samma igen.
Närsom sen under dagen resten av kaseinet.



b) inte tränade alls?

Samma sorts drinkar, utspritt. Vasslet måste få sin effekt som vassle.

Sgart
2010-05-23, 16:55
Jag förstår inte riktigt syftet med att inta vassle om du inte vill att det ska absorberas snabbt. Då kan du ju lika gärna inta något annat protein redan från början menar jag?

Eller är det vasslets pris som gör att du vill äta det istället för kassein?

Låter som en rätt galen diet för övrigt. Undrar hur hård i magen du blir ;D

eiri
2010-05-23, 17:18
skit i vasslet o käka kvarg istället? är ju inte dyrt iaf..

Psyla
2010-05-23, 18:35
Nej - Vassle är ett muskelbyggande protein med en rad positiva egenskaper som andra proteintyper saknar, varför eliminera dessa?

eiri
2010-05-23, 18:55
för han önskar han kunde ta enbart kasein men de blir för dyrt kanske?

Onigiri
2010-05-23, 21:04
Låter som en rätt galen diet för övrigt.Kim Jong kör ENDAST galna dieter, vilket har gett bra utdelning för honom. :cool:

Fredrik_S
2010-05-23, 22:04
för han önskar han kunde ta enbart kasein men de blir för dyrt kanske?

Men han önskar ju det för att han inte vet hur det fungerar. Han tror att det har en funktion det inte har...

Sgart
2010-05-23, 22:05
Kim Jong kör ENDAST galna dieter, vilket har gett bra utdelning för honom. :cool:

hehe ja, såg 3 dagarsfastan osv men detta tar ändå priset :P

Kim Jong Il
2010-05-24, 09:16
Den här dieten är ju inte så sjuk

Finns massvis med fetton m m som kör pulver-VLCD.

King Grub
2010-05-24, 09:18
Ja, men dessa ger ett bredare näringsämnesinnehåll är en diet bestående av enbart mjölk.

Kim Jong Il
2010-05-24, 15:02
Tror ni att jag kommer att få förstoppning?

Anton Fräs
2010-05-24, 15:29
Tror ni att jag kommer att få förstoppning?

Jag tror att du kommer må väldigt dåligt. Tycker detta är en utomordentligt dålig idé och en riktigt dåligt sammansättning på kost överhuvudtaget.

Sgart
2010-05-24, 15:30
Tror ni att jag kommer att få förstoppning?

Ja.

Sverker
2010-05-24, 16:59
Varför inte en hemlandsdiet baserad på nationalrätten ris ?

Med fulla glykogendepåer kan du tränar hårt och skicka signaler till kroppen att behålla musklemassan.
Risproteinet är så pass balanserad m a p aminosyror att det räcker med små mängder mjölkprotein för att få bra BV.

Riskli gör att tarmarna får rikligt med fibrer att arbeta med.

prOtotype
2010-05-24, 17:20
Jag tror att du kommer må väldigt dåligt. Tycker detta är en utomordentligt dålig idé och en riktigt dåligt sammansättning på kost överhuvudtaget.

Det är antagligen därför han gör det. Verkar som att Kim Jong Ill tar dom radikalaste idéerna och genomför dom bara för att.
Det är underhållande, få honom inte på andra tankar

Kim Jong Il
2010-05-25, 14:15
Det är antagligen därför han gör det. Verkar som att Kim Jong Ill tar dom radikalaste idéerna och genomför dom bara för att.
Det är underhållande, få honom inte på andra tankar


Jag gör det inte för att vara radikal. Jag har nu kört varannandagsfasta i tre veckor och inte droppat ett enda kilo. Det är dags för förändring. Jag tror att proteinpulver kan få mig att droppa kanske 5kg på den månad jag tänker köra.

Jag har protein för ungefär 4 veckor, och när dessa 4 veckor är över ska jag börja träna högre volym och börja äta vanlig mat. Eventuellt blir det vanlig mat, men det lutar mot LCHF. Jag ska räkna energi nu, i vilket fall, oavsett om jag äter varannan dag eller inte.

prOtotype
2010-05-25, 14:17
Jag gör det inte för att vara radikal. Jag har nu kört varannandagsfasta i tre veckor och inte droppat ett enda kilo. Det är dags för förändring. Jag tror att proteinpulver kan få mig att droppa kanske 5kg på den månad jag tänker köra.

Jag har protein för ungefär 4 veckor, och när dessa 4 veckor är över ska jag börja träna högre volym och börja äta vanlig mat. Eventuellt blir det vanlig mat, men det lutar mot LCHF. Jag ska räkna energi nu, i vilket fall, oavsett om jag äter varannan dag eller inte.

Jag trodde du gjorde allt för att du gillade att prova galna grejer.
Om du bara vill ner i vikt så finns det ju kanske smidigare lösningar än du håller på med nu.

Sgart
2010-05-25, 14:42
Jag gör det inte för att vara radikal. Jag har nu kört varannandagsfasta i tre veckor och inte droppat ett enda kilo. Det är dags för förändring. Jag tror att proteinpulver kan få mig att droppa kanske 5kg på den månad jag tänker köra.

Jag har protein för ungefär 4 veckor, och när dessa 4 veckor är över ska jag börja träna högre volym och börja äta vanlig mat. Eventuellt blir det vanlig mat, men det lutar mot LCHF. Jag ska räkna energi nu, i vilket fall, oavsett om jag äter varannan dag eller inte.

Tror du kommer droppa mer än 5 kilo. För med 100g vassle 100g kassein 1000g mjölk får du i dig ca 1190kcal om dagen.

Sen är frågan om du orkar en månad eller om du ens överlever det.

Anton Fräs
2010-05-25, 14:53
Skulle du enbart äta så här en månad är jag allvarligt talat oroad för din hälsa..

Kör en normal diet med mättande livsmedel och massa grönt istället, hälsosammare och roligare.

prOtotype
2010-05-25, 14:54
Tror du kommer droppa mer än 5 kilo. För med 100g vassle 100g kassein 1000g mjölk får du i dig ca 1190kcal om dagen.

Sen är frågan om du orkar en månad eller om du ens överlever det.

Överlever gör han (om han inte redan har någon form av brist, sjukdom eller skada som förvärras av det här). Tror dock att den psykiska påfrestningen kan bli enorm. OM jag lyckades hålla mig ifrån mat så tror jag att jag skulle pendla farligt nära vansinne/mental breakdown efter en vecka.

Sgart
2010-05-25, 15:26
Överlever gör han (om han inte redan har någon form av brist, sjukdom eller skada som förvärras av det här). Tror dock att den psykiska påfrestningen kan bli enorm. OM jag lyckades hålla mig ifrån mat så tror jag att jag skulle pendla farligt nära vansinne/mental breakdown efter en vecka.

Jag tror också man överlever en sån diet i en månad. Det var mest symboliskt skrivet. Men jag tror man mår otroligt dåligt sen.

Och jag förstår inte hur det på något sätt kan vara värt det.

Sgart
2010-05-25, 15:27
Bara för att jag blir nyfiken. Har du börjat med denna dieten än Kim Jong? Och isåfall hur många dagar har du kört?

stockholm
2010-05-25, 18:42
jag tyker du ska käcka vanlig mat okså..

Kim Jong Il
2010-05-25, 22:57
Bara för att jag blir nyfiken. Har du börjat med denna dieten än Kim Jong? Och isåfall hur många dagar har du kört?

Åt ingenting igår (i måndags), av misstag. Jag har ju kört ADF i några månader och var inte beredd på att käka varje dag nu.

Har kompenserat lite idag med lite extra proteinpulver och mjölk.

Det går bra hitintills. Jag är trött (och varm, förvånansvärt nog) på det sättet att jag vill sova, men den mörhet som brukar infinna sig i musklerna när man inte äter kolhydrat har inte infunnit sig ännu. Ett gott tecken.

Än så länge kör jag bara vassle, eftersom jag inte har fått mitt Double Pro än. Vilket också är anledningen till att magen fortfarande fungerar bra.

Tränade klockan 0600 i morse, och tränar 0600 om sex timmar också.