handdator

Visa fullständig version : Mitt träningsupplägg, hjälp tack :)


Sachin
2010-05-23, 09:22
Tjena, jag är 16 år och har tränat i några månader nu. Jag vill nu bygga muskler så kroppen ser större ut och blir starkare men jag vill fortfarande inte ha fett på köpet.

Jag väger 64 kg och 180 cm lång som ni ser väger jag lite. Fast än jag har lite fett runt magområdet så förväntar jag mig att det försvinner med träningen utan att jag går på någon speciell diet.

Under en vanlig dag dricker jag 2 protein drycker (25 g Whey 80 + 2 dl mjölk) och får i mig ca 2500 kcal.

Jag tränar 4 dagar i veckan.
Så här ser mitt träningsupplägg ut just nu.

Mån- 30 min löpning från början. Biceps, Rygg, Underarmar.
Tis- Vila.
Ons- 30 min löpning... , Triceps, Bröst och Axlar.
Tors- Vila.
Fre- 30 min löpning..., Underkroppen , Mage.
Lör- Sats. Box (ett gruppträningspass)
Sön- Vila.

Vet inte om det är så bra men det är ju därför jag vill ha hjälp:D det jag är ute efter är att bli stark och få en bra form och jag är villig att träna varje dag i veckan om det är det som krävs för ett maximalt upplägg. Om det extra fettet som blockar magrutor försvinner skulle jag också bli glad :D

Tack på förhand! / R :)

Snuffe
2010-05-23, 09:25
Eftersom du bara tränat ett par månader hittills kan jag varmt rekommendera Stronglifts 5x5 (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/) då jag själv kör det nu som nära på nybörjare med mycket goda resultat :)

Väldigt inspirerande och motiverande att hela tiden sträva efter att ha högre intensitet pass efter pass!

Sachin
2010-05-23, 09:29
Tack för det snabba svaret. Jag ska kolla närmare på det Tack :)

Sachin
2010-05-23, 10:14
Eftersom du bara tränat ett par månader hittills kan jag varmt rekommendera Stronglifts 5x5 (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/) då jag själv kör det nu som nära på nybörjare med mycket goda resultat :)

Väldigt inspirerande och motiverande att hela tiden sträva efter att ha högre intensitet pass efter pass!



Wow det verkar väldigt bra. Ska använda detta program under sommarlovet och se hur bra det funkar. Tack så mycket :)

Snuffe
2010-05-23, 12:07
Kör på, du lär inte ångra dig!

Förvänta dig snabba ökningar när du är nybörjare, fantastiskt kul den första tiden i styrketräningen då man kan öka på vikterna hela j**la tiden :D

Se bara till att vara noga med utförandet och förivra dig inte till sådana vikter i början att du inte kan göra övningarna på ett bra sätt (så gjorde jag, egot satte för mycket vikter på stången) så du slipper sänka vikterna igen för att få till tekniken :)

Peace out!

Pjotor
2010-05-23, 12:11
Starting Strength är förlagan till Stronglifts, också väl värt att titta på.

Sachin
2010-05-23, 14:21
Kör på, du lär inte ångra dig!

Förvänta dig snabba ökningar när du är nybörjare, fantastiskt kul den första tiden i styrketräningen då man kan öka på vikterna hela j**la tiden :D

Se bara till att vara noga med utförandet och förivra dig inte till sådana vikter i början att du inte kan göra övningarna på ett bra sätt (så gjorde jag, egot satte för mycket vikter på stången) så du slipper sänka vikterna igen för att få till tekniken :)

Peace out!

Haha ska försöka ta det lugnt så jag får in tekniken är däremot alltid så ivrig:)

Sachin
2010-05-23, 14:22
Starting Strength är förlagan till Stronglifts, också väl värt att titta på.

Ska titta på det direkt :)

siimon89
2010-05-23, 14:28
Ska titta på det direkt :)

Ett litet tips, Stronglifts kan vara utmärkt att börja med då du kör 5set istället 3 på varje övning. Det kommer ge dig mer tid att öva in motoriken för varje lyft.

När däremot 5x5 (Stronglifts) börjar bli för tufft att återhämta sig från mellan varje pass, byt då till 3x5 (Starting Strength) och fortsätt enligt det programmet.

Lycka till :thumbup:

Sachin
2010-05-23, 15:58
Bra idé, tack så mycket :)