handdator

Visa fullständig version : Fettceller vid viktuppgång


Skrollovicz
2010-05-22, 17:37
Jag tycker det är rätt drygt att hålla på och räkna kalorier. Jag har inte stenkoll på hur mycket jag får i mig varje dag, men väger mig då och då för att ha koll på vikten.

Vägde mig i morse och märkte att jag har gått ner 1,5 kg de sista två veckorna. Eftersom jag tycker det är viktigt att ligga på energibalans så undrar jag hur man gör för att äta upp sig till energibalas igen utan att kroppsfettprocenten blir högre än den var initialt? Måste jag sprida ut kalorierna över lika lång mätperiod som det tog att gå ner dessa kilon - eller kan jag ha en riktig svullardag, utan att kroppsfettprocenten blir högre än den var initialt???

Väldigt tacksam för svar!

dupper
2010-05-22, 17:45
Har lite svårt att förstå hur du menar. Om du har en riktig svullardag, och den leder till att du på en vettig mättid ligger på överskott, så ökar du mer i vikt, antagligen både fett och lean massa.

Men som jag har förstått det är det lättare att lägga på sig fett om du har en dag med STORT överskott gentemot flera dagar med mindre överskott, om överskottet över en längre mättid blir densamma.

Eddie Vedder
2010-05-22, 17:55
1.5 kg är ingenting och det kan lätt diffa på en dag. Sluta noja och ät lite extra närmsta veckan.

Fredrik_S
2010-05-22, 18:24
Jag tycker det är rätt drygt att hålla på och räkna kalorier. Jag har inte stenkoll på hur mycket jag får i mig varje dag, men väger mig då och då för att ha koll på vikten.

Vägde mig i morse och märkte att jag har gått ner 1,5 kg de sista två veckorna. Eftersom jag tycker det är viktigt att ligga på energibalans så undrar jag hur man gör för att äta upp sig till energibalas igen utan att kroppsfettprocenten blir högre än den var initialt? Måste jag sprida ut kalorierna över lika lång mätperiod som det tog att gå ner dessa kilon - eller kan jag ha en riktig svullardag, utan att kroppsfettprocenten blir högre än den var initialt???

Väldigt tacksam för svar!

Hur vet du det?

En vägning för två veckor sedan mot en vägning idag är helt enormt stort mätfel på pga vätskor tarminnehåll magsäcksinnehåll osv. Helt beroende på hur du ätit dagarna innan vägningen.(ungefär samma mat duger inte som ursäkt)
Har du dock en snittvikt på säg 7 vägningar från samma tidpunkt kring det datum du talar om för två veckor sedan och ca 7 vägningar kring dagens vägning som du också dragit en snittvikt på så är det troligt att du faktiskt gått ner ca 1,5 kilo...

prOtotype
2010-05-22, 19:24
Som Fredrik S säger. Om du tex vägde dig på eftermiddagen förra gången så kan det vara bara tidsskillnaden som gör det.
Väg dig direkt när du vaknar, efter morgontoa, helst varje, men åtminstone varannan-var tredje dag och ta snittet över 3 - 6 mätningar om du vill ha mer pålitliga data.