handdator

Visa fullständig version : Fotboll & Kalorier


GhostFace
2002-05-18, 23:12
Vid en intervju imorse med den svenske kocken åt svenska landslaget i fotboll, meddelade samme man att fotbollspelarna äter ca 6-7000 kalorier/dag.
En typisk lunch bestod ex. av sallad, pasta, en köttbit m 3-4 småpotatisar, en kaka till efterrätt...Okey...men ändå;
6-7000 kalorier/dag!!??

Visserligen springer de efter en jävla boll som idioter, tjänar pengar som ogräs & förlorar ändå i gruppspelet & åker ut i kommande VM, men, är det inte aningen för mkt kalorier?

:confused:

Sverker
2002-05-19, 07:14
Knappast troligt.
De flesta högkaloriförbrukare brukar ha svårt att få i sig 6000-7000 kcal / dag. Hade fotbollsspelare haft detta problem hade de varit stenhårda i kroppen och kvällstidningarna gjort " hemma hos " reportage. Reportage med spelaren bakom en JÄTTEtalrik mat.

För det andra skulle inte välja sallad och potatis som mat utan istället potatissallad för att få i sig energin.

Fast egentligen vet jag ingenting om fotbollspelare.
Sverker

[ 19 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]

Lalla
2002-05-19, 08:04
Hehehe, han överdrev några tusen tror jag.
Runt 3500-4000kcal skulle jag tippa på, beroende på vikt...

Har för mig att Elofsson käkar ca. 7000-8000kcal/dag. Men då tränar människan 3-4h/dag, ingen lågintensitetsträning direkt. ;)

Att jämföra med:
En matchdag gör jag av med ca. 3500kcal (66kg)...(ishockey)

GhostFace
2002-05-19, 11:01
Jag tyckte väl att summan kalorier var i överkant & stämde inte riktigt.

Jag menar en fotbollsspelare i VM-sammanhang tränar en hel del & kräver en hel del mat/energi, men de ser ju ut som spättor varenda en...! 6-7000 kcal...my ass...
:D

stefannn
2002-05-20, 12:11
skit i fjollbolls töntarna ...det är ju ändå en meningslös sport...springa efter en boll som ett gäng hundar?? vad är meningen med det hela???

daja
2002-05-20, 23:23
---------------------------------------------
skit i fjollbolls töntarna ...det är ju ändå en meningslös sport...springa efter en boll som ett gäng hundar?? vad är meningen med det hela???
---------------------------------------------

:eek: :eek:
Fotboll e ju religion!
Inte långt kvar nu tills miljoner människor runt om i världen får uppleva Nirvana!

Och det där med kocken, känns ju ändå som att han borde veta vad han snackar om då han e professionell kock (och har varit under en lång tid) åt svenska landslaget.
Jag har själv svårt att uppskatta hur mycket dom trycker i sig, men kan tänka mig att det är en hel del med tanke på att dom inte bara tränar en timme om dan, utan säkerligen ligger på 2-3 timmar på förmiddagen och sen 2-4 timmar på eftermiddagen. Åtminstone nu inför VM, kanske inte under själva turneringen då vila och återhämtning nog är mera tilltaget.

[ 21 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: daja ]

supremo
2002-05-21, 06:02
Håller med ovanstående :rolleyes: ;)

Fultjack
2002-05-21, 07:17
meningen med fotboll?
att springa efter en boll som tokar å tjäna extremt jättemycket pengar :]

supremo
2002-05-21, 07:33
Ja tänk om de pengarna fanns inom kroppsbyggning, då skulle det finnas många fler utövare, skulle ja tro, och, självklart, fler dopade freaks!

Lalla
2002-05-21, 07:38
Daja > Visst, kanske stämmer...
Men det har jag VÄLDIGT svårt att tro!

Tror INTE de tränar 4-6h/dag...visst, med all teori men det är ju inte fysisk aktivitet.
En 75kg fotbollsspelare skulle behöva träna i matchtempo (ej jogga runt) i 7 :eek: timmar för att göra av med 6500kcal.
(OBS! ungefärligt värde)

Hard Gainer
2002-05-21, 13:01
Han kan ha menat mängden kalorier som åskådarna får i sig, m a p de mängder av den obligatoriska drycken som måste intagas för att genomlida eländet :D

daja
2002-05-21, 13:50
Lalla > Ok, stämmer säkert.
Har tyvärr inte själv varit med på ett landslagsläger så jag vet inte exakta siffror. ;)

Hard Gainer > Rusdrycker är väldigt bra att ta till i både fram - och motgång.
Eller som undertecknad gjorde första EM-matchen mot Belgien 2000. Alla runt omkring var jättedeppiga efter matchen, men jag hade fortfarande inte riktigt greppat vad som hänt, allt var ju rätt diffust!

:D

GhostFace
2002-05-21, 14:22
Ursprungligen skickat av stefannn:
<STRONG>skit i fjollbolls töntarna ...det är ju ändå en meningslös sport...springa efter en boll som ett gäng hundar?? vad är meningen med det hela???</STRONG>


Spelarna ger jag inte mkt för.
Men VM & EM är j-vligt kul att se på, har jag upptäckt till min stora förvåning de senaste 4-5 åren! Nackdelen denna gång är att matcherna kommer att sändas på förmiddagarna svensk tid. Vilket måste vara rena rama tortyren?

:D

Lalla
2002-05-21, 20:09
Daja &gt; Inte jag heller. :D :D
Men med tanke på att NHL proffsen "bara" tränar ca. 3 timmar/dag fysisk aktivitet i snitt (matcher inräknade)...

Men, vem vet? (spelarna såklart! :D :D )

Rob The Man
2002-05-22, 00:24
Ursprungligen skickat av GhostFace:
<STRONG>Jag tyckte väl att summan kalorier var i överkant & stämde inte riktigt.

Jag menar en fotbollsspelare i VM-sammanhang tränar en hel del & kräver en hel del mat/energi, men de ser ju ut som spättor varenda en...! 6-7000 kcal...my ass...
:D</STRONG>

Jasså du tror in på kocken att dom får i sig så mycket kcal på en dag bara för att dem ser ut som spettor???
Själv vet jag att en fotbollsspelare ligger på så mycket kcal om dagen.Kolla Gunde Svan han var väl inget direkt stor han heller och han fick i sig 10 000 kcal om dagen.Läs hans bok så förstår du nog att alla i uthållningssporter äter mycket.

/Robban

GhostFace
2002-05-22, 06:21
Nix, jag vidhåller fortfarande att det 'låter' för mkt m 6-7000 kcal i relativitet till den tiden de/fotbollsspelarna är vakna, tiden de ägnar till spelande + träning, tiden de inte äter utan ska sova. För att inte nämna hur deras fysik ser ut jaa....spättor!

Hur Gunde Svan åt eller inte, det kommer jag inte ens kommentera eftersom det vet jag inget om... :D

Så d så... :D

JP
2002-05-22, 09:56
Vi kan nog lugnt utgå från att 6-7000 är lite i överkant. En genomsnittlig fotbollsspelare väger väl runt 75-85 kg och inte rör han sig så himla mycket att det skulle berättiga till ett såpass högt intag i allmänhet. Visst kan det finnas vissa dagar på träningsläger etc då behovet åker upp, men i de flesta fall borde ett dylikt intag contra förbrukning innebära ett visst överskott (vilket Thomas Brolin är levande bevis för...).

Gunde och compani är en annan femma - de bör för att gå jämnt upp ligga uppemot 8-10.000 kcal per dag under hårda träningsperioder. Jag har käkat frukost vid samma bord som Gunde i slutet av åttiotalet. Jag är själv stor frukostätare, men hade inte en sportmössa vare sig i klassen hastighet (andra gröttallriken avklarad innan jag tuggat i mig halva min första) eller i klassen kvantitet (min frukost låg uppskattningsvis på 1500 kcal (myyycket mat - man viker ju inte ner sig i första taget...), men var som Fårö i jämförelse med Gotland, jämfört med Gundes 2.500-3.000 (?). Tilläggas kan att jag gick upp på rummet och låg definitivt inte på mage den närmsta timmen! Gunde han bytte om och stakade ut för en tvåtimmars tur i blötföre och nysnö!!! ;)

GhostFace
2002-05-22, 18:41
Tack JP för att du klargör lite i dimman av faktum kontra påståenden... :D ;)

Rob The Man
2002-05-24, 13:39
Ursprungligen skickat av JP:
<STRONG>Vi kan nog lugnt utgå från att 6-7000 är lite i överkant. En genomsnittlig fotbollsspelare väger väl runt 75-85 kg och inte rör han sig så himla mycket att det skulle berättiga till ett såpass högt intag i allmänhet. Visst kan det finnas vissa dagar på träningsläger etc då behovet åker upp, men i de flesta fall borde ett dylikt intag contra förbrukning innebära ett visst överskott (vilket Thomas Brolin är levande bevis för...).

Gunde och compani är en annan femma - de bör för att gå jämnt upp ligga uppemot 8-10.000 kcal per dag under hårda träningsperioder. Jag har käkat frukost vid samma bord som Gunde i slutet av åttiotalet. Jag är själv stor frukostätare, men hade inte en sportmössa vare sig i klassen hastighet (andra gröttallriken avklarad innan jag tuggat i mig halva min första) eller i klassen kvantitet (min frukost låg uppskattningsvis på 1500 kcal (myyycket mat - man viker ju inte ner sig i första taget...), men var som Fårö i jämförelse med Gotland, jämfört med Gundes 2.500-3.000 (?). Tilläggas kan att jag gick upp på rummet och låg definitivt inte på mage den närmsta timmen! Gunde han bytte om och stakade ut för en tvåtimmars tur i blötföre och nysnö!!! ;)</STRONG>


Nu måste jag ta upp det här igen,en fd brottare ger sig inte så lätt.

Så du tycker inte en fotbollsspelare rör sig så mycket.Jag känner personligen 2 st Allsvenska fotbollsspelare som spelar i Djurgården och VSK.Båda dom äter ca 6400 kcal om dagen uträknat av ett datoriserat program.
Man behöver väl inte vara stor för att äta mycket själv väger jag dryga 85kg och äter under offseason dryga 5-6000kcal utan attt bli tjock.
Du sa något om Tomas Brolin men han har ju varit småstor hela tiden ju.
Det räcker ju att du äter 400g pasta det är ju 1000kcal sen kanske det blir en pizza det är ju 1500 till 1800 kcal då är vi uppe i 2800 kcal på 2 mål så visst får dem i sig det.

/Robban

Peter
2002-05-24, 18:43
Känner du en allsvensk fotbollsspelare i VSK?

Sen är det ju skillnad på hur exemeplvis djurgården tränar under försäsong när de kör 14 pass i veckan varav bara ett är med boll. Då har de ju en energiförbrukning som ligger rätt högt, 6000 kanske inte här helt omöjligt då.

Nu under förberedelserna till VM har ju svenskarna sagt att de ska ta lärdom av tidigare misstag och inte träna så hårt. För att komma upp i över 6000 kcal skulle krävas minst 3 timmars högintensiv träning per dag vilket de inte kör så här nära inpå en turnering.

Peter

Lalla
2002-05-24, 19:04
Tycker fortfarande att 6000-7000kcal låter mycket, dock inte under försäsong med 2pass/dag om man väger 70-80kg.

2pass innan vm? skulle inte tro det...

GhostFace
2002-05-25, 20:08
Tomas Brolin har inte alltid varit småstor!!
Ändra om ditt adjektivval från små(stor) till 'liten'.

Som fotbollsspelare var han extremt liten med tendens att bli knubbig vilket han visade sig bli efter karriären var över.

....Brolin har alltid varit småstor......ROFLOL......

[ 25 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: GhostFace ]

GhostFace
2002-06-16, 10:31
6000-7000 kcal per dag som fotbollsspelare & Brolin på toppen av isberget (el som grädde på moset).

Ja det kanske stämmer ändå när jag tänker efter, hur skulle annars Brolin kunnat bli så stooor som han är i kroppshyddan idag, stakkarn?

Spud
2002-06-16, 11:19
Ursprungligen skickat av Lalla:
<STRONG>Daja &gt; Visst, kanske stämmer...
Men det har jag VÄLDIGT svårt att tro!

Tror INTE de tränar 4-6h/dag...visst, med all teori men det är ju inte fysisk aktivitet.
En 75kg fotbollsspelare skulle behöva träna i matchtempo (ej jogga runt) i 7 :eek: timmar för att göra av med 6500kcal.
(OBS! ungefärligt värde)</STRONG>

nu räknade du inte med den basala energiförbrukningen va? en 75 kilos kille bränner väl ungefär runt 1800-2000 kalorier bara för att stå stilla i stort sett.

honken.19
2002-06-18, 22:09
det e ju mycket troligt att fotbollspelare på elitnivå behöver/äter 6-7000 kalorier per dag med tanke på att dom tränar MINST 3 TIMMAR per dag. Bara i div2 så tränar dom två gng per dag så dom som e proffs lär ju träna en hel del....sen en sak om att alla fotbollspelare är spättor......skulle vilja se många här lyfta mer än vad tex. rio ferdinand i england gör....eller vinna en närkamp mot honom....

/Håkan

GhostFace
2002-06-19, 06:56
Ursprungligen skickat av Honken:
<STRONG>det e ju mycket troligt att fotbollspelare på elitnivå behöver/äter 6-7000 kalorier per dag med tanke på att dom tränar MINST 3 TIMMAR per dag. Bara i div2 så tränar dom två gng per dag så dom som e proffs lär ju träna en hel del....sen en sak om att alla fotbollspelare är spättor......skulle vilja se många här lyfta mer än vad tex. rio ferdinand i england gör....eller vinna en närkamp mot honom....
/Håkan</STRONG>


Vad har kaloriintaget att göra med hur mkt vi lyfter i förhållande till Ferdinand?

Helt irrelevant... ;)

Närkamp med Ferdinand? Nej, tack. Inte lagd åt det hållet. Eller jaha du menar på fotbollsplanen ;) :D

Finns viss skillnad på 'Sven Svensson' som typ aldrig spelar fotboll & ett fullblodsproffs i ett av engelska topplagen jaa :eek: ;)

ekim
2002-06-19, 08:02
Tycker inte italiens lag såg så tanigt ut beror iofs på vad man jämför med.
Men tränar dom intensivt 3 timmar per dag så behöver dom lätt 5-7000kcal per dag för att inte tappa vikt 1000kcal per timme är inte allt för svårt att göra av med resterande kalorier bränner kroppen själv...

z_bumbi
2002-06-19, 10:49
&gt;det e ju mycket troligt att fotbollspelare på elitnivå behöver/äter 6-7000 kalorier per dag

Mycket möjligt har inte en aning jag vet bara att 7 Gcal är väldigt mycket käk.

&gt;med tanke på att dom tränar MINST 3 TIMMAR per dag.

Två timmar löpning/teknik och en timme styrka ?

&gt;Bara i div2 så tränar dom två gng per dag så dom som e proffs lär ju träna en hel del

Vilken div2 klubb kör två pass om dan ?

Vissa engelska proffs byte ju klubb bara för att tränaren sa att de skulle börja träna två gånger om dan, de missade visst golfen eller nått i den stilen.

&gt;....sen en sak om att alla fotbollspelare är spättor......skulle vilja se många här lyfta mer än vad tex. rio ferdinand i england gör

Har ingen om vem det är eller hur mycket han lyfter, har du några fakta om killen ? Nu frågar jag naturligtvis för jag verkligen är intresserad av hur andra idrottare tränar och inte av några andra skäl.

&gt;....eller vinna en närkamp mot honom....

Om du menar i fotboll så har jag inte en chans, i vanlig närkamp så kan man ju alltid lita på turen eller kroppsvikt.

[ 19 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: z_bumbi ]