handdator

Visa fullständig version : Styrketräning - Hur ska jag köra?


Highway2Hell
2010-05-22, 16:22
Jag spelar fotboll och vill jag inte bli en biffig och stor typ utan vill bara ha muskler som en vanlig fotbollspelare har. Jag har nu styrketränat i en vecka totalt i hela mitt liv och allt jag kört är utan vikter, bara stången hela tiden för att få in tekniken samt så vill jag som sagt inte bara ha volym.
Hur ska jag köra för att få kroppen bäst till fotbollen?
Ska jag köra så många snabba jag kan utan vikter tills jag inte orkar mer, eller ska jag ha tunga vikter?

Tacksam för all hjälp!

siimon89
2010-05-22, 17:05
Biffig tar år av hård träning och rätt kost. Dessutom krävs ett kaloriöverskott för att du ska bygga muskler, något många fotbollsspelare verkar ha svårt med eftersom de har så hög kaloriförbrukning.

Träna för styrka, dvs. tunga basövningar med få repetitioner och sets.

callosum
2010-05-22, 20:21
Dessutom krävs ett kaloriöverskott för att du ska bygga muskler, något många fotbollsspelare verkar ha svårt med eftersom de har så hög kaloriförbrukning.

Jag skulle snarare tro att det är deras eviga låg-intensiva konditionsträning som ställer till det (och lathet).

Highway2Hell
2010-05-22, 20:37
Jag vet inte om jag uttryckte mig på rätt sätt. Men som man säger. En bild säger mer än tusen ord. Jag är inte ute efter sånna muskler:
http://2.bp.blogspot.com/_OMLYyLC8HTo/SSHaE4Xb4AI/AAAAAAAATdE/ytIvIq1i3d0/s400/big_muscle.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_JzOQJjUPxGM/RyZ9r1uwJ0I/AAAAAAAAD2I/8VTz-32hM4k/s400/muscle.jpg

För en fotbollspelare är sånna muskler inte till så stor nytta antar jag.

Jag är ute efter en kropp som fotbollspelare brukar ha. Vill helt enkelt ha deras styrka i kroppen. Styrkan är det viktiga för mig, inte utseendet.

Vezzlan
2010-05-22, 20:57
Börja med att titta i tråden "Träning - Programförslag - Råd till nybörjare del 2" som är klistrad i den här forumdelen.

Jag har för mig att det finns andra trådar om hur lagidrottare kan lägga upp sin träning, du får bekanta dig med sökfunktionen och leta.

Oroa dig inte, du kommer inte få en kropp som på bilderna du länkar till, i första taget.

Robban
2010-05-22, 21:00
Spela fotboll. ;)

BB1942
2010-05-23, 11:11
Kör på som vanligt. Anledningen till att bodybuilders inte är duktiga på fotboll är för att dom inte spelar det. Tränar du styrketräning 1-2 gånger i veckan och spelar fotboll minst 2 gånger i veckan kommer styrketräningen (nästan oavsett hur du bedriver den) vara bra för din fotboll,styrka & explosivitet.

Highway2Hell
2010-05-23, 17:15
Börja med att titta i tråden "Träning - Programförslag - Råd till nybörjare del 2" som är klistrad i den här forumdelen.

Jag har för mig att det finns andra trådar om hur lagidrottare kan lägga upp sin träning, du får bekanta dig med sökfunktionen och leta.

Oroa dig inte, du kommer inte få en kropp som på bilderna du länkar till, i första taget.

Jag hittar inte tråden.

Kör på som vanligt. Anledningen till att bodybuilders inte är duktiga på fotboll är för att dom inte spelar det. Tränar du styrketräning 1-2 gånger i veckan och spelar fotboll minst 2 gånger i veckan kommer styrketräningen (nästan oavsett hur du bedriver den) vara bra för din fotboll,styrka & explosivitet.

Men är det inte viktigt att man bygger en grund först? Jag kan inte mycket om styrketräning, har precis börjat som sagt och jag vill göra rätt från början.

petersson
2010-05-23, 17:18
Kan du inte få hjälp med styrketräningen av dina fotbollstränare?
De borde ha något slags upplägg för specifik styrketräning fotbollspelare har nytta av.

Highway2Hell
2010-05-24, 02:55
Kan du inte få hjälp med styrketräningen av dina fotbollstränare?
De borde ha något slags upplägg för specifik styrketräning fotbollspelare har nytta av.

Jag spelar i division 5 just nu och en division 5 tränare är ingen man bör fråga direkt. Hade varit en annan sak om jag spelade i div 1, superettan eller allsvenskan. Men det är ju mitt mål, med styrketräningen så hoppas jag hamna där :)

BB1942
2010-05-24, 20:25
Du bygger ju grunden med styrketräningen :O

Ta det lugnt den första månaden och kör 10-15 reps istället. OBS inte på allt t ex marklyft ska vara lågreps eftersom det är lättast att ha tekniken rätt då. Kör bara lugnt i marken under den första månaden. typ börja på 60 kg och gör 7 reps, nästa vecka kör du på 70kg, nästa 80, nästa 90 och nästa 100kg (tror att du börjar känna motståndet rätt snabbt) trots att du kanske hade kunnat börja på 80-100 kg från början så börjar du på typ 60

buljong
2010-05-24, 23:29
Oj, hur gammal är du? Steget från Division 5 till 1 är gigantiskt. Gäller att du har talang om du ska bli något. Framför allt gäller det att du har jävligt mycket fotboll i dig. Är det det fysiska du står och faller på? Men du verkar ha bra inställning och siktar högt, så det kanske kan gå vägen, lycka till! Lägg upp din träning med någon utbildad PT och se till att den går ihop med din fotbollssatsning. Kötta benen på gymmet.