handdator

Visa fullständig version : Inför morgonpass

bygden
2010-05-21, 20:21
Tänkte för ovanlighetens skull köra ett tidigt gympass imorgon lördag, och har lite fundeingar kring hur jag ska lägga upp kosten.

Så vitt jag vet, så bör man på kvällen innan äta ett större mål med kolhydrater (?) för att glykogen depåerna inte ska vara helt "tomma" på morgonen (om tränar innan frukosten). Eftersom jag då redan har ätit mitt stora kvällsmål, och inte har någon tanke på att slänga i mig ytterligare ett till större mål idag, undrar jag bara hur nödvändigt det är att man tar det här målet precis innan man går och lägger sig? Jag har förövrigt EAA+malto som jag tar innan jag drar igång morgonpasset.

Alltså det jag undrar är hur viktigt det är att jag äter ett större mål innan jag går och lägger mig om jag ska köra ett tidigt gympass på morgonen innan frukost?

Kan hända att jag har fått det här om bakfoten, om så är fallet rätta mig gärna.

Tack på förhand!

rbn
2010-05-21, 20:27
Du behöver inte äta mer om du inte känner för det. Glykogendepåerna är inte tomma på morgonen, tvärtom, och har du redan ätit ett stort kvällsmål finns ingen anledning att trycka i sig ytterligare mat - styrketräning kräver inga jättemängder energi.

bygden
2010-05-21, 20:40
Okej, så det kommer inte vara några problem när jag kör mitt morgonpass vid 10-11 tiden imorgon att jag inte har ätit ett "riktigt" mål mat innan 8 kvällen innan? Kommer dock att fylla på med lite kassein protein innan jag går i säng denna kvällen om det har någon betydelse.

WHITEFOLKS
2010-05-21, 21:06
Svårt att säga hur det kommer kännas just för dig men rent fysiologiskt borde det inte vara några problem.

HulkH
2010-05-21, 21:47
ÄT hela tiden, min policy :)

Erazor
2010-05-21, 22:03
Gör det som känns bäst för dig, alla människor är olika, vissa gillar och äta innan dom ska sova andra ogillar det. Pröva dig fram så märker du vad som passar dig

Fredrik_S
2010-05-21, 22:06
Spelar knappast någon större roll om du bara ska gymma en timme. Annat om det handlar om långvarig konditionsträning eller riktigt fysisk intervallträning.
Finns ingen anledning att göra någon speciell laddning inför ett gymträningspass.
Jag upplever att det är roligare och känns som jag kan träna hårdare om jag äter ganska närainpå träningen. Närmare än vad som skulle anses opti :)