handdator

Visa fullständig version : Sjuk en vecka, vad tappar man?


Robban35
2010-05-21, 18:18
Tjena!
Varit sjuk en vecka, har kört ett antal år på gymmet. Frågan är vad man egentligen tappar på en vecka i volym och muskler? På gymmet säger dem alltid, "fan är du sjuk en vecka tappar du mycket", givetvis är detta individuellt men är det verkligen så att man tappar på så kort tid som en vecka? Har legat i flunsan och inte kört protein under tiden, ca 7 dagar, och givetvis ätit dåligt då man legat med 39 graders feber och frossa.
Känns som att man blivit mindre men tror det är i psyket det sitter.
Var har ni för erfarenheter och kunskaper kring detta? Hur brukar ni hantera sjukdom, äter ni något speciellt eller kör ni hårt på proteinerna under sjukdom med?

Tack på förhand

svennebanan
2010-05-21, 18:46
Inget eller försumbar mängd. I alla fall inget som du inte tar igen på nolltid.

frong
2010-05-21, 19:30
Tjena!
Varit sjuk en vecka, har kört ett antal år på gymmet. Frågan är vad man egentligen tappar på en vecka i volym och muskler? På gymmet säger dem alltid, "fan är du sjuk en vecka tappar du mycket", givetvis är detta individuellt men är det verkligen så att man tappar på så kort tid som en vecka? Har legat i flunsan och inte kört protein under tiden, ca 7 dagar, och givetvis ätit dåligt då man legat med 39 graders feber och frossa.
Känns som att man blivit mindre men tror det är i psyket det sitter.
Var har ni för erfarenheter och kunskaper kring detta? Hur brukar ni hantera sjukdom, äter ni något speciellt eller kör ni hårt på proteinerna under sjukdom med?

Tack på förhand

Beror på vilken sjukdom, magsjuka t.ex. berör dig ju mer än feber.

svennebanan
2010-05-21, 19:35
Men hur mycket? Man kan ju ha HIV i en vecka utan att det inte går snabbt att ta igen.

King Grub
2010-05-21, 19:52
Du har tappat en del muskler, hur mycket går inte att säga, men det går på nolltid att återfå dom när du kan börja träna ordentligt igen.

Robban35
2010-05-21, 20:26
ok tack för svaren, hur snabbt återhämtar man det? snackar vi ett par dagar, en vecka, en månad?

svennebanan
2010-05-21, 20:28
Närmare ett par dagar än en månad.

Robban35
2010-05-21, 22:02
Närmare ett par dagar än en månad.

Ja det var ungefär vad jag själv gissade. Fast jag trode i och för sig inte man tappade något alls på en veckas frånvaro i sjukdom.

Erazor
2010-05-21, 22:05
Ja det var ungefär vad jag själv gissade. Fast jag trode i och för sig inte man tappade något alls på en veckas frånvaro i sjukdom.

Som Grub sa, du har tappat lite muskler men du får tillbaka dom i princip på en gång så det är inget du behöver tänka på

Fis
2010-05-23, 11:22
Lånar tråd! =)
Har också åkt på en riktig förkylning (om inte feber) och skiter fullständigt i mitt välmående just nu utan tänker bara på att jag missar träningen, oerhörd ångest :p

Vill ju försöka tappa så lite som möjligt nu under tiden, så jag antar att man ska proppa i sig så mycket nyttig mat som möjligt..?

Sedan vill jag bara tillägga att detta är första gången på 4-5 månader som jag blir förkyld, har varit sjukt skönt att inte något sånt har kommit i vägen för min träning - så hur hindrar man detta bäst i framtiden? Vad för nyttiga vitaminer behöver man få i sig?

Edit: Huskurer någon? :D

HulkH
2010-05-23, 13:52
Beror på vilken sjukdom, magsjuka t.ex. berör dig ju mer än feber.

Sant, men när man har influensan så har man inte så stor aptit.

King Grub
2010-05-23, 15:19
Ja det var ungefär vad jag själv gissade. Fast jag trode i och för sig inte man tappade något alls på en veckas frånvaro i sjukdom.

Inte mycket om du kan leva ett normalt liv för övrigt. Men du skrev "legat i", och innebär det sängläge så inträder muskelförlust inom 72 timmar, sjuk eller frisk.

Deceiver85
2010-05-23, 15:39
En vecka? Do skämtar mig aprilo?

svennebanan
2010-05-23, 15:43
Inte mycket om du kan leva ett normalt liv för övrigt. Men du skrev "legat i", och innebär det sängläge så inträder muskelförlust inom 72 timmar, sjuk eller frisk.


Jag var sängliggande, inlagd på sjukan med gipsat ben i en månad. Fick max hoppa till toan på kryckorna. Om jag får gissa så tog det mindre än en månad att komma igen till ursprungsläget. Vet inte hur mycket det har att göra med hur mycket man tränat och så men jag har i alla fall 10 års träning i bagaget. Jag säger ju inte att inlägget jag citerar är fel utan försöker mer säga att det går snabbt att komma igen.