handdator

Visa fullständig version : Kost vs Träning - Vad är viktigast?


Andy.da.wohoo
2010-05-21, 15:53
Okej, nu är det såhär att det finns en kille på gymmet som alltid säger att man inte bygger mer bara för att man äter mer, man måste äta rätt.

Men nu är jag nyfiken, även om jag äter en optimal kost för att bygga muskler, dvs perfekt mängd och fördelning mellan kolhydrater, protein och fett, vad är det som spelar mest roll? Träningen eller kosten?

Jag förstår att det kan göra stor skillnad på kost och kost om jag ex. endast äter kolhydrater i hopp om att bygga muskler och sen börjar äta ordentligt med husmanskost.

Luddig fråga kanske, ber om ursäkt isåfall.

Eddie Vedder
2010-05-21, 15:57
Om man ut¨går från att det inte är svart eller vitt, d.v.s. att man TOTALT skiter i det ena eller det andra utan lägger 100% fokus vid det ena men slarvar lite mer med det andra, så är träningen viktigast vågar jag säga direkt.

Superfokus på träning med kontinuerliga ökningar och hårt jobb och en kost som täcker energi- och proteinbehovet men som inte är överdrivet nojig med timing och makronutrientfördelning är viktigast.

Numse
2010-05-21, 15:58
Går inte att säga varken det ena eller det andra då båda är ett måste för att bygga.

Med andra ord. Utan mat bygger du inte muskler. Utan träning (förhöjd proteinsyntes) bygger du inte muskler.

Men om man går ifrån det svartvita perspektivet så skulle jag säga att träningen är viktigare än maten. Med en "normal" kost (ät när du är hungrig, ät lite vad du vill) så kommer man långt.

Andy.da.wohoo
2010-05-21, 16:07
Precis. Och äter man husmanskost, dvs mat som spaghetti och köttfärssås, potatis och kött och "rejäl" mat och äter sig mätt på det ska man väll ändå "slippa" behöva räkna på det, tänka på "aaaaaaaaah!! jag fick inte i mig tillräckligt med protein/fett/kolhydrat!"? Det är vad jag vill undvika, slippa tvånget att räkna och kunna äta mycket mat och bli stor.

Det jag menar är att det känns som ett hugg i hela min kropp när jag hör "du kan inte räkna med att bli stor bara genom att äta mycket, du måste äta rätt". Tycker det klangar optinojja som tillslut leder till att motivationen åker ner.

Eddie Vedder
2010-05-21, 16:22
Tycker det klangar optinojja som tillslut leder till att motivationen åker ner.

Det har du även rätt i och bör inte lyssna för mycket till om det sänker din motivation.

Att raggmunk och fläsk skulle ge märkbart sämre resultat än kycklingfilé med ris och fiskoljekapslar är löjligt. För egen del ser jag det förstnämnda alternativet som överlägset det andra.

mikaelj
2010-05-21, 16:31
Att äta mer mat är bra för min träning. Även att träna så tungt jag orkar varje träningspass.

Det senaste är viktigast, men utan mer mat går det långsammare att bli stark.
Vad maten består av verkar vara sak samma, åtminstone för mig, så länge jag överäter.

"du kan inte räkna med att bli stor bara genom att äta mycket, du måste äta rätt"

Nästa gång du hör det, fråga vad rätt betyder.

WHITEFOLKS
2010-05-21, 16:46
Man får bättre resultat på optimal träning och den mat som de flesta äter vs. "optimal mat" och den träning de flesta bedriver.

Andy.da.wohoo
2010-05-21, 16:48
Att äta mer mat är bra för min träning. Även att träna så tungt jag orkar varje träningspass.

Det senaste är viktigast, men utan mer mat går det långsammare att bli stark.
Vad maten består av verkar vara sak samma, åtminstone för mig, så länge jag överäter.



Nästa gång du hör det, fråga vad rätt betyder.

Javisst. Det ena ger det andra, äter jag mycket mat orkar jag prestera bättre på mina pass.

Har frågat efter definition på det, inväntar svar.

EDIT: Precis Whitefolks, somliga lägger för mycket energi på vad de stoppar i sig och för lite på själva träningen.

Andy.da.wohoo
2010-05-22, 10:19
Okej, kopierar in vad han sagt då vi snackat på facebook. H är han, J är jag

H:
spaghetti kommer från vetemjöl eller fullkornmjöl, Typ råg, men är lika värdelöst som bröd. Köttfärssås e ju inte heller direkt magert samt att oftast görs den på redning av ännu mer vetemjöl. Tycker att den där kostcirkeln som har funnits i 50år borde brännas. Ost, bröd, t om potatis är ohälsosamt. Du gör givetvis som du själv tycker känns bra, men samtidigt tycker jag det är synd att nån med sån intensitet i träningen kan nå mycket längre med rätt bränsle.

J:
Du får gärna berätta varför det är ohälsosamt, vet inte om jag sagt det eller ej men är ju intresserad av näringslära och sånt.

Likaså får du gärna berätta vad du menar när du säger äta rätt. Oavsett om jag håller med dig eller inte så tycker jag fortfarande att det är intressant att få höra vad andra tycker och sånt.

H:
det handlar om energi! snabb eller långsam, det mesta folk äter idag är snabb energi fast dom inte gör av med nån energi, och snabb energi läggs oftast till reserven( underhudsfettet) om den inte förbränns. alltså håll dig från snabba kolhydrater förutom innan ett träningspass för det e då du verkligen behöver energin. Likaså fett från djur(animaliska) kroppen har svårt för att smälta fett från djur samt det e ganska energirikt. Men troligvis inte bra att bara äta protein för då blir hela kroppen sur av alla syror. Så försök och lev på långsamma kolhydrater, fett från växter, eller fisk, och magert protein(fettsnålt kött) gärna fisk eller kyckling, grönsaker kan man nog inte få för mycket av. sen laddar du med snabba kolhydrater innan passet, 20 min ca.

J:
Jo, det är sant att det tar olika lång tid för olika livsmedel att tas upp av kroppen. men i grund och botten tror jag på "kalorier in mot kalorier ut" principen. sålänge jag gör av med mer än, eller lika mycket som jag stoppar i mig så kommer jag alltså inte gå upp i vikt.

sen finns det självklart kolhydrater som används upp i nästan samma ögonblick som man får det i sig, men jag tror inte pasta och potatis hör till den gruppen. jag har iallafall upplevt det att pasta för mig är en bra kolhydratkälla som kan hålla en hel dag.

alla är olika? jag kanske är ett specialfall :p


Som svar på det sista fick jag ett "OK".

Andy.da.wohoo
2010-05-22, 10:21
Jag tycker han undviker att säga hur jag ska äta, mer än att äta magert protein från fisk eller kyckling. Och att grönsaker är bra.

King Grub
2010-05-22, 10:24
Träningen är överlägset viktigast. När det gäller kosten är det främst att man äter tillräckligt det handlar om, gram hit och minut dit har väldigt liten betydelse.

Eddie Vedder
2010-05-22, 10:25
Han känns mest onyanserad tycker jag. Tycker man att magert kött är bättre så kan man väl tycka det men det gör INTE köttfärs till dåligt. Jag tycker köttfärs och kött i allmänhet är toppen. Och fettsammansättningen i kött tycker jag generellt sett är bra. Och så vet jag inte vilka kötfärssåser han äter med inte brukar jag träffa på köttfärssås med mjöl i.;)

Pasta och bröd etc. kan man ju också ha delade meningar om men även där tycker jag han är onyanserad och häver ur sig lite väl hårda ord.

Jag tycker väl inte han pratar "skit" men han känns som sagt väldigt onyanserad och kategorisk i sina uttalanden.

mikaelj
2010-05-22, 10:28
Okej, kopierar in vad han sagt då vi snackat på facebook. H är han, J är jag

H:
spaghetti kommer från vetemjöl eller fullkornmjöl, Typ råg, men är lika värdelöst som bröd. Köttfärssås e ju inte heller direkt magert samt att oftast görs den på redning av ännu mer vetemjöl. Tycker att den där kostcirkeln som har funnits i 50år borde brännas. Ost, bröd, t om potatis är ohälsosamt. Du gör givetvis som du själv tycker känns bra, men samtidigt tycker jag det är synd att nån med sån intensitet i träningen kan nå mycket längre med rätt bränsle.

Rolig liknelse mellan ost och bröd. Jag vill veta vad för ost han äter. Eller bröd.

Vad är bättre bränsle än ren stärkelse för intensitet? Om det nu är kolhydrater som är magiska för prestationen (eftersom fett=ost tydligen inte heller duger), vilken kolhydratkälla är den bästa? Glukoslösning?

H:
det handlar om energi! snabb eller långsam, det mesta folk äter idag är snabb energi fast dom inte gör av med nån energi, och snabb energi läggs oftast till reserven( underhudsfettet) om den inte förbränns. alltså håll dig från snabba kolhydrater förutom innan ett träningspass för det e då du verkligen behöver energin.

Pah. Snabba kolhydrater (eller stora måltider) innan träningspass är problematiskt för mågna, ger blodsockerfall vid träningen och gör folk slöa. Om man äter blandkost har man väl ändå muskelglykogen lagrat sedan sist?

Likaså fett från djur(animaliska) kroppen har svårt för att smälta fett från djur samt det e ganska energirikt. Men troligvis inte bra att bara äta protein för då blir hela kroppen sur av alla syror. Så försök och lev på långsamma kolhydrater, fett från växter, eller fisk, och magert protein(fettsnålt kött) gärna fisk eller kyckling, grönsaker kan man nog inte få för mycket av. sen laddar du med snabba kolhydrater innan passet, 20 min ca.

Han låter precis som mig 2008 innan jag upptäckte att kroppen visst kan "smälta fett". Resonemanget då var ungefär ungefär: snabba kolhydrater är inte bra, och de flesta man äter är hyfsat snabba, samtidigt är fett inte bra (man blir fet av det/mycket kalorier) och man kan inte leva enbart på protein. Ett dilemma.

Kasta http://paleonu.com/get-started på honom. Eller Robert Rönngrens översättning på http://blogg.passagen.se/robert_ronngren/entry/tillbaka_från_skottland_och_panu om han inte är bra på engelska.

sen finns det självklart kolhydrater som används upp i nästan samma ögonblick som man får det i sig, men jag tror inte pasta och potatis hör till den gruppen. jag har iallafall upplevt det att pasta för mig är en bra kolhydratkälla som kan hålla en hel dag.

Nej, pasta och potatis tar förstås en del tid att smälta (pasta är lite knappt dubbelt så energitätt som pasta dock). Roligt svar du fick där. :-)

Andy.da.wohoo
2010-05-22, 10:34
Uppskattar svaren :)

Mikaelj: Ja, det kändes väldigt seriöst av honom :)

Men vad menar du med det du skriver i sista parantesen? :D

mikaelj
2010-05-22, 10:48
Kokt pasta 27g/100g, kokt potatis 16g/100g (nedkyld och sedan uppvärmd ännu lägre).

BobaFett
2010-05-22, 10:51
Träning är överlägset viktigast. Det är för mycket fokus på kost egentligen. Så länge du har ett kaloriöverskott eller underskott (beroende på vad du vill göra) så spelar det liten roll vad man äter.

Jag har märkt väldigt liten skillnad på resultat under perioder då jag ätit bra eller då jag ätit skräp. Mängden protein jag äter har jag aldrig märkt nån skillnad på när det gäller resultat och ändå äter man massor av det för att det sägs vara bra :laugh: Jag får resultat oavsett om jag äter bra eller dåligt, så länge jag äter mycket.

Däremot så tror jag att bra kost kan påverka hälsan och förhindra att man blir sjuk och inte kan träna.

Sniggel
2010-05-22, 11:26
1. Bra träning och 100g protein om dagen
eller
2. Hyfsad träning och 300g protein om dagen
(Samma kaloriintag i 1 och 2)

Då väljer jag nummer 1.

130kg finsk sisu
2010-05-22, 11:38
Nu kan jag iofs ingenting om BB men satsar man på styrka så är det bara att äta vanlig mat. Men träna måste man göra hårt och mycket men smart. Så mitt svar är att TRÄNINGEN är låååååååååååååååååååååååååååååååååååååångt mycket viktigare.

mtlca
2010-05-22, 11:49
Blev ju riktigt flejmad för ett tag sen då jag ansåg att kosten var det absolut viktigaste, vilket tydligen var fel.
Fast beror ju på vad man har för mål med träningen, är man överviktig och vill banta anser jag fortfarande att kosten är det man ska ta tag i först.

King Grub
2010-05-22, 11:53
För fettminskning är det kosten som är avgörande, inte motionen. Men nu var det muskeluppbyggnad trådstarten nämnde.

Robban
2010-05-22, 12:10
Jag tror proteinintaget ska styras av hur mycket stryk man ger musklerna helt enkelt. Finns ingen vits för ngn som tränar hyfsat att dundra i sig lika mycket protein som ngn som satsar fullt ut, och ligger precis på gränsen för vad kroppen tål.

Så för medelgymmaren är det tveklöst så att träningen är viktigast. För den som vill lite mer så måste kosten hänga på, annars blir det som för vargen då han försökte köra över Bamse!

z_bumbi
2010-05-22, 13:18
Fast beror ju på vad man har för mål med träningen, är man överviktig och vill banta anser jag fortfarande att kosten är det man ska ta tag i först.

Det varierar.
Kollar du bara på hälsan så är motion minst lika viktigt som att gå ner i vikt och motion innebär också troligen en fördel fysiologiskt om någon behöver gå ner i vikt.
Någon som äter precis samma som den åt innan den började träna kommer att gå ner i vikt.
Om någon som är inaktiv börjar röra sig så kan det vara motiverande för att även ändra på kosten.
Någon som däremot redan är fysiskt aktiv tjänar troligen mer på att kolla över kosten vs att börja träna mer.
Osv.

Andy.da.wohoo
2010-05-23, 09:55
Det varierar.
Kollar du bara på hälsan så är motion minst lika viktigt som att gå ner i vikt och motion innebär också troligen en fördel fysiologiskt om någon behöver gå ner i vikt.
Någon som äter precis samma som den åt innan den började träna kommer att gå ner i vikt.
Om någon som är inaktiv börjar röra sig så kan det vara motiverande för att även ändra på kosten.
Någon som däremot redan är fysiskt aktiv tjänar troligen mer på att kolla över kosten vs att börja träna mer.Osv.

Hur gör man då för att kolla över kosten och lägga upp den "bra"? Är det att räkna gram protein, fett och kolhydrater, eller vad rör det sig om?

z_bumbi
2010-05-23, 10:45
Hur gör man då för att kolla över kosten och lägga upp den "bra"? Är det att räkna gram protein, fett och kolhydrater, eller vad rör det sig om?

Det vanliga är en kostregistrering i 3-5 dagar för då får man något så när koll på intaget. Man får då inte bara fram energi, protein, fett och kolhydrater, vitaminer osv utan även typ av livsmedel och ätmönster.
Sen utgår man från vad man får fram och lägger upp en plan.

Ett enklare sätt är helt enkelt att skriva ner vad man åt de senaste tre dagarna och sen kolla var man lättast kan dra ner. Man får mindre koll på intaget men det kräver också mindre jobb av den som utför det.

Sen kan man köra den lättaste varianten vilket är att helt lägga om kosten och presentera en matsedel/pulverpåsar med fast kaloriinnehåll.