handdator

Visa fullständig version : This is powerlifting.


elo_
2010-05-21, 10:18
Trevlig infomercial från IPF:

TMIGc-PqsBc

kaer
2010-05-21, 10:22
Nice film. Jag blev både glad och träningssugen *cupid*

Börje H
2010-05-21, 10:27
Snyggt som f-n :)

fiskebulle
2010-05-21, 10:32
Varför finns det ingen atletklubb i Linköping? Man blir ju helsugen på att träna någonstans där man faktiskt kan få hjälp och konstruktiv kritik.

Grym film, härligt att se både män och kvinnor ta i för allt de är värda!

stevebc
2010-05-21, 12:02
Mycket bra och välgjord. Inte tröttsam med "hård"rock, skrik och döts böj.

elo_
2010-05-21, 12:20
Mycket bra och välgjord. Inte tröttsam med "hård"rock, skrik och döts böj.

det är bra för sporten att få lite synlighet med vällagat material och där de olika aspekterna av sporten framställs. Personligen tycker jag om dötsböj o hårdrock, magnesium, ammoniak och andra perversiteter, men för lekmän så tror jag nog det här ser mer seriöst ut. :)

Nitrometan
2010-05-21, 12:22
Mycket bra och välgjord. Inte tröttsam med "hård"rock, skrik och döts böj.

Japp. En jättebra film.

Men jag kommer att tänka på det norska mästerverket "Introduction to Powerlifting" av Swiss Lunatic. ;)

fiskebulle
2010-05-21, 12:27
Men jag kommer att tänka på det norska mästerverket "Introduction to Powerlifting" av Swiss Lunatic. ;)

Tsxx-wQr8fA

Edit: Jag skrattade högt.

Nitrometan
2010-05-21, 12:30
Edit: Jag skrattade högt.
Och jag som valde att inte lägga in den p.g.a. de otäcka bilderna. *gah!*

stevebc
2010-05-21, 12:30
det är bra för sporten att få lite synlighet med vällagat material och där de olika aspekterna av sporten framställs. Personligen tycker jag om dötsböj o hårdrock, magnesium, ammoniak och andra perversiteter, men för lekmän så tror jag nog det här ser mer seriöst ut. :)Jag med! Jag älskar det! Men jag är trött på att det får sporten att framstå som en samling aggressiva apor för allmänheten. Det finns ett större djup i sporten än så. Så mycket kamratskap, samarbete (trots att det är en individsport) och ett stort "tänk" och planering. Jag tror detta intresserar och lockar fler från allmänheten än en skrikande kille som döts böjer.

martikainen
2010-05-21, 13:54
Härlig film! Creds till IFP!

mikaelj
2010-05-21, 14:03
Inspirerande!

lockar fler från allmänheten än en skrikande kille som döts böjer.

Fredagsmys?

http://sverigeonline.se/images/Ostbagar%20250g.jpg

David R
2010-05-21, 15:11
Tsxx-wQr8fA

Edit: Jag skrattade högt.

Jag har alltid tvivlat på att passarna som står bredvid lyftaren som har 400+ kg på stången faktiskt skulle kunna göra någon nytta, mitt tvivel visar det sig, var välgrundat. Man kan väl likna dem med syrgasmaskerna som ploppar ut från flygplanstaket när man störtar från 10000 m höjd. Ett powerrack hade nog uppskattats av dessa herrar.

Dissector
2010-05-21, 16:17
Jag har alltid tvivlat på att passarna som står bredvid lyftaren som har 400+ kg på stången faktiskt skulle kunna göra någon nytta, mitt tvivel visar det sig, var välgrundat. Man kan väl likna dem med syrgasmaskerna som ploppar ut från flygplanstaket när man störtar från 10000 m höjd. Ett powerrack hade nog uppskattats av dessa herrar.

Är det inte så att 99% av tiden går ut på att befria en kille från att ligga med 400-kilo stång på bröstet efter fail?

mini
2010-05-21, 16:30
Jag har alltid tvivlat på att passarna som står bredvid lyftaren som har 400+ kg på stången faktiskt skulle kunna göra någon nytta, mitt tvivel visar det sig, var välgrundat. Man kan väl likna dem med syrgasmaskerna som ploppar ut från flygplanstaket när man störtar från 10000 m höjd. Ett powerrack hade nog uppskattats av dessa herrar.

Nu är det iofs väldigt sällan räddningarna måste vara så dramatiska som på filmen. Att ta en stång som släpps är i princip omöjligt, men otaliga är de gånger som passare räddat riktigt tunga lyft som någon failar. Under EM var det några sådana exempel, och där var det ingen som skadade sig på flaket vad jag vet.
Summa summarum - släpp inte stången när du har passare.

On T tycker jag också att IPF har gjort en mycket trevlig filmsnutt.

Buck
2010-05-21, 16:59
Jag har alltid tvivlat på att passarna som står bredvid lyftaren som har 400+ kg på stången faktiskt skulle kunna göra någon nytta, mitt tvivel visar det sig, var välgrundat. Man kan väl likna dem med syrgasmaskerna som ploppar ut från flygplanstaket när man störtar från 10000 m höjd. Ett powerrack hade nog uppskattats av dessa herrar.

Vet inte riktigt vad du baserar din liknelse på. Syrgasmaskerna stängs ju inte av bara för att planet kanske är på väg att landa dåligt. De gånger det handlar om något slags kontrollerat nödförfarande från höjd så är du nog glad att möjligheten att kunna andas utan att riskera hjärnskador med mera finns där :)

Från den höjden utan syrgas har man ungefär 25 sekunders medvetande om trycket i flygplanet skulle falla.

Timme
2010-05-22, 19:42
oj, såg inte att du hade startat en Elo :D

David R
2010-05-25, 17:35
Är det inte så att 99% av tiden går ut på att befria en kille från att ligga med 400-kilo stång på bröstet efter fail?

Kanske det, jag kommenterade främst händelserna i filmklippet.

David R
2010-05-25, 17:38
Nu är det iofs väldigt sällan räddningarna måste vara så dramatiska som på filmen. Att ta en stång som släpps är i princip omöjligt, men otaliga är de gånger som passare räddat riktigt tunga lyft som någon failar. Under EM var det några sådana exempel, och där var det ingen som skadade sig på flaket vad jag vet.
Summa summarum - släpp inte stången när du har passare.

On T tycker jag också att IPF har gjort en mycket trevlig filmsnutt.

Det låter som det gick bra för lyftarna du nämner men varför inte powerrack?

David R
2010-05-25, 17:46
Vet inte riktigt vad du baserar din liknelse på. Syrgasmaskerna stängs ju inte av bara för att planet kanske är på väg att landa dåligt. De gånger det handlar om något slags kontrollerat nödförfarande från höjd så är du nog glad att möjligheten att kunna andas utan att riskera hjärnskador med mera finns där :)

Från den höjden utan syrgas har man ungefär 25 sekunders medvetande om trycket i flygplanet skulle falla.

Du kan dina flygplan du! :) Jag tänkte mest på att det gör lika mycket nytta om planet kraschar, alltså mest för att lugna människor och inte för att det gör någon praktisk skillnad. Men uppenbarligen har ju vissa blivit hjälpta av passare enligt Mini på EM så jag ska inte framhärda.

EkarN
2010-05-25, 17:48
Du kan dina flygplan du! :) Jag tänkte mest på att det gör lika mycket nytta om planet kraschar, alltså mest för att lugna människor och inte för att det gör någon praktisk skillnad. Men uppenbarligen har ju vissa blivit hjälpta av passare enligt Mini på EM så jag ska inte framhärda.

Alltså om någon tuppar av med 400+ på stången och det blir fritt fall kan nog inte passarna göra mycket. Men en helt vanlig fail brukar inte vara något problem ö.h.t.