handdator

Visa fullständig version : När ni kör chins med extravikt - ROM!


Danne2k
2010-05-20, 22:17
Har inte kört chins så himla länge, eftersom jag både var för tung och för svag tidigare. Numera klarar jag iaf 5-6 strikta chins, dvs fullt utsträckta armar/skuldror och hakan över stången med ett grepp lite bredare än axelbrett.

Senaste ryggpasset körde jag för första gången med extravikt, 5-10 kg. DOCK så körde jag chins/pull-ups med V-handtag (smalt grepp) för jag orkar mer där.

Man märker ju att man, när man kör med mycket extravikt, de sista seten eller de sista tunga repsen, förlorar lite ROM (rörelselängd) i sitt utförande iom. att man inte orkar dra sig ända upp (typ kontrahera biceps). Kommer ju längre än 90 grader i armbågsleden men ni förstår kanske..

Hurpass negativt kan detta vara för styrkeutvecklingen i (framförallt) ryggen om man ofta kör väldigt tungt med mycket extravikter och få reps?

Man säger ju ofta att mer vikt = större belastning = mer muskler, och folk brukar säga att man ska lägga på extravikt för att öka i chins om man redan klarar några st på kroppsvikt men utförandet måste ju vara viktigt också?

Troligen så nojjar jag mest men det vore intressant att veta om det ens kan ha någon negativ inverkan.

Tack på förhand!

ceejay
2010-05-20, 22:20
Jag brukar sikta på att få över hakan, när jag inte får det längre så har jag failat.

Om det är negativt för din styrkeutveckling att du inte klarar det vet jag inte. Negativt tror jag det inte är om du inte kör till totalfail så du inte orkar något resten av passet.

emi23j
2010-05-21, 07:14
Ska du inte tävla i chins (heter det AF?!) så tycker inte jag det spelar så stor roll om man fuskar lite i botten och toppen när man kör chins med vikt. Att gå ut i full ROM i botten (alltså att släppa kontraktionen) känns inte direkt bra när man kör med extra vikt. Samma sak gäller även toppen.

Du kan ju även komplettera de viktade pull-upsen/chinsen med set utan extra vikt och full rom (kör dock inte samma pass) och även latsdrag med full rom.

Fultjack
2010-05-21, 08:05
Jag brukar sikta på att få över hakan, när jag inte får det längre så har jag failat.



+1! Hakan ovanför stången tycker jag är bra och maximalt utsträck i bottenläget.

creperiet
2010-05-21, 08:30
Tränar du konsekvent med "för tung" vikt, d v s vikten begränsar din rörelsebana till exempelvis näsan till stången, är det den rörelsen du blir stark i. Partiella rörelser har många fördelar i andra sammanhang, men såvida du inte ska tävla i chins och är i stort behov av att till exempel rätta till stickingpunkter, ser jag ingen anledning till att inte jobba i hela rom'et.

Martin Löwgren
2010-05-21, 10:33
Har inte kört chins så himla länge, eftersom jag både var för tung och för svag tidigare. Numera klarar jag iaf 5-6 strikta chins, dvs fullt utsträckta armar/skuldror och hakan över stången med ett grepp lite bredare än axelbrett.

Senaste ryggpasset körde jag för första gången med extravikt, 5-10 kg. DOCK så körde jag chins/pull-ups med V-handtag (smalt grepp) för jag orkar mer där.

Man märker ju att man, när man kör med mycket extravikt, de sista seten eller de sista tunga repsen, förlorar lite ROM (rörelselängd) i sitt utförande iom. att man inte orkar dra sig ända upp (typ kontrahera biceps). Kommer ju längre än 90 grader i armbågsleden men ni förstår kanske..

Hurpass negativt kan detta vara för styrkeutvecklingen i (framförallt) ryggen om man ofta kör väldigt tungt med mycket extravikter och få reps?

Man säger ju ofta att mer vikt = större belastning = mer muskler, och folk brukar säga att man ska lägga på extravikt för att öka i chins om man redan klarar några st på kroppsvikt men utförandet måste ju vara viktigt också?

Troligen så nojjar jag mest men det vore intressant att veta om det ens kan ha någon negativ inverkan.

Tack på förhand!
Det är bara positivt att variera sitt ROM men sträva efter alltid efter ett så stort som möjligt.

chaffisen
2010-05-21, 14:38
Man märker ju att man, när man kör med mycket extravikt, de sista seten eller de sista tunga repsen, förlorar lite ROM (rörelselängd) i sitt utförande iom. att man inte orkar dra sig ända upp (typ kontrahera biceps). Kommer ju längre än 90 grader i armbågsleden men ni förstår kanske..


Kör man med supinerat grepp blir det inte så. Biceps kan skapa mer kraft och blir inte onödig flaskhals.

creperiet
2010-05-21, 16:03
Det går utmärkt att fastna med hakan strax under stången även med supinerat grepp.

chaffisen
2010-05-21, 16:19
Det går utmärkt att fastna med hakan strax under stången även med supinerat grepp.

Klart det går, någonstans kommer man ju faila och det varierar väl från person till person. Men det jag skrev om biceps är fortf sant och alla borde vara starkare med supinerat grepp i toppen.