handdator

Visa fullständig version : Fetmamöte på jobbet - det här lär bli kul


Freyser
2010-05-20, 20:42
För ett tag sen fick alla på jobbet göra en (frivillig) så kallad balansprofil, där man kollade t ex kondition, midjemått, blodtryck och svarade på enkätfrågor om sitt välbefinnande på och utanför jobbet. När det kollektiva resultatet presenterades för ledningsgruppen visade det sig att vi generellt är oroväckande feta och har dålig kondition, så nu har de suttit med varsin mazarin i handen och funderat ut hur vi ska bli smalare. Varje chef har fått kalla sin avdelning till ett möte om det här och troligen kommer det att utfärdas nån sorts lista där man ska kryssa i vilka dagar man har varit fysiskt aktiv.

Jag tycker att det här är stor humor!
1) Jag antar att alla känner till att om man stoppar i sig en kokosboll måste man göra sig av med en kokosboll, annars får man kokosbollar runt naveln. Att det kallas till möte för att berätta det tolkar jag som att ledningen anser inte bara att vi är feta, vi är även dumma i huvudet.
2) Med avseende på mitt antagande ovan anser jag också att fetma (normalt sett) är självvalt. Det är en prioritering på det sättet att man t ex väljer att ta hand om barn och familj före att hålla sig själv i form, eller att man tycker att man mår bättre av lite ost och vin än en cykeltur när man har ett par timmar ledigt. Hur en aktivitetslista ska ändra på det är jag tveksam till.
3) En lista är ju otroligt endimensionell, då borde man skriva upp vad det är för aktivitet och vad man äter också. De som har hund får ett kryss by default varje dag. Dessutom är ju hälften smala och behöver inte alls gå ner i vikt, vi har de som är i större behov av en vetelängd än en rask promenad. Jag själv gillar att träna och äta, så jag är tillfälligt på långsam bulk.

Jag kan göra en lång lista, men det är mycket text redan. Har kolo åsikter, har ni gjort nåt liknande? Hur ska jag kunna låta bli att raljera under mötet? Chefen tillhör väl dessutom top-5 fetaste på avdelningen.

Tolkia
2010-05-20, 20:46
Hur ska jag kunna låta bli att raljera under mötet?
Det är, för att citera något som ofta sägs i fetmatrådar, bara att bestämma sig. Och i det här fallet är det faktiskt verkligen "bara". Du är väl en vuxen, och inte en högstadieelev?

stevebc
2010-05-20, 20:49
Hahaha.

Jag hade hållit käft och sparat skrattet inombords, eller till Kolo, som du nu gjorde.

Yes
2010-05-20, 20:58
Jag hade suttit i en extremt tajt t-shirt och lite diskret försökt flexa under hela mötet. Eventuellt hade jag avslutat med en krabba.

G_lund
2010-05-20, 21:00
Blir det en hjälpsam spark i baken för någon på ditt företag som verkligen vill gå ner i vikt men inte finner motivation så är det väl jättebra?
Förstår inte riktigt ditt problem.

Freyser
2010-05-20, 21:04
Det är, för att citera något som ofta sägs i fetmatrådar, bara att bestämma sig. Och i det här fallet är det faktiskt verkligen "bara". Du är väl en vuxen, och inte en högstadieelev?

Men jag är man, det är inte så stor skillnad ;) Ärligt talat så var väl inte den frågeställningen så seriös, det är klart jag kan skärpa mig. Det här är en sån grej som jag tyckte passade för en tråd på kolo, och så får man skoja med de kollegor som man vet att man kan skoja med

Hahaha.

Jag hade hållit käft och sparat skrattet inombords, eller till Kolo, som du nu gjorde.

Precis så!

Jag hade suttit i en extremt tajt t-shirt och lite diskret försökt flexa under hela mötet. Eventuellt hade jag avslutat med en krabba.

Aaah, ett kolo-svar. Tyvärr har jag ingen kolo-kropp, så det funkar inte så bra

Snobbe
2010-05-20, 21:06
alla har inte samma syn som dig på allt och det gäller även det här. Är det jobbigt o sitta o lyssna på någon babbla i 30min istället för o jobba som du gör vanligtvis?

Wille005
2010-05-20, 21:06
Be om bra beceps övningar, ev. kräv att dom köper in ett powerrack till fikarummet.

Freyser
2010-05-20, 21:30
Blir det en hjälpsam spark i baken för någon på ditt företag som verkligen vill gå ner i vikt men inte finner motivation så är det väl jättebra?
Förstår inte riktigt ditt problem.

Inget problem, tyckte snarare att hela situationen är ganska rolig och ville kolla om någon på kolo håller med. För att utveckla så var själva undersökningen frivillig, men nästan alla (inkl jag själv) gjorde den och tyckte att det var ganska bra att få en kontroll och att få formulera personliga mål för sitt välbefinnande. Däremot tror jag inte att det bidrar så mycket att hålla möten för att tala om att vi generellt är feta och dela ut listor.

alla har inte samma syn som dig på allt och det gäller även det här. Är det jobbigt o sitta o lyssna på någon babbla i 30min istället för o jobba som du gör vanligtvis?

Det är snarare 2 h...men du verkar tycka att det är en bra idé? Det är mycket möjligt att det finns de på mitt jobb som tycker det också (och det får de gärna tycka), men det är inte så jag uppfattar snacket i fikarummet.

r3mpuh
2010-05-20, 21:31
Köp på dig ett par paket munkar och bjud bordet runt! (:

Wille005
2010-05-20, 21:34
Köp på dig ett par paket munkar och bjud bordet runt! (:
+1 Dexterstyle

http://images1.fanpop.com/images/photos/2600000/Dexter-and-the-donuts-dexter-2632723-500-591.jpg

Mental
2010-05-20, 21:34
Jag tycker det är posetivt att ditt företag uppmärksammar problemet, och aktivt arbetar för att stötta folk. Det vore bra om fler arbetsplatser gjorde så. Sen kanske de inte valt den bästa vägen. Men varje steg i rätt riktning tycker jag är bra, all heder till dem!

Lellan
2010-05-20, 21:36
Ypperligt tillfälle att propsa på friskvårdstillägg om ni ännu inte har det. Min erfarenhet är att man kan få mellan 600 och 3000 kr till sin träning, bra företagshälsovård! :thumbup:

Sen om det blir lite morot att röra sig/gå ner/upp/förbättra värden, kan ju passa tävlingsmänniskor att upptäcka att de gillar sundare liv än nuvarande. Du kan ju fila på ngt förslag, att förbättra sin syreupptagningsförmåga med en viss procent, el att alla får ett enskilt hälsomål och de som förbättrar sin hälsostatus får en bonus. JA, kan tyckas som "det ska väl de skita i", storebrorsfasoner etc - men spela roll, om det funkar för vissa? Kan ju få ner sjukskrivningar och en allmänt piggare arbetsplats. Och en halvtimmes möte kan du väl gott stå ut.. ;)

kaer
2010-05-20, 21:38
Innan mötet så ska du ta en:
http://freedomofphiladelphia.com/wp-content/uploads/2007/05/stfu.jpg

Det finns absolut inget att vinna på att sitta och 'dumma sig' under det här mötet eller något annat. Låt ledningen hålla på med sina spektakel och sköt ditt jobb.

Och man vet ju aldrig, det kan ju faktiskt komma något bra ut det för folk på er avdelning.

Yes
2010-05-20, 21:39
Aaah, ett kolo-svar. Tyvärr har jag ingen kolo-kropp, så det funkar inte så bra
Inte jag heller, det är därför jag måste flexa. :(

Kek
2010-05-20, 21:39
Är väl bra att de tar upp problemet? Även om många redan vet om det de snackar om kanske en del fattar vinken och börjar motionera lite.

Potatiskillen
2010-05-20, 21:47
På mitt jobb så lever vi på knäckebröd och rostmackor tillsammans med ost och kaviar, göttans. :)

Lando
2010-05-20, 21:54
Om du är duktig på träning och kost kan du väl erbjuda dina överviktiga arbetskamrater hjälp eller ge förslag på ett bättre upplägg?

Freyser
2010-05-20, 22:16
Jag tycker det är posetivt att ditt företag uppmärksammar problemet, och aktivt arbetar för att stötta folk. Det vore bra om fler arbetsplatser gjorde så. Sen kanske de inte valt den bästa vägen. Men varje steg i rätt riktning tycker jag är bra, all heder till dem!

Javisst, men jag är inte säker på om stötta är rätt ord. Jag tycker att steg ett (frivillig undersökning) var ett steg i rätt riktning, men det här mötet känns som ett...övertramp? Men jag kan ha fel, det kanske är mycket vettigare än jag förväntar mig. Hoppas!

Ypperligt tillfälle att propsa på friskvårdstillägg om ni ännu inte har det. Min erfarenhet är att man kan få mellan 600 och 3000 kr till sin träning, bra företagshälsovård! :thumbup:

Sen om det blir lite morot att röra sig/gå ner/upp/förbättra värden, kan ju passa tävlingsmänniskor att upptäcka att de gillar sundare liv än nuvarande. Du kan ju fila på ngt förslag, att förbättra sin syreupptagningsförmåga med en viss procent, el att alla får ett enskilt hälsomål och de som förbättrar sin hälsostatus får en bonus. JA, kan tyckas som "det ska väl de skita i", storebrorsfasoner etc - men spela roll, om det funkar för vissa? Kan ju få ner sjukskrivningar och en allmänt piggare arbetsplats. Och en halvtimmes möte kan du väl gott stå ut.. ;)

Vi har friskvårdsbidrag 1000 kr, alternativt gratis gymkort (som jag har valt). Tyvärr vet jag inte hur bra det utnyttjas. Däremot brukar det vara full uppslutning på fredagsfikat! Vi har diskuterat att föreslå friskvårdstimme. Enskilda mål vore mycket bättre än gruppmål, när alla är på olika nivå. Vi har både vasaloppsåkare och personer som det behövs två måttband för att mäta midjan på avdelningen, ingen av dem lär ändra sina vanor pga det här.

Innan mötet så ska du ta en:
http://freedomofphiladelphia.com/wp-content/uploads/2007/05/stfu.jpg

Det finns absolut inget att vinna på att sitta och 'dumma sig' under det här mötet eller något annat. Låt ledningen hålla på med sina spektakel och sköt ditt jobb.

Och man vet ju aldrig, det kan ju faktiskt komma något bra ut det för folk på er avdelning.

Brukar ta en sån faktiskt, chefen tycker om de som säger ja och ställer upp (även om man inte får något för det). Vi brukar ändå ha en ganska avslappnad stämning, så skulle jag råka dra nåt skämt (med glimten i ögat) gör det nog inget...

Om du är duktig på träning och kost kan du väl erbjuda dina överviktiga arbetskamrater hjälp eller ge förslag på ett bättre upplägg?

Ja, kanske? Ska fundera på om jag kan bidra på något vettigt sätt :D Som jag skrev är nog drygt hälften ganska smala just hos oss och man måste nog vara försiktig med hur man erbjuder hjälp åt övriga.