handdator

Visa fullständig version : Kalori som kalori?


ajsen
2010-05-20, 18:08
Om vi antar att min kropp behöver 5000 kcal per dag för att hålla min vikt och att jag under alla omständigheter håller mitt kaloribehov samt håller ett exakt lika högt proteinintag.

Kan det då kvitta varifrån dessa kalorier kommer (ex godis osv, snabba kolhydrater) och är det samma historia vid viktnedgång och uppgång?

Syftar självklart på tanken att man kan gå upp i vikt med mindre fettinlagring om man sköter kosten och skippar snabba kolhydrater o liknande. Eller spelar helt enkelt gener en större roll än detta?

Mvh

Apos78
2010-05-20, 18:15
Kan det då kvitta varifrån dessa kalorier kommer (ex godis osv, snabba kolhydrater) och är det samma historia vid viktnedgång och uppgång?

Mvh

Ja. Vad gäller just vikten. Sen kan du med hjälp av en vältajmad och väl sammansatt kost skapa förutsättningar för bästa möjliga träningsadaptioner. Men det tvistas dagligen, inte minst här, vilken metod som är bäst :D.

Eddie Vedder
2010-05-21, 07:05
Att en kalori alltid är en kalori och fungerar på samma sätt är helt fel men för att det ska ha en direkt märkbar effekt på någons kropp tror jag kosten måste vara väldigt dålig.