Visa fullständig version : dagsintaget av mat utspritt eller ej(N/P)
Nu hittade jag ingen smart rubrik men det får gå ändå.
Det är ju mycket snack huruvida om det har samma "muskelbyggande" effekt att äta hela dagens näring på ett och samma mål vi säger på kvällen. som att äta exakt samma mängd mat i sex mål under dagen? Så min fråga lyder: kan man gå runt många, många timmar hungrig (tom mage) utan att förlora muskler? kanske till och med gå och lägga sig på helt tom mage bara man äter mycket mat när man vaknar? blir man inte katabol då? skulle vara snällt om någon kunde klargöra detta lite snabbt:) tack på förhand.
SiSenior
2010-05-20, 16:14
Ja, utan problem.
Ja, utan problem. Du behöver inte ens äta när du vaknar om du inte vill.
Fredrik_S
2010-05-20, 16:14
I teorin spelar det ingen roll. Men testa själv ett år att äta 1-2 gnr om dagen testa sen att äta 4-6 gnr å se vad du mår bäst av.
okok, men för att leka lite med tanken att inte äta på 1vecka och sen äta så mycket mat att det "täcker" 1 hel vecka. det kan ju ändå inte vara bra? något måste ju hända på så lång tid? vart går den gränsen liksom? 12h? 24h? 48h? om ni förstår.
SiSenior
2010-05-20, 16:26
Utan mat i så lång tid som en vecka är nog inte hälsosamt, precis som du säger. Mer än 48 timmar kan du i alla fall vara helt utan föda.
Rent fysiologiskt funkar nog 48 h. Dock skulle jag personligen störas rejält i mina vardagliga sysslor och träning om jag inte åt på två dagar. Sen finns det gränser för hur lång tid du kan kompensera för vid ett och samma tillfälle. En vecka, säg 21000 kcal, vid en sittning ser jag som omöjligt. Finns alltid undantag...
Fredrik_S
2010-05-20, 21:39
okok, men för att leka lite med tanken att inte äta på 1vecka och sen äta så mycket mat att det "täcker" 1 hel vecka. det kan ju ändå inte vara bra? något måste ju hända på så lång tid? vart går den gränsen liksom? 12h? 24h? 48h? om ni förstår.
Gränser för att överleva eller gränsen för att må bra?
Den senare gränsen är bara att testa sig fram till. Den första gränsen bör man undvika att testa. Jag gillar att äta 3-4 måltider och 3-4 mellanmål. men många på forumet gillar att fasta 16-20 timmar per dygn och äta allt inom några timmar.
Familyguy
2010-06-04, 22:33
"En stor måltid innebär också att blodomloppet översvämmas av glukos och sänder insulinet rakt upp i taket. För höga insulinnivåer bidrar till fettsyntes och fettinlagring"
"Det andra stora problemet med att äta en eller två stora måltider per dag är att efter en dramatisk ökning av aminosyrorna i blodet under några timmar, så sjunker det resten av dagen. Muskelkatabolism (nedbrytning) sker på grund av att kroppen försöker att återställa glukos och aminosyror som försvunnit ur blodomloppet"
Paul crbb som sagt det.
Diskuterar ämnet med en vän nu och vet inte vad jag ska tro...
Familyguy
2010-06-05, 13:13
"En stor måltid innebär också att blodomloppet översvämmas av glukos och sänder insulinet rakt upp i taket. För höga insulinnivåer bidrar till fettsyntes och fettinlagring"
"Det andra stora problemet med att äta en eller två stora måltider per dag är att efter en dramatisk ökning av aminosyrorna i blodet under några timmar, så sjunker det resten av dagen. Muskelkatabolism (nedbrytning) sker på grund av att kroppen försöker att återställa glukos och aminosyror som försvunnit ur blodomloppet"
Paul cribb som sagt det.
Grub kanske kan berätta hur de ligger till? :)
Eddie Vedder
2010-06-05, 13:45
För alla ni som säger att en jättemåltid är precis detsamma som t.ex. tre stycken är jag lite tveksam vad ´ni bygger det på.
Jag säger inte emot men jag ser heller inget som säger att det skulle vara skit samma. Det är ganska extremt och knappast välstuderat. Men ni känner kanske till mer studier om det än jag gör?
Jag tycker ibland det blir en överdriven lust att slå ihjäl myter så att det plötsligt blir som att INGENTING spelar roll. Man blir inte fet efter mat klockan 18 men det innebär inte för den delen att ett stort mål mat klockan 23 kan vara sämre än klockan 13 exempelvis.
Paul crbb som sagt det.
Diskuterar ämnet med en vän nu och vet inte vad jag ska tro...Är det konstigt att fettinlagringen blir högre vid en rejäl måltid än om du mäter efter en mindre måltid? Nej, just det.
Jag kör på att äta 2-3mål per dag och jag tycker det funkar super nu faktiskt. Minskad hunger över dagen vilket förenklar grymt mycket. Får äta sig riktigt mätt flertalet ggr också. Jag lägger större delen av kcalintaget efter passet och för mig funkar det bra.
Som Fredrik säger, testa och se vad som funkar för dig. Att det ena eller andra sättet på något vis skulle vara bättre än det andra för precis alla tror jag inte på. Tycker det också är överdrivet att gå längre än kcal in vs kcal ut för de flesta, iaf på hobbynivå :)
King Grub
2010-06-05, 14:19
Paul crbb som sagt det.
Allt är korrekt. Men att balansen blir negativ sett över dygnet är inte lika säkert, om ens troligt. Tiden i negativ proteinbalans och positiv fettbalans kanske blir längre, men motsatserna blir också kraftfullare. Och nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte bara hur som helst.
Det finns i alla fall inga belägg för påståenden att fettförlust eller muskeluppbyggnad blir större med ett flertal måltider.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.