handdator

Visa fullständig version : Ont i armbågen, träning


xlv
2010-05-20, 13:15
Har sökt igenom ett antal armbågstrådar utan att hitta ett någotsånär direkt svar, jag är ganska övertygad om att jag har problem med n-ulnaris och undrar om det är ok att träna med lättare vikter i både press och dragövningar (tid är bokad hos kiropraktor men först om två veckor) i väntan på läkarbesök, eller om det är några eller alla övningar som man direkt ska undvika ? med lättare vikter menar jag typ uppvärmningsvikt som man klarar 15-20 reps med. Tacksam för svar då det känns bättre att få göra något på gymet som kan ge lite genomblödning av muskeln istället för att bara pumpa ben.

/M

kjell33
2010-05-20, 13:22
Till läkare går du vid armbrott eller hjärtattack, idrottsskador får naprapat el sjukgymnast med specialinriktning på idrottskador ta hand om. '

Till frågan; det första du bör prova är tio dagars fullständig vila. Har smärtan inte försvunnit då är det dags för naprapat- eller sjukgymnastbesök. Övningar som inte gör ont kan du ju alltid köra men först och främst krävs en diagnos innan ev rehab sätts in. Misstaget de flesta gör är att inte ha tålamod vad gäller vila utan de sätter igång för tidigt men uppslagen skada som följd.

Hade en axelskada förra året som tog nästan fem månader att få bukt med och då räknar jag in tiden jag själv försökte få fixa det hela. Tre naprapatbesök plus lätt rehab, så var jag smärtfri sex veckor senare.

HulkH
2010-05-20, 13:28
Tkr du ska vila 10 dagar som sagt, om det har gått över så kör på. annars så fårru nog ta det lungt.
Kör övningar som inte påfrestar armbågen, ben,mage,rygg o.s.v

xlv
2010-05-20, 18:50
Lyckades få en tid idag till en sjukgymnast/massör och efter lite brytande och testande visade det sej att det med största sannolikhet är bicepsfästet i armbågen som blivit överansträngt. Åtgärd: djupgående massage 2-3 ggr samt endast lättare belastning för genomblödnings skull. Läge att byta till konditionsträning ett tag med andra ord, nåväl det är ju snart strandsäsong så det må ju vara hänt.

Tack för svaren.
/M

lachwa
2010-05-21, 13:58
Jag har också en armbågsskada som vanligt har aldrig någon haft en skada liknande min ^^

Hur som helst blev jag rekommenderad av en duktigt sjukgymnast att först höra av mig till en kiropraktor eftersom min arm även knäpper till, nästan som att den vill låsa sig lite.
Om de anser att jag behöver träning skall jag gå till sjukgymnasten.

Jag har själv kört med lite thai boxing liniment och masserat tills det dragit in och jag tycker att jag läker betydligt snabbare än då jag hade samma skada för 3 år sedan.

Vad menas med lättare belastning för genomblödnings skull?
Innebär det att snabbare läkning?