handdator

Visa fullständig version : Hur mycket förlorar jag på en vecka?


Thapetter
2010-05-19, 22:14
Om vi säger att jag har tränat regelbundet i en ganska så lång tid, sen blir jag sjuk, och kan inte träna någonting utan bara ligger i sängen i en hel vecka...hur mycket förlorar man egentligen på?
Blir det så att du blir fett mycket svagare?

chrilledude
2010-05-19, 22:27
Jag blir alltid starkare efter en vilovecka, vila är alltid bra.

cero
2010-05-19, 22:32
Om vi säger att jag har tränat regelbundet i en ganska så lång tid, sen blir jag sjuk, och kan inte träna någonting utan bara ligger i sängen i en hel vecka...hur mycket förlorar man egentligen på?
Blir det så att du blir fett mycket svagare?

Oroa dig inte. Det kommer absolut inte göra någon skillnad. Skulle det vara så att du tappat ett par kilo i bänken så kommer du vara tillbaks på bena efter ett enstaka pass eller två. Som chrilledude sa, kan det också vara så att du har blivit starkare efter viloveckan. Alltså inget du behöver bry dig om helt enkelt, bara att köra på!

HulkH
2010-05-19, 22:33
som båda ovan, inte mycket alls:) kanske lite i bänken, men det tar du igen snabbt :)

Puttelito
2010-05-19, 22:35
Allt!

Läste det i någon studie som jag inte hittar nu.

EDIT: Precis som andra säger brukar jag själv också ha lite extra att ge efter en bra vilovecka...

Fredrik_S
2010-05-19, 22:35
Oftast blir man starkare när man tar en vilovecka med jämna mellanrum.. Inte helt ovanligt att smarta träningsupplägg innehåller viloveckor nån gång varannan/var tredje månad eller så...
Men man kan ju bli försvagad av att vara sjuk så få inte panik om du inte är lika stark när du kommer tillbaka...

ceejay
2010-05-19, 22:53
beror på kosten. Jag spydde och åt knappt under en vecka och tappade 6-7kg inkl vatten. Tog 2 månader innan jag var tillbaka i mitt max.

L-Sami
2010-05-19, 22:57
Man tappar knappt någonting. Se till att äta ordentligt bara.

JohnRick
2010-05-19, 23:06
Om du de facto skulle vara sängliggande i en vecka hade du nog tappat några uns mer än om du hade rört på dig under din vecka med frånvaro av viktträning.

Donner
2010-05-19, 23:08
Var glad om du kan äta. Ligger med halsfluss och får knappt ner något. Är också orolig men känner att det viktigaste är att bli frisk.

cero
2010-05-20, 00:02
Som sagt, se till att äta ordentligt så ska det inte vara någon fara.

Damien Thorne
2010-05-20, 06:47
Oftast blir man starkare när man tar en vilovecka med jämna mellanrum.. Inte helt ovanligt att smarta träningsupplägg innehåller viloveckor nån gång varannan/var tredje månad eller så...Men man kan ju bli försvagad av att vara sjuk så få inte panik om du inte är lika stark när du kommer tillbaka...

Det finns även många träningsupplägg där man tränar hårt i 3 veckor, sen vilar man en vecka, sen tränar 3 veckor hårt igen, osv...

Robban
2010-05-20, 07:05
Du tappar inga muskler iaf. Du kan tappa lite fart, viktvana, nervbaning eller vad vi nu ska kalla det.

fiskebulle
2010-05-20, 08:47
Du tappar inga muskler iaf. Du kan tappa lite fart, viktvana, nervbaning eller vad vi nu ska kalla det.

Om man enligt TS scenario blir sängliggande i 1 vecka så lär man hinna tappa muskler också. Förra sommaren låg jag magsjuk i nästan en hel vecka. Har aldrig känt mig eller varit så svag. Det tog lång tid att komma tillbaka helt och hållet.

svennebanan
2010-05-20, 08:58
Om man enligt TS scenario blir sängliggande i 1 vecka så lär man hinna tappa muskler också. Förra sommaren låg jag magsjuk i nästan en hel vecka. Har aldrig känt mig eller varit så svag. Det tog lång tid att komma tillbaka helt och hållet.

Att man känner sig svag kan ju bero på annat än att man faktiskt blivit svagare. Reserverar mig för fel, men har för mig att krub sagt 2 veckor vid ICKE sängliggande innan man börjar tappa massa.

Robban
2010-05-20, 09:08
Om man enligt TS scenario blir sängliggande i 1 vecka så lär man hinna tappa muskler också. Förra sommaren låg jag magsjuk i nästan en hel vecka. Har aldrig känt mig eller varit så svag. Det tog lång tid att komma tillbaka helt och hållet.

Glykogen och vätska t ex. Jag lovar att musklerna(köttet) är intakta.

Pepz
2010-05-20, 09:12
som båda ovan, inte mycket alls:) kanske lite i bänken, men det tar du igen snabbt :)

varför skulle man tappa mer i bänk än i någon annan övning?

King Grub
2010-05-20, 09:20
I sängläge har reell muskelförlust inträtt inom 72 timmar, om inga andra åtgärder (som aminosyresupplementering) sätts in.

atrophic processes are evoked rapidly and within 72 hr of unloading

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/90558.2008v1

prOtotype
2010-05-20, 10:10
Om man enligt TS scenario blir sängliggande i 1 vecka så lär man hinna tappa muskler också. Förra sommaren låg jag magsjuk i nästan en hel vecka. Har aldrig känt mig eller varit så svag. Det tog lång tid att komma tillbaka helt och hållet.

Skillnad på om du är magsjuk och ligger på ett brutalt kcalunderskott och inte får i dig något protein också.

En ordentligt förkylning behöver ju inte hindra en från att käka bra.

stolpskott
2010-05-20, 10:12
I sängläge har reell muskelförlust inträtt inom 72 timmar, om inga andra åtgärder (som aminosyresupplementering) sätts in.



http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/90558.2008v1

Kan man påverka det, eller sätter kroppen in det rent slumpartat?

fiskebulle
2010-05-20, 10:13
Skillnad på om du är magsjuk och ligger på ett brutalt kcalunderskott och inte får i dig något protein också.

En ordentligt förkylning behöver ju inte hindra en från att käka bra.

Tja, det beror väl på hur man tolkar TS. Han skriver sängliggande, när jag är sängliggande så är jag antagligen väldigt sjuk och då hamnar helt klart kosten i riskzonen.

Robban
2010-05-20, 10:16
Snart kommer väl några tips om att man ska ta eaa för hindra att musklerna ramlar sönder och ett års träning gått förlorad. :D

HulkH
2010-05-20, 10:22
Har man tex influensan, så har man inte så stor aptit^^

Medusa
2010-05-20, 10:23
Har man tex influensan, så har man inte så stor aptit^^

då kanske man får tvinga i sig mat på något sätt om det är så viktigt för personen att inte förlora muskler.. *cry*

fiskebulle
2010-05-20, 10:27
då kanske man får tvinga i sig mat på något sätt om det är så viktigt för personen att inte förlora muskler.. *cry*

Och så spyr man upp den 1,5 minut senare :P

Yllegarn
2010-05-20, 10:35
Och så spyr man upp den 1,5 minut senare :P

Man får väl göra som gravida, enbart äta det man faktiskt kan behålla?

Även om det innebär varma mackor och kexchoklad i en vecka. *cupid*

Medusa
2010-05-20, 10:41
Och så spyr man upp den 1,5 minut senare :P

"THERE ARE CALORIES IN THAT PUKE SON! DIG IN!" :naughty:

fiskebulle
2010-05-20, 10:43
"THERE ARE CALORIES IN THAT PUKE SON! DIG IN!" :naughty:

Aww man! Jag ska käka lunch strax. Det var fan inte roligt.

Robbban77
2010-05-20, 15:58
Sålänge du inte blir sjuk som jag blev för ett tag sedan, spydde kanske 5 gånger/ timmar i 5 dagar och livnärde mig på vätseersättning som sedan kom upp igen.. gick ner 5 - 6 kg, ultimate deff på både fett och muskler då dock..:P

2FAST4U
2010-05-20, 19:07
läste att några sa att "du kanske tappar lite i bänk"
Varför är bänk speciellt?:confused: :)

fiskebulle
2010-05-21, 08:39
läste att några sa att "du kanske tappar lite i bänk"
Varför är bänk speciellt?:confused: :)

Det är det nog inte. Men kanske lite mera märkbart. Jag har iofs hört att vissa tappar sin maxstyrka snabbare i bänk än i marklyft, kanske har med att göra att man sällan utför liknande övningar i det vardagliga livet. Eller att man tappar viktvanan.

snej
2010-05-21, 08:47
Ingenting. Jag är alltid starkare efter att varit borta en vecka.

King Grub
2010-05-21, 09:53
Ingenting. Jag är alltid starkare efter att varit borta en vecka.

Efter en vecka tillbringad i sängen?

fiskebulle
2010-05-21, 11:02
Efter en vecka tillbringad i sängen?

Det är svårt att läsa #1!

ha:cl
2010-05-21, 11:21
som båda ovan, inte mycket alls:) kanske lite i bänken, men det tar du igen snabbt :)

Haha, aa det är ju bara i bänken du isåfall tappar!