handdator

Visa fullständig version : Brukar må allt för illa efter tunga benpress/knäböjj


Padda
2010-05-19, 20:39
Är det någon mer än jag som upplever att det inte funkar alls att köra benpress/knäböj annat än som sista övning under passet?

Har tränat i ca 1.5 år och allt eftersom jag kände mig säkrare, bättre balans osv har jag börjat köra så tungt jag kan på 10-12x3-4. Men jag har insett att jag måste lägga detta sist på passet, alltid, oavsett övrigt upplägg, möjligtvis näst sist om jag kör lite lättare pga en omotiverande dag. Annars mår jag efteråt extremt illa, om jag fortsätter med andra övningar innom 5-10 minuter kommer jag i många fall garanterat spy.

Även nu då jag testar nautilus metoden, då jag bara kör ett set benpress så kan jag omöjligtvis lägga detta tidigt i passet, vilket tydligen är iden att man ska göra i själva metoden.
(Detta gäller ju självklart alla övriga tunga benövningar som kan vara involverade också)

Är det vanligt att det tar såhär illa, upplever andra det som jag?
Är jag känslig eller är mina benpressar fruktansvärt hardcore?

stridis
2010-05-19, 20:49
Du drar på dig mjölksyra och eller glömmer att andas?

Hur lång vila? Hur känns det i kroppen? Tror du att det skulle bli bättre ifall du skulle köra lågreps?

mixedskills
2010-05-19, 20:49
För dålig kondition? Druckit för dåligt innan\under passet? Ätit för tätt inpå passet? Slipper du illamående om du kör tyngre och därmed färre reps?
10-12 reps i de övningarna är ju inte att leka med. Själv pallar jag bara 6-8 reps sen blir det bara konditionsträning av alltihop.

Anders The Peak
2010-05-19, 20:58
Jag tror att du taxar ut musklerna för mycket. Pröva att köra färre reps kanske 4-6 * 3-4 set och känn om inte det blir behagligare för dig. Att köra tungt på 10-12 reps är hårt om man har en stor andel snabba muskelfibrer eller dålig kondition.

HulkH
2010-05-19, 21:05
Hmm, illamående kan ju komma när man tar i mycket. men varje gång låter lite skumt

frong
2010-05-19, 21:14
Samma för mig faktiskt, fy fan... Blir helt dåsig och känns som jag ska spy.

Gigolo
2010-05-19, 23:04
Känner igen det här. Fick avbryta ett pass efter första övningen då jag höll på att svimma. Det var just i benpressen. Brukar må riktigt kass efter leg extensions också

Fredrik_S
2010-05-19, 23:31
kör man 30-48 tunga repetitioner benböj så blir det nog enda övningen man orkar lägga krut på... möjligtvis lättare bensparkar eller något sånt efteråt men inte mycket mer.
10-12 reps per set är brutalt i en sån övning...

Brinken
2010-05-20, 04:50
Jag brukar må dåligt efter nästan alla tunga benpass.. Känns som jag får akut feber, frossa och illamående. Tränar alltid på Tom mage (EAA och PWO) på morgonen.. Spelar ingen roll vilka övningar, men kör jag tungt (4-6 reps) blire så.. Inga problem resten av dagarna i veckan/med andra muskelgrupper och inga problem vid konditionsträning, men just ben.. Mkt märkligt e det!

r1kkie
2010-05-20, 07:46
Min polare hade samma problem förut eller tom värre. Han spydde efter varje gång han hade kört benpressen i säkert 2 månaders tid. Han har dock slutat med de, vet inte varför tyvärr... :S

Vanish
2010-05-20, 07:51
Det med att man känner sig svimfärdig känns igen. Men jag tror för just mig att det beror på att jag inte andas ordentligt under benböj som jag gör i andra övningar. Får då också känslan av att svimma, allt snurrar och kan tom känna av lite att jag kan behöva spy. Men jag försöker sitta på huk i en minut så är det borta sen! =)

minishcap
2010-05-20, 08:12
Jag blir inte det. Men morgonen efter kan jag knappt ta mig ur sängen för benen känns så köttigt tunga och träningsvärken är brutal.

fiskebulle
2010-05-20, 08:27
Jag har spytt ett par gånger efter benpasset. Det känns som att kombinationen utav knäböj, utfallsgång och magträning ibland blir liite för mycket.

zteve
2010-05-20, 16:59
Sitter just nu hemma och återhämtar mig efter ett sådant pass. Körde 12or i böjen och benpressen och höll fan på att dö efteråt haha. Som vissa säger här uppe så är det kanske inte så optimalt att ligga och högreppa i så tunga övningar. Problemet försvinner iallafall för mig om jag kör 4-6 reps istället:)

Brickhead
2010-05-20, 17:29
Jag har spytt ett par gånger efter benpasset. Det känns som att kombinationen utav knäböj, utfallsgång och magträning ibland blir liite för mycket.

Ja, att träna magen efter benen kan bli riktigt illa om man mår illa, egen erfarenhet bland annat.

Kan själv må illa efter benträning, ska nog försöka med lite mer lågreps, det kan kännas bättre då.

JakeShaft
2010-05-20, 17:42
Själv blir jag snurrig, vinglig och illamående av knäböj då min kondition inte är på top. Har mitt fokus varit på löpning ett tag försvinner i princip mina "böackouts" helt.

Jag tror hårt på att bättre andning eller bättre kondition kan underlätta mycket.

Padda
2010-05-20, 18:58
Tack för svaren.
Min kondition är egentligen under all kritik så det kan mycket väl vara det största felet. Ska testa att sänka antalet reps och se vad som händer. Sedan ska även konditionen tränas upp under sommaren:)

Robban
2010-05-20, 19:25
Sitter just nu hemma och återhämtar mig efter ett sådant pass. Körde 12or i böjen och benpressen och höll fan på att dö efteråt haha. Som vissa säger här uppe så är det kanske inte så optimalt att ligga och högreppa i så tunga övningar. Problemet försvinner iallafall för mig om jag kör 4-6 reps istället:)

Light weight baby! :)