handdator

Visa fullständig version : Hjälp Fet-Erik med projekt!


Feterik
2010-05-19, 19:14
Hej allesammans!

Kul med ett forum där det verkar finnas många kunniga individer. Jag är precis ny här och tänkte be er om lite hjälp. Jag har tränat ganska mycket senaste tiden. (Från och med Sep -09) Skulle gissa att jag varit på gymmet cirka 120 ggr under den perioden, så ganska intensivt ändå. Känner att det har påverkat mina stuider på ett positivt sätt då jag fått göra av med lite aggresioner på gymmet istället för i teoriböckerna.

Men under hela april månad var jag på "semester" hemma på Gotland och gick upp cirka 6 kilo under den perioden. Ingen träning och mycket skitmat. Tråkigt då jag precis blivit av med mycket fett sen somras.. Men jag bestämde mig för att ta tag i det och starta detta projekt. http://feterik.blogg.se där jag ska försöka bli rippad på ett snabbt sätt. Som jag skriver i bloggen så är jag ingen expert av dieter och hård träning så jag har tagit åt mig av tips och råd från andra blandat med saker jag läst mig till.

Det jag nu är väldigt fundersam över är att trots ett kraftigt underskott på cirka 1500kcal om dagen så tycks jag inte gå ner i vikt? Vad kan det bero på? *gah!*

Kika gärna in bloggen och lämna åsikter och tips. Visserligen bara någon vecka kvar av det "offentliga" projektet men jag lär mig mer gärna inför kommande träning.

Tack på förhand! :thumbup:

Erik Svedberg

http://feterik.blogg.se

thethoos
2010-05-19, 19:17
Om du inte går ner vid 1500kcal underskott så har du inte ett underskott. Du har räknat fel. gör om gör rätt.

Feterik
2010-05-19, 19:23
Om du inte går ner vid 1500kcal underskott så har du inte ett underskott. Du har räknat fel. gör om gör rätt.

Jag ligger helt säkert på ett genomsnitt på 1500kcal om dagen. Har räknat flera gånger och landar ibland på 1800 ibland på 1300. Men jag ska ta ditt råd och räkna helt exakt imorgon. Skriver upp allt jag äter under dagen så summerar jag på kvällen.

forslund
2010-05-19, 19:25
Hur länge har vikten stått stilla? Det är inte ovanligt att personer, trots energiunderskott, står still i vikt i upp till ett par veckor pga. vatten. Helt plötsligt släpper det och du rasar ett par kilon väldigt snabbt.

Feterik
2010-05-19, 19:28
Hur länge har vikten stått stilla? Det är inte ovanligt att personer, trots energiunderskott, står still i vikt i upp till ett par veckor pga. vatten. Helt plötsligt släpper det och du rasar ett par kilon väldigt snabbt.

Cirka 3 veckor. Kanske är för kort tid?

eiri
2010-05-19, 19:30
Hm testa fixa DietistXP, skriv in på morgonen ALLT du vill äta under dagen, sen äter du det och ABSOLUT inget annat. Och väg maten också om du nu inte redan gör det.

omnibus
2010-05-19, 19:30
Bara av att läsa lite på din blogg verkar du besitta noll kunskap om hur du bör äta för att gå ner i vikt och du verkar ha gått på alla myter om att fett gör dig fet, ät inte kolhydrater sent, ätardag för att inte gå in i svältläge osv. Sök runt här på forumet så ska du se att det inte är så märkvärdigt egentligen.

forslund
2010-05-19, 19:48
Cirka 3 veckor. Kanske är för kort tid?

Om du är helt säker att du ligger på underskott så kommer du gå ner i vikt. Ge det någon vecka eller två till. Går du inte ner, ja, då får du ta en koll på ditt upplägg och revidera.

Det är inte så enkelt att "den här veckan har jag haft ett underskott på 500 kcal/dag och det kommer visa 0.5 kg viktnedgång på vågen".
Hur mycket du dricker, hur varmt det är ute, hur mycket du saltar maten, vad du äter, när, hur mycket du rör på dig, hur mycket kläder du har på dig etc.

Feterik
2010-05-19, 20:11
Bara av att läsa lite på din blogg verkar du besitta noll kunskap om hur du bör äta för att gå ner i vikt och du verkar ha gått på alla myter om att fett gör dig fet, ät inte kolhydrater sent, ätardag för att inte gå in i svältläge osv. Sök runt här på forumet så ska du se att det inte är så märkvärdigt egentligen.

Absolut ska jag göra det. Men som jag sa innan, jag har inge vidare koll på sånt här. Därför jag frågar om tips och råd.

Om du är helt säker att du ligger på underskott så kommer du gå ner i vikt. Ge det någon vecka eller två till. Går du inte ner, ja, då får du ta en koll på ditt upplägg och revidera.

Det är inte så enkelt att "den här veckan har jag haft ett underskott på 500 kcal/dag och det kommer visa 0.5 kg viktnedgång på vågen".
Hur mycket du dricker, hur varmt det är ute, hur mycket du saltar maten, vad du äter, när, hur mycket du rör på dig, hur mycket kläder du har på dig etc.

Okej, jag förstår. Tack så mycket!

TehSaxo
2010-05-19, 20:20
Såg nyligen en dokumentär på SVTs hemsida om bantning etc, det var en ganska känd kvinna som trodde att hon hade dålig ämnesomsättning. Dom bad henne skriva ner vad hon åt och hon hamna på över 3000kcal, hon trodde hon käka runt 1100 om jag minns rätt. ;)

Skriv ner vad du äter, direkt efter att du ätit färdigt(viktigt!), gör det i några dar och räkna ut kcal. :)

Feterik
2010-05-20, 07:27
Hur länge har vikten stått stilla? Det är inte ovanligt att personer, trots energiunderskott, står still i vikt i upp till ett par veckor pga. vatten. Helt plötsligt släpper det och du rasar ett par kilon väldigt snabbt.

Förresten, det du säger om vatten. Det senaste 5 dagarna har jag börjat svettas väldigt kraftigt på gymmet. Har aldrig tidigare haft problem med detta, visst blir man svettig efter ett pass. Men nu rinner det om mitt ansikte efter i princip varje övning. Kan det vara vattnet som lämnar kroppen? Har slutat med Creatin för cirka 1 vecka sen.

Såg nyligen en dokumentär på SVTs hemsida om bantning etc, det var en ganska känd kvinna som trodde att hon hade dålig ämnesomsättning. Dom bad henne skriva ner vad hon åt och hon hamna på över 3000kcal, hon trodde hon käka runt 1100 om jag minns rätt. ;)

Skriv ner vad du äter, direkt efter att du ätit färdigt(viktigt!), gör det i några dar och räkna ut kcal. :)

Haha, det lät ju lite skumt. Visst kan jag räknat fel, men inte så mycket. Men jag ska ta och kolla över det idag. Ska räkna ihop allt jag äter så återkommer jag med resultatet ikväll.

forslund
2010-05-20, 08:34
Förresten, det du säger om vatten. Det senaste 5 dagarna har jag börjat svettas väldigt kraftigt på gymmet. Har aldrig tidigare haft problem med detta, visst blir man svettig efter ett pass. Men nu rinner det om mitt ansikte efter i princip varje övning. Kan det vara vattnet som lämnar kroppen? Har slutat med Creatin för cirka 1 vecka sen.

Jag kan inte tillräckligt om kreatin för att uttala mig. Får hoppas att någon kikar in i tråden som kan.
Men det kan ju bara ha att göra med att det är varmare ute och således är varmare i gymmet. Det har jag märkt av i mitt gym, i alla fall.

Annars kan du ju berätta om hur du väger din mat. Väger du pastan kokt/okokt? Skinkan stekt/ostekt? Använder du smör/margarin när du steker? Räknar du med det i din kaloribudget? Ringlar du olja över salladen? Räknar du med den isåfall? osv.
Har du mjölk i kaffet? Räknar du allt du äter? Att köra på "äh, en apelsin har så lite kalorier så det behöver jag inte räkna, bara jag räknar resten" kan i slutet av dagen betyda skillnaden på energibalans och underskott.

Feterik
2010-05-20, 09:22
Jag kan inte tillräckligt om kreatin för att uttala mig. Får hoppas att någon kikar in i tråden som kan.
Men det kan ju bara ha att göra med att det är varmare ute och således är varmare i gymmet. Det har jag märkt av i mitt gym, i alla fall.

Annars kan du ju berätta om hur du väger din mat. Väger du pastan kokt/okokt? Skinkan stekt/ostekt? Använder du smör/margarin när du steker? Räknar du med det i din kaloribudget? Ringlar du olja över salladen? Räknar du med den isåfall? osv.
Har du mjölk i kaffet? Räknar du allt du äter? Att köra på "äh, en apelsin har så lite kalorier så det behöver jag inte räkna, bara jag räknar resten" kan i slutet av dagen betyda skillnaden på energibalans och underskott.

Nej jag har faktiskt inte vägt maten exakt. Har kört på känsla, 1 dl havregryn har jag räknat som 100g till exempel. Vilket egentligen väger mindre, räknar med allt och avrundar det uppåt med marginal. Det ända som jag har ganska dålig koll på vad det väger är väl kyckling innerfilén. Men där räknar jag 100 g per filé. Innerfilén är ju betydligt mindre än vanliga filén..

Men så fort csn pengarna rullar in ska jag köpa mig en köksvåg för att vara exakt. Annars har jag avläst på förpackningarna hur mycket det innehåller och delat jämt utöver olika måltider. När jag steker mat änvänder jag så lite steksmör som möjligt, en klick mindre än en enkrona räcker gott och väl. Men det kanske är mycket?

rooz
2010-05-20, 10:47
bara av att läsa lite på din blogg verkar du besitta noll kunskap om hur du bör äta för att gå ner i vikt och du verkar ha gått på alla myter om att fett gör dig fet, ät inte kolhydrater sent, ätardag för att inte gå in i svältläge osv. Sök runt här på forumet så ska du se att det inte är så märkvärdigt egentligen.

+1

HulkH
2010-05-20, 11:15
Bara av att läsa lite på din blogg verkar du besitta noll kunskap om hur du bör äta för att gå ner i vikt och du verkar ha gått på alla myter om att fett gör dig fet, ät inte kolhydrater sent, ätardag för att inte gå in i svältläge osv. Sök runt här på forumet så ska du se att det inte är så märkvärdigt egentligen.

1+. Gör om gör rätt ;)

Feterik
2010-05-20, 11:55
+1

1+. Gör om gör rätt ;)

Tydligen verkar jag gjort fel på alla sätt vad jag förstår? Men av det jag läst här på forumet så borde jag ändå gått ner i vikt för jag har haft ett kraftigt underskott dagligen. Att jag gått på alla myter kring viktnedgång kan ju knappast påverka det?

Men lär sig av sina misstag? Inte av era nedlåtande kommentarer..

kalaskonrad
2010-05-20, 11:58
1dl havregryn väger väl för övrigt runt 33g om inte mitt huvud spelar mig ett spratt och en kyckling filé kan ju vara allt ifrån 50-400g typ? (I de förpackningar jag köper dem i iaf) så det blir ju en enorm skillnad i kcal

Shifter
2010-05-20, 14:04
Orkar inte läsa allt på bloggen men jag skumma lite och såg att du har haft "Fet-Erikdag".
Vet inte hur ofta du har sådana men det är väldigt lätt att man underskattar hur mkt extra kalorier man kan få i sig på fridagar/ätardagar så ska man ha det bör man sansa sig lite för en sådan dag kan lätt sabba en veckas diet.

rooz
2010-05-21, 07:32
Tydligen verkar jag gjort fel på alla sätt vad jag förstår? Men av det jag läst här på forumet så borde jag ändå gått ner i vikt för jag har haft ett kraftigt underskott dagligen. Att jag gått på alla myter kring viktnedgång kan ju knappast påverka det?

Men lär sig av sina misstag? Inte av era nedlåtande kommentarer..
För veta att man gjort fel måste någon påpeka det..

Av det jag läste på bloggen så känns det som du har ganska dålig koll på vad du ska stoppa i dig helt ärligt. Men vad vet jag..

Feterik
2010-05-21, 15:52
För veta att man gjort fel måste någon påpeka det..

Av det jag läste på bloggen så känns det som du har ganska dålig koll på vad du ska stoppa i dig helt ärligt. Men vad vet jag..

Givetvis! Kritik är alltid bra, men det är ofta framförandet som avgör vidare det är bra eller dåligt. :)

Men har du något konkret exempel på vad du menar med "dåligt". Jag är ju här för att lära mig.

No hard feelings! :thumbup:

Bert Stare
2010-05-21, 16:29
Om jag var du skulle jag köpa mig en matvåg och väga allt du äter så du vet exakt hur mycket kalorier du får i dig.

avocado
2010-05-21, 22:24
Men har du något konkret exempel på vad du menar med "dåligt". Jag är ju här för att lära mig.
Jag tar mig friheten med ett litet axplock från vad du skrivit som jag inte fullt ut skulle gå i god för. Min ton kanske låter hård men jag försöker vara saklig och besvara det jag inte håller med om, så inget illa menat.

Vissa övningar kör jag 3 set X 8 rep, till exempel bröst, där jag vill växa. Magen däremot kör jag ofta 3 set X 15 rep för att inte riskera att få "bullmagen". Det jag är ute efter är en slimmad kropp, men ändå större än en fotbollsspelare till exempel. Brad Pitt i Snatch är ett bra ideal! Därför kör inte riktigt på "växa max" men inte heller "långa smala" muskler. Är du med hur jag menar?
Muskler blir större eller mindre, formas inte. Att få en mage som en bulle är mer förknippat med att bruka olagliga preparat som får organ inuti kroppen att växa.


Kosten vid träning är väldigt personlig och varierar kraftigt från olika individer. Vissa har mycket bra ämnesomsättning och kan trycka i sig hur mycket som helst utan att lägga på sig något alls medans vissa tar i princip åt sig allt det man äter och går snabbt upp i vikt.

Det kan skilja en del mellan personer men detta är en stor överdrift.
Den enda stora delen kolhydrater jag får i mig är vid frukost då jag äter en tallrik havregrynsgröt. Men eftersom det är till frukost hinner jag bränna upp det under dagen och det hinner aldrig lägga sig som "fettreserv". Den tredje delen är fett, jag försöker få i mig nyttiga fetter som nötter och avocado till exempel. Men aldrig mer än 45g per dag då det lägger sig i "fettreserven".

Ät din mat när du känner för det och att överskrida 45g fett per dag lägger sig inte i någon fettreserv såvida du inte är på kaloriöverskott.

En annan viktigt sak för ämnesomsättningen är en kontinuerlig energipåfyllning. För att kroppen aldrig ska få "spara" energi som fett så äter jag var tredje timme. Mer om detta snart när jag förklarar hur en vanlig dags kost ser ut för mig. När man följer denna kost tillräckligt länge kommer kroppen att känna att den nästan inte får några kolhydrater och det resulterar i att den succesivt ställer om mot svältläge och vill börja spara på energi. Detta är något som jag vill undvika. Därför har jag en dag i veckan då jag äter precis det jag vill, pizza, godis, pasta hamburgare etc.. En så kallad Hög-kolhydratdag, detta "lurar" kroppen då den ställer tillbaka till vanligt läge och sparar ingen energi längre. Skönt, då man alltid har en lördag av gott att se fram emot. Det finns inte en människa på jorden som blivit fet av att äta onyttigt en gång i veckan.

Att äta var tredje timme är inte viktigt för ämnesomsättningen. Ätardagar motverkar inte svältläge på det sätt du tror. Att ingen skulle bli fet på att äta onyttigt en gång i veckan beror ju självfallet på hur många kalorier man får i sig och inte om det nu är av onyttig kost.


Om man löper så bryter man ner musklerna och bygger upp konditionsmuskler istället. Så snabb gång på morgonen innan frukost (Kom ihåg att dricka mycket vatten!) är det bästa sättet att bli "hård" i kroppen.

Visst påverkar konditionsträning dina muskler negativt men hur mycket går inte att säga. Och att gå innan frukost och dricka mycket vatten kan vara det bästa sättet får några att bli hård i kroppen men behöver inte vara det för alla.

Nej jag har faktiskt inte vägt maten exakt. Har kört på känsla.

Jag ligger helt säkert på ett genomsnitt på 1500kcal om dagen. Har räknat flera gånger och landar ibland på 1800 ibland på 1300. Men jag ska ta ditt råd och räkna helt exakt imorgon. Skriver upp allt jag äter under dagen så summerar jag på kvällen.

Jag tror att boven i din uteblivna viktnedgång trots att du ligger på 1500 kalorier om dagen är att du bara höftar dina kalorier. Samtidigt har så fuskar du en del och du skriver att du får dåligt samvete av att du åt glass och godis som du inte borde ha gjort, men nästa dag har du Feterik-dagen igen och där äter du med gott samvete. Att både höfta det man äter samtidigt som man kanske äter lite för mycket på sina ätardagar kan förstöra många dagars underskott.

Feterik
2010-05-22, 17:47
Oj, det här var mycket! Tack för att du tagit dig tid att läsa det jag skrivit. Jag uppskattar att du förklarar hur det ligger till. Jag är med på vad du säger och suger i mig kunskapen.. Innan jag gör något sånt här igen ska jag läsa på mer. Detta projekt gjorde jag på sidan av plugget och har i princip bara försökt med kunskap av erfarenheter och tips.

Det kan nog vara mycket möjligt att mitt kaloriintag kan ligga lite över 1500 kcal per dag på grund av att jag inte väger allt. Men absolut inte mer än 2000kcal vilket ändå ger ett bra underskott. Av det du läst som fusk så har det faktiskt bara hänt den kvällen jag åt glass :) Annars har jag faktiskt hållt mig. Så anledningen till den reducerade viktnedgången hoppas jag beror på att jag hamnat på en så kallad "platå" som det talats om.

Sen det där med svältdagen har jag förstått att det inte riktigt var som jag trott. Men som sagt, jag har redan nu bättre förståelse för hur det ligger till och bugar och bockar alla tips och råd jag får.

Tack!

Happysmiley
2010-06-20, 10:14
Som någon nämnde i din blogg är det ju inte vikten utan fettprocenten som räknas. Tänk på att du under dessa 4 veckor har byggt muskler också.

Makrofagen
2010-06-22, 14:42
Jag undrar mest varför du kallar dig "feterik"?! Blev lite besviken när jag såg dina bilder. Trodde att du var någon som verkligen behövde hjälp att gå ner i vikt.