handdator

Visa fullständig version : Bränsle till träningspasset


Skrollovicz
2010-05-19, 17:36
Hur lång tid innan träningen måste man förlägga ett mål för att energin där i ska kunna användas som bränsle till träningen? Anledningen till att jag frågar är att jag brukar ligga lågt på kolhydrater målet före träning, och då äter jag fyra timmar innan passet. Skulle helt enkelt vara bra att bli varse om jag borde höja kolhydratintaget vid det målet för att bättra på min prestationsförmåga.

Gjorde ett sök men fann inget.

z_bumbi
2010-05-19, 17:53
Precis innan.

Skrollovicz
2010-05-19, 18:39
Precis innan.
Du tänker på sockerlösning? Jag talar om ett mål fast föda innehållandes kolhydrat, fett och protein...

Sverker
2010-05-19, 18:46
Äter du kolhydraterna EFTER träningspasset är chansen stor att de bildar glykogen i de tränade musklerna.
Gör du inget annat kommer de att sitta där tills nästa träningspass.

Skrollovicz
2010-05-19, 18:55
Sverker, är det således helt okej att äta mindre kolhydrat och mer fett målet innan träning, om man gör som du säger laddar ordentligt efter varje pass? Det passar mig betydligt bättre att hålla igen lite på ett av dagens mål så att jag kan äta desto mer på mina övriga mål.

Sverker
2010-05-19, 19:01
Det är säkert helt OK att göra så. Styrketräning tar främst på muskelglykogenet.
Upplever du en dipp i koncentrationen/humöret är det blodsockret som går i botten. Då är säkert z_bumbis tips det rätta.

z_bumbi
2010-05-20, 06:56
Du tänker på sockerlösning? Jag talar om ett mål fast föda innehållandes kolhydrat, fett och protein...

Nej jag menar vanlig mat, det tar inte många minuter för att få ut glukos i blodet och när det väl har skett så har du också konstant tillförsel under hela passet

Skrollovicz
2010-05-21, 06:49
Nej jag menar vanlig mat, det tar inte många minuter för att få ut glukos i blodet och när det väl har skett så har du också konstant tillförsel under hela passet

Okej, jag är med på hur du menar.

Om jag omformulerar frågan till hur länge före ett pass måste man äta för att måltiden ska hinna lagras till muskelglykogen, vad blir svaret då? :)