handdator

Visa fullständig version : Vassleproteinkoncentrat


trulsa
2010-05-19, 17:26
Tjabba! En polare jobbar som försäljare på ett företag, vars fabrik för tillfället tillverkar vassleproteinkoncentrat. Han fick 2kg gratis prover av proteinpulvret och gav det till mig, tillsammans med en produktspecifikation:

Näringsvärde per 100g
Kolhydrat: 4g
Protein: 78g
Fett: 8g
Salt: 5g
Energi: 400kcal / 1690kj

Om jag vill ha mer proteinpulver får jag betala 98kr/kg för det, vilket är priset som fabriken säljer det till företag för. Nu till frågan, är det värt att lägga 98kr/kg på detta proteinpulvret? Värt att tillägga är att smaken är neutral, dvs jag måste blanda i funlight för att undvika den hemska smaken.

Mvh

MrBulk
2010-05-19, 17:33
Jag tycker att kollos för 125kr/kg med olika smaker som man kan variera mellan är klart värt 27:- extra.

Apjavel
2010-05-19, 17:52
Handlar du 10 kg hos din vän så sparar du 270 kr jämfört med kollos protein. Köper du 100 kg sparar du 2700 kr. Det är upp till dig.

Nils.R
2010-05-19, 17:57
Det du kan göra med det neutrala är ju ifall du lagar mat eller bakar med proteinpulver och vill använda ett som inte smaksätter bakverket/maten.
Men till träning skulle jag nog lägga det lilla extra för att få ett med smak.

1992_08
2010-05-19, 18:06
nu får det ju vara lite skärpning ;) jag tar gärna det där neutrala proteinet

Smakar mjölk faktiskt :)

Men köp båda två ? , ibland kan det vara skönt å omväxling variera sig,

Man märker verkligen att smakerna blir starkare efter kört neutralt ;P

Sverker
2010-05-19, 18:51
Är pulvret instanticerat så att det går att lösa upp i vatten ?

Risken är att det inte är behandlat och bara bildar tjocka klumpar, som du måste mosa med gaffel.

trulsa
2010-05-19, 21:06
Testade precis en DL med vatten, smakade förjävligt! Tog dock i lite funlight så blev det genast mycket bättre :D

Så här står det på specifikationen: Vassleproteinkoncentrat med högt näringsvärde och goda lösningsegenskaper, innehåller Vassleprotien och Sojalecithin (E522)

Vafan, soja?

Sverker
2010-05-20, 05:56
Ja du använder sojalecithin i många pulverprodukter för att göra dem mer lättlösliga. Titta på O´boy. Finns det säkert med lecithin. Det finns garanterat med i alla margariner. Lecithin fungerar som emulgator, som ett slags tvål.


Ifall det kan starta någon allergisk reaktion vet jag faktiskt inte. Tråkigt för våra sojaallergiker ifall de inte kan använda många pulverprodukter.




Var kommer sojalecithinet ifrån ?
Det kommer som biprodukt när man tvättar sojaolja. Man tvättar helt enkelt oljan med vatten och får bort lecithinet.

Langster
2010-05-20, 07:48
98 kr/kg för ett icke smaksatt pulver med relativt låg proteinhalt är INTE billigt.
Du kan köpa bättre och smaksatta pulver för samma kilopris om du köper lite mer av det.

Bara att kolla runt lite...