handdator

Visa fullständig version : Smärtande handled.


Scoffan
2010-05-19, 16:47
Kön: Man

Ålder: 22

Längd och vikt. 183 76kg

Smärtbeskrivning:
Smärtan uppkommer vid pressövningar, första gången för ett par veckor sedan från att ha varit helt problemfri. Främst bänkpress, dips och axelpress (stång) är besvärande. De övningar jag kan göra utan allt för mycket besvär är hantelpress för både axlar och bröst, tror det är för att jag har möjlighet till att vinkla handlederna (handleden är vinklad snett så att tummen ligger i en högre position). Handleden smärtar under hela lyftet men främst när jag släpper ner vikterna då hugger det till ordentligt, i övriga vardagen känner jag inte av någon smärta alls.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Jag hade börjat köra lågreps med högre intensitet än tidigare har dock ändrat tillbaka p.g.a. besvären, jag har hela tiden kört bänk 2gånger i veckan.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Jag testade det senast, gav dock ingen effekt, kan lägga till att jag i.o.f. aldrig har fått någon effekt av alvedon etc. vare sig det gäller huvudverk, feber eller smärta.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Nix, ingen diagnos, har dock gått tillbaka till lätta repetitioner och funderar på att införskaffa ett par lindor.

Scoffan
2010-05-19, 19:56
Update:

När jag klämmer på armen så är den väldigt öm på det rödmarkerade området (nära skelettet på insidan av armen). Det svartmarkerade området är det som gör ont när armen används. F.ö. så gjorde det lite ont på dagens ryggpass också, så får bli ett träningsuppehåll. *cry*

christian9
2010-05-20, 00:47
Hehe, har precis tillfrisknat från exakt samma symptom.

Det är nästan säkert en inflammation du har, i mitt fall troligen i fästet för flexor carpi radialis (enligt en allmänläkare). För mig började det som en lätt känning bara och blev sen gradvis värre under minst en månads tid, tills jag tillslut kom till en punkt där det gjorde så ont under ett bänkpass att jag var tvungen att hojta på hjälp för att lägga tillbaks stången i racket igen (hade den alltså uppe på raka armar, klarade bara inte av att pendla bak med armarna för att lägga den ifrån mig).

Jag gick tillslut till sjukhuset med det, där dom klämde lite på armen och gjorde några enkla känsel- och rörelsetester för att sedan ge mig diagnosen. Jag fick starka NSAID tabletter att äta i två veckor och blev tillsagd att vila armen från gymmet under den tiden, samt att börja på väldigt lätta vikter igen när jag drar igång. Gjorde så, och har sedan ökat gradvis igen och det är faktiskt inte förräns nu - 6 veckor senare - som jag känner mig fri från besvären igen (har nyss kommit hem från ett bänkpass på vikter om 8RM helt utan att känna av det :)).

Eftersom jag gick med mitt såpass länge innan jag gjorde något åt det finns det inget som säger att ditt behöver bli lika långdraget, men jag tycker ändå definitivt du ska vila MINST en vecka, och sen börja väldigt, väldigt lätt igen så det inte kommer tillbaks. Jag hade fortfarande känningar av mitt 5 veckor efter jag pausat träningen, och om du söker runt lite på forumet hittar du några med liknande besvär som fått vila upp till 8 månader följt av 2 månaders rehab för att bli av med det. Så det kan tydligen bli riktigt grisigt om man inte tar det på allvar från första början. Handledslindor kan absolut vara en bra idé när du börjar köra igen, även om jag tycker du gradvis ska vänja dig av med dom när du är helt 100 på att handleden är bra igen (kanske bortsett från på väldigt tunga vikter - jag kommer nog köra med lindor på 5RM och tyngre i pressövningarna i fortsättningen för att avlasta handlederna lite så man inte åker på något sånt här igen).

Lycka till. Hoppas verkligen du blir av med det snabbt!

Scoffan
2010-05-20, 14:05
Tack för det utförliga svaret, låter som bra råd. Tänkte att jag skulle ta ledigt från all träning en vecka sen dra igång med lite lätt nästkommande vecka och utesluta press övningar. Sen veckan därpå börja med lite lätta reps i pressarna, har f.ö. beställt ett par lindor för handlederna som förhoppningsvis kommer hjälpa. Jag skall försöka göra som du säger med att bara använda dom till en början för att sedan bara använda vid tunga pressar.