handdator

Visa fullständig version : Hur kan det vara lagligt med fordon som går snabbt?


Fredrik_S
2010-05-19, 14:49
Förstår inte hur det kan vara lagligt med fordon som går så jävla snabbt. Många motorcyklar tex går vääääldigt mycket fortare än 120 km i h. Och många av dem går över 150 eller t.o.m 200. Hur sjutton kan det vara lagligt att fordon som går att köra över 200 km/h får användas på vägarna??

Nils.R
2010-05-19, 14:53
Fordonen tillverkas ju inte specifikt för svenska vägar och man kan ju inte räkna med att man ska strypa alla fordon som säljs för bruk i Sverige.
Du har ju t.ex autobahn i tyskland.

eternallord
2010-05-19, 14:53
Förstår inte hur det kan vara lagligt med fordon som går så jävla snabbt. Många motorcyklar tex går vääääldigt mycket fortare än 120 km i h. Och många av dem går över 150 eller t.o.m 200. Hur sjutton kan det vara lagligt att fordon som går att köra över 200 km/h får användas på vägarna??
Att det är olagligt att köra över 120 km/h i Sverige kvittar ju, du kan köra hur fort du vill på Autobahn i Tyskland exempelvis.

Nordenator
2010-05-19, 14:56
Man kan väl fortfarande reglera svenskregistrerade bilar? Det känns ju rätt oväsentligt att man får köra snabbare i någon annan nation om man har för avsikt att bruka den i Sverige. Jag skulle säga tough luck.

Mack10
2010-05-19, 14:57
sen är det väl även om motorcykeln går så fort måste man inte köra i det !!....

Nils.R
2010-05-19, 14:57
Man kan väl fortfarande reglera svenskregistrerade bilar? Det känns ju rätt oväsentligt att man får köra snabbare i någon annan nation om man har för avsikt att bruka den i Sverige. Jag skulle säga tough luck.

Om du ska åka på semester då?

Nordenator
2010-05-19, 15:06
Om du ska åka på semester då?

Om du känner dig manad att köra fortare bara för att du har möjlighet får du väl hyra en bil anpassad för syftet? Rekommenderad hastighet är väl ändå "bara" 130 km/h på autobahn, även om man nu får köra fortare.

agazza
2010-05-19, 15:07
Tillverkarna skulle nog inte gå med på strypa sina fordon då dom skulle sälja mindre, sen kan dom ju strypas elektroniskt, som dom flesta redan är, till 250.
det ska inte vara upp till tillverkaren att se till att vi sköter oss.

mulliy
2010-05-19, 15:08
Om du känner dig manad att köra fortare bara för att du har möjlighet får du väl hyra en bil anpassad för syftet? Rekommenderad hastighet är väl ändå "bara" 130 km/h på autobahn, även om man nu får köra fortare.

Eller så är det bra som det är, herregud.

Alox
2010-05-19, 15:17
Och många av dem går över 150 eller t.o.m 200.

Det var en väldigt försiktig uppskattning, de flesta sporthojarna gör ca 250-300. Och ser man till acceleration gör de flesta sporhojar 0-100 på 3-5 sekunder.

von huff
2010-05-19, 15:18
elektronisk strypning skulle väl funka men om bilarna gick 130-140 skulle slitaget ochså vara mycket större på motorerna.Se som sagt så får ma ju i Tyskland köra hur hårt man vill på autobahn

xOr
2010-05-19, 15:24
De flesta olyckorna händer ju på småvägar i Sverige, ska vi ha bilar som inte går snabbare än 50km/h då? :)

Neuwb
2010-05-19, 15:27
De flesta olyckorna händer ju på småvägar i Sverige, ska vi ha bilar som inte går snabbare än 50km/h då? :)

Dessutom kan man backa in i folk, vi borde förbjuda alla bilar med förmågan att backa också.

David Brent
2010-05-19, 15:32
Dessutom kan man backa in i folk, vi borde förbjuda alla bilar med förmågan att backa också.

Det är dessutom alltid människor som använder bilarna när de krockar, så låt oss förbjuda människor i bilar.

mojoo
2010-05-19, 15:56
De flesta olyckorna händer ju på småvägar i Sverige, ska vi ha bilar som inte går snabbare än 50km/h då? :)

De flesta olyckor händer killar 18-24, låt oss förbjuda dem att ta körkort.

Nej men att låta dom gå i 250 kan jag väl förstå om man vill kör bana b.la. Skulle ju vara lite tråkigt och ligga i 120 på banan kanske. Och lagom dyrt/jobbigt att köpa 2 olika cyklar

Grelle-
2010-05-19, 16:05
Tänk att det är lagligt att tillverka vapen, avsedda att döda människor! :)

brobban
2010-05-19, 16:11
Bromsar på bilar släpper ut bly och andra metaller, dessa metaller är ju skadliga för människor. Dags att införa bromsfria bilar så vi räddar liv!

WHITEFOLKS
2010-05-19, 16:14
Det man kan argumentera är väl om eventuell överkapacitet i form av hastigheter osv skapar onödigt stora motorer som använder onödigt mycket bränsle.

Rockhard
2010-05-19, 16:34
Förstår inte hur det kan vara lagligt med fordon som går så jävla snabbt. Många motorcyklar tex går vääääldigt mycket fortare än 120 km i h. Och många av dem går över 150 eller t.o.m 200. Hur sjutton kan det vara lagligt att fordon som går att köra över 200 km/h får användas på vägarna??


Finns inget intresse. Ett jäkla hyckleri egentligen. Lagen ska finnas men den ska gälla andra. Själv villa alla kunna köra i 200 men man ser helst att alla andra håller sig till hastighetsbegränsingen. Ser ingen annan poäng i att man ger fordonen sån överkapacitet.

victor_n
2010-05-19, 16:35
Det man kan argumentera är väl om eventuell överkapacitet i form av hastigheter osv skapar onödigt stora motorer som använder onödigt mycket bränsle.

Bränslefrågan angående bilar är skitlöjlig med tanke på att en stor oljefartyg drar mer bränsle än islands motorpol på ett år under en resa. Kanske dags att förbjuda bränsledrivna drivmedel helt och hållet?

Sen angående bilarna så är det ju som sagts tidigare, många biltillverkare skulle förlora kunder då dom har enbart/eller några bilar i sin produktion som "är till för" att köras fort. Se tex ferrari, inte många skulle vilja ha en sur ferrari med en tophastighet på 120 kmh.

Adama
2010-05-19, 16:36
En på jobbet hyrde en Lamborghini förra helgen, han sa efteråt att det var tur det inte var längre tid för körkortet skulle nog ryka fortare än kvickt om han kört mera. Heh. Vet att dom körde ~200 på en 50 sträcka vid nått tillfälle.

Doctor Snuggles
2010-05-19, 16:36
sen är det väl även om motorcykeln går så fort måste man inte köra i det !!....

Bara för att det finns knark så måste man inte använda det. Ändå så är det förbjudet. Sett till antal liv man skulle kunna spara så vore det mycket mer logiskt att tvinga fordonstillverkare och bilister att sätta en mekanisk/elektronisk spärr så man inte kan köra i mer än 120.

victor_n
2010-05-19, 16:39
Bara för att det finns knark så måste man inte använda det. Ändå så är det förbjudet. Sett till antal liv man skulle kunna spara så vore det mycket mer logiskt att tvinga fordonstillverkare och bilister att sätta en mekanisk/elektronisk spärr så man inte kan köra i mer än 120.


hastighet är dock den minsta faktorn till att folk kör ihjäl sig/andra.

Kurash
2010-05-19, 16:41
hastighet är dock den minsta faktorn till att folk kör ihjäl sig/andra.

Jag tror felstavade hastighetsmätare är en mindre faktor.

egge
2010-05-19, 16:44
Det var en väldigt försiktig uppskattning, de flesta sporthojarna gör ca 250-300. Och ser man till acceleration gör de flesta sporhojar 0-100 på 3-5 sekunder.

Behövs ju ordentligt acc när man kör om.:rolleyes:

Rags
2010-05-19, 16:52
I vissa situationer kan man behöva gå över hastighetsbegränsningen. Om du ligger i omkörning och ser att du måste gasa på för att hinna om innan mötet så kanske de inte är så kul om bilen helt plötsligt slutar acca... inte för att de kanske sker så ofta och om det nu sker så är det dålig planering av föraren, men ändå... :P

r3mpuh
2010-05-19, 16:53
spärr på 120 vore najs.

eiri
2010-05-19, 16:53
Att åka 120 i en gammal golf känns fan så mycket fortare än att åka 280 i en splitter ny audi s4 enligt mig.

r3mpuh
2010-05-19, 16:54
I vissa situationer kan man behöva gå över hastighetsbegränsningen. Om du ligger i omkörning och ser att du måste gasa på för att hinna om innan mötet så kanske de inte är så kul om bilen helt plötsligt slutar acca... inte för att de kanske sker så ofta och om det nu sker så är det dålig planering av föraren, men ändå... :P

Man får väll inte köra över hastighetsbegränsningen även om man ska köra om?

Har en släkting som körde över hastighetsbegränsningen vid om omkörning och blev av med körkortet.

victor_n
2010-05-19, 16:54
Jag tror felstavade hastighetsmätare är en mindre faktor.

??

Doctor Snuggles
2010-05-19, 17:29
hastighet är dock den minsta faktorn till att folk kör ihjäl sig/andra.

Jag vet inte exakt hur stor bidragande orsak det är, men det är säkerligen en av de viktigare, om så bara för att man har mindre tid för att reagera och för att rörelsemängden ökar. Har du sett skillnaden mellan en bilkrash i 30 km/h och en i 120+? Poängen är att skulle man vara lagmässigt logiskt konsekvent vad gäller att spara människoliv så..

Doctor Snuggles
2010-05-19, 17:30
I vissa situationer kan man behöva gå över hastighetsbegränsningen. Om du ligger i omkörning och ser att du måste gasa på för att hinna om innan mötet så kanske de inte är så kul om bilen helt plötsligt slutar acca... inte för att de kanske sker så ofta och om det nu sker så är det dålig planering av föraren, men ändå... :P

Eller så kör man inte om överhuvudtaget och väntar som en snäll pojke. Gissa vilket scenario som är säkrast, oavsett hastighet?

Kurash
2010-05-19, 17:30
??

Det jag försöker förklara är att du ljuger om att hastigheten skulle vara den minsta faktorn.

WHITEFOLKS
2010-05-19, 17:42
Bränslefrågan angående bilar är skitlöjlig med tanke på att en stor oljefartyg drar mer bränsle än islands motorpol på ett år under en resa. Kanske dags att förbjuda bränsledrivna drivmedel helt och hållet?

Sen angående bilarna så är det ju som sagts tidigare, många biltillverkare skulle förlora kunder då dom har enbart/eller några bilar i sin produktion som "är till för" att köras fort. Se tex ferrari, inte många skulle vilja ha en sur ferrari med en tophastighet på 120 kmh.

Bara för att något annat gör av med mer så betyder det ju inte att man inte borde försöka minska på alla fronter. Det är ju en onödig kapacitet.

Det skulle även kunna leda till intressant forskning på området som sedan skulle spilla över till många andra delar av teknologin.

victor_n
2010-05-19, 17:43
Det jag försöker förklara är att du ljuger om att hastigheten skulle vara den minsta faktorn.

ok så unga/gröna förare, gamla människor, mobilteleforner osv är inte större menar du?

victor_n
2010-05-19, 17:44
Bara för att något annat gör av med mer så betyder det ju inte att man inte borde försöka minska på alla fronter. Det är ju en onödig kapacitet.

Det skulle även kunna leda till intressant forskning på området som sedan skulle spilla över till många andra delar av teknologin.

Jo visst måste det minskas, men debatten är ju bara inriktade på tåg/flyg/bil. Hör inte så mycket om båtar/färjor, det va det jag menade.

von huff
2010-05-19, 17:46
Om vi kollar statistiken så har farten nog nästan 100% delaktighet i alla fall.Om alla skulle följa hastighetsbegränsningarna så skulle olyckorna minska med 60-80% tror jag.

Kurash
2010-05-19, 17:46
ok så unga/gröna förare, gamla människor, mobilteleforner osv är inte större menar du?

Jag säger ingenting, förutom att det finns mindre faktorer än hastigheten. Du påstår att det är den minsta.
Och ja, skulle jag gissa såhär på rak arm så är nog mobiltelefoner underordnad hastigheten när det kommer till att orsaka olyckor i trafiken.

victor_n
2010-05-19, 17:48
Jag säger ingenting, förutom att det finns mindre faktorer än hastigheten. Du påstår att det är den minsta.
Och ja, skulle jag gissa såhär på rak arm så är nog mobiltelefoner underordnad hastigheten när det kommer till att orsaka olyckor i trafiken.

Har inte sagt att det är den minsta, sa just i förra inlägget andra lika stora orsaker.

egge
2010-05-19, 17:48
ok så unga/gröna förare, gamla människor, mobilteleforner osv är inte större menar du?

Jag skulle nog säga att hastigheten är större bov än dom sakerna du listar. Bortsett från bristande erfarenhet hos unga förare kanske.
Det är ju knappast den minst bidragande orsaken till trafikolyckor iaf som du hävdade tidigare.

von huff
2010-05-19, 17:49
orsaken till att unga chaufförer råkar utför olyckor är väl just det att de har för hög fart

victor_n
2010-05-19, 17:50
Om vi kollar statistiken så har farten nog nästan 100% delaktighet i alla fall.Om alla skulle följa hastighetsbegränsningarna så skulle olyckorna minska med 60-80% tror jag.

100% så dom flesta sker alltså på motorväg? tror snarare vårdslösa omkörningar, blinda kurvor, korsningar är ställer där det sker oftare ev av och på-farter till motorvägarna.

För att en olycka ska ske så behövs väldigt liten hastighet även med dödlig utgång.

Kurash
2010-05-19, 17:51
hastighet är dock den minsta faktorn till att folk kör ihjäl sig/andra.

Har inte sagt att det är den minsta, sa just i förra inlägget andra lika stora orsaker.

...

victor_n
2010-05-19, 17:51
Jag skulle nog säga att hastigheten är större bov än dom sakerna du listar. Bortsett från bristande erfarenhet hos unga förare kanske.
Det är ju knappast den minst bidragande orsaken till trafikolyckor iaf som du hävdade tidigare.

Får omformulera mig i mitt första inlägg menade att hastigheten är en mindre faktor vid en olycka och inte den minsta.

WHITEFOLKS
2010-05-19, 17:52
victor_n: räknar du för hög hastighet som orsaken endast om man kör för fort och det är en singelolycka utan andra bilar/omkörning osv inblandat?

victor_n
2010-05-19, 17:52
orsaken till att unga chaufförer råkar utför olyckor är väl just det att de har för hög fart

Finns säkert statistik på detta hos scb. Vill bara upplysa om att det är inte bara hastigheten som dödar.

TehSaxo
2010-05-19, 17:52
Varför inte? Jag menar, hastighetsgränserna är ju till för att följas, gör man inte det så får man böter och ev förlorar körkortet. Dessutom så skulle folk ta bort strypningarna och trimma bilarna, precis som ungdomarna gör med mopeder just nu. ;)

von huff
2010-05-19, 17:53
100% så dom flesta sker alltså på motorväg? tror snarare vårdslösa omkörningar, blinda kurvor, korsningar är ställer där det sker oftare ev av och på-farter till motorvägarna.

För att en olycka ska ske så behövs väldigt liten hastighet även med dödlig utgång.

Jag vågar ej uttala mig med säkerhet men de ggr jag har läst om dödolyckor är det folk som haft helt för hög fart på vanliga landsvägar som har dött eller vid kollision med lastbil.Sen kan man spekulera att de som gör vårdslösa omkörningar,blinda kurvor osv säkert i de flesta fall kört överhastighet

WHITEFOLKS
2010-05-19, 17:54
Får omformulera mig i mitt första inlägg menade att hastigheten är en mindre faktor vid en olycka och inte den minsta.

Hastigheten i sig bidrar ju vid 100% av olyckorna, hade alla inblandade parter kört tillräckligt långsamt så blir det ju ingen olycka.

Det intressanta är ju hur ofta en olycka sker och hastigheten har varit högre än hastighetsbegränsningen.

Kurash
2010-05-19, 17:54
Finns säkert statistik på detta hos scb. Vill bara upplysa om att det är inte bara hastigheten som dödar.

Guns don't kill people, people kill people.

von huff
2010-05-19, 17:54
Finns säkert statistik på detta hos scb. Vill bara upplysa om att det är inte bara hastigheten som dödar.

Nej det krävs ej mycket fart för att döda, en älg i skymning när man kör 60 kan vara ödesdigert

victor_n
2010-05-19, 17:54
victor_n: räknar du för hög hastighet som orsaken endast om man kör för fort och det är en singelolycka utan andra bilar/omkörning osv inblandat?

för hög hastighet kan förekomma vid vilken typ av aggerande i trafiken, min mening är bara den att det är inte bara hastigheten som dödar.

victor_n
2010-05-19, 17:57
Guns don't kill people, people kill people.

ja precis. Då kan man ju inte bara se till hastigheten eller hur?:)

Linnet
2010-05-19, 18:02
mmtX6Tj74oU

MtotheM
2010-05-19, 18:15
Man kan väl fortfarande reglera svenskregistrerade bilar? Det känns ju rätt oväsentligt att man får köra snabbare i någon annan nation om man har för avsikt att bruka den i Sverige. Jag skulle säga tough luck.
Ja alla har råd med att köpa en semester bil/hyra varje år?
Dessutom så skulle det bli en jädrans import av bilar från utlandet och inte skulle Sverige tjäna på det.

Om du känner dig manad att köra fortare bara för att du har möjlighet får du väl hyra en bil anpassad för syftet? Rekommenderad hastighet är väl ändå "bara" 130 km/h på autobahn, även om man nu får köra fortare.
Eller bara ha en som klarar av det. Vad det gäller själva Autobahn så är det tillräckligt bra väglag för att köra minst 180.

Finns inget intresse. Ett jäkla hyckleri egentligen. Lagen ska finnas men den ska gälla andra. Själv villa alla kunna köra i 200 men man ser helst att alla andra håller sig till hastighetsbegränsingen. Ser ingen annan poäng i att man ger fordonen sån överkapacitet.
Vem vill att alla andra ska hålla sig till dom? Skulle snarare tro att det är precis det omvända man vill när man kör "för snabbt".

Bara för att det finns knark så måste man inte använda det. Ändå så är det förbjudet. Sett till antal liv man skulle kunna spara så vore det mycket mer logiskt att tvinga fordonstillverkare och bilister att sätta en mekanisk/elektronisk spärr så man inte kan köra i mer än 120.
Man borde även förbjuda att folk går på stan när det är vinter pga riskerna av rasande istappar.

Man får väll inte köra över hastighetsbegränsningen även om man ska köra om?

Har en släkting som körde över hastighetsbegränsningen vid om omkörning och blev av med körkortet.
Det är bättre att frontalkrocka än att kunna köra lite fortare under omkörning eller hur?

Eller så kör man inte om överhuvudtaget och väntar som en snäll pojke. Gissa vilket scenario som är säkrast, oavsett hastighet?
Och kör efter någon som kör för sakta och blir sen till dit man ska.


Hastigheten i sig bidrar ju vid 100% av olyckorna, hade alla inblandade parter kört tillräckligt långsamt så blir det ju ingen olycka.

Det intressanta är ju hur ofta en olycka sker och hastigheten har varit högre än hastighetsbegränsningen.

Nu överdrev du. Man kan väl tillägga att det olyckor som sker när man har för hög hastighet inte alltid skulle kunna undvikas med en laglig hastighet. Dessutom så sker ytterst få olyckor på motorvägen fast än de flesta kör snabbare än 120 och tom om begränsningen fanns så skulle fortfarande ske olyckor vid alla andra hastigheter där det är flest olyckor. Den största anledningen till olyckor är bristande uppmärksamhet hos föraren.

Vad det gäller "hade alla inblandade parter kört tillräckligt långsamt så blir det ju ingen olycka." Så har jag bara en sak att säga: Gå

Doctor Snuggles
2010-05-19, 18:22
MtotheM: Nej, det är uppenbarligen en riskbedömning kontra nytta. Jag talar dock om konsekvent beteende i detta avseende.

Och komma för sent är bättre än att riskera att dö. Tror jag.

saab900
2010-05-19, 18:45
Våra myndigheter gör ett alldeles för dåligt jobb med att informera om hur många olyckor som orsakas av onyktra förare. Det är bara hastighet, hastighet och åter hastighet. Jag är definitivt inte för att man på flertalet av Sveriges vägar har sänkt hastighetsbegränsningen istället för att sköta det löpande underhållet som man bör. Vi har haft samma hastigheter på vägarna sedan det glada 70-talet, då vi hade betydligt sämre bilar på alla sätt. Resultatet av dessa sänkningar blir ju att folk fortsätter köra 90 på den väg som förra veckan var 90-väg (och ansågs säker för 90 km/h redan på 70-talet) fastän den idag är 70- eller 80-väg. Efter ett par vintrar visar sig Vägverkets satsning på sämre underhåll, och vips har man förare som vana vid att vägen är 90-väg kör 90 på en väg med nu betydligt sämre standard. Det riskerar att orsaka många olyckor. Brist på underhåll. Endast 17% av de pengar vi betalar in i olika trafikrelaterade skatter går tillbaka i form av vägbyggen och underhåll.

arjeplogarn
2010-05-19, 19:11
Vad är ni för felstavade miljökramande kommunister? Klart som fan att man ska få ha friheten att äga en bil som går fort. Det ÄR kul att köra fort, miljön vinner INTE nämnvärt om jag kör 20 km/h saktare och FÅ olyckor sker pga hastigheten.

Doctor Snuggles
2010-05-19, 19:13
Vad är ni för felstavade miljökramande kommunister? Klart som fan att man ska få ha friheten att äga en bil som går fort. Det ÄR kul att köra fort, miljön vinner INTE nämnvärt om jag kör 20 km/h saktare och FÅ olyckor sker pga hastigheten.

Källa på det.

G_lund
2010-05-19, 19:16
Vad är ni för felstavade miljökramande kommunister? Klart som fan att man ska få ha friheten att äga en bil som går fort. Det ÄR kul att köra fort, miljön vinner INTE nämnvärt om jag kör 20 km/h saktare och FÅ olyckor sker pga hastigheten.

Det farliga med hög hastighet är ju att bromsträckan inte ökar linjärt med hastigheten utan i kvadrat.

arjeplogarn
2010-05-19, 19:31
Källa på det.
Jag gav tre påståenden.
Jag antar att du vill ha en källa på det sistnämnda, om säkerheten.
Jag kan leta reda på var jag hittade det om du vill men 2006 släppte det engelska transportministeriet siffror för året 2005. 5% av alla olyckor och 12% av alla dödsolyckor berodde helt eller delvis på överskridande av hastighetsgränsen.

Hemi
2010-05-19, 19:40
Behövs ju ordentligt acc när man kör om.:rolleyes:

Precis, man behöver inte överskrida hastighetsbegränsningen för att göra en snabb och ibland säkrare omkörning. Om maxhastigheten på en bil var runt 100km/h skule det knappt gå att köra om nånstans idag. Med större motorstyrka och acc ökar ju maxhastigheten också.

Sen är det kanske en annan sak hur reklamen ser ut och hur vi tänker när vi köper bil. Jag behöver själv strikta regler och skulle köra som en dåre om de inte fanns. Skulle känna mig micket bättre om alla bilar masade sig fram i 50, 70 km/h faktiskt. En olycka i 50km/h betyder troligen svåra skador, 70km/h kan mycket väl betyda döden, om man krashar mot ett fast föremål, t ex ett grovt träd.

Doctor Snuggles
2010-05-19, 19:45
Jag gav tre påståenden.
Jag antar att du vill ha en källa på det sistnämnda, om säkerheten.
Jag kan leta reda på var jag hittade det om du vill men 2006 släppte det engelska transportministeriet siffror för året 2005. 5% av alla olyckor och 12% av alla dödsolyckor berodde helt eller delvis på överskridande av hastighetsgränsen.

Det var inte det du sade. Du sade att få dödsolyckor sker pga hastigheten. Det är inte samma sak som överskridande av hastighetsgränsen. Men det är antagligen semantik; du menade väl det sistnämnda.

Det är dock väl känt, och fullkomligt logiskt, att hur allvarlig krashen är beror på hastigheten.

Dessutom:
"The Road and Traffic Authority (RTA) of the Australian state of New South Wales (NSW) asserts speeding (travelling too fast for the prevailing conditions or above the posted speed limit[20]) is a factor in about 40 percent of road deaths.[21] The RTA also say speeding increases the risk of a crash and its severity.[21] On another webpage, the RTA qualify their claims by referring to one specific piece of research from 1997, and stating "research has shown that the risk of a crash causing death or injury increases rapidly, even with small increases above an appropriately set speed limit."[22]"

stridis
2010-05-19, 19:55
Nå inte bara hög hastighet som dödar; rattonykterhet och trötthet skapar ju lite olyckor också.

På ett egoistiskt sätt skulle jag nog föredra chipsstrypning, då det skulle minska på de värsta dårarna och trycket på en massa jävla fartkameror för att stävja dessa skulle minska.

Vad är det 130kgfinsksisu brukar skriva? Det här luktar rött...

Hemi
2010-05-19, 19:56
Det farliga med hög hastighet är ju att bromsträckan inte ökar linjärt med hastigheten utan i kvadrat.

Om alla lärde sig att räkna ut det där, det enda i körkortsutbildningen som kräver en aning högre hjärnaktivitet än att bara använda sunt förnuft och förstå enkel logik och dessutom ta med sig faktumet efteråt så tror jag att olyckorna skulle bli garanterat färre, faktiskt. Det finns en orsak till att det ofta blir svarta däckspår i asfalten vid olyckor.

vandelay
2010-05-20, 09:48
Som redan har nämnts men inte betonats tillräckligt så är det i 100% av singelolyckor eller kollissioner farten som dödar.

Tänk er en steglös skala mellan 0 och 1000 km/h. Om en bil kolliderar i 0 km/h, så sker ingen personskada över huvud taget. Inte ens plåtskador faktiskt. Graden av skada ökar i förhållande till den hastighet som bilen/bilarna har. Kör du in i ett fast föremål i 1000 km/h så blir det inte mycket kvar av varken bil eller förare.

Alltså - den enda parametern som skiljer dessa två (extrem)fall från varandra är hastigheten.

Grelle-
2010-05-20, 09:59
Som redan har nämnts men inte betonats tillräckligt så är det i 100% av singelolyckor eller kollissioner farten som dödar.

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet. Eller som man säger på engelska:

It's not the fart that kills, it's the smell!

vandelay
2010-05-20, 10:13
Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet. Eller som man säger på engelska:

It's not the fart that kills, it's the smell!

Touché! :Virro

burtan
2010-05-20, 10:28
Även om olyckan orsakas av gamla, unga, mobilpratande, ouppmärksamhet osv osv så är det hastigheten som bestämmer hur allvarlig skadan blir.
Som någon ovan skrev: Det är inte hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet och hur plötsligt stoppet blir bestäms av hastigheten.

Om man drar det till sitt yttersta så skulle dödsolyckorna i stort sett försvinna bara man sänkte hastigheten tillräckligt mycket, trots att olyckor fortfarande skulle förekomma.

Risken för att en olycka i 130km/h blir en dödsolycka är större än för samma olycka i 120km/h.

pragmatist
2010-05-20, 10:28
Om man tänker efter så är det bromsarna som är farliga, inte bilens hastighetsresurser. Anledningen till att folk kör väldigt fort är att de räknar med att kunna bromsa, om man tog bort bromsarna skulle folk istället köra oerhört mycket försiktigare och troligen skulle flertalet dödsolyckor undvikas. Förbjud bromsar!

burtan
2010-05-20, 10:31
Om man tänker efter så är det bromsarna som är farliga, inte bilens hastighetsresurser. Anledningen till att folk kör väldigt fort är att de räknar med att kunna bromsa, om man tog bort bromsarna skulle folk istället köra oerhört mycket försiktigare och troligen skulle flertalet dödsolyckor undvikas. Förbjud bromsar!

Om du bara använder bromsarna när du sätter dig i en bil kan jag lova att risken är minimal för att en olycka ska inträffa.

Grelle-
2010-05-20, 10:35
Om man drar det till sitt yttersta så skulle dödsolyckorna i stort sett försvinna bara man sänkte hastigheten tillräckligt mycket, trots att olyckor fortfarande skulle förekomma.

Men vad fyller bilarna för syfte om de inte transporterar oss snabbare än vi kan gå? För om dödsolyckorna ska försvinna krävs väldigt låga hastigheter, för om en bilist kör på en människa krävs inte mer än 30km/h för att det kan bli dödlig utgång.

Känns lite som att säga att alla träning- och sportsrelaterade olyckor försvinner om ingen tränar eller sportar. Bra idé? Nja...

Om man tar bort alla olyckor kopplade till droger, utmattning och allmän försumlighet med mobiler, småbarn och sminkande i bilen så tror jag att 50-80% av dödsolyckorna skulle försvinna. Farten står för en liten del i förhållandet till fokuset det får.

Jag tror det sker lite dödsolyckor på mötesfria motorvägar där farten är som högst.

burtan
2010-05-20, 10:42
Men vad fyller bilarna för syfte om de inte transporterar oss snabbare än vi kan gå? För om dödsolyckorna ska försvinna krävs väldigt låga hastigheter, för om en bilist kör på en människa krävs inte mer än 30km/h för att det kan bli dödlig utgång.

Känns lite som att säga att alla träning- och sportsrelaterade olyckor försvinner om ingen tränar eller sportar. Bra idé? Nja...

Om man tar bort alla olyckor kopplade till droger, utmattning och allmän försumlighet med mobiler, småbarn och sminkande i bilen så tror jag att 50-80% av dödsolyckorna skulle försvinna. Farten står för en liten del i förhållandet till fokuset det får.

Jag tror det sker lite dödsolyckor på mötesfria motorvägar där farten är som högst.

Du har helt rätt, man kan inte sänka hastigheten så mycket att det går fortare att gå men jag tycker att det är principen som är viktig.
Jag vet många som säger att: "ja, men olyckan hade inträffat även om jag hade kört lagligt" och ja, det är kanske sant men den hade inte blivit lika allvarlig.
Så att bilarna går upp emot 250km/h när det bara är tillåtet att åka 120km/h som fortast förstår jag inte.