handdator

Visa fullständig version : Endast onyttigt - kcal underskott


Zaglyon
2010-05-19, 12:19
Hej!

Fick mej en funderare på jobbet igår kväll.

Om man bara äter onyttigheter som choklad chips bacon hamburgare pizza osv men trots det ligger på kcal minus.
Hur hanterar kroppen det?
Lagrar fett och tar energi från muskelmassan?
Går man ändå ner i vikt då?

Mvh

King Grub
2010-05-19, 12:21
Går ner i både vikt och fettvikt. Lika mycket som vid "nyttig" kost, så länge proteinintaget är lika högt.

Zaglyon
2010-05-19, 12:28
Va ologiskt :P

Numse
2010-05-19, 12:30
Definiera onyttigt. Det som skiljer pizza, bacon, chips och hamburgare från de råvaror man anser är nyttigt så som exempelvis kyckling och tonfisk är att de är mycket energitätare. Fett och protein, sak samma, men en pizza lär innehålla betydligt mer kalorier än lika mycket tonfisk.

Det intressant tycker jag är ifall man exempelvis håller en kost på 160 gram protein, 80 gram fett och 250 gram kolhydrater om dagen och byter alla kolhydrater mot sockerartade. Typ rent socker. Ifall den kosten är kaloribalans, har det då någon som helst betydelse ifall kolhydraterna är sockerartade eller inte? Har det mer betydelse om det handlar om kaloriunderskott eller kaloriöverskott?

King Grub
2010-05-19, 12:33
Va ologiskt :P

Nej. Det som hade varit "ologiskt" är om man hade blivit fetare på energiunderskott bara för att någon anser att ett livsmedel är "onyttigt".

Numse
2010-05-19, 12:36
Grub, har du något svar på min fundering angående sockerartade kolhydrater? Har det någon betydelse ifall de är sockerartade eller ej?

Zaglyon
2010-05-19, 12:37
Nej. Det som hade varit "ologiskt" är om man hade blivit fetare på energiunderskott bara för att någon anser att ett livsmedel är "onyttigt".

Formulerade mej fel där. Med "Onyttigt" menade jag fettbomber.

Numse
2010-05-19, 12:43
Du kan äta bara fett om du vill. Du kommer ändå tappa vikt om du ligger på ett kaloriunderskott.

Eller undrar du om man skulle tappar muskelvikt snabbare och på så sett bli relativt fetare? :MrT:

King Grub
2010-05-19, 12:53
Formulerade mej fel där. Med "Onyttigt" menade jag fettbomber.

Det har ännu mindre med saken att göra. Man går ner lika mycket i vikt och fettvikt oavsett hur kolhydrat/fettmängden är fördelad, vid ett lika stort protein- och kaloriintag. Det är inget "ologiskt" med det heller.

King Grub
2010-05-19, 12:53
Grub, har du något svar på min fundering angående sockerartade kolhydrater? Har det någon betydelse ifall de är sockerartade eller ej?

Det gör ingen skillnad vid energiunderskott. Eller, "ingen" skall man väl inte säga, det är för definitivt, men inget praktiskt påverkande i alla fall. Inte direkt påverkande. Indirekt kanske, om det blir energitätt på liten volym, så man blir hungrigare.

Eddie Vedder
2010-05-19, 15:51
Grub, har du något svar på min fundering angående sockerartade kolhydrater? Har det någon betydelse ifall de är sockerartade eller ej?

Jag har sett dig skriva "sockerartade kolhydrater" flera gånger nu. Jag förstår inte vad du syftar på riktigt? Menar du sackaros och fruktos eller menar du även laktos t.ex.? Och syftar du på tillsatt eller i en frukt, i lök, i morötter osv?

"Sockerarter" är det etablerade begreppet som jag antar att du menar. Och ja, ett väldigt högt fruktosintag lär kunna påverka men inte annars.

Eller undrar du om man skulle tappar muskelvikt snabbare och på så sett bli relativt fetare? :MrT:

En på tok för proteinfattig kost skulle nog innebära så enorm muskelförlust att du med tiden fått en högre procentuell andel bf trots radikalt minskad vikt.

Zaglyon: "Fettbomber" behöver ju knappast vara onyttigt, skulle du kalla olivolja, smör, äggulor, rapsolja och nötter för onyttiga saker?

TehSaxo
2010-05-19, 16:54
Går det även att lägga på sig fettmassa trots kaloriunderskott eller gäller det bara muskler?

Ja


Hur fasen då?

Testa en högfruktosdiet utan styrketräning och med minimalt med protein.



http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4348833&postcount=99