handdator

Visa fullständig version : stioxyl och sol


Akeson
2010-05-18, 22:10
Hejsan, har ett bekymmer angående stioxyl 5%. Det står klart och tydligt att man bör undvika sol eller solarier..

Då är min fråga, jag använder bara stioxyl 5% under natten och sedan tvättar jag bort det på morgonen. Är det då dåligt att sola under dagen?

och hur länge bör man vänta efter att ha tvättat bort stioxyl 5% innan man kan sola?

Tack för seriösa svar =)!

Jens.Andersson
2010-05-18, 22:38
Det aktiva ämnet går in i talgkörtlarna så jag vet inte om du kan tvätta bort det med vatten, sen tror jag inte att det ligger kvar i huden så länge efter att gelen tvättats bort. Jag hade nog väntat i 24 timmar iaf. En ren chansning är att ämnet kan bilda fria radikaler när det utsätts för UVljus och det där därför man bör undvika det.

Rahf
2010-05-19, 02:18
Använd solskyddskräm.

panzerpig
2010-05-19, 16:45
Har för mig att stioxyl tar bort eller tunnar ut det yttersta hudlagret, därför blir huden känsligare och kan ta skada lättare i solen?

Tolkia
2010-05-19, 17:34
Jag skulle undvika att sola om det står i bipacksedeln att man inte skall sola. Det är nog inte en alltför vågad gissning att risken för soleksem ökar, och har man en gång fått soleksem så kommer man att ha lättare att få det även framöver. Det är jääääääkligt irriterande.

Akeson
2010-05-19, 22:36
men om jag använder stioxyl 5% på ex: måndag kan jag sola på onsdag då?

kevol
2010-12-22, 17:28
Har använt stioxyl 5% aktivt måndag+tisdag samt solat solarium båda dagarna, har gått rätt bra förrut så tänkte inte på det. Har fått röda fläckar i ansiktet där jag använt det nu dock. Kan man göra något åt det? Antar att det bara är att vänta ut men bäst att vara på den säkra sidan!

Jens.Andersson
2010-12-22, 17:39
Har använt stioxyl 5% aktivt måndag+tisdag samt solat solarium båda dagarna, har gått rätt bra förrut så tänkte inte på det. Har fått röda fläckar i ansiktet där jag använt det nu dock. Kan man göra något åt det? Antar att det bara är att vänta ut men bäst att vara på den säkra sidan!

Prova att smörj in med mjukgörande salva. Stioxyl är ganska uttorkande.