handdator

Visa fullständig version : Dålig kontakt i ryggen - Vuxit mest!


SizeOn
2010-05-18, 22:07
Detta är något som jag inte riktigt begriper:)

Jag har aldrig kunnat hitta någon vidare kontakt i ryggen när jag tränar den. Alla andra muskelgrupper hittar jag kontakt i utan problem. Har framåtroterande axlar och är stel i bröst och axelleden. Det är den främsta orsaken, tror jag till att jag aldrig får kontakt i ryggen vid ryggträning.
Jag är betydligt starkare i pressövningar än i dragövningar.

Hör och häpna, ryggen är den muskelgrupp som är bäst utvecklad på mig. Både vad gäller vid och djup.:thumbup:

Någon som har nån tanke om detta?

wo0ord
2010-05-18, 22:10
Bra gener/förutsättningar för rygg möjligen?

Mineur
2010-05-18, 22:11
Gener, det är åtminstone min första tanke.


Troligtvis ett lite för kort och enkelt svar, så vi får vänta och se när rävarna inom det här gör ett inlägg!

SizeOn
2010-05-18, 22:16
En tanke som slog mig är att då stelheten i axelled och bröstpartiet hämnar full rörelse i ryggövningarna. Så är det den kortare rörelsebanan som har varit positivt för min del?

Robban
2010-05-18, 22:38
En tanke som slog mig är att då stelheten i axelled och bröstpartiet hämnar full rörelse i ryggövningarna. Så är det den kortare rörelsebanan som har varit positivt för min del?

Det kan vara så. Du kanske gör rörelsen lagom lång. Du sträcker ut ryggen med anspänning inte så att du hänger ut hela axelpartiet svävandes i ingenmansland. Det är kontakt enligt hur jag ser det. Jag tror alltså att du gör rätt utan att veta om det. ;)

Då du upplever dig svagare i drag kanske det är för att du drar med just ryggen inte biceps. Detta till skillnad mot pressarna som kanske utförs med i första hand triceps. Då undertränar du eventuellt axlar och bröst samt övertränar triceps...

SizeOn
2010-05-18, 22:44
Skulle vilja veta exakt vad jag gör rätt på ryggträningen, så att jag kan göra likadant på de andra muskelgrupperna*gah!*.

Tunga marklyft kör jag, men ja kör ju även tunga knäböj och tung bänkpress.
Men benen och bröstet är långt ifrån lika bra som ryggen*screwy*.

Robban
2010-05-18, 22:48
Skulle vilja veta exakt vad jag gör rätt på ryggträningen, så att jag kan göra likadant på de andra muskelgrupperna*gah!*.

Tunga marklyft kör jag, men ja kör ju även tunga knäböj och tung bänkpress.
Men benen och bröstet är långt ifrån lika bra som ryggen*screwy*.

Inte direkt ovanligt.

Som jag sa och sagt i andra trådar. Det är vad man gör med vikten inte vikten i sig som avgör belastning på avsedd muskel.

Se över ditt utförande... (:

Deceiver85
2010-05-18, 23:16
Hur mycket kör du rygg i relation till övriga muskelgrupper?

SizeOn
2010-05-18, 23:37
Hur mycket kör du rygg i relation till övriga muskelgrupper?

Det är ungefär samma tror jag.
Ett ryggpass för mig brukar vara marklyft, någon roddövning tex stångrodd och så någon övning för vingarna tex chins eller någon form av latsdrag.

L-Sami
2010-05-18, 23:38
Du verkar köra flera bra basövningar som involverar ryggen som marklyft, stångrodd och chins. Hur ser övningsfördelningen ut för resten av kroppen? Man kan ju tänka sig att det är svårare att få kontakt i basövningar eftersom det är så många olika muskler som arbetar.

Pungis
2010-05-18, 23:56
Man kan ju fråga sig hurvida kontakt = muskeluppbyggnad också.. Bara för att du inte känner i ryggen (svårt för mig också) så innebär det inte att den inte utvecklas

biffen669
2010-05-19, 00:46
Några bilder kanske så är det lättare att döma din fysik.....