handdator

Visa fullständig version : lchf plus gym o mål med platt mage på en månad.


Ärjagstark
2010-05-18, 19:54
Hej!

Jag kör just nu med LCHF diet samtidigt jag går på gym o kör tung styrketräning, men jag känner ingen ork. Jag har hållt uppe ett tag med så jag vet ej om de beror på det med, kan man köra kolhydratsfritt då man gymmar?

Jag har ett mål att få platt mage om en månad och gå upp i muskler, jag vet som man säger att man kan inte deffa när man styrketränar men jag vill iallafall få bort all min tråkiga överhudsfett och min kulmage, jag mår piss att se min kropp just nu.

Min plan är att gå upp före frukost (dvs OM jag orkar OM jag kan få sån enorm disciplin!) och jogga eller simma, sen frukost med bacon, grädde och grönsaker, lunch liknande men byter ut kanske mot kyckling vid 12 tiden. ännu ett mål med något liknande vid 14-15 tiden sen gymma på vid 16.30 eller lite senare, sen efter det protein middag igen. Dricka mycket vatten under dagens lopp.

Tänkte på Björn Ferry som vann OSguld på LCHF men de är iförsig bara konditionsport, är de annolunda vid Tung styketräning?

mikaelj
2010-05-18, 19:58
Hej där!

Jag kör just nu med LCHF diet samtidigt jag går på gym o kör tung styrketräning, men jag känner ingen ork. Jag har hållt uppe ett tag med så jag vet ej om de beror på det med, kan man köra kolhydratsfritt då man gymmar?

Jag kan. Finns andra som också verkar kunna.

Jag har ett mål att få platt mage om en månad och gå upp i muskler, jag vet som man säger att man kan inte deffa när man styrketränar men jag vill iallafall få bort all min tråkiga överhudsfett och min kulmage, jag mår piss att se min kropp just nu.

Det går att starkare samtidigt som du blir av med fett, men såvida du inte är absolut nybörjare skall du inte förvänta dig att få några fantastiska mängder muskler. Styrketräning kommer definitivt förbättra din kroppskomposition.

Min plan är att gå upp före frukost (dvs OM jag orkar OM jag kan få sån enorm disciplin!) och jogga eller simma,

Skynda långsamt. Sikta på ett träningsschema du kan hålla under längre tid. "En månad" är ett dumt mål (såvida man inte har väldigt bra koll på vad du gör, vilket du inte verkar ha). Kroppen har du hela livet!

Jag hade hellre ätit mindre än att jogga. Föredrar att äta få måltider (1-2) per dygn. Tung styrketräning 2-3 gånger i veckan med ett vettigt styrketräningsprogram, t ex Stronglifts 5x5 som är ett bra nybörjarprogram.

King Grub
2010-05-18, 20:00
Styrketräning använder helst kolhydrat som bränsle. Fett duger inte som bränsle vid den typen av intensivt, icke-syrekrävande arbete.

Du blir precis lika hård och lätt av med magen med kolhydrat som en del av kosten, så länge det totala kaloriintaget är lika stort.

Ärjagstark
2010-05-18, 20:01
Hej där!



Jag kan. Finns andra som också verkar kunna.



Det går att starkare samtidigt som du blir av med fett, men såvida du inte är absolut nybörjare skall du inte förvänta dig att få några fantastiska mängder muskler. Styrketräning kommer definitivt förbättra din kroppskomposition.



Skynda långsamt. Sikta på ett träningsschema du kan hålla under längre tid. "En månad" är ett dumt mål (såvida man inte har väldigt bra koll på vad du gör, vilket du inte verkar ha). Kroppen har du hela livet!

Jag hade hellre ätit mindre än att jogga. Föredrar att äta få måltider (1-2) per dygn. Tung styrketräning 2-3 gånger i veckan med ett vettigt styrketräningsprogram, t ex Stronglifts 5x5 som är ett bra nybörjarprogram.

Tack för tips!:) Jag är ingen nybörjare dock, har hållt på i många år stötvis med hårdträning men har sällan lyckats gå ned i vikt som jag vill, jag är för matglad och tränar periodvis stenhårt.

Ärjagstark
2010-05-18, 20:09
Styrketräning använder helst kolhydrat som bränsle. Fett duger inte som bränsle vid den typen av intensivt, icke-syrekrävande arbete.

Du blir precis lika hård och lätt av med magen med kolhydrat som en del av kosten, så länge det totala kaloriintaget är lika stort.

Ok då är nog LCHF bättre lämpat för motionsidrottare gissar jag på.:)
Mm jag kör dock lite grann med Kolhydrater, de är middan som är typ en timme innan träningen, jag har halvarat till en dcl, för jag har öst på för mycket kolhydrater förut och kansek nattkäkandet, extra smörgåsar osv får mig att svälla samt småperioderna då jag tröttnar, får mig att gå upp.

Finns de någon enkel mall? Nu kan jag knappt nånting om näringsämnes beteckningar, skulle va skönt att få en simpel men mycke effektiv mall annpassad för mig, men kansek ej är så simpelt, kan va från person till person, Jag är dessutom 41 år gammal och de går otroligt långsamt med min fettförbränning.

omnibus
2010-05-18, 20:16
En bra början, deffguiden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

eriksvensson
2010-05-18, 20:23
Jag tränar på LCHF (styrka och cardio) och det är inga problem, tvärtom så är jag piggare på mina pass än innan. Har iofs inte gjort några ökningar på gymmet men har bibehållit styrkan och tappat 22 kg så det borde ju vara värt något tycker man ju.. :)

Åkte f.ö. 19 km inlines igår på 250 gram köttfärssås helt utan problem så visst går det utmärkt att träna utan kolisar! Mycket sitter nog i skallen helt enkelt, man intalar sig att man "måste" ha i sig kolhydrater för att kunna träna hårt men det tycker jag inte stämmer (sålänge som man intalar sig att fett duger lika bra..).

Placebo for the win! :D

Erik

Ärjagstark
2010-05-18, 20:36
En bra början, deffguiden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Tackar!

Jag tränar på LCHF (styrka och cardio) och det är inga problem, tvärtom så är jag piggare på mina pass än innan. Har iofs inte gjort några ökningar på gymmet men har bibehållit styrkan och tappat 22 kg så det borde ju vara värt något tycker man ju.. :)

Åkte f.ö. 19 km inlines igår på 250 gram köttfärssås helt utan problem så visst går det utmärkt att träna utan kolisar! Mycket sitter nog i skallen helt enkelt, man intalar sig att man "måste" ha i sig kolhydrater för att kunna träna hårt men det tycker jag inte stämmer (sålänge som man intalar sig att fett duger lika bra..).

Placebo for the win! :D

Erik

Hmm ok. Nåja, jag blir snabbt utröttad i musklerna, jag tar i för det allt jag har men jag har typ ytterst lite energi. :/

mikaelj
2010-05-18, 20:39
Hur tränar du, då?

eriksvensson
2010-05-18, 20:44
Har du någon koll på ungefär hur mycket kolhydrater du äter? Är det under 100? under 20?

Erik

Ärjagstark
2010-05-18, 20:48
Hur tränar du, då?

Beroende helt på hur mycke jag hinner kör jag minst 2 muskelgrupper per träning. Jag kör ofta pyramiden som gymmarna lärde mig på stället att jag börjar med att maxxa de tyngsta jag orkar, idag tog jag i ännu tyngre men med pethjälp att få upp armen under bicepscurl och sen ned, så körde jag typ set 3 reps 3, sen tog jag lättare hantlar och ökade sätt men 3 reps osv med lättar o lättare vikter, sen körde jag triceps ungefär likadant men de va jobbigt idag o likaså förra gången, känner mig snabbt orkeslös, jag kan lyfta rätt tungt men de är just energin som dör snabbt, de hadde ej varit nå probbs om jag tar till kolisar som jag gjort annars men ja.....

mikaelj
2010-05-18, 20:51
Vad tar du i basövningarna? Hur mycket väger du? Det är ett ganska bra mått på hur långt du kommit i din styrketräning.

omnibus
2010-05-18, 20:51
Jag förstår inte varför du inte äter kolhydrater om du dessutom känner att träningen går bättre när du gör det?

Ärjagstark
2010-05-18, 20:52
Har du någon koll på ungefär hur mycket kolhydrater du äter? Är det under 100? under 20?

Erik

De är just de jag menar också, att jag är urdålig på räkna fram kalorier o näring, för mig blir de bara myror i huvet då hehe. Men idag tex tog jag en dcl långsamma fullkorns makaroner och efter träningen en dcl snabbmakaroner.

omnibus
2010-05-18, 20:53
De är just de jag menar också, att jag är urdålig på räkna fram kalorier o näring, för mig blir de bara myror i huvet då hehe. Men idag tex tog jag en dcl långsamma fullkorns makaroner och efter träningen en dcl snabbmakaroner.

Skaffa Hälsovakten eller liknande program för att sammanställa din kost om du vill få koll på ditt födointag

Eller Excelarket här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=27177

Ärjagstark
2010-05-18, 20:55
Jag förstår inte varför du inte äter kolhydrater om du dessutom känner att träningen går bättre när du gör det?

De va blandannat för att jag var påverkad av att Björn Ferry som vann OSguld, och att jag har ingen kontroll på min mage, den vill helt enkelt inte minska.

eriksvensson
2010-05-18, 21:00
De är just de jag menar också, att jag är urdålig på räkna fram kalorier o näring, för mig blir de bara myror i huvet då hehe. Men idag tex tog jag en dcl långsamma fullkorns makaroner och efter träningen en dcl snabbmakaroner.

Det där är dock inte LCHF om du äter en massa makaroner, du kanske har pausat nu, eller? Annars äter du för mycket kolhydrater för LCHF men för lite kolhydrater för LHCF.

Erik

Eddie Vedder
2010-05-18, 21:01
men för lite kolhydrater för LHCF.

Erik

"Low high carb fat"?:D

eriksvensson
2010-05-18, 21:07
"Low high carb fat"?:D

Ja det där vart ju onekligen fel! HCLF skulle det ju vara! :thumbup:

Erik

Ärjagstark
2010-05-18, 21:13
Det där är dock inte LCHF om du äter en massa makaroner, du kanske har pausat nu, eller? Annars äter du för mycket kolhydrater för LCHF men för lite kolhydrater för LHCF.

Erik

Nej sant, jag kör lite halv LCHF om ja kan kalla de så, och jag lite osäker så jag körde på med kolllisar bara för träningen, annars så under helgen om de nu inte blir öl med vännerna så kör jag bara kött, grönt (överjordsgrönisar) o en del frukt.

eriksvensson
2010-05-18, 21:17
Kör en ren proteindrink efter träningen, skippa kolhydraterna i två-tre veckor i sträck och rapportera huruvida det hjälpte eller inte. Annars kan du likagärna öka kolhydratintaget igen om du känner att du får mer ork av det, tränar man mycket så kan man äta ganska fritt med kolhydrater, men för oss soffpotatisar får det förödande konsekvenser (eller ja, för mig iallafall.. säkert inte så för alla..).

Erik

Ärjagstark
2010-05-18, 21:41
Kör en ren proteindrink efter träningen, skippa kolhydraterna i två-tre veckor i sträck och rapportera huruvida det hjälpte eller inte. Annars kan du likagärna öka kolhydratintaget igen om du känner att du får mer ork av det, tränar man mycket så kan man äta ganska fritt med kolhydrater, men för oss soffpotatisar får det förödande konsekvenser (eller ja, för mig iallafall.. säkert inte så för alla..).

Erik

Ok, jag testar det, men de är väll lika bra att köra med vanligt kött efteråt såvida de är är i samma mängd som proteindrink? Jag gör så då får se.:)

eriksvensson
2010-05-18, 23:02
Gott! Det gör en viss skillnad att ligga riktigt lågt i kolhydrater mot 'medel'. Absolut, kött går finfint! (trodde du körde gainer eller liknande annars, men det var ju makaroner du åt.. :))

Erik

mikaelj
2010-05-18, 23:10
Det är svårt att säga något generellt.

Jag trivs bäst med att bara äta på kvällen, ~18-20, och träna någon gång innan dess. När jag äter på en träningsdag blir det i storleksordningen ett halvkilo ägg, något hekto ost, något hekto kött/fisk, halv dl majonnäs, halvt hekto kokossmör, kvarts kilo keso och en skål gräddyoghurt. På vilodagar ungefär samma minus kokossmör och/eller majonnäs.

Du får själv komma fram till vad du funkar bäst med.

Apos78
2010-05-19, 07:12
De va blandannat för att jag var påverkad av att Björn Ferry som vann OSguld, och att jag har ingen kontroll på min mage, den vill helt enkelt inte minska.

Många innan Ferry har vunnit OS-guld, då med kolhydrater i kosten. Det var med stor säkerhet inte avgörande för guldet att han åt likt LCHF. Nu vet jag visserligen inte om han åt speciellt lite kolhydrater, jämfört med gemene man. Lite kolhydrater för Ferry kan utan problem motsvara ett par hundra gram. Därmed inte sagt att detta skulle kvalicifera som LCHF.

Magen minskar om energiintaget underskrider energiutgifterna. Om du så äter Rössners hallonbåtar eller bacon till alla måltider.

Ett sätt att hålla disciplinen uppe kan vara att dra igång en träningsjournal här. Då blir det något som pushar lite.

Eddie Vedder
2010-05-19, 07:47
Många innan Ferry har vunnit OS-guld, då med kolhydrater i kosten. Det var med stor säkerhet inte avgörande för guldet att han åt likt LCHF. Nu vet jag visserligen inte om han åt speciellt lite kolhydrater, jämfört med gemene man. Lite kolhydrater för Ferry kan utan problem motsvara ett par hundra gram. Därmed inte sagt att detta skulle kvalicifera som LCHF.

Magen minskar om energiintaget underskrider energiutgifterna. Om du så äter Rössners hallonbåtar eller bacon till alla måltider.


Om det hade varit så hade ju inte massor av bantningsråd handlat om att fylla magen med energisnål mat. En väldigt fet måltid på 500 kcal fyller inte magen som 500 kcal tonfisk och potatis. Och vilket man föredrar är ju individuellt.

Jag tror inte heller LCHF som sådan gav Ferry bättre resultat men eftersom hans mage mådde bättre, han uppger att han började sova bättre och lättare återhämtade sig så blev ju träningen helt enkelt mer regelbunden.

Apos78
2010-05-19, 08:36
Om det hade varit så hade ju inte massor av bantningsråd handlat om att fylla magen med energisnål mat. En väldigt fet måltid på 500 kcal fyller inte magen som 500 kcal tonfisk och potatis. Och vilket man föredrar är ju individuellt.

Jag tror inte heller LCHF som sådan gav Ferry bättre resultat men eftersom hans mage mådde bättre, han uppger att han började sova bättre och lättare återhämtade sig så blev ju träningen helt enkelt mer regelbunden.

Visst är det individuellt. Men att säga att kolhydraterna ensamma leder till att en viktnedgång försvåras blir alltför generellt. Givetvis tillkommer faktorer som ex mättnadssignaler, mag- och tarmfunktion, hur praktiskt fungerar det i vardagen etc.

Har du någon koll på hur Ferrys faktiskt äter? Jag vet inte och har inte grävt alls i det. Nyfiken bara.

Eddie Vedder
2010-05-19, 09:33
Visst är det individuellt. Men att säga att kolhydraterna ensamma leder till att en viktnedgång försvåras blir alltför generellt. Givetvis tillkommer faktorer som ex mättnadssignaler, mag- och tarmfunktion, hur praktiskt fungerar det i vardagen etc.

Absolut.:)

Min poäng vara bara det där om magens storlek. Den är ju verkligen inte energistyrd, olika mat fyller magen olika mycket. Vi kanske missförstod varandra där, du menar kanske mer vilken kost som minskar magfettet mer/mindre fast jag uppfattade det som akut bukfylla.

Har du någon koll på hur Ferrys faktiskt äter? Jag vet inte och har inte grävt alls i det. Nyfiken bara.

Ja asså han äter ju en kost som kanske sett till just E% kan liknas vid LCHF men som du säger är ju fortfarande kolhydratintaget högt i antal gram. Annars är det mer att han undviker spannmål, margariner, vill käka mycket kött som han själv jagat etc. Mest kolhydrater från de feta mjölkprodukterna, bär, frukt och nötter. Han har väl tagit Coltings koncept ytterligare ett steg typ.

Och genast blir han ju LCHF:arnas stora symbol mot sin egen vilja. ;)

Fredrik_S
2010-05-19, 09:47
känner mig snabbt orkeslös, jag kan lyfta rätt tungt men de är just energin som dör snabbt, de hadde ej varit nå probbs om jag tar till kolisar som jag gjort annars men ja.....

Dock har du ju ingen aning om kaloriintaget.
När du åt mer kolhydrater åt du antagligen mer kcal och då har man helt enkelt mer ork.
Det är alltså troligt att orkeslösheten beror på minskat kcal intag inte minskat kolhydratintag....

Men om du tror att det beror på minskat kolhydratintag och inte totalt minskat energiintag så är det mycket bättre för dig att satsa på en vanlig kosthållning istället. Dvs äta som du trivs med men äta lite mindre av allt.

Ärjagstark
2010-05-21, 10:13
Sorry jag är sen , jag testade helt enkelt att bara köra lchf en dag med extra fett o grädde och faktiskt så fick jag en boost av energi att orka träna hårt på gymmet!:) Jag gjorde så att jag åt småportioner i jämna mellanrum under dagen o de gjorde susan, småportioner är ett tips jag snappa upp då jag läste hur Sylvester stallone o Dolphan åt inför Rocky 4.

dupper
2010-05-21, 10:25
Jag tror inte att du tänker på kalorierna. Det kanske helt enkelt var så att du, genom extra fett och grädde, fick i dig en del mer kalorier? Detta leder till oftast till en energiboost.

bollio
2010-05-21, 10:37
Du säger att du äter LCHF men du har ingen koll på hur många kolhydrater du får i dig och du uppger att du äter makaroner? Med sådan mat kan kolhydratintaget lätt >100. <100 definieras vanligtvis som lågkolhydratkost.

Att räkna kolhydrater är lättare än att räkna kalorier. Det fixar du i ett vips. Samla data från 7 dagar och ta ett medelvärde.

Det kan vara intressant att veta!

Kischen
2010-05-21, 10:46
Räkna kalorierna istället för kolhydrater annars gör du snart en ny tråd som heter "Äter enligt lchf men går inte ner i vikt, vad gör jag för fel, hjälp"

Ärjagstark
2010-05-21, 13:51
Du säger att du äter LCHF men du har ingen koll på hur många kolhydrater du får i dig och du uppger att du äter makaroner? Med sådan mat kan kolhydratintaget lätt >100. <100 definieras vanligtvis som lågkolhydratkost.

Att räkna kolhydrater är lättare än att räkna kalorier. Det fixar du i ett vips. Samla data från 7 dagar och ta ett medelvärde.

Det kan vara intressant att veta!

Förut ja men nu har jag tagit bort kolhydraterna helt såvida jag inte är på krogbesök och dricker öl, men annars under veckan försöker jag hålla bort kolhydraterna så gott de går. Ingen aning om hur jag ska räkna kolhydrater?

Ärjagstark
2010-05-21, 13:53
Räkna kalorierna istället för kolhydrater annars gör du snart en ny tråd som heter "Äter enligt lchf men går inte ner i vikt, vad gör jag för fel, hjälp"

Jag vet inte hur man ska räkna dom heller, de här är överkurs för mig.:confused:

mikaelj
2010-05-21, 13:54
Har du läst http://kostdoktorn.se/viktnedgang ?

Ärjagstark
2010-05-21, 13:57
Finns de inget enklare sätt! Måste man räkna o styra och ställa, annars måste jag sätta mig vid skolbänken o plugga känns de som hehe, jag har mycke att göra utöver träningen så vore kul med bara några enkla tummregler och dessutom är de så tråkigt enligt mig att föra träningsdagbok om jag får säga vad jag tycker?:)

Ärjagstark
2010-05-21, 13:57
Har du läst http://kostdoktorn.se/viktnedgang ?

Tack! Ska kika....

Kischen
2010-05-21, 16:40
Finns de inget enklare sätt! Måste man räkna o styra och ställa, annars måste jag sätta mig vid skolbänken o plugga känns de som hehe, jag har mycke att göra utöver träningen så vore kul med bara några enkla tummregler och dessutom är de så tråkigt enligt mig att föra träningsdagbok om jag får säga vad jag tycker?:)

Man måste inte räkna, men det är enda sättet att veta att man verkligen ligger på ett underskott och att man säkert går ner i vikt.

Du går inte ner i vikt av en diet, du går ner av ett underskott. Man kan äta enligt lchf eller annan diet hur mycket man vill, inget underskott ingen viktminskning (förutom eventuell vätska)

Ärjagstark
2010-05-23, 06:50
Man måste inte räkna, men det är enda sättet att veta att man verkligen ligger på ett underskott och att man säkert går ner i vikt.

Du går inte ner i vikt av en diet, du går ner av ett underskott. Man kan äta enligt lchf eller annan diet hur mycket man vill, inget underskott ingen viktminskning (förutom eventuell vätska)

Ok, Men är väldigt osäker hur man räknar ut kalorier eller kolhydrater, ska man räkna tex hur många deciliter kolyhdrater man käkar på en vecka?

ok men lchf är väll underskott och så går man helt enkelt ned bara man tar bort kolhydraterna?:) Låter enkelt, en polare till mig rasade ned i vikt, bara han tog bort kolhydraterna.

Sniggel
2010-05-23, 08:59
Du tar reda på hur mycket varje livsmedel du äter innehåller av kolhydrater, protein och fett och även hur mycket du äter av varje livsmedel (i gram) med hjälp av en matvåg. De flesta livsmedel har en innehållsförteckning där det står en uppskattning per 100 gram.
Sen är det multiplikation och addition som gäller så du får den totala mängden på ett dygn.
1 gram kolhydrat ger ca 4kcal
1 gram protein ger ca 4kcal
1 gram fett ger cirka 9 kcal

Ärjagstark
2010-05-23, 12:13
Du tar reda på hur mycket varje livsmedel du äter innehåller av kolhydrater, protein och fett och även hur mycket du äter av varje livsmedel (i gram) med hjälp av en matvåg. De flesta livsmedel har en innehållsförteckning där det står en uppskattning per 100 gram.
Sen är det multiplikation och addition som gäller så du får den totala mängden på ett dygn.
1 gram kolhydrat ger ca 4kcal
1 gram protein ger ca 4kcal
1 gram fett ger cirka 9 kcal

Ok tack! Ok då Får jag vänta med det tills jag köper en våg nån gång...