handdator

Visa fullständig version : ABCDE-Metoden, värd ett försök?

Kensha
2010-05-18, 19:22
Hey dudes!

Jag har försökt att söka men utan vidare resultat. Är det någon av er som har några erfarenheter utav ABCDE-Metoden? Funkar den bra? Är den värd ett försök? Personligen känns metoden lite för taskig för kroppshållningen, bör den inte försämras?

Det påstås att kroppen efter två veckor av överskott ger ökningar på fettinlagringen, därav man går in på slimfasen. Detta låter obegripligt i mina öron.

ABCDE-Metoden. Värdelöst, eller good shit?

King Grub
2010-05-18, 19:41
Majoriteten som provat blev mest feta.

Kensha
2010-05-18, 20:27
Majoriteten som provat blev mest feta.

Som jag trodde. Tack för svaret!

DavidB
2010-05-18, 21:00
Jag har testat. Min kroppstyp är extrem ectomorph, även om jag stolt lyft 150 kg i benböj vid en kroppsvikt på 56 kg för sisådär 25 år sedan. Nåja. Jag provade ABCDE i flera cykler och körde hårdare styrka än någonsin innan, med mycket eccentriska reps och stretching mm, och frekvent träning enligt modellen med att vara övertränad i slutet av varje bulkcykel. Under varje cykel mätte jag kroppsvikt, midjemått, och m hj a fettkaliper underhudsfett på tre ställen. Resultat - jag gick upp mer än någonsin och var uppe i 71 kg som mest, och jag blev starkare, men för varje bulkcykel blev det allt lättare att lägga på sig fett, och svårare att sätta muskler. Deffcykeln resulterade i att större delen, eller all ökning av muskelmassan gick om intet. Jag tror Bill Phillips "uppfann" det perfekta fettbulkprogrammet så att han kunde sälja fettminskningsprodukter.

Jag tog även kontakt med Torbjörn Åkerfeldt, som var den forskare på vilkens teorier Phillips hävdade att metoden byggde. Åkerfeldt menade dock att han Phillips tagit sig många friheter och i stort sett skapat sin egen metod.

Åkerfeldts råd var annorlunda än Phillips. Öka kaloriintaget med ca +40% under bulkfasen. Denna ökning skulle bestå av enbart fett och protein. 90% av teoretisk maintenance vid deff. Så jag provade hans metod. Jag mätte kroppsvikt + övriga mått varje dag. Efter fem veckor, dvs inför start på bulkcykel nr 3 hade jag lagt på mig ca 1.3 kg fettfri massa. Midjemått oförändrat, mindre underhudsfett (3 mm vid naveln, 0 mm i sidan). Efter bulkcykel 3 hade jag gått upp ytterliggare 2.2 kg med 1 mm ökning av underhudsfettet. Men sedan bar det av utför, allt mer underhudsfett, allt större midjemått, svårare och svårare att bli av med fettvikten. MEN det ska tilläggas, jag hade ett jobb med långa dagar och mycket resande i perioder. Efter fem månader la jag ned projektet.

Jag hade kontakt med TÅ igen efter denna fas för att fråga hur det gick med hans forskningsprojekt. Han var märkbart irriterad. Serumvärdena på de blodprov som tagits kunde inte utesluta att hans försökspersoner hade använt anabola steroider under undersökningen. Det var det sista jag hörde. Är det någon som sett hans publicerade vetenskapliga rapport?

Morty
2010-05-19, 09:44
Afaik så utvecklades metoden på hypoteser som senare avfärdats, såsom att insulin vore anabolt för muskelmassa etcetera. Därför är metoden nu rätt avfärdad som "vettig för gemene gymmare".

Imo är det vanliga bäst. Ett smärre överskott, nästan omedvetet, och sedan deffa om du vill.

prOtotype
2010-05-19, 10:03
Afaik så utvecklades metoden på hypoteser som senare avfärdats, såsom att insulin vore anabolt för muskelmassa etcetera. Därför är metoden nu rätt avfärdad som "vettig för gemene gymmare".

Imo är det vanliga bäst. Ett smärre överskott, nästan omedvetet, och sedan deffa om du vill.

Det är väldigt lätt för mig att tänka likadant. Typ "det är ju bara att äta". Då glömmer man att väldigt många inte har en aning om hur mycket dom borde äta osv.
När jag börjat träna hårdare så får jag pusha mig själv till att äta mycket mer för att inte tappa i vikt. Jag äter långt över gränsen för när jag är mätt för att få i mig tillräckligt.
Det är därför det finns så många olika metoder - för att alla dom som "det är bara att äta" inte funkar för ska ha någon typ av ram för sitt ätande.

DavidB
2010-05-20, 08:02

Eftersom Åkerfeldts råd var att det extra kaloriintaget enbart skulle bestå av fett och protein så borde inte insulinvärdet påverkas alltför mycket om man följde hans råd, eller?