handdator

Visa fullständig version : Frågor om Axon 2.0


Crocker
2010-05-18, 18:53
Är det ok att byta ut övningar - mot de fetmarkerade, då de inte funkar tyvärr?


Pass 1; Bröst Triceps Axlar

1. Bänkpress/Hantelpress
2. Axelpress/Militärpress
3. Bröstpress i maskin
4. Kabellyft åt sidan ArnoldPress
5. Enarms hantelpress ovanför huvudet
6. Pushdown

Pass 2; Ben Vader

1. Knäböj
2. Utfall
3. Benpress
4. Liggande lårcurl Raka marklyft
5. Benspark
6. Stående vadpress
7. Kronlyft

Pass 3; Rygg Biceps Mage


1. Skivstångsrodd/Sittade kabelrodd
2. Marklyft
3. Hantelrodd / Chins
4. Ryggresning ( Kan bytas ut mot.. ?)
5. Traditionella latsdrag framför nacken
6. Rak skivstångcurl, Bicepscurl?
7. Hantelcurl
8. Cable Crunch Hängande benlyft

Vad tros om det?

Bwall
2010-05-18, 18:56
Det blir ju inte riktigt samma sak, men jag är övertygad om att det kommer fungera alldeles utmärkt. Kör på!

dupper
2010-05-18, 19:03
Hängande benlyft aktiverar inte samma muskler som cable crunch, vad jag vet. Därför kanske det inte är optimalt att byta de mot varandra. Kör någon annan övning för mage, t.ex. crunches/situps/mage i maskin.

Control_61
2010-05-18, 19:09
Hängande Benlyft är ett bättre val än crunches.




Att köra kronlyft i slutet på ett underkroppspass med så många basövningar hade jag inte valt att göra. Det räcker gott med raka marklyft. Särskilt när du ska göra rygglyft passet efter.



Ryggresning är en bra övning. En annan lätt övning för nedre rygg är pull-throughs.

Crocker
2010-05-18, 20:16
Pullthrough är nu bytt, tack. Väntar nu bara på en kommentar från skaparen av schemat. :)

HulkH
2010-05-18, 21:30
Okej erre väl alltid, kmr funka lite annorlunda men :)

Martin Löwgren
2010-05-19, 07:39
Pullthrough är nu bytt, tack. Väntar nu bara på en kommentar från skaparen av schemat. :)

Nej hängnande benlyft ska inte bytas ut mot cable crunch då benlyft primärt är en övning för höftböjarmuskulaturen och endast sekundedärt för magmuskulaturen.

Kronlyft sist i passet är ingen bra ide då dina stabilisatorer kommer vara trötta.

Crocker
2010-05-19, 14:14
Kronlyft borttagen, vad tros förövrigt?
Och kör väl Cable Crunch ändå.

Control_61
2010-05-19, 14:51
Nej hängnande benlyft ska inte bytas ut mot cable crunch då benlyft primärt är en övning för höftböjarmuskulaturen och endast sekundedärt för magmuskulaturen.


Där kan du se vilka muskler som aktiveras av vilka magövningar.

http://www.tmuscle.com/free_online_article_issue/issue_627#inside-the-muscles-best-ab-exercises


Jag tycker det är en av de skönaste övningarna för hela magmuskulaturen, och det känns marginellt i mina höftböjare.
Har du provat hängande benlyft själv?

Martin Löwgren
2010-05-19, 14:53
Där kan du se vilka muskler som aktiveras av vilka magövningar.

http://www.tmuscle.com/free_online_article_issue/issue_627#inside-the-muscles-best-ab-exercises


Jag tycker det är en av de skönaste övningarna för hela magmuskulaturen, och det känns marginellt i mina höftböjare.
Har du provat hängande benlyft själv?
Tack min vän men jag vet vilka övningar som aktiverar vilka muskler och benlyft kommer aktivera m. iliopsoas i onödigt stor utsträckning jämfört med cablecrunches.

Att du inte "känner" något i höftböjarna säger ingenting. Rörelsen över höftleden sker där och den kan inte din mage utföra då den fäster på blygdbenet och övriga deler av bäckenkammen som är en del av bäckenet.

Crocker
2010-05-19, 15:09
Du kunde inte svara på min fråga också? :d

Control_61
2010-05-19, 15:12
Tack min vän men jag vet vilka övningar som aktiverar vilka muskler och benlyft kommer aktivera m. iliopsoas i onödigt stor utsträckning jämfört med cablecrunches.

Att du inte "känner" något i höftböjarna säger ingenting. Rörelsen över höftleden sker där och den kan inte din mage utföra då den fäster på blygdbenet och övriga deler av bäckenkammen som är en del av bäckenet.

Jag tvivlar inte en sekund på att du vet det.

Jag tror dock att hängande benlyft aktiverar hela magen om man inte bara lyfter på benen utan även trycker fram "rumpan" om du förstår vad jag menar.

Martin Löwgren
2010-05-19, 15:14
Jag tvivlar inte en sekund på att du vet det.

Jag tror dock att hängande benlyft aktiverar hela magen om man inte bara lyfter på benen utan även trycker fram "rumpan" om du förstår vad jag menar.

Jag har aldrig sagt att magmuskulaturen inte aktiveras av benlyft men vad jag säger är att m. iliopsoas, m. tensor fascia late, m. rectus femoris med flera aktiveras onödigt mycket då en höftflexion sker.

Control_61
2010-05-19, 15:15
Jag har aldrig sagt att magmuskulaturen inte aktiveras av benlyft men vad jag säger är att m. iliopsoas, m. tensor fascia late, m. rectus femoris med flera aktiveras onödigt mycket då en höftflexion sker.



Okej!

Guddi
2010-05-19, 16:23
Jag har aldrig sagt att magmuskulaturen inte aktiveras av benlyft men vad jag säger är att m. iliopsoas, m. tensor fascia late, m. rectus femoris med flera aktiveras onödigt mycket då en höftflexion sker.Vad är onödigt mycket? Så länge magen får sin träning så spelar det väl ingen roll om även andra muskler tränas. Där finns ju väldigt få andra övningar som ens tränar höftböjarna med i programmet så varför inte?

Martin Löwgren
2010-05-19, 16:42
Vad är onödigt mycket? Så länge magen får sin träning så spelar det väl ingen roll om även andra muskler tränas.

Varför inte försöka träna den muskel man vill träna istället för att koppla massa synergister över höftleden?

Control_61
2010-05-19, 16:48
Jag har alltid fått lära mig att man ska försöka lära kroppen att arbeta "över gränserna", att man ska lära kroppen att arbeta som en helhet, inte försöka isolera musklerna. Sedan ska man såklart inte fuska, men det är ju logiskt.

Bålstyrka sitter väl inte bara i magmusklerna, utan i höften, gluteus etc. också?


Det kanske är bodybuilding vs. "funktionell" styrka vi snackar här?

Bluesparv
2010-05-19, 17:53
Höftböjaren har man väl iofs inte speciellt mycket för att träna..?

Crocker
2010-05-19, 19:36
Varför inte försöka träna den muskel man vill träna istället för att koppla massa synergister över höftleden?

Ännu en gång ber jag om svar.

Vanish
2010-05-19, 19:48
Det är du som ska träna din kropp och inte någon annan. Gör dina byten om du vill och känner för det!

Jag mixade mitt med 2.0 programmet och länken i detta forumet. Funkar kanon för mig.

Martin Löwgren
2010-05-20, 09:17
Jag har alltid fått lära mig att man ska försöka lära kroppen att arbeta "över gränserna", att man ska lära kroppen att arbeta som en helhet, inte försöka isolera musklerna. Sedan ska man såklart inte fuska, men det är ju logiskt.

Bålstyrka sitter väl inte bara i magmusklerna, utan i höften, gluteus etc. också?


Det kanske är bodybuilding vs. "funktionell" styrka vi snackar här?

Beror på vad målet med träningen är. Du vinner inget på att koppla in massa synergister om du är kroppsbyggare då den primära muskeln inte stressas lika mycket.

fiskebulle
2010-05-20, 09:35
Beror på vad målet med träningen är. Du vinner inget på att koppla in massa synergister om du är kroppsbyggare då den primära muskeln inte stressas lika mycket.

För tusan Martin. Du måste börja läsa noggrannare. Vi förstår att du har bråttom, men då kanske det är lika bra att inte svara alls eftersom hälften av det du skriver inte är relevant med posten ovan.

Det kanske är bodybuilding vs. "funktionell" styrka vi snackar här?

Det är nog det. Samtliga utav Martin/axons scheman är ju tänkta för kroppsbyggeri, vilket inte är så konstigt då det är det som karln sysslar med.

zajiwal
2010-05-23, 20:32
Varför inte försöka träna den muskel man vill träna istället för att koppla massa synergister över höftleden?

Om man ska försöka koppla bort alla andra muskler förutom den man vill arbeta, borde man ju ta bort massa basövningar ur sitt program också?*jorgen*

PepzAdept
2010-05-23, 20:54
Schemat är väl dock tänkt så att man ska köra basövningar och sedan gå vidare till att isolera musklerna.

r1kkie
2010-05-23, 21:59
Tänkte jag lånar tråden då detta också på sätt och vis handlar om 2.0. TÄnkte börja köra detta men undrar vilken övning "Enarms hantelpress ovanför huvudet" de är?

Sjoba
2010-05-23, 22:01
Tänkte jag lånar tråden då detta också på sätt och vis handlar om 2.0. TÄnkte börja köra detta men undrar vilken övning "Enarms hantelpress ovanför huvudet" de är?

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBOneArmTriExt.html

r3mpuh
2010-05-24, 00:48
Varför inte försöka träna den muskel man vill träna istället för att koppla massa synergister över höftleden?

Citerar dig för skojs skull^^

Du som sitter på en del kunskap Martin, vad tycker du om "mätningarna" som tmuscle hade gjort angående aktiveringen? av t.ex rectus abdominus?
någon länkade på första sidan.

Enligt de mätningarna var "strikta" chins bra för abs-en? :p

Skulle uppskatta dina åsikter om mätningarna,
mvh r3mpuh

Martin Löwgren
2010-05-24, 08:13
Om man ska försöka koppla bort alla andra muskler förutom den man vill arbeta, borde man ju ta bort massa basövningar ur sitt program också?*jorgen*
Beror på.

Knäböj ska ta på flera muskler, likaså utfall så nja där håller jag ej med.

Magövningar dock ska enligt mig helst aktivera magmuskulaturen och inte höftböjarna.

prOtotype
2010-05-24, 09:48
Citerar dig för skojs skull^^

Du som sitter på en del kunskap Martin, vad tycker du om "mätningarna" som tmuscle hade gjort angående aktiveringen? av t.ex rectus abdominus?
någon länkade på första sidan.

Enligt de mätningarna var "strikta" chins bra för abs-en? :p

Skulle uppskatta dina åsikter om mätningarna,
mvh r3mpuh

Enligt mig inga konstigheter att det är massa aktivitet där då man behöver hålla en viss anspänning i hela kroppen för att kunna göra chins strikt. Spänner man inte där blir benen att slänga omkring.
Sen tror jag knappast att det är en optimal övning för att bygga massa.

Martin Löwgren
2010-05-25, 10:56
Enligt mig inga konstigheter att det är massa aktivitet där då man behöver hålla en viss anspänning i hela kroppen för att kunna göra chins strikt. Spänner man inte där blir benen att slänga omkring.
Sen tror jag knappast att det är en optimal övning för att bygga massa.

Haha nej det vågar även jag påstå att det inte är.