handdator

Visa fullständig version : Optinojja

Typsnubbe
2010-05-18, 17:28
Alla vill såklart vara optimala och jag har lite frågor om just hur man är optimal vad gäller att trigga muskeluppbyggningen maximalt och åtgärda muskelnedbrytningen effektivt vid samma tillfälle.

Vad är optimalt vid önskat muskelbygge direkt efter ett pass och varför, då man har tillgång till hushållskost(kött, pasta), vassle, eaa och leucine?
Jag menar då från att man kommit hem, efter att ha intagit EAA direkt efter passet.

Vad gäller muskelnedbrytning så har jag alltid undrat över hur det egentligen ligger till med sambandet mellan muskelnedbrytning och muskeluppbyggning, är dessa enskilda 2 olika processer som kontinuerligt pågår i kroppen dygnet runt eller kan katabolt tillstånd resp. anabolt tillstånd vara synonymer till dessa?

En annan fråga är isåfall varför det föreslås ett intag av vassle vilket en timme senare ska uppföljas med mat, om under tiden vasslet gör sitt muskeluppbyggande, pågår den muskelnedbrytande processen som kunde ha åtgärdats genom att vid samma tillfälle som vasslet intas faktiskt äta vanligt kött? Eller förstör detta vasslets snabba upptag? :Virro

Lite förrvirrad är man! *rolleyes*
Det skulle verkligen vara toppen om det fanns en sticky på alla dessa typiska frågorna som jag kan tänka mig folk ställer varenda dag här omkring *popcorn*

WHITEFOLKS
2010-05-18, 17:31
Mycket av det du frågar är ju saker som inte direkt är "klarlagda". Man kan ju ha teorier om hur det skulle funka men det är så många processer och variabler att det är svårt att få en helhetsbild av vilka kombinationer som skulle fungera bäst.

Det som är klarlagt är att bra träning + äta tillräckligt kan ge väldigt bra resultat. Vissa andra delar är ju studerade var för sig men inte i kombination (som då t.ex. mat och vassle som du undrar om).

Skrollovicz
2010-05-18, 17:33
Det handlar om att stimulera proteinsyntesen, intag av EAA direkt efter träning samt en timme senare ger två stimuleringar. Tror att man kan inta EAA ytterligare 1 h efter för att stimulera proteinsyntesen en tredje gång... nån får rätta om jag är ute och cyklar. :D

WHITEFOLKS
2010-05-18, 17:37
Skrollovicz: blir nettoeffekten större av att inte äta på en timme efter för att kunna få den andra stimuleringen i jmf med att äta och avbryta "nedbrytningen"?

Ovanstående är ett exempel på problematiken av när folk försöker optimera just en viss del.

Fredrik_S
2010-05-18, 19:07
Det allra säkraste kortet är att göra som folk har gjort i 50 år dvs äta 3-6 ungefär lika stora måltider Innehållande grönsaker proteinkälla och eventuellt nån kolhydratkälla som pasta ris potatis eller likanande.
Kombinera detta med ett väl beprövat och bra progressivt styrkeprogram.
Göra det år ut och år in kommer garanterat till 100% ge extremt bra resultat.

Att testa optimeringsprinciper där du ska fasta x antal timmar per dygen, vänta x antal minuter och dutta med pyttesmå eaa doser här och där, är egentligen en större risk till sämre framgångar då det inte är beprövat under många år...

Desutom är antagligen alla små optimringsförök summerade där några säkerligen ger sämre resultat och några kanske bättre, en sån extremt lite procentandel av det totala att det nog inte är värt det. Säg att det skulle ge 10% mer per år(vilket jag tror är en extrem överdriven siffra) så skulle du få 5,5 kilo muskler mer istället för 5 kg muskler mer... tex

austria
2010-05-18, 19:22
Det allra säkraste kortet är att göra som folk har gjort i 50 år dvs äta 3-6 ungefär lika stora måltider Innehållande grönsaker proteinkälla och eventuellt nån kolhydratkälla som pasta ris potatis eller likanande.
Kombinera detta med ett väl beprövat och bra progressivt styrkeprogram.
Göra det år ut och år in kommer garanterat till 100% ge extremt bra resultat.

Att testa optimeringsprinciper där du ska fasta x antal timmar per dygen, vänta x antal minuter och dutta med pyttesmå eaa doser här och där, är egentligen en större risk till sämre framgångar då det inte är beprövat under många år...

Desutom är antagligen alla små optimringsförök summerade där några säkerligen ger sämre resultat och några kanske bättre, en sån extremt lite procentandel av det totala att det nog inte är värt det. Säg att det skulle ge 10% mer per år(vilket jag tror är en extrem överdriven siffra) så skulle du få 5,5 kilo muskler mer istället för 5 kg muskler mer... tex

Utan att ha jättekoll på kost m.m. så är det ett stort +1 på det. Hade lite opti-noja ett tag runt träning och kost, men tyckte det blev för jobbigt mentalt till slut. Dels för att jag inte märkte några resultat, och dels för att jag ständigt gick och tänkte på träning och kost.

vicarious
2010-05-18, 19:23
Vad gäller muskelnedbrytning så har jag alltid undrat över hur det egentligen ligger till med sambandet mellan muskelnedbrytning och muskeluppbyggning, är dessa enskilda 2 olika processer som kontinuerligt pågår i kroppen dygnet runt

Ja, det tror jag man kan säga.