handdator

Visa fullständig version : 33cl cola om dagen = stort hämmande?


teal
2010-05-18, 12:18
hejsan.

För att kunna förklara lite bakgrund och så kan jag skriva följande;

Jag väger in på c:a 76kg vilket jag är mycket nöjd med, lagom storlek för mig och jag är mer "fit" än fat. Ligger på kanske 10-12% BF som jag skulle vilja minska till kanske 7-8%. jag strävar efter att forma om kroppen med sån liten viktsvängning som möjligt, få skarpare konturer överlag och samtidigt inte tappa för mycket muskler.

Mitt schema är följande;

Måndag armar (skippar detta pass ibland för att träna armar är så jävla tråkigt)
Tisdag ben + 20 minuter cardio
onsdag vila
torsdag rygg + axlar
Fredag bröst
Lördag och söndag vila.

Kostupplägg;
Varje morgon, 250g keso, 3dl apelsinjuice, frukt (banan/äpple)

Lunch/middag varje dag består av 250g kyckling i diverse form, grillad, filé, kycklingspett osv. och till det oftast en baguette på 135g eller pasta/ris och till det c:a 33cl coka cola.

Innan träning, 45g vassleprotein blandat med 4dl mjölk

Middag/lunch (måltid som ej är kyckling) blir oftast husmanskost, potatis + köttbullar, korv, ev. lasagne, pasta och köttbullar/falukorv och lite grönsaker till det. Ibland blir det även kyckling här med.

Kvällsmat brukar blir två limpskivor med ost, 2,5dl apelsinjuice, varm oboy (3dl mjölk) har jag även tränat så drar jag en gainer blandat med 5dl mjölk.

De dagar jag tränar så ligger jag på högre kcal-intag än vilodagarna, säg 2.900kcal och 2400 utan träning. Får i mig iaf 150g protein per dag, kanske 70- 90g fett, och 220-250g kolhydrater (uppskattat)

Det jag tänker då, med tanke på mitt mål, är om läsken jag dricker i princip varje dag tillsammans med det vita brödet har en större påverkan att hämma min trimning eller kan jag tex. lägga till ett renodlat cardiopass någon helgdag eller så?

Tacksam för svar

omnibus
2010-05-18, 12:21
Så länge du fortfarande ligger på ett underskott så är det inga problem. Annars kan du ju dricka lightläsk under dieten?

Buck
2010-05-18, 12:23
En 33cl vanlig Coca Cola innehåller ungefär 14 kcal av kolhydrater, på vilket sätt hade du tänkt dig att det skulle hämma något signifikant?

teal
2010-05-18, 12:28
En 33cl vanlig Coca Cola innehåller ungefär 14 kcal av kolhydrater, på vilket sätt hade du tänkt dig att det skulle hämma något signifikant?

Coca Cola näringsinnehåll per 100ml
Energi 42kcal
Protein 0
Kolhydrat 10.6g
varav socerarter 10.6g
Fett 0
Kostfiber 0
Natrium 0

Tänkte mer på att det är 30g socker rakt in i blodet som inte direkt gynnar något alls

WHITEFOLKS
2010-05-18, 12:35
Det ger dig energi att träna med bland annat.

Det är ju näringslös energi men så länge du har täcker ditt näringsbehov och du hellre dricker colan än ligger på 140kcal mer underskott så är det inte något direkt negativt.

King Grub
2010-05-18, 12:35
Varför måste 100% av allt du äter/dricker "gynna" något? Ja, Coca-Cola är näringsmässigt värdelöst, men so what? Tänker du leva på potatis och kyckling resten av livet? Ett glas Cola om dagen kommer att inte att förstöra något. Jag äter glass och godis och allt möjligt varje dag; tror du jag oroar mig över att en dubbel Japp skulle "hämma" något? Knappast.

Numse
2010-05-18, 12:35
Jag håller mig borta från sockerartade kolhydrater över huvud taget, finns ingen anledning att trycka i sig det, mer än att det är gott då såklart. Att hålla mig borta från det har gynnat mig, klart och tydligt.

30 gram sockerartade kolhydrater är rätt mycket, i min vardag. Varför inte bara dissa det? Du äter en del annat som också innehåller sockerartade kolhydrater så vitt jag vet. Vitt bröd, gainer, oboy och juice. Allt detta skulle jag dissat om jag ville få lägre bf iaf.. men men, jag är opti :) frågan är hur opti du vill va

Buck
2010-05-18, 12:37
En 33cl vanlig Coca Cola innehåller ungefär 14 kcal av kolhydrater, på vilket sätt hade du tänkt dig att det skulle hämma något signifikant?

140 kcal skulle det vara såklart. xD

teal
2010-05-18, 12:38
Varför måste 100% av allt du äter/dricker "gynna" något? Ja, Coca-Cola är näringsmässigt värdelöst, men so what? Tänker du leva på potatis och kyckling resten av livet? Ett glas Cola om dagen kommer att inte att förstöra något.

Absolut inte, men jag tänkte om det skulle vara en liknande effekt över de tjockisar som fått för sig att äta 200g nötter om dagen bara för att de innehåller bra fetter och sen inte förstår varför de inte rasar i vikt.

Jag tackar för de snabba svaren jag har fått och uppskattar dessa väldigt mycket. Fortsätter med min cola fast kanske i en lite lägre konsumtionstakt än vad jag har nu, jag tänker inte sålla bort allt gott bara för att trimma kroppen.
Slänger in ett cardiopass till på helgen och ser om jag kan hålla tillräcklig balans för att nå mina mål.

Tack än en gång ni som tog er tid att svara

haa
2010-05-18, 13:32
Varför måste 100% av allt du äter/dricker "gynna" något? Ja, Coca-Cola är näringsmässigt värdelöst, men so what? Tänker du leva på potatis och kyckling resten av livet? Ett glas Cola om dagen kommer att inte att förstöra något. Jag äter glass och godis och allt möjligt varje dag; tror du jag oroar mig över att en dubbel Japp skulle "hämma" något? Knappast.

Ett otroligt bra inlägg, jag tror detta inlägg kan påverka positivt till hur väldigt många på det här forumet har för syn på kosten.

Skrollovicz
2010-05-18, 17:16
Varför måste 100% av allt du äter/dricker "gynna" något? Ja, Coca-Cola är näringsmässigt värdelöst, men so what? Tänker du leva på potatis och kyckling resten av livet? Ett glas Cola om dagen kommer att inte att förstöra något. Jag äter glass och godis och allt möjligt varje dag; tror du jag oroar mig över att en dubbel Japp skulle "hämma" något? Knappast.

Grub, du åt ju betydligt striktare förr, upplever du någon skillnad i resultat i dag jämfört med då?

Fredrik_S
2010-05-18, 19:45
Absolut inte, men jag tänkte om det skulle vara en liknande effekt över de tjockisar som fått för sig att äta 200g nötter om dagen bara för att de innehåller bra fetter och sen inte förstår varför de inte rasar i vikt.

Lite skillnad på 140 kcal och 1200 kcal

cero
2010-05-18, 22:00
Grub, du åt ju betydligt striktare förr, upplever du någon skillnad i resultat i dag jämfört med då?

Vad skulle skillnaden vara menar du? Lite extra energi?

Three pigs
2010-05-18, 22:20
Vad skulle skillnaden vara menar du? Lite extra energi?

Det är väl just därför han frågar. Vi får helt enkelt vänta och se om det var någon skillnad.

cero
2010-05-18, 23:14
Det är väl just därför han frågar. Vi får helt enkelt vänta och se om det var någon skillnad.

Förstår förövrigt inte hur en coca cola kan göra en kost mindre strikt när man ser det ur muskel-/konditionsbyggande syfte.

Ashenshugar777
2010-05-18, 23:49
Varför måste 100% av allt du äter/dricker "gynna" något? Ja, Coca-Cola är näringsmässigt värdelöst, men so what? Tänker du leva på potatis och kyckling resten av livet? Ett glas Cola om dagen kommer att inte att förstöra något. Jag äter glass och godis och allt möjligt varje dag; tror du jag oroar mig över att en dubbel Japp skulle "hämma" något? Knappast.

Marinerad kyckling & Mandelpotatis med bea > Cocacola .. eller nej vänta.. Man kombinerar! Kyckling potta och cocacola!

F.ö gillar jag din post och har på ett ungefär samma syn.