handdator

Visa fullständig version : Löneanspråk


tsp
2010-05-18, 10:50
Efter en tabbe på min senaste anställning då jag krävde alldeles för lite i lön (vilket jag iofs lyckades förhandla upp efter en tid) vill jag nu i förväg ha lite kött på benen så att säga. Jag ska om en halvtimme åka till en anställningsintervju för en tjänst som uppräknare vid ett värdetransportbolag. Det är ett okvalificerat arbete, men det medför ju en hel del ansvar osv samt är en väldigt viktig del i företaget.

Någon som har erfarenhet av detta och kan komma med lite vägledning? Är det aktuellt med typ 170kr/h eller bör jag sikta mot 110kr/h? Ja ni fattar.. För själv har jag ingen aning

prOtotype
2010-05-18, 10:52
Lite ont om tid men kolla om du kan få tag på något fackförbund och se vad lönen brukar ligga på

Mental
2010-05-18, 10:53
Kolla med facket, de brukar ha aktuella uppgifter

tsp
2010-05-18, 12:52
Gött, facket är bäst! :)

Har vart där nu hur som helst, det gick bra osv. Ska dit igen för lite tester osv. Någon som vet ungefär vad man brukar ha för tester på uppräkningspersonal?

emi23j
2010-05-18, 14:01
30 min innan så ställer du denna fråga. lysande planering från din sida!

omnibus
2010-05-18, 14:40
Gött, facket är bäst! :)

Har vart där nu hur som helst, det gick bra osv. Ska dit igen för lite tester osv. Någon som vet ungefär vad man brukar ha för tester på uppräkningspersonal?

Det blir väl det vanliga, hinderbana, överlevnadsvecka, klädsim och fallskärmshoppning medelst egenhändigt stickad fallskärm.

rajjan_dammit
2010-05-18, 14:42
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Upprakningspersonal-1333

Förvisso inte så mycket statistiskt underlag, men sidan i sig är väldigt bra att ha tycker jag.

prOtotype
2010-05-18, 15:01
Nu är vi nyfikna på uppföljning. Vad ställde du för krav och hur gick det?

bizniz
2010-05-18, 15:02
30 min innan så ställer du denna fråga. lysande planering från din sida!

ganska +1 på den faktiskt :Virro

Tricce
2010-05-18, 16:36
Efter en tabbe på min senaste anställning då jag krävde alldeles för lite i lön (vilket jag iofs lyckades förhandla upp efter en tid) vill jag nu i förväg ha lite kött på benen så att säga. Jag ska om en halvtimme åka till en anställningsintervju för en tjänst som uppräknare vid ett värdetransportbolag. Det är ett okvalificerat arbete, men det medför ju en hel del ansvar osv samt är en väldigt viktig del i företaget.

Någon som har erfarenhet av detta och kan komma med lite vägledning? Är det aktuellt med typ 170kr/h eller bör jag sikta mot 110kr/h? Ja ni fattar.. För själv har jag ingen aning

Jag tycker inte du ska söka jobbet ;)

Definiera "lågstatus". Det kommer alltid finnas lågstatus-jobb. Vad jag menar är att man ska se till så att alla har någorlunda stimulerande och helstkvalificerade jobb som man kan utvecklas i samt som ger en mer än duglig inkomst. Alltså, jag vill se att ingen har skitjobb men ordet "lågstatus" är ganska relativt och säger inte mycket om jobbet egentligen enligt mig.

tsp
2010-05-18, 23:26
Jag tycker inte du ska söka jobbet ;)

Jag har ännu ingen utbildning då jag knappt ens är myndig. :)




För er som undrar så pratade vi inte lön osv överhuvudtaget, gissar att det kommer upp längre fram i urvalsprocessen.

stevebc
2010-05-18, 23:28
Vad är en uppräknare för något?

tsp
2010-05-19, 00:05
Vad är en uppräknare för något?

En person som arbetar för t.ex. bank eller annat bolag som hanterar stora mängder kontanter. Uppräknaren räknar helt enkelt dessa kontanter. :)

Scratch89
2010-05-19, 04:41
Jobbar du natt så kommer du säkert att hamna närmare 170 kr än 110 kr i alla fall.

Scorpionida
2010-05-19, 05:33
Eftersom det är ett okvalificerat arbete kan du bara löneförhandla om du har tidigare erfarenhet från ett likadant eller ett mycket liknande arbete eller jobbat i samma företag tidigare. Annars sysslar man inte så mycket med löneförhandling. Du får vad du får.

Edit: Men å andra sidan kan jag också vara en extremt dålig löneförhandlare;)

stevebc
2010-05-19, 09:03
En person som arbetar för t.ex. bank eller annat bolag som hanterar stora mängder kontanter. Uppräknaren räknar helt enkelt dessa kontanter. :)Jo, men hur? Sitter du med en bunte sedlar och en san dar sedelraknare som man ser maffian ha i actionfilmer?

Medusa
2010-05-19, 09:10
exakt hur tänker du när du överväger att löneförhandla på din anställningsintervju för ett helt nytt arbete som vemsomhelst kan utföra??? :sleep:

robztr14
2010-05-19, 09:24
'Får jag inte 150kr/h så drar jag!!'

z_bumbi
2010-05-19, 09:37
Jo, men hur? Sitter du med en bunte sedlar och en san dar sedelraknare som man ser maffian ha i actionfilmer?

http://img.alibaba.com/photo/11132462/Currency_Counting_Machine_De_La_Rue_2650_UV.jpg

Lägg sedlarna där uppe. Kör igenom alla sedlarna och notera antalet.
Kör igenom igen och se om du får samma antal.
Vill du ha buntar med specifikt antal sedlar så ställ in maskinen på det.

Om det handlar om ett företag som handlar med kontakter både in och ut i varierande valörer så finns det också maskiner som sorterar, räknar och förvarar pengarna.
Stoppa in bunten i maskinen och när du sen vill ha ut pengar så får du exakt de sedlar som du vill ha.
T ex
http://www.delarue.com/ProductsSolutions/CashProcessingSolu/HardwareSolutions/DLR7000/

tsp
2010-05-19, 10:57
Eftersom det är ett okvalificerat arbete kan du bara löneförhandla om du har tidigare erfarenhet från ett likadant eller ett mycket liknande arbete eller jobbat i samma företag tidigare. Annars sysslar man inte så mycket med löneförhandling. Du får vad du får.

Edit: Men å andra sidan kan jag också vara en extremt dålig löneförhandlare;)

Jo det är klart, jag kan ju inte mycket till löneförhandla, det förstår jag med. Men på mitt nuvarande jobb gjorde jag en tabbe när rekryteraren frågade "har du några löneanspråk?" då svarade jag lite flyktigt och visste inte vad jag skulle säga, eftersom jag trodde att dem sätter en lön och det är den som gäller. Så jag sa "tjaaa, en 90-100kr brukar man väl få typ.. ja vet inte". Slutade med att dem satte 86kr på mig medan de andra som anställdes samtidigt fick minst 110kr, med likvärdig eller sämre erfarenhet. Detta ringde jag dock upp min kontaktperson om och förhandlade upp lönen, men hade vart betydligt bättre om jag fått "rätt" lön från början.

Jobbar du natt så kommer du säkert att hamna närmare 170 kr än 110 kr i alla fall.

Jag har googlat lite och vad jag hittat är att väktare/uppräkningspersonal osv har riktigt dåligt betalt. Knappt någon OB värt namnet osv. Så det vettifan vad man får.. Men 170kr/h skulle jag vara nöjd med hur som helst..

Jo, men hur? Sitter du med en bunte sedlar och en san dar sedelraknare som man ser maffian ha i actionfilmer?

Japp, exakt så. Alla måste dessutom vara nakna så att man inte kan gömma undan några sedlar i kläderna. Sjukt nice å sitta vid ett långt bord tillsammans med 20 fräscha unga damer!!

exakt hur tänker du när du överväger att löneförhandla på din anställningsintervju för ett helt nytt arbete som vemsomhelst kan utföra??? :sleep:

Läs vad jag svarade Scorpionida :D Om man får frågan, "vad vill du ha betalt?" Vad fan ska man svara då om man inte har en susning om vad som är en rimlig lön? :P

stevebc
2010-05-19, 11:26
http://img.alibaba.com/photo/11132462/Currency_Counting_Machine_De_La_Rue_2650_UV.jpg

Lägg sedlarna där uppe. Kör igenom alla sedlarna och notera antalet.
Kör igenom igen och se om du får samma antal.
Vill du ha buntar med specifikt antal sedlar så ställ in maskinen på det.

Om det handlar om ett företag som handlar med kontakter både in och ut i varierande valörer så finns det också maskiner som sorterar, räknar och förvarar pengarna.
Stoppa in bunten i maskinen och när du sen vill ha ut pengar så får du exakt de sedlar som du vill ha.
T ex
http://www.delarue.com/ProductsSolutions/CashProcessingSolu/HardwareSolutions/DLR7000/Fräckt det där! Mycket ansvar som överlåts till "okvalificerad" personal med andra ord.

Japp, exakt så. Alla måste dessutom vara nakna så att man inte kan gömma undan några sedlar i kläderna. Sjukt nice å sitta vid ett långt bord tillsammans med 20 fräscha unga damer!!Ja det är ju viktigt att inte bli distraherad när man har ett jobb som går ut på att räkna andras pengar.

z_bumbi
2010-05-19, 11:52
Fräckt det där! Mycket ansvar som överlåts till "okvalificerad" personal med andra ord.

Ansvaret är förhoppningsvis fördelat på fler personer och inbyggda system så jag vet inte om det är så himla ansvarsfullt. Man ska räkna, vara hederlig och hålla tyst om jobbet vilket inte är särskilt unikt för arbetsuppgiften.

mangs
2010-05-19, 12:32
Min bror jobbade med något liknande direkt efter plugget för några år sedan och han jobbade en del natt. har för mig att han snittade någonstans kring 25.000kr/månad. vet dock inte exakt antal timmar han jobbade men med tanke på jobbet tyckte han det var hyffsat betalt.

tsp
2010-05-19, 14:22
Fräckt det där! Mycket ansvar som överlåts till "okvalificerad" personal med andra ord.

Ja det är ju viktigt att inte bli distraherad när man har ett jobb som går ut på att räkna andras pengar.

Mja, är ju en del ansvar att man ska göra saker rätt och så där, inte så kul om det blir helt åt helvete fel liksom. Men som sagt så sköts ju mycket av maskiner och så där.

Min bror jobbade med något liknande direkt efter plugget för några år sedan och han jobbade en del natt. har för mig att han snittade någonstans kring 25.000kr/månad. vet dock inte exakt antal timmar han jobbade men med tanke på jobbet tyckte han det var hyffsat betalt.

En sådan lön skulle jag vara mycket nöjd med. Dock får man ju väga in att arbetet sker 100% nattetid och på 12 timmars pass, samt i skift. Så det är ju ett ganska krävande arbete på det sättet, att ställa om dygnsrytmen helt var tredje dag eller vara 100% nattuggla året runt.