handdator

Visa fullständig version : otrolig träningsvärk


tdaman
2010-05-17, 19:46
Hej, visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så jag la den här.
Jo det är så att jag har styrketränat 1 ½ år nu ungefär och man tycker ju att träningsvärken ska lägga sig lite för en person som har tränat 3 styrketräningspass i veckan sedan jag började. Men icke, jag har sådan otrolig träningsvärk efter alla mina pass! Vet inte om det är skadligt eller om det ska vara så. Jag kan ha träningsvärken kvar i 3-4 dagar efter jag tränat den muskelgruppen.

Mitt träningsschema ser ut så här:

Måndag: Bröst, axlar
Onsdag: biceps, triceps
Fre: Rygg, ben

osv.

Börjar tro att detta är skadligt eller något för det känns som en inflamation i hela muskeln i 3-4 dagar, hoppas jag kan få lite bra svar!

Arf Pingvin
2010-05-17, 19:50
Kör musklerna två gånger i veckan istället.

chrilledude
2010-05-17, 19:53
Hur många övningar/set/reps kör du per muskelgrupp/pass?

tdaman
2010-05-17, 19:54
3 set med 6-8 repetitioner.

Brickhead
2010-05-17, 19:54
Jag hade sjuk träningsvärk när jag körde 4-split, nu kör jag helkroppspass md i stort aldrig träningsvärk

bubbe
2010-05-17, 20:02
Kör musklerna två gånger i veckan istället.

+1

Vanligt fel i knäböjen, där folk går alldeles för lång tid mellan de riktiga träningpassen så värken dagarna efter blir katastrofjobbig varje gång.

tdaman
2010-05-17, 20:07
Men jag tror inte att träna bort träningsvärken är så bra att göra, jag måste ju återhämta mig från träningsvärken innan jag börjar träna på!

bubbe
2010-05-17, 20:21
Men jag tror inte att träna bort träningsvärken är så bra att göra, jag måste ju återhämta mig från träningsvärken innan jag börjar träna på!

Du ska inte träna bort den träningsvärken du har nu utan du ska träna så ofta att träningsvärken inte blir lika kraftig (framöver). Tre ggr i veckan är inga problem att köra samma muskler, kanske tom en fördel.

tdaman
2010-05-17, 20:22
att träna samma muskelgrupp 3 gånger i veckan låter som grym överträning, men tack för att du tog dig tid att svara.

tossefar
2010-05-17, 20:23
Jag får mycket mer träningsvärk om jag slarvar med maten. Äter jag riktigt ordentligt så känns det knappt alls dagen efter.

MtotheM
2010-05-17, 20:29
att träna samma muskelgrupp 3 gånger i veckan låter som grym överträning, men tack för att du tog dig tid att svara.
Men det tror inte jag. Har tidigare själv kört bröst 3ggr i veckan och då fungerade det prima med stora ökningar. Låt det bara gå ca 48 timmar mellan varje pass så ska det bli bra.

Angående träningsverken så tycker jag det låter onaturligt med träningsverk i 3-4 dager med det reps antalet och antalet set som du kör med.

bubbe
2010-05-17, 20:37
att träna samma muskelgrupp 3 gånger i veckan låter som grym överträning, men tack för att du tog dig tid att svara.

Allt handlar om att hitta balans, varje träningspass behöver inte vara balls to the wall. När man kört ett tag märker man att det faktiskt lönar sig att periodisera träningen. Varsågod! :)