handdator

Visa fullständig version : Omega3


Bluesparv
2010-05-17, 18:45
Jag har lite funderingar kring huruvida jag behöver käka det. Tycker egentligen inte jag borde behöva det.

Käkar lax en gång/vecka (minst) och får dagligen i mig några gram olivolja. Dessutom ca 50g valnötter varje morgon.

Visst bör det vara fullt tillräckligt?

Sverker
2010-05-17, 18:58
Är nog inte tillräckligt. Olivolja innehåller ingen linolensyra. Valnötter innehåller 7 - 8 % linolensyra. Du får alltså 3 - 4 g linolensyra där. Nackdelen är att linolensyran inte alls är lika effektiv/potent som EPA och DHA.
Byter du ut valnötterna mot makrill i tomatsås hamnar du mer rätt.

Kimball
2010-05-17, 20:50
I kapselform, vad är rekommenderat dagligt intag om man inte skulle få i sig det från några andra källor?

Eddie Vedder
2010-05-17, 20:53
I kapselform, vad är rekommenderat dagligt intag om man inte skulle få i sig det från några andra källor?

RDI på omega-3 är 0.5-1E%.

Men givetvis får du det från annat håll men det kan såklart vara bristande i en kost utan fisk. Men vill du ha mer än så kan du ju utan problem ta fler kapslar.

Kimball
2010-05-17, 20:56
RDI på omega-3 är 0.5-1E%.

Men givetvis får du det från annat håll men det kan såklart vara bristande i en kost utan fisk. Men vill du ha mer än så kan du ju utan problem ta fler kapslar.

Jamen tjena, då kanske mina 4-5g / dag genom kapslar är lite onödigt. :)

Eddie Vedder
2010-05-17, 21:09
Jamen tjena, då kanske mina 4-5g / dag genom kapslar är lite onödigt. :)

Nej det skulle jag inte säga. Jag tror inte det är något fel, men i övrigt kan det nog vara klokt att inte inta stora mängder fleromättat fett utöver det.

Bluesparv
2010-05-18, 00:20
Nu när jag sitter med det här:

Käkar även 75g tonfisk varje natt/morgon innan jobbet om det påverkar? :p

Eddie Vedder
2010-05-18, 04:58
Nu när jag sitter med det här:

Käkar även 75g tonfisk varje natt/morgon innan jobbet om det påverkar? :p

Spelar ingen roll. Har du läst näringsvärdet för tonfisk?

jocke_kofot
2010-05-18, 07:58
läste i body för inte så länge sen att 6g fiskolja om dan var jävligt bra för fettförbränning, vet ej om detta stämmer dock och hur man ska inta det. Stod nåt om att det bara gav förhöjd fettförbränning i samband med cardioträning

Bluesparv
2010-05-19, 17:28
Spelar ingen roll. Har du läst näringsvärdet för tonfisk?

Japp, därför jag "glömde" skriva med den först förmodligen. Men bättre att fråga dumt än att inte veta imo :)