handdator

Visa fullständig version : Tror ni att detta skulle funka?


Björnis
2010-05-17, 16:00
Tjena.
Har tränat i några månader nu utan något strikt "schema" men nu ska det bli ändring. Men jag har ett litet problem: Hur ska jag lägga upp träningsdagarna?

Jag har tänkt såhär:
Måndag: Bröst/Triceps (Högrepsträning bänkpress)
Tisdag: Ben/Mage
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst (Tung bänkpress)
Fredag: Axlar/armar (lite underarmar, biceps och triceps)
Lördag: Rygg/Biceps
Söndag: Vila

Som ni ser så vill jag få in två stycken bänkpress-pass under veckan för att träna upp bröstmusklerna (som just nu släpar efter lite)...

Hur tror ni det skulle funka att lägga upp träningsdagarna såhär?
Är det något som jag borde ändra?

Tack på förhand.

HulkH
2010-05-17, 16:29
Ser bra ut, se bara till att köra ordetnligt varje bröstpass, bättre att köra ett perfekt pass än två halvdana :)

Bluesparv
2010-05-17, 16:34
Jag skulle byta plats på fredag/lördag. Axlarna tar troligen ganska mycket stryk annars.

Björnis
2010-05-17, 19:01
Okej, tack så mycket för svaren! :)

MtotheM
2010-05-17, 20:35
Jag skulle byta plats på fredag/lördag. Axlarna tar troligen ganska mycket stryk annars.
+1ttar denna då även rygg biceps kan bli jobbigt om man kör biceps dagen innan.

Björnis
2010-05-17, 21:07
Hehe okej :P

Så detta borde funka bättre?

Måndag: Bröst/Triceps (Högrepsträning bänkpress)
Tisdag: Ben/Mage
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst (Tung bänkpress)
Fredag: Rygg/Biceps
Lördag: Axlar/armar (lite underarmar, biceps och triceps)
Söndag: Vila

Inge Enveten
2010-05-17, 21:31
Ser bra ut, se bara till att köra ordetnligt varje bröstpass, bättre att köra ett perfekt pass än två halvdana :)

Bra? Nja

Jag antar att du vill få större muskler och om så är fallet finns det absolut ingen poäng i att träna biceps 2 dagar på följd

Finns även många andra saker som jag hade ändra på om jag bättre känt till din träningserfarenhet och mål med träningen

suffix
2010-05-17, 22:50
Lånat denna "planering" av en annan snubbe. Hur tycker ni den ser ut?

Måndag - Ben/Nedre delen av ryggen/Bål

Tisdag - Bröst/Triceps/Axlar

Onsdag - Vila / Kondition

Torsdag - Övre delen av ryggen/Biceps

Fredag - Mage

Lördag - Bröst/Triceps/Axlar

Söndag - Vila / Kondition

Björnis
2010-05-18, 06:14
Bra? Nja

Jag antar att du vill få större muskler och om så är fallet finns det absolut ingen poäng i att träna biceps 2 dagar på följd

Finns även många andra saker som jag hade ändra på om jag bättre känt till din träningserfarenhet och mål med träningen

Jag är just nu 180cm lång och väger 63kg. Tränade boxning och MMA förut (3-4 gånger per vecka), slutade dock i vintras och började istället träna på gym. Har sedan dess tränat 4-5 gånger i veckan.

Mitt största mål är såklart att bygga på mig mer muskler och få till en riktigt muskulös kropp... Vet inte om det är så mycket mer än så jag kan säga. Har inga tankar på att börja tävla i någon sorts styrkelyft, ännu iallafall ;)

Inge Enveten
2010-05-18, 16:53
Ha som tumregel att inte träna samma muskler innan de fått vila 48 timmar minst. Rent allmänt vill jag påstå att det räcker när de stora musklerna tränas 1 gång i veckan, de mindre kan tränas 2. Självklart är det upp till var och en hur man vill ändra på det, jag själv tränar vissa muskler och muskelgrupper mer ofta än 1 gånger per vecka ibland, stora som små.

HulkH
2010-05-18, 17:02
Ha som tumregel att inte träna samma muskler innan de fått vila 48 timmar minst. Rent allmänt vill jag påstå att det räcker när de stora musklerna tränas 1 gång i veckan, de mindre kan tränas 2. Självklart är det upp till var och en hur man vill ändra på det, jag själv tränar vissa muskler och muskelgrupper mer ofta än 1 gånger per vecka ibland, stora som små.

48? verkar stå lite olika överallt, har sett 72 och 96 också...

MtotheM
2010-05-18, 18:02
48? verkar stå lite olika överallt, har sett 72 och 96 också...
Jag har sett 48 för större muskler och 24 för mindre. 48 har för mig iaf fungerat rätt bra så jag tycker nog 72-96 låter lite väl mycket.