handdator

Visa fullständig version : Armbågen igen!


lachwa
2010-05-17, 11:58
Vad har jag nu gjort?

Ingen aning faktiskt men jag har åkt på armbågsskada igen. Tränade armarna i torsdags, 3 set 12 reps. Lyfte 5-6 trädgrenar 10-15kg styck i trädgården.
Har inte känt av något men vaknade i söndags, böjde upp armen och något hoppar till med ett ljud. Det känns obehagligt. Detta är samma skada som jag hade för 3 år sedan.
Jag hade skadan i över 1 år och har ofta känt av skadan sedan jag fick den. Bäst har jag varit nu på senare tid efter att jag började träna lätt och har i stort sett inte känt av något. Magnetröntgen förra gången visade ingenting samt 3 dyra läkarbesök. Antar att det beror på att något hoppar fel vid armrörelse men varför?
Pga. svullen led?

Detta händer:
Har jag armen nere och böjer upp den genom att vrida handflatan upp (som när man tränar med hantel) är det något som händer i armbågen och det är riktigt obehagligt. Extra stor effekt blir det om jag knyter näven och spänner armen.

Släpper jag ned armen utan att den är helt rak och böjer upp igen händer inget.

Har jag handflatan riktad mot golvet med jag böjer upp armen händer ingenting.



Var känns det:
Svårt att säga var men misstänker att det är någonstans vid spetsen på utsidan. Någon led som hoppar fel vid rörelse. Ibland känns det dock som att det skulle vara i mitten inne i armbågen och att benen skaver oskönt men det är nog bara känslan jag får.

Jag har kylt då och då men vet inte riktigt vad jag ska göra nu mer än att vänta ut skadan för att sedan börja träna igen med lätta vikter. Senast tog det mellan 1-2 år.

lachwa
2010-05-18, 21:00
Ingen som har haft liknande skada?

Är det kyla eller värme som gäller?