handdator

Visa fullständig version : Energiunderskott och vo2 förbättring?


Torkelll
2010-05-17, 10:02
Som jag förståt det är det svårt att bygga muskler på ett energiunderskott. Men hur funkar det med hjärtmuskeln? Om en tränad individ, med vo2 max på ca 5-5,5 l/min ligger på ett underskott över en viss tid, kan man då öka sitt vo2 max, i liter pratar vi om, eller är det lika svårt att få ett större hjärta med ett energiunderskott som det är att "bygga" muskler vid ett energiunderskott? Eller funkar hjärtat på ett annat sätt? Jag vet att prestationen kan bli bättre med lägre vikt, vilket ju gör testvärdet högre, men nu pratar jag om i fall det går att få ett större hjärta, vo2 i lter helt enkelt?

King Grub
2010-05-17, 10:31
Majoriteten av distansidrottare, löpare t ex, ligger på ett kroniskt kaloriunderskott. Ett kronikt energiöverskott är negativt för en konditionsidrottare.

Torkelll
2010-05-17, 11:08
okej. Ja löpare förtår jag verkligen. Så det är då möjligt att att öka i vo2 max i liter. För att en löpare blir ju bättre med en en lägre kroppsvikt, men det beror ju på att dom får mindre att släpa på, samt att derars testvärde blir bättre. Det var just i fall det var möjligt att få en större hjärtmuskel. man kan ju tycka att om man ligger på energibalans i 4 veckor med kvalite träning, jämfört med att ligga på ett underskott i 4 veckor med samma träning, så borde man kunnna få ett större hjärta med energibalans. Men hjärtmuskeln kanske inte funkar som andra muskler i kroppen.

WHITEFOLKS
2010-05-17, 11:20
Blir hjärtat större? Blir det inte bara starkare?

Sen är det ju inte så att energiunderskott omöjliggör muskelbyggnad, det blir ju bara svårare.

Los
2010-05-19, 14:40
Blir hjärtat större? Blir det inte bara starkare?

Hjärtat blir större, starkare och får tjockare väggar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Athletic_Heart

prOtotype
2010-05-19, 15:00
Majoriteten av distansidrottare, löpare t ex, ligger på ett kroniskt kaloriunderskott. Ett kronikt energiöverskott är negativt för en konditionsidrottare.

Menmenmen....

Kroniskt kaloriunderskott? Då borde dom väl tyna bort i slutändan? Man går väl alltid ner i vikt av att ligga på underskott?

Apos78
2010-05-19, 15:01
Det ska nog inte uteslutas att hjärtat fungerar annorlunda rent fysiologiskt då det kommer till proteinsyntes och ev hjärtmuskeltillväxt. Då jämfört med tvärstrimmig skelettmuskulatur.

z_bumbi
2010-05-19, 15:10
Menmenmen....

Kroniskt kaloriunderskott? Då borde dom väl tyna bort i slutändan? Man går väl alltid ner i vikt av att ligga på underskott?

Det finns en zon där varje person ligger stilla i vikt och den regleras t ex med höjd/sänkt återhämtning och kroppstemperatur. Många konditionsidrottare befinner sig i det nedre området av den zonen och därför kallas det underskott även om det per definition inte innebär att de tappar i vikt.

prOtotype
2010-05-20, 09:27
Det finns en zon där varje person ligger stilla i vikt och den regleras t ex med höjd/sänkt återhämtning och kroppstemperatur. Många konditionsidrottare befinner sig i det nedre området av den zonen och därför kallas det underskott även om det per definition inte innebär att de tappar i vikt.

Jotack, den zonen jag har för det är skitstor. Väldigt praktiskt men också en av anledningarna till att jag tidigare haft svårt att gå upp i vikt.

Men då förstår jag, de ligger på balans genom att sänka förbrukningen till intaget istället för tvärtom för att vara säkra på att inte ligga på överskott.

Torkelll
2010-05-20, 10:11
Det finns en zon där varje person ligger stilla i vikt och den regleras t ex med höjd/sänkt återhämtning och kroppstemperatur. Många konditionsidrottare befinner sig i det nedre området av den zonen och därför kallas det underskott även om det per definition inte innebär att de tappar i vikt.

Men hur funkar det om de ligger i den "undre zonen" men inte tappar i vikt, och sedan äter enligt vad teorin säger att de förbrukar och ska vara viktastabil på, går de då upp i vikt trots att de egentligen ska ligga i energibalans? Hoppas nån fattar frågan

z_bumbi
2010-05-20, 11:04
Men hur funkar det om de ligger i den "undre zonen" men inte tappar i vikt, och sedan äter enligt vad teorin säger att de förbrukar och ska vara viktastabil på, går de då upp i vikt trots att de egentligen ska ligga i energibalans? Hoppas nån fattar frågan

Jag har inte sett något om konditionsidrottare men andra som sänkt sin ämnesomsättning kraftigt under lång tid går upp första dygnet/dagarna men sen är de viktstabila. För anorektiker med kraftig undervikt så kan det t o m vara så att de kan äta mycket över vad som teoretiskt skulle vara deras övre gräns men de går ändå bara upp första dagarna och sen kan det ta lång tid innan något mer händer.

Det finns en del konditionsidrottare som går upp väldigt mycket i vikt om de kolhydratladdar och jag kan spekulera (<-obs!) om att det har ett samband med det här fenomenet då den mängd kolhydrater som krävs för att gå upp så mycket i vikt inte kan lagras i en vanlig kropp.